چرا شستا طلب ویلموتس را پرداخت کرد؟/ تصمیم یک شبه برای اموال بازنشستگان

اجتماعی،   3991113047 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

پرداخت طلب مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی توسط شستا از همان ابتدا با اما و اگر‌هایی روبه رو بود.

چرا شستا طلب ویلموتس را پرداخت کرد؟/ تصمیم یک شبه برای اموال بازنشستگان

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی پاییز ۱۳۹۸ به فدراسیون فوتبال جهت پرداخت طلب مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی ایران، دو میلیون یورو پرداخت کرد. شستا که زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی است ادعا دارد که این اقدام در راستای منافع ملی کشور بوده است.

بعد از آن که سر و صدای این ماجرا بلند شد، شستا اعلام کرد با استناد به مصوبه ستاد مقابله با تدابیر تحریم‌ها این اقدام را انجام دادیم و این پول به صورت قرض به فدراسیون فوتبال داده شده و فدراسیون چک داده و قرار است که این پول را پرداخت کند. به دنبال آن موعد چک فدراسیون رسید، اما چک پاس نشد و پول بازنشستگان تامین اجتماعی به شستا بازگردانده نشد.

برداشت پول از صندوق شستا برای پرداخت طلب ویلموتس به دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بوده است. این که مدیریت فعلی شستا ادعا دارد زمان تصمیم گیری برای اموال شستا در پشت درب های بسته تمام شده، آیا این اقدام نشان از همان تصمیم گیری‌های شبانه و پشت درب‌های بسته نیست؟ اینکه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که تماما مربوط به سازمان تامین اجتماعی است و با تصمیم و دستور معاون اول رئیس جمهور دو میلیون یورو را به فدراسیون فوتبال پرداخت می‌کند نشان از دخالت دولتی‌ها در اداره و تصمیم گیری کلان این مجموعه ندارد؟ چرا شستا باید طلب ویلموتس را پرداخت کند؟ چرا به جای حمایت از بازنشستگان تامین اجتماعی، به فکر منافع ملی کشور افتاده است؟ بازنشستگان تامین اجتماعی که صاحبان اصلی اموال شستا هستند و درواقع شستا و تمام زیر مجموعه‌های آن با دسترنج همین کارگران و بازنشستگان ایجاد شده است، از درآمد به قول مدیرانش بالای شستا محروم هستند، در حالی که مسئولان دولتی یک شبه برای اموال شستا تصمیم گیری می‌کنند.

اینکه مدیران تامین اجتماعی با وجود وضعیت نامناسب قشر کارگر اجازه دست‌درازی مدیران فوتبالی را به جیب کارگران داده بودند تا از حق آن‌ها بخشی از قرارداد یک مربی خارجی پرداخت شود، جای بحث و سوال است. این موضوع از همان ابتدا با انتقادات زیادی مواجه شد، نمایندگان مجلس با انتقادات تند نسبت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شستا خواهان پاسخگویی به این سوال شدند که با چه مجوزی حق کارگران کشور را در قالب دستمزد از محل شرکت‌های تحت پوشش شستا (شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی) به مارک ویلموتس مربی سابق تیم ملی پرداخت می‌کنید؟

عباس مقتدایی خوراسگانی نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: مبلغی از اموال شستا برداشت شده بود و به مربی سابق تیم ملی پرداخت کردند. طبق چیزی که در گزارش‌ها است این اقدام به دستور معاون اول رییس جمهور اتفاق افتاده و پول بازنشستگان را برای پرداخت طلب ویلموتس داده‌اند. این موضوع واقعا ناراحت کننده است، چرا از پول بازنشستگان این کار انجام شده است؟ بازنشستگان در طول سالیان خدمت، حق بیمه پرداخت کردند و آن پول امروز برای آن‌ها سرمایه شده است.

وی در ادامه می‌گوید: از وزیر ورزش و جوانان سوال کردیم چرا پول را پس نمی‌دهید؟ پول را به عنوان قرض گرفتید و این یورو ای را که گرفتید پس دهید. از وزیر کار هم پرسیدیم چرا این پول را به فدراسیون فوتبال پرداخت کرده‌اید؟ جوابی که دریافت کردیم این بود که در حال پیگیری و رسیدگی هستیم، تذکر کتبی در این خصوص دادم و در صحن علنی مجلس خوانده شد، اما وقتی دیدیم جواب درستی نمی‌دهند سوال پرسیدیم، جواب غیر رسمی که از طرف وزیر کار دریافت کرده‌ایم این بود که اموال فدراسیون فوتبال را توقیف کرده‌ایم. سوال من آن است که این اموالی که توسط شستا از فدراسیون فوتبال توقیف شده جوابگوی دو میلیون یورویی که پرداخت کرده می‌شود؟ حرف‌های قانع کننده‌ای نشنیدیم. مجلس یازدهم هم به دنبال این موضوع است به دادستان کشور هم نامه‌ای نوشتیم تا به صورت مدعی العموم در این خصوص ورود کنند، دادستانی هم در این خصوص ورود کرده است.

نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که شستا حیات خلوت است، گفت: کسانی که باید در حوزه نظارتی پای این گونه رفتار بایستند نه در درون شستا است و نه در بیرون شستا. در مجلس یازدهم با علم به این موضوع،  پیگیری کردیم چرا اموال بازنشستگان به این شکل خرج می‌کنید؟ بر چه مبنایی این اقدامات را انجام می‌دهید؟ از قدرت قوه قضاییه در این خصوص هم داریم استفاده می‌کنیم. اگر در سال‌های گذشته با چنین اقداماتی برخورد می‌شد، با اموال بازنشستگان که باید خلاق باشد و خلق ثروت کند این طور رفتار نمی‌شد. اسم این اقدام نوعی ولنگاری رفتاری است و در مجلس یازدهم بر روی این اقدام خواهیم ایستاد.

همچنین غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در جدیدترین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین جزئیات از پرونده ویلموتس اظهار کرد: به دادسرا ارسال شده و گزارش‌هایی از سمت سازمان بازرسی واصل شده و هنوز در دادسرا است.

بازنشستگان تامین اجتماعی در این روزها که هزینه ها بالا رفته است جزء کم برخوردارترین گروه بازنشستگان هستند. درحالی که سازمان تامین اجتماعی ثروت و اموال زیادی را به پول بازنشستگان به دست آورده است، اما بازنشستگان این سازمان در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند. اعتراض بازنشستگان در مقابل ساختمان وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی هم انگار به مسئولان بر نمی‌خورد و نمی‌خواهند فکری برای معیشت این قشر کنند. حالا که بازنشستگان تامین اجتماعی با مشکلات معیشتی در این روزها دست و پنجه نرم می‌کنند که دلیل تمام این مشکلات معیشتی هم ناتوانی دولت و افزایش تورم است، دو میلیون یورو از اموالشان در یک تصمیم که خارج از مدیریت خود مجموعه است برداشت می‌شود و انگار قصد بازگردانی آن هم وجود ندارد.

مجلس یازدهم و نمایندگان آن طور که می‌گویند پیگیر این موضوع هستند و قوه قضاییه هم در این خصوص ورود کرده و امید است هرچه زودتر بازگشت این پول به صندوق شستا تعیین تکلیف شود و وزیر کار هم دلیل قانع کننده‌ای را برای چرایی خروج این پول از صندوق شستا به بازنشستگان تامین اجتماعی ارائه دهد، هرچند که نمایندگان مجلس از شریعتمداری وزیر کار پاسخ درستی دریافت نکردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۰۵۷۰۴۱۰:۵۷:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
چون شستا بی درو پیکر است و صدای بازنسشتگان و سهامداران به جایی نمی رسد
ناشناس۱۸۰۶۰۹۳۱۴:۲۹:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
چون همه چیز و .. انحصاری است
ناشناس۱۸۰۶۶۱۷۲۱:۴۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
سلام واقعا مایه تاسف که اندوخته های بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی اینطوری هزینه میشه خدایا خودت دستمزد مارو درست کن فقط خودت. من و همه بازنشستگان همون خبرهای روزانه بی نتیجه برامون کافیه که واقعا سرکاریم
ناشناس۱۸۰۵۷۱۱۱۱:۰۰:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
پرداخت طلب ویلموتس از جیب کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی مایه تاسف و شرمساری است.
ناشناس۱۸۰۶۴۴۳۱۹:۱۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
باید دولت و علی الخصوص وزیر ورزش بابت این قضیه محاکمه بشن .
ناشناس۱۸۰۵۷۸۶۱۱:۵۲:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
این خاصه خرجیها چیز عجیبی در تامین اجتماعی نیست.فقط یک سری به شرکتهای شستا بزنید تا به عمق فاجعه پی ببرید حقوقهای تا 100میلیون انهم در شرکتهای زیان ده که بعضا تا چند ماه حقوق معوقه کارگران را نداده اند.وضعیت تامین اجتماعی مصداق مثل خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود هست. در این میان دستگاههای نظارتی هم معمولا خوابن و
ناشناس۱۸۰۵۷۹۱۱۱:۵۵:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
پول برای افزایش حقوق بازنشسته ای که 30 سال بیمه پرداخت نموده ندارید بعد تو این تورم بازنشسته داره زیر بار گرانی له میشه پول تامین اجتماعی صرف مصارف غیر ضروری میشه واقعا خنده داره
ناشناس۱۸۰۵۸۰۶۱۲:۰۴:۳۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
دولت به جای اینکه بدهی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی خود را به کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی بدهد با ..تمام دست تو جیب این اقشار محروم می کند
ناشناس۱۸۰۵۸۹۵۱۲:۵۰:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
حیاط خلوت یا حیات خلوت؟
ناشناس۱۸۰۵۸۹۶۱۲:۵۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
شستا یک شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است که به منظور جلوگیری از کاهش ارزش دارایی های بیمه شدگان تامین اجتماعی و از محل سرمایه گذاری بیمه شدگان تشکیل شده ولی متاسفانه دولت ها همیشه چشم طمع به این شرکت داشته اند و هم اکنون نیز مدیریت این شرکت را وزیر کار تعیین کرده و یا در اختیار دولت است.
ناشناس۱۸۰۵۸۹۹۱۲:۵۲:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
پول کارگر رو خرج ویلموتس می کنن مملکت صاحب نداره
ناشناس۱۸۰۵۹۱۲۱۲:۵۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
پول استراماچونی هم دادند البته کسی که از حقش دفاع نمی کنه این اتفاقات نوش جونش باشه
ناشناس۱۸۰۵۹۱۸۱۲:۵۹:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
برای اینکه از حساب بازنشستگانی پرداخت می کند که هر چند ناراضی هستند ولیکن نمی توانند بصورت قانونی جلوی اینکار را بگیرند.
ناشناس۱۸۰۶۴۴۵۱۹:۱۴:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
مگه جهانگیری نمیگه کاره ای نیست ؟ پس چجوری میتونه میلیاردها دلار ارز مملمت رو بکنه دلار 4200 ؟ چجوری میتونه دستور بده چند صد میلیارد از اموال بازنشسته ها رو بدن به ویلموتس ؟
ناشناس۱۸۰۵۹۳۸۱۳:۰۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
کدام منافع کشور خجالت هم خوب چیزی است مال کارگران وبازنشستگان ملت به حلقوم دیگران ریختندن به نفع ملت است عجب تز ی .
ناشناس۱۸۰۵۹۶۷۱۳:۲۲:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
دو میلیون یورو یعنی 50 میلیارد تومن. حقوق ده ها هزار بازنشسته فدای بی سوادی یا منافع چند مدیر نالایق. از کجا معلوم این مدیر ها همدست قرارداد نبودن و منفعت نبردن؟
علیرضا۱۸۰۵۹۹۰۱۳:۳۵:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
این همه هزینه ای که بابت فوتبال میشه نه به خاطر مردم و نه ورزشه فقط برای اینه که جوون ها چهار صباحی مشغول باشن و نفهمن چی داره بر سرشون میاد
ناشناس۱۸۰۶۰۱۱۱۳:۴۸:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
عمری از حقوق بازنشستگان کسر شده تا در ایام پیری راحتتر بتوانند امرار معاش کنند اینچنین غارت می شود باید وزیر بی‌کفایت .. کار و امور اجتماعی ..محاکمه شود حال آنکه بازنشستگان با بدبختی فلاکت روزگار می گذرانند ..
ناشناس۱۸۰۶۱۲۹۱۴:۴۶:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
از وظایف ذاتی دادستان کل کشور ( مدعی العموم ) است که تا فرصت از دست نرفته برای کلیه افراد دست اندر کار این قضیه مانند آقای جهانگیری ، وزیر ورزش ، وزیر رفاه ، مدیر شستا ، رئیس فدراسیون فوتبال ، .. دادخواستی تنظیم و به دادگاه مفاسد اقتصادی ارجاع دهد تا بسیاری از مسئولان و مدیران در این دولت و در دولت های آینده بدانند و باور کنند که داستان 《 دستور بده و دَر رو 》 تمام شده است .
ناشناس۱۸۰۶۱۴۷۱۴:۵۶:۲۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
یک نفر نیست که جلوی جهانگیری رو بگیره و ازش بپرسه که از کیسه خلیفه می بخشی؟ چرا از صندوق کشوری ندادی؟ همسان سازی سهم کشوری و لشکری است اونوقت طلب ویلموتس را شستا بدهد؟ برادر ..ت آنطور یوروها رو خورد. خودت هم اینطوری جیب بازنشسته ها را خالی تر کردی. بی کفایتی و سو مدیریت و ..را به اوج رساندی.
ایرج۱۸۰۶۳۶۲۱۷:۵۳:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
خدایی ما که زورمان نمی رسد فقط میتونیم نفرین کنیم خدایا بشه دارو برای خانواده مسیولین بی کفایت و دزد
ناشناس۱۸۰۶۴۳۹۱۹:۱۰:۳۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
دولت چرا از اموال خودش نمی بخشه مگه کم داره خدا رو شکر حقوق نجومی هم که قانونی شده درآمدشون هم زیاد
کاتب۱۸۰۶۵۵۲۲۰:۳۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
مطمئن باشید این لقمه ناحق که توسط دولت اشرافی و رانتی از گلوی مظلومترین قشر جامعه بریده شده بزودی زود با تبعات گسترده اجتماعی گلوی دولتیان را خواهد گرفت.
ناشناس۱۸۰۶۶۲۷۲۱:۵۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
خب از پول کی بدن؟ مگه تو این مملکت دیواری کوتاه تر از بازنشسته هم هست؟ شما اگر قشری را میشناسید که دیواری کوتاه تر از بازنشسته ها دارن، معرفی کنید که از پول اونها بدن.
رضا۱۸۰۶۶۳۲۲۲:۱۰:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
کلا چرا باید برای دویدن دنبال یه توپ این همه پول بدیم.کدوم جام یا جایزه با ارزش رو گرفتیم؟چند تا بازیکن صادر کردیم که پول بیاد تو مملکت.بازنشسته تامین اجتماعی هنوز داره دو و نیم حقوق می گیره بعد اینا همین جوری هرتی پرتی پول و میدن این بابا ببره!!!!؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین