رمزگشایی از تناقض‌گویی درباره قطعی برق/ بالاخره گاز به نیروگاه‌ها می‌رسد یا نه؟

اقتصادی،   3991108110

با آغاز روزهای سرد سال و بروز پدیده خاموشی‌ برق در برخی مناطق کشور، مسؤولان وزارت نیرو و شرکت ملی گاز در توجیه این اتفاقات همواره اظهارات ضد و نقیضی را مطرح کرده‌اند اما ظاهرا ریشه مشکل را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد.

به گزارش فارس، با آغاز روزهای سرد سال و بروز پدیده خاموشی‌ برق در برخی از مناطق کشور، مسئولین وزارت نیرو و شرکت ملی گاز در توجیه این اتفاقات همواره اظهارات ضد و نقیضی را مطرح کرده‌اند. از طرفی مسئولین وزارت نیرو معتقدند که کاهش گازرسانی به نیروگاه‌ها باعث خاموشی برق شده است و از طرفی دیگر مسئولین شرکت ملی گاز معتقدند به تمامی تعهدات خود برای تحویل گاز به نیروگاه‌ها عمل کرده‌اند.

در این راستا مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به میزان تحویل گاز به نیروگاه‌های حرارتی تولید برق به فارس گفت: «طی یک هفته گذشته به دلیل برودت هوا و افزایش میزان مصرف گاز خانگی، گاز تحویلی به نیروگاه‌ها حدود 60 میلیون متر مکعب کاهش یافت. در تاریخ 29 دی ماه سال جاری، گاز تحویلی به نیروگاه‌ها به حدود 140 میلیون متر مکعب رسیده بود ولی در تاریخ 6 بهمن ماه سال جاری نیروگاه‌های حرارتی کشور 81 میلیون متر مکعب گاز تحویل گرفته‌اند».

در این بین برای بررسی دقیق‌تر این اظهارات ضد و نقیض و وضعیت گازرسانی به نیروگاه‌ها و با محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز به گفتگو نشستیم.

*جزئیات برنامه وزارت نفت برای تامین سوخت نیروگاه‌ها

محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره انجام تعهدات گازرسانی به نیروگاه‌ها گفت: طبق برنامه‌ای که وزیر نفت به شرکت ملی گاز ابلاغ کردند، ما باید روزانه حداقل 75 میلیون متر مکعب و میانگین 80 میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل بدهیم که نه تنها این رقم حداقل در تمامی روزها رعایت شده است، بلکه به طور میانگین از اول دی‌ماه تا کنون روزانه 120 میلیون متر مکعب به نیروگاه‌ها گاز تحویل داده شده است.

وی همچنین اظهار داشت: به بیان دیگر ما هم کف میزان تحویل گاز به نیروگاه‌ها را رعایت کرده‌ایم و هم به طور میانگین 40 میلیون متر مکعب فراتر از تعهدمان به نیروگاه‌ها گاز ارسال کرده‌ایم.

جولایی گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده وزارت نفت باید 180 میلیون متر مکعب سوخت معادل گاز به وزارت نیرو برای تامین سوخت نیروگاه‌ها تحویل دهد. در این بین طبق برنامه‌ریزی‌های مجموعه وزارت نفت قرار شد که از این 180 میلیون متر مکعب سوخت معادل گاز، 80 میلیون متر مکعب از طریق گاز و 100 میلیون لیتر از طریق سوخت مایع تامین شود.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: تفکیک 100 میلیون لیتر سوخت مایعی که توسط شرکت ملی پالایش و پخش باید تامین شود بدین صورت است که 50 میلیون لیتر گازوئیل باشد و 50 میلیون لیتر مازوت. حال بنا به دلایلی شرکت ملی گاز در روزهایی که مصرف گاز خانگی پایین‌تر بود، میزان گاز بیشتری را در اختیار نیروگاه‌ها قرار می‌داد.

*با افزایش مصرف برق، سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها بیشتر از برآورد وزارت نیرو شد

وی توضیح داد: شما فرض کنید ما در یک روز 140 میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها ارسال می‌کردیم و در روز دیگر 80 میلیون متر مکعب. اینکه به میزان 60 میلیون متر مکعب، گاز تحویلی به نیروگاه‌ها کم شده است، بدین معنا نیست که شرکت ملی گاز به تعهداتش عمل نکرده باشد. بلکه ما باید طبق برنامه، روزانه حداقل 80 میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل دهیم که این کار را انجام داده‌ایم و اگر در روزی بیشتر گاز تحویل داده شده، یعنی بیشتر از تعهدمان عمل کردیم.

جولایی خاطرنشان کرد: حال اینکه سوخت نیروگاه‌ها به طور کامل تامین نشده به شرکت ملی گاز ارتباطی ندارد، چون ما به تعهدمان طبق برنامه وزارت نفت برای ارسال روزانه 80 میلیون متر مکعب عمل کردیم. باید دلیل قطعی برق ناشی از کمبود سوخت را در جاهای دیگر جستجو کرد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: متاسفانه نیروگاه‌ها نتوانستند مازوت تحویلی توسط وزارت نفت را مصرف کنند و از 50 میلیون لیتر به طور میانگین تنها 35 میلیون لیتر مازوت مصرف کرده‌اند. از طرفی با توجه به افزایش مصرف برق در بخش خانگی، نیاز نیروگاه‌ها به بیش 180 میلیون متر مکعب افزایش یافته است و برآورد وزارت نیرو درباره میزان نیاز به سوخت صحیح نبود. یعنی در برخی روزها مصرف سوخت نیروگاه‌ها به بیش از 190 میلیون متر مکعب سوخت معادل گاز رسید.

وی افزود: در مجموع چند اشکال وجود دارد، اول اینکه نیروگاه‌ها نتوانستند 50 میلیون لیتر مازوت مصرف کنند و 15 میلیون لیتر کمتر مصرف کردند. از طرفی به دلیل افزایش مصرف برق، میزان نیاز نیروگاه‌ها به سوخت نیز 10 میلیون متر مکعب بیش از برآوردها افزایش یافت، در نتیجه تا همینجا یک فاصله 25 میلیون متر مکعبی برای تامین سوخت نیروگاه‌ها ایجاد شده است.

*چرا مخازن گازوئیل نیروگاه‌ها خالی است؟

جولایی گفت: به دلیل مصرف بیش از حد سوخت گازوئیل در نیروگاه‌ها از اوایل آذرماه، مخازن آنها از این سوخت خالی شده است، ولی مجموعه وزارت نفت در حال ارسال گازوئیل به نیروگاه‌ها هم هست. در نتیجه مدیریت مصرف سوخت در نیروگاه‌ها به درستی انجام نشده است. از طرفی مازوت نمی‌خواهند مصرف کنند و از طرفی مخازن گازوئیل آنها خالی شده است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: شرکت ملی گاز از اول دی ماه تا کنون مجموعا 500 میلیون متر مکعب گاز بیش از تعهد خود، گاز در اختیار نیروگاه‌ها قرار داده است. مابقی سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها طبق ابلاغیه وزیر نفت و هماهنگی بین وزارت نفت و وزارت نیرو باید توسط سوخت مایع گازوئیل و مازوت تامین می‌شد. اما مسئولین وزارت نیرو چون در جریان جزئیات تعهدات شرکت‌های تابعه وزارت نفت نیستند فکر میکنند باید همه سوخت تحویلی به آنها گاز باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نتیجه نباید این گونه تحلیل کرد که اگر شرکت ملی گاز یک روز، گاز را بیشتر از تعهدمش تحویل نیروگاه‌ها داد و در روز دیگر صرفا به تعهدش عمل کرد، پس لابد در گازرسانی به نیروگاه‌ها کم‌لطفی کرده است. همانطور که توضیح دادم این قضاوت اشتباه است، زیرا ما بیش از تعهدمان گاز به نیروگاه‌ها ارسال کردیم و قطعی برق ناشی از کمبود سوخت را باید در بخش دیگری جستجو کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین