پرواز سی و نهمین سیمرغ با ماسک !

فرهنگی،   3991113097
پرواز سی و نهمین سیمرغ با ماسک !

 سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر تهران آغاز شده است، اکنون تقریبا یکسال است که ویروس کووید 19 -کرونا-  کره زمین را با چالش مواجه کرده است.

رسالت هنر شاید در این بحران های فراگیر جهانی بیشتر به کار بیاید، امیدواری به زندگی و عبور از سختی های و مرارتهایی که بشر با جنگ های خودساخته یا جنگ های ناشی از قهر طبیعت با آن روبرو است. این همان راز بقای بشر طی میلیون ها سال است.

جشنواره فیلم فجر امسال اگر چه آن شور و شوق همیشگی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است اما گویی این کشتی طوفان زده زندگی عادی در دریای متلاطم پاندمی کرونا با فانوس هنر در پی رسیدن به ساحل امن و آرام است.

از روز 12 بهمن جشنواره فیلم فجر رسما آغاز شده و سالن برج میلاد تهران قلب تپنده جشنواره با حضور اصحاب رسانه شده است.

دیروز و در اولین روز این رویداد هنری فرهنگی، فیلم خوش و بش هنرمندان درمقابل عکاسان و بدون رعایت یا سهل انگاری در رعایت پروتکل ها ی بهداشتی حاشیه ساز بود فیلمی که در آن چهر ه ها ی هنر ی و رسانه ا ی مانند پرویز پرستویی و عادل فردوسی پور معانقه مختصری هم کردند؛ ماسک ها را برداشتند و د رمقابل دوربین عکاسان لبخند زدند لبخندی که قطعا برای خودشان هم لبخند همیشگی نبوده و دلهر ویروس مرموز کرونا را در پس خود داشته است.

کرونا تنها قاتل وحشی حاشیه ساز این جشنواره نیست، فیلم حمید نعمت الله با نام قاتل وحشی هم از مهمترین حاشیه های این جشنواره بود از این حیث که گمان میرفت در جشنواره حضور و توفیق خواهد  داشت. فیلم قاتل  و و حشی  با کارگردانی حمید نعمت الله و نویسندگی خود او و معصومه بیات و بازی چهره هایی مانند امین حیایی و لیلا حاتمی به دلایلی که دقیقا اعلام نشده است از سوی وزارت ارشاد مجوز اکران  نگرفت اگر چه برای بعضی منتقدان و پیش تر از جشنواره نمایش داده شده بود.

در این دوره از جشنواره بلیت فروشی برای اکران فیلم ها در سینماهای مردمی صورت گرفت و با رعایت پروتکل ها فیلم ها برای مردم هم نمایش داده می شود اما هنرمندان و تهیه کنندگان سالن ویژه ای برای اکران ندارند و دلیل آن وضعیت کرونا علام شده است.

کرونا اگر چه امسال به صنایع مختلف آسیب زد اما این آسیب برای صنعت سینما و هنر جدی تر بود و دولت یارانه هایی برای سینما داران و تهیه کنندگان اختصاص داده بود. امید می رود با وضعیت ساخت واکسن در جهان سال آینده وضعیت سینما بهبود پیدا کند اگر چه اینها همه یک گمانه زنی است.

اکران فیلمها در برج میلاد هم حاشیه هایی داشت و مورد نقد اهالی رسانه و هنر قرار گرفته بود اگر چه هر سال این موضوع از جهاتی مورد انتقاد است اما امسال بحث بیشتر بر سر رعایت پرو تکل ها بود اما طبق گزارش سایت جشنواره خبرنگاران از این موضوع ابراز رضایت کرده اند.

علیرضا مرادی دبیر خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا» که در سینمای اهالی رسانه در «برج میلاد» حضور پیدا کرده بود گفت: روز نخست جشنواره در برج میلاد در ایده‌آل‌ترین شکل ممکن برگزار شد. تعداد مهمانان جشنواره که به دلیل کرونا بسیار کمتر از سال‌های قبل بود یکی از اتفاق‌های مثبتی بود که امسال رخ داد.او ادامه داد: همه از ماسک استفاده می‌کردند و برای ورود و خروج از سالن‌ها فاصله اجتماعی به درستی رعایت می‌شد. همانطور که فاصله‌گذاری اجتماعی در سالن هم به شکل درستی اتفاق افتاده بود.

خبرنگار سینمایی ایرنا و مجری بخش خبر برنامه تلویزیونی نقد سینما گفت: جشنواره از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز اول نمره قبولی گرفت و اگر به همین روال پیش برود به نظر جشنواره خوب و سلامتی را تجربه خواهیم کرد.

علی ناصری از خبرگزاری برنا گفت: در اولین روز جشنواره فیلم فجر شاهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بهترین شکل با ضدعفونی کردن سالن‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در چیدمان صندلی‌های سالن اصلی بودیم. در هر دو سانس نیز فیلم‌ها در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد با حدود یک سوم ظرفیت نمایش داده شدند که در صورت تداوم در روزهای آینده، این شرایط می‌تواند اهالی سینما و اصحاب رسانه را در 10 روز برگزاری جشنواره فیلم فجر با خیال راحت به کاخ جشنواره بیاورد.

همچنین مهدی سلیمانی از سلام سینما گفت: به نظرم همه در روز اول تقریبا نکات بهداشتی را رعایت کردند. صندلی‌ها در برج میلاد کاهش یافته و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شده است.

ایزد مهرآفرین فعال رسانه در توئیتی نوشت: الحق و انصاف روز اول جشنواره در برج میلاد خیلی خوب و منظم و با رعایت پروتکل بهداشتی برگزار شد. فاصله صندلی‌ها زیاد و تعداد افراد به زور به 100 نفر می‌رسید. او در این توئیت خطاب به منتقدان جشنواره نوشت: اگر با جشنواره لج هستید، حداقل مرام و معرفت داشته باشید!

زهرا منصوری خبرنگار خبرگزاری مهر در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در روز اول سینمای رسانه‌ها گفت: لحاظ فاصله گذاری در سالن، یکی در میان کردن صندلی‌ها و کنترل ماسک خبرنگاران در زمان اکران وضعیت خوبی داشت. نشست‌ها هم طبق وعده‌ای که داده شده بود، با حداقل عوامل در زمان کم برگزار شد ضمن آن که وضعیت پذیرایی به لحاظ رعایت بهداشت معدل خوبی داشت و مواد خوراکی به صورت بسته‌‌بندی شده ارائه شد. البته این که اهالی رسانه همکاران خود را بعد از یک سال دیده‌اند، شاید اساسا قابل کنترل نباشد و رعایت فاصله‌گذاری‌ها در این زمینه، مربوط به خود افراد است. و البته این که شاید حذف فوتوکال‌ و صف‌ها، شرایط را بهتر هم بکند.

سمیه مردانی خبرنگار صداوسیما، روز اول جشنواره سی و نهم را خلوت‌ترین و بی‌روح‌ترین روز در تاریخ جشنواره فیلم فجر دانست و مریم کریمیان برنامه‌ریز برنامه نلویزیونی هفت، همه چیز روز نخست این دوره جشنواره را خوب و باقاعده قلمداد کرد.

در جشنواره امسال و در مهمترین بخش که همان بخش سیمرغ سینمای ایران است داوران و فیلم ها به ترتیب ذیل خواهد بود و باید دید که سیمرغ های امسال و در وادی کرونا به کدام سمت پرواز خواهند کرد. 

اسامی فیلم‌های نامزدشده در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ)، عبارتند از:

داوران فیلم‌های سینمایی خانم ساره بیات و آقایان محمد احسانی، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سیدجمال ساداتیان و مصطفی کیایی پس از بازبینی 57 فیلم سینمایی، 16 فیلم در رشته‌های مختلف را برای نامزدی در بخش سودای سیمرغ به شرح زیر اعلام کردند:

1-ابلق، کارگردان: نرگس آبیار، تهیه‌کننده: محمدحسین قاسمی2- بی همه چیز، کارگردان: محسن قرایی، تهیه‌کننده:  جواد نوروزبیگی3- تک تیرانداز، کارگردان: علی غفاری ، تهیه‌کننده: ابراهیم اصغری4- تی تی، کارگردان: آیدا پناهنده، تهیه‌کننده:  آیدا پناهنده5- خط فرضی، کارگردان: فرنوش صمدی، تهیه‌‌کننده:  علی مصفا6- رُمانتیسم عماد و طوبا، کارگردان: کاوه صباغ‌زاده، تهیه‌کننده: مهدی صباغ‌زاده7- روزی روزگاری، آبادان، کارگردان: حمیدرضا آذرنگ، تهیه‌کنندگان: علی اوجی، عبداله اسکندری8- روشن، کارگردان: سیدروح‌اله حجازی، تهیه‌کننده: سیدروح‌اله حجازی9- زالاوا، کارگردان: ارسلان امیری، تهیه‌کنندگان: سمیرا برادری و روح‌اله برادری10- ستاره بازی، کارگردان: هاتف علیمردانی، تهیه‌کننده: علی سرتیپی11- شیشلیک، کارگردان: محمدحسین مهدویان، تهیه‌کننده:  محمدرضا منصوری12- گیج‌گاه، کارگردان: عادل تبریزی، تهیه‌کننده: میرولی‌اله مدنی13- مامان، کارگردان: آرش انیسی، تهیه‌کننده: مجید برزگر14- مصلحت، کارگردان: حسین دارابی، تهیه‌کننده: محمدرضا شفاه15- منصور، کارگردان: سیاوش سرمدی، تهیه‌کننده: جلیل شعبانی16- یدو، کارگردان: مهدی جعفری، تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح 

در جشنواره سی و نهم به سیاق هر سال در بخش فیلم کوتاه  و بخش مستند بلند هم فیلمهایی با هم رقابت خواهند داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین