کرونای انگلیسی؛ دغدغه جدید نظام سلامت ایران

گروه اجتماعی الف،   3991111001 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که پیشتر مسئولان دولت انگلیس اعلام کرده بودند که ویروس جهش یافته کرونا در این کشور، علایم بالینی شدیدتری ندارد، اما حالا اعلام کرده اند که یافته های قبلی شان غلط بوده است. ردپای این ویروس جهش یافته در ایران هم روز به روز بیشتر دیده می شود. این دغدغه جدید نظام سلامت می تواند آینده کنترل کرونا در ایران را با چالش جدی مواجه کند.

کرونای انگلیسی؛ دغدغه جدید نظام سلامت ایران

 به گزارش الف، سعید نمکی، وزیر بهداشت هم با اشاره به اطلاعات غلط انگلیسی ها درباره نوع جهش یافته ویروس کرونا، یادآور شد: «بالاخره اثبات شد که انگلیسی‌ها دروغ گفتند که قدرت سرایت ویروس جهش یافته فقط ۷۰ درصد بالا رفته است، بلکه بعد از مدت‌ها اعلام کردند که هم بیماری‌زایی این ویروس بالاتر است و هم مرگ و میر آن. البته این جهش فقط مختص اروپا نیست، بلکه در هر اقلیمی می‌تواند اتفاق بیافتد.»

او خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور خاطرنشان کرد: «پایش مستمر و هرگونه خیز جدید اندک بیماری باید به شدت مورد توجه قرار گیرد. نباید از رصد هوشمند، لحظه‌ای غفلت کنیم. استان‌هایی که مرزی هستند یا مرزهای هوایی دارند و در مرکز کشور هستند، باید به شدت کنترل شوند. در مناطقی که مرز زمینی، دریایی و هوایی وجود دارد، باید به شدت مراقبت کنید. اگر خدای ناکرده این ورودی‌ها را کنترل نکنیم و ویروس جهش یافته‌ای از یک منطقه دیگر به کشور وارد شود و ما درست رصد نکرده باشیم، دچار معضلات جدی در مدیریت آینده بیماری می‌شویم.»

همچنین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم نسبت به خطر گردش کرونای جهش یافته انگلیسی در کشور، هشدار داده و گفته است: «احتمال گردش ویروس انگلیسی در کشور می‌تواند ما را غافلگیر کند. کادر درمان واقعا خسته اند و فشار زیادی را در ۱۱ ماه گذشته تحمل کرده‌اند.»

کرونای انگلیسی، بلایی که چند ماه پنهان شد

چند روز قبل، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هشدار داد که «شواهد نشان می‌دهد گونه انگلیسی کرونا، مرگبارتر از ویروس اصلی است.» این اظهارنظر، خلاف گفته های قبلی نخست وزیر این کشور است. همچنین انگلیس متهم است که حداقل سه ماه، وجود نوع جهش یافته کرونای انگلیسی را از رسانه ها و افکار عمومی پنهان کرده است.

دکتر حمید نادریان، متخصص عفونی نیز در گفتگو با الف به ویژگی های ویروس جهش یافته کرونا اشاره می کند و می گوید: «این نوع جهش یافته ویروس کرونا که اولین بار در انگلیس مشاهده است، طبق پژوهش های علمی، قدرت سرایت بالاتری تا 70 درصد بیشتر از نمونه اولیه دارد. علاوه بر آن، نوع جهش یافته کرونای انگلیسی به نسبت کرونای چینی، افراد زیر 15 سال را بیشتر درگیر می کند. به همین دلیل، میزان ابتلای افراد کم سن و سال به ویروس جهش یافته انگلیسی بیشتر از قبل است. البته اینکه می گوییم نوع جهش یافته کرونای انگلیسی به نسبت نمونه قبلی، کودکان را بیشتر درگیر می کند، به این معنی نیست که کودکان بیشتر از بزرگسالان به کرونای انگلیسی مبتلا می شوند.»

او تاکید می کند: « از آنجا که کرونای انگلیسی، قدرت سرایت بالاتری دارد، در نتیجه آمار مبتلایان و آمار مرگ و میرها را نیز افزایش می دهد. یعنی با بالا رفتن آمار مبتلایان،  قطعا احتمال افزایش مرگ و میرها نیز بالاتر می رود. شدت بیماری در نوع جهش یافته انگلیسی کرونا نیز بیشتر است. یعنی در گذشته تصور می شد که فقط قدرت سرایت این ویروس بیشتر است، اما حالا بر اساس پژوهش هایی که در محافل علمی انگلیس انجام شده است، به این نتیجه رسیده اند که میزان کشندگی این گونه جهش یافته بیشتر از نمونه اولیه کرونا است.»

چطور از کرونای انگلیسی مصون بمانیم؟

برخی متخصصان نظام سلامت تاکید دارند که شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در ایران، اتفاق دور از انتظاری نیست، زیرا قوی ترین سیستم های بهداشتی و درمانی در جهان هم نتوانسته اند گردش ویروس مسری کرونا را کنترل کنند.

دکتر رضا مهمان دوست، متخصص علوم آزمایشگاهی نیز در گفتگو با الف به تاثیر کرونای انگلیسی در ایران اشاره می کند و می گوید: «با توجه به جمعیت ایران و تنوع فرهنگی، ژنتیکی و جغرافیایی کشور، احتمال جهش ویروس کرونا در داخل ایران هم اتفاق عجیب و دور از انتظاری نیست. یعنی حتی برفرض محال اگر هیچ گونه جهش یافته ای از ویروس کرونا نیز به کشور وارد نشود، باز هم باید شاهد جهش ویروس کرونا در داخل کشور باشیم. به همین دلیل، تزریق واکسیناسیون سراسری کرونا به شدت ضروری است تا انواع جهش یافته ویروس کرونا، قربانیان بیشتری به جای نگذارد.»

او تاکید می کند: «سرعت تقسیم ویروس جهش یافته انگلیسی در ریه ها، بسیار بالاتر از نمونه های اولیه کرونا است. خوشبختانه طبق نظر اغلب محافل علمی جهان، واکسن های فعلی کرونا قادر هستند که نوع جهش یافته کرونای انگلیسی را نیز مهار کنند. البته این به آن معنا نیست که واکسن های فعلی می تواند در برابر جهش های بعدی ویروس کرونا هم مقاوم باشد. کرونا مثل هر بیماری ویروسی دیگر، تلاش خواهد کرد که در برابر دارو واکسن مقاومت کند و به همین دلیل نیز ویروس ها برای بقای بیشتر دچار جهش می شوند. به همین دلیل نیز شاید نیاز باشد که تا سالیان سال، واکسن موثر کرونا نیز هرساله بروزرسانی شود تا با انواع جهش یافته ویروس، مقابله کند.»

مهمان دوست تصریح می کند: «شدت علایم بالینی در کرونای انگلیسی، بالاتر است. مشکل دیگری که وجود دارد این است که تشخیص کرونای انگلیسی، بسیار تخصصی، طولانی و هزینه بر است. این فرآیند تخصصی در هر آزمایشگاهی امکان پذیر نیست. فقط آزمایشگاه های محدودی در ایران می توانند نمونه های کرونای انگلیسی را تشخیص بدهند. درواقع احتمال دارد که فردی به کرونای انگلیسی هم مبتلا شود، اما از ابتلای خود بی خبر باشد و یا به دلیل در اختیار نبودن امکانات تخصصی در آزمایشگاه ها، بیماری اش به شکل کرونای غیرانگلیسی ثبت شود. با این وجود، راه مهم مقابله با این نوع جهش یافته، رعایت بیشتر نکات بهداشتی و نظارت جدی تر بر پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و دولت است. ما نمی توانیم از جهش ویروس جلوگیری کنیم، بلکه فقط می توانیم با رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسن، شهروندان را در برابر کرونا ایمن کنیم.»

با توجه به فروش کردن موج سوم کرونا در ایران، بسیاری از کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که باید قدر این موقعیت مناسب را بدانیم و با واردات واکسن موثر، اجازه ندهیم که موج بعدی کرونا در کشور شکل بگیرد. با توجه به اینکه برخی کارشناسان می گویند حداقل 23 جهش ویروس کرونا در کشور ثبت شده است، باید متولیان نظام سلامت با هوشیاری بیشتری، تغییر رفتار ویروس کووید 19 را رصد کنند. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۰۲۷۱۰۰۹:۴۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
بیش از 60 کشور واکسیناسیون علیه کرونا را شروع کرده اند. چرا ما هنوز دست دست کرده و واکسیناسیون را به تاخیر می اندازیم؟
ناشناس۱۸۰۲۷۴۸۱۰:۰۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
فقط واکسن معتبر دارای تاییده سازمان بهداشت جهانی
ناشناس۱۸۰۲۸۴۰۱۱:۲۷:۵۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
چرا با وجود تزریق واکسن روزانه 4 هزار نفر در آمریکا و 1500 نفر در انگلیس بر اثر کرونا میمیرند؟!
ناشناس۱۸۰۲۸۹۵۱۲:۱۹:۰۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
چون هنوز واکسناسیون تکمیل نشده عمو جون !
ناشناس۱۸۰۲۹۷۳۱۳:۲۶:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
عده ای فکر می کنند که واکسن دارو بوده و درمان می کند! این عده نمی دانند که واکسن پیشگیری می کند و نه درمان.
ناشناس۱۸۰۳۱۳۲۱۴:۵۸:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
بنابر اعلام وبسایت آژانس دارویی نروژ 23 نفر در این کشور پس از دریافت واکسن کرونای فایزر فوت کردند.
ناشناس۱۸۰۳۱۳۹۱۵:۰۴:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
موسسه علمی آلمان اعلام کرد ده ها آلمانی پس از دریافت واکسن کرونای فایزر جان خود را از دست داده اند.
ناشناس۱۸۰۳۳۳۳۱۸:۰۸:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
مقامات بهداشتی آلمان، بلژیک، فرانسه و انگلیس واکسن فایزر را تایید و تلفات ناشی از این واکسن را دیروز تکذیب کردند.
ناشناس۱۸۰۳۶۰۵۲۲:۵۰:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
در ایران هم روزانه بالای 2000 نفر بعد از خوردن آب و غذا می میرند
ناشناس۱۸۰۲۸۹۷۱۲:۱۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
چون واکسن هنوز به اونها تزریق نشده بوده
ناشناس۱۸۰۳۱۴۴۱۵:۰۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
هزاران نفر از صهیونیست ها در اسرائیل با وجود تزریق واکسن کرونای فایزر به کرونا مبتلا شدند.
علی۱۸۰۲۹۱۶۱۲:۳۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
سلام دوست محترم واکسن بعداز2-4هفته فقط در فرد واکسینه شده ایمنی ایجاد می کند. بنابرین سایر افراد همچنان درگیر میشوند برای قطع زنجیره انتقال حداقل بایدبیش از70درصد جمیعت واکسن بزنند تا پاندمی فروکش کند. پس امروز هرچندنفر را که واکسن بزنند نجات می دهند که خیلی مهم است حتی جان یک نفر هرچه زودتر واکسن بزنیم لطفا.........
ناشناس۱۸۰۳۱۵۰۱۵:۱۱:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
عوارض واکسن فایزر 100 برابر عوارض واکسن آنفلونزا هست و افراد زیادی در اثر تزریق این واکسن ها دچار شوک آنا فیلاکسی و عوارض آلرژیک شدید شدند و اکنون خود مردم امریکا از تزریق این واکسن ها امتناع می کنند.
ناشناس۱۸۰۲۹۲۳۱۲:۴۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
دوست عزیز این 4000نفر درامریکا عمده انها مهاجران وکارتن خوابها هستند من برادرم درامریکا استاد دانشگاه هست گفت کمتر امریکایی دراینجافوتی میده عمده فوتیها مهاجران وپناهجویان درکمپ هستند که اکثراانها فقیر وبیسوادند
ناشناس۱۸۰۳۱۵۴۱۵:۱۴:۲۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
بیشترین تعداد مبتلایان و فوتی های کرونا در جهان مربوط به کشور امریکا و قاره اروپاست و این نشانه عقب ماندگی این کشورهاست.
ناشناس۱۸۰۳۱۶۲۱۵:۱۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
اکنون در امریکا 50 میلیون نفر در اثر کرونا بیکار شدند و تعداد افراد بیکار و بی پول و کارتن خواب و گرسنه و بی خانمان به شدت افزایش یافته است.
ناشناس۱۸۰۲۹۷۸۱۳:۳۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
خوب چون با وجود شروع کار هنوز جمعیت زیادی واکسینه نشده عزیزم یکم فکر کن
ناشناس۱۸۰۳۱۵۳۱۵:۱۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
کرونا نشان داد که امریکا و سایر کشورهای غربی مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
ناشناس۱۸۰۲۸۴۵۱۱:۳۰:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
تحقیقات دانشمندان نشان داده که واکسن کرونای چینی در مهار ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی موفق عملکرده است.
ناشناس۱۸۰۲۸۹۸۱۲:۲۰:۵۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
دقیقا برعکس نظر شما تا حالا هیچ گزارشی از عوارض واکسن چینی توسط دولت چین منتشر نشده. همین طور هیچ عوارضی از واکسن ایران و روسی. این نشان دهنده شفاف نبودن تحقیقات درباره این واکسن هاست
ناشناس۱۸۰۳۱۲۳۱۴:۵۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
خوشبختانه با تزریق واکسن های ساخت ایران و چین و روسیه تاکنون هیچ فردی فوت نکرده است اما در اثر تزریق واکسن فایزر صدها نفر فوت کرده اند.
ناشناس۱۸۰۳۱۶۴۱۵:۱۹:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
کشورهای ترکیه و امارات و مصر و اندونزی و غیره از واکسن های کرونای ساخت چین استفاده می کنند و این بدلیل کیفیت بالای واکسن چینی است.
ناشناس۱۸۰۲۹۷۹۱۳:۳۲:۴۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
کدام تحقیقات؟!
ناشناس۱۸۰۳۱۲۴۱۴:۵۴:۰۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
نتیجه این تحقیق اخیرا"در همین سایت الف منتشر شده بود.
ناشناس۱۸۰۲۷۵۸۱۰:۱۴:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
واکسن بفرستند، چشم ما هم میزنیم، کوواکس هنوز واکسن های سفارشی ایران رو نداده
ناشناس۱۸۰۲۸۴۸۱۱:۳۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
مترو شهر تهران مملو از جمعیت است و فاصله اجتماعی به هیچ وجه رعایت نمی شود و این بسیار خطرناک است.
ناشناس۱۸۰۲۷۱۷۰۹:۴۴:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
نظام سلامت فقط دغدغه جیبش را دارد
ناشناس۱۸۰۲۷۱۹۰۹:۴۶:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
# واکسن _ بخرید
مهسا۱۸۰۲۸۲۵۱۱:۰۲:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
روحانی مجلس مردم همه میگن بخرید اما لطفا #واکسن_مطمئن_بخرید زودتر!
ناشناس۱۸۰۳۵۱۰۲۰:۵۸:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
چطوری سایبری
ناشناس۱۸۰۲۷۲۳۰۹:۴۸:۵۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
دکتر محرز گفته که واکسن کرونا روسی را به علت این که تائیدید هیچ سازمان بین المللی را ندارد، تزریق نخواهد کرد. وقتی این نظر یک متخصص برجسته ایرانی در مورد واکسن کرونا ساخت روسیه است، چرا مسئولان تصمیم به واردات واکسن کرونا از روسیه گرفته اند؟
ناشناس۱۸۰۲۷۲۸۰۹:۵۲:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
بهتره حد اقل و یا هیچ بگیران ایران برای چند هفه تفرح با جت اسکی و غیره به این جزیره سفر نکنند تا از این ویروس جهش یافته در امان باشند.‌من که به شخصه سفر نمیکنم.
ناشناس۱۸۰۲۷۵۲۱۰:۱۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
تاخیر جایزه نیست و روند واردات را سرعت ببخشید
ناشناس۱۸۰۲۸۰۴۱۰:۴۰:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
چرا حالا اینقدر تاکید در نام انگلیسی در رسانه ها وجود دارد؟ در هر جایی جهش ویروس رخ میدهد ، در انگلیس چون امکانات تشخیصی دقیق وجود داشته شناسایی شده .
ناشناس۱۸۰۲۸۳۳۱۱:۱۷:۱۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
1ساله از ووهان چین اومده کرونای چینی نبوده حالا همون جهش پیدا کرده تو انگلیس شده کرونای انگلیسی
ناشناس۱۸۰۲۸۶۰۱۱:۴۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
بودجه صدا و سیما کلا باید قطع شود و هزینه واردات واکسن معتبر شود
ناشناس۱۸۰۳۱۱۹۱۴:۵۱:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
بودجه نهاد ریاست جمهوری چرا 56 درصد افزایش یافت ؟!
ناشناس۱۸۰۳۵۵۸۲۱:۳۳:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
اون هم بايد قطع بشه. هيچ چيز ارزشي بيشتر از جان انسان ندارد
رضا۱۸۰۲۸۶۵۱۱:۴۵:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
نه اين كه چيني ها به موقع خبر رساني كردند . ممكن هست كه درايران هم جهش پيدا كند اين ويروس همه چيز را سياسي نكنيد .
دکترای بیوتکنولوژی۱۸۰۲۹۲۷۱۲:۴۷:۲۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
برای بررسی جهش یا موتاسیون، نیاز به دستگاه Sequencer است. متاسفانه در ایران این دستگاه موجود نیست. برای بررسی توالی نوکلئیتیدی، باید نمونه ها را به آزمایشگاههای پیشرفته در خارج فرستاده شوند.
ناشناس۱۸۰۲۹۰۱۱۲:۲۳:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
واکسن کرونای معتبر بخرید مثل تمام دنیا
ناشناس۱۸۰۲۹۵۴۱۳:۰۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
فقط واکسن
رحمان۱۸۰۲۹۷۱۱۳:۲۶:۰۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
اینقدر که شما سنگ چینی هارو به سینه می زنین خود چینی ها تو فکر نیستن
ناشناس۱۸۰۲۹۸۶۱۳:۳۵:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
جالبست که همه چیز را سیاسی می کنید .. تا دیروز فقط میگفتید ویروس کرونا اما حالا شده کرونای انگلیسی !!
ناشناس۱۸۰۲۹۹۸۱۳:۴۲:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
چرا جان مسلمانان باید در دست کمونیستها باشد واکسن یا چینی یا روسی یا کوبایی آیا تضمینی هست که باز از روسیه وچین رکب نخوریم
نقی معمولی۱۸۰۳۱۷۴۱۵:۳۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
تا دیروز ویروس منحوس چینی!!!!!!!!!!!!!!!!!امروز ویروس خبیث انگلیسی!!!!!!!!!!!!!!!!!بعدی اش را خدا بخیر بگذرونه!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۸۰۳۴۵۰۱۹:۵۹:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
به نظر میرسه یکسری دنبال کاسبی از واکسن هستن !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین