ابتلای همزمان به دو سویه کروناویروس در چند بیمار برزیلی

جهان،   3991110055

پزشکان در جنوب برزیل می‌گویند بیمارانی را شناسایی کرده‌اند که "همزمان" به دو سویه مختلف از کروناویروس جدید آلوده هستند و این یافته، نشان دهنده تشدید نگرانی‌ها نسبت به افزایش تعداد سویه‌های این ویروس در این کشور است.

به گزارش ایسنا، این محققان که یافته های خود را در وب سایت پزشکی medRxiv منتشر کرده‌اند یادآور شدند که مطالعه آنها، اولین مطالعه در جهان است که ابتلای همزمان به دو سویه مختلف از ویروس کرونا را تایید می کند.

گفتنی است این مطالعه هنوز در یک نشریه عملی منتشر نشده و در مطالعات مشابه نیز مورد بازنگری قرار نگرفته است.

دو بیمار در محدوده ۳۰ سالگی با شرایط فوق در این کشور شناسایی شده اند که اواخر ماه نوامبر به نسخه کروناویروس P.۲ (که گونه B.۱.۱.۲۸ نیز شناخته می‌شود) در ریو مبتلا شده و همزمان نیز تست سویه دیگری از این ویروس در آنها مثبت بوده است.

به گزارش رویترز، گزارش شده که علائم بیماری در این دو نفر خفیف بوده و در یک مورد سرفه خشک و در مورد دیگر سرفه ، گلودرد و سردرد وجود دارد. هرچند هیچ کدام نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند.

این یافته موجب افزایش نگرانی‌ها در مورد تنوع سویه‌های این کروناویروس در برزیل و چرخش بار ویروسی بیشتر در بین مبتلایان شده که می تواند جهش‌های بعدی را در ویروس به همراه داشته باشد.

به گفته محققان، این موارد تأکید می کند که تعداد مختلفی از سویه‌های این ویروس در حال حاضر در برزیل در حال گردش است و این نگرانی را در میان دانشمندان ایجاد می کند که وجود دو سویه در یک بدن می تواند جهش انواع جدید ویروس کرونا را تسریع کند.