تحلیلگر سی ان ان: بایدن از توهمات ترامپ در برابر ایران درس بگیرد

گروه ترجمه الف،   3991108087

تحلیلگر ارشد سی ان ان نوشت: «سیاست‌خارجی بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران، بیش از آنکه مبتنی بر توهمات باشد(همچون دوره ترامپ)، بایستی بر اساس واقعیات و در چهارچوبی عقلانی تعریف شود».

تحلیلگر سی ان ان: بایدن از توهمات ترامپ در برابر ایران درس بگیرد

به گزارش الف "سامانتا وینوگراد" نویسنده و تحلیلگر ارشد "سی ان ان" در مقاله ای، به سیاست خارجی ترامپ در قبال ایران پرداخته و آن را یک شکست و افتضاح واقعی برای وی و ایالات متحده آمریکا ارزیابی کرده است. او به طور خاص بر این مساله تاکید کرده که آمریکا در دوره ریاست جمهوری بایدن، باید از شکست های ترامپ در رابطه با ایران درس بگیرد و یک سیاست خارجی کارآمدتر را در قبال تهران تعریف کند. وینوگراد در گزارش خود می نویسد: 

«راهبردها و رویه های سیاست خارجی دونالد ترامپ در قبال ایران، مبین یک شکست واضح و تمام عیار برای او و آمریکا هستند. این مساله به طور خاص در بحبوحه تشدید تنش ها میان ایران و آمریکا در روزهای منتهی به نخستین سالگر ترور ژنرال سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در تاریخ سوم ژانویه، بیش از پیش خود را نشان داد. 

به طور خاص، در چند مدت اخیر شاهد اوج گیری تنش ها میان ایران و آمریکا بوده ایم. به عنوان مثال، ایالات‌متحده‌آمریکا اقدام به اعزام بمب افکن های بی 52 به منطقه خلیج فارس کرد(به بهانه مقابله با به اصطلاح تهدید ایران) و نهادهای اطلاعاتی آمریکایی نیز ادعا کردند که ایران موشک های کوتاه بردی را در مناطق مختلف عراق مستقر کرده و احتمالا گروه‌های نیابتی این کشور در عراق قصد دارند به کارمندان و پرسنل دیپلماتیک آمریکا در خاک عراق حمله کنند. مجموعِ این تنش ها به خوبی نشان می دهند که دونالد ترامپ و سیاست خارجی وی در قبال ایران، تا چه حد بد بوده و برای آمریکا ایجاد خطر و تهدید کرده است. اقدام ترامپ در ترور ژنرال سلیمانی، به هیچ عنوان نفوذ منطقه ای ایران را تضعف نکرد و حتی امنیت نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای وابسته به آن ها در منطقه خاورمیانه را نیز به خطر انداخته است. 

ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران، رویکردی قلدرمابانه در پیش گرفت و در عمل این رویکرد، هیچگونه دستاوردی را برای وی به دنبال نداشت. شاید دلیل اصلی این مساله این باشد که سیاست خارجی او در قبال ایران، تا حد زیادی غیرواقع بینانه و حتی می توان گفت، متوهمانه بود. پس از آنکه دونالد ترامپ در سال 2018، آمریکا را به صورت یکجانبه از توافق برجام خارج کرد، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، 12 شرط را برای ایران تعیین کرد(شروطی که لزوما مربوط به مساله هسته ای این کشور نبودند) و گفت اگر ایران این شروط را اجرایی نکند، آمریکا نیز به توافق برجام بازنخواهد گشت. دولت ترامپ در عین حال، بر شدت فشارها علیه ایران با افزایش میزان تحریم ها افزود. این رویکرد ترامپ به هیچ عنوان نتیجه بخش نبوده است. نه تنها ایران شروط دوازده گانه دولت ترامپ را نپذیرفت، بلکه حتی امنیت نیروهای آمریکایی با توجه به نفوذ منطقه ای تهران، به شدت تضعیف شده است. 

توانمندی های هسته ای ایران در دوره ترامپ، به نحو قابل توجهی افزایش پیدا کرده اند. مساله ای که نتیجه سیاست غیرمسوولانه ترامپ در خروج یک طرفه از توافق برجام بوده است. در جدیدترین اتفاق نیز ایران به تازگی اعلام کرده که سطح غنی سازی خود را بار دیگر به 20 درصد افزایش داده است. این در حالی است که در چهارچوب توافق برجام، ایران صرفا مجاز به غنی سازی 3.67 درصدی بود. اقداماتی نظیر وقوع انفجار در تاسیسات اتمی نطنز و همچنین ترور محسن فخری زاده دانشمند اتمی ایران نیز، تهران را در پیگیری مطالبات هسته ای اش، بیشتر از همیشه مطمئن ساخته است. بدون تردید اگر یک سازوکار مذاکره ای درست با ایران تعبیه نشود، احتمال پیشروی های هسته ای بیشترِ ایران نیز وجود دارد. 

در روزها و ماه های اخیر نیز، مقام های ارشد دولت ترامپ بارها و بارها در موضع گیری های مختلف، از عدم امنیت نیروهای آمریکایی در عراق خبر داده و حتی گمانه زنی های مختلفی در مورد تخلیه سفارت آمریکا در عراق نیز مطرح شده است. این مساله مخصوصا در آستانه نخستین سالگرد ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، برجسته شد و حاکی از تبعات وخیم اقدام دولت ترامپ در ترور این ژنرال ایرانی است. اگرچه تحریم ها علیه ایران و همچنین بحران شیوع ویروس کرونا در این کشور، تا حد زیادی بر منابع مالی تهران جهت حمایت از محور مقاومت تاثیرگذار بوده، با این حال، شواهد میدانی حاکی از این هستند که گروه های نیابتی ایران در سراسر منطقه خاورمیانه (در خشکی و دریا)، کاملا فعال هستند. 

شواهد و قرائن همچنین حاکی از این هستند که ایران بر حجم توانمندی و فعالیت های خود در عرصه سایبری نیز افزوده است. نهادهای آمریکایی تاکنون گزارش های مختلفی را در مورد حضور و نفوذ سایبری قابل توجه ایران ارائه کرده‌اند. به طور خاص، مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا تاکید کرده که ایران در زیرساخت های سایبری انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا نفوذ کرده است. البته که ایران مدت هاست در زمینه سایبری فعال است و اساسا این حوزه را به مثابه عرصه‌ای مهم در راستای افزایش قدرت ملی خود تعریف کرده است. 

به طور کلی، همه چیز حاکی از این است که سیاست خارجی دونالد ترامپ در قابل ایران، کاملا شکست خورده است. درست به همین دلیل است که جو بایدن رئیس جمهور آتی امریکا باید رویکردی متفاوت از ترامپ، در قبال ایران در پیش گیرد. 

زمانی که صحبت از سیاست خارجی می شود، جو بایدن نباید همچون ترامپ از جنگ و رویکردهای تهاجمی در قبال ایران سخن بگوید. بلکه برعکس، بایدن باید سعی کند سیاست خارجی خود در رابطه با ایران را بر اساس اطلاعات حقیقی و واقعی که از منابع امنیتی موثق اخذ می شوند، تنظیم کند. در این زمینه وی نیازی ندارد که همچون ترامپ، صرفا به جوسازی های فاکس نیوز علیه ایران چشم بدوزد و آن را منبع اطلاعاتی خود قرار دهد. 

بدون تردید بازگشت بایدن به توافق هسته ای برجام، خواهد توانست بار دیگر یک توازن علیه ایران ایجاد کند. آمریکا در دوره بایدن باید بتواند همکاری نزدیکتری با متحدانش در مساله ایران داشته باشد و تا جای ممکن از تنش آفرینی بر علیه تهران، در منطقه غرب آسیا که یکی از مهمترین و پرتنش ترین مناطق جهان است خودداری کند. به طور کلی، سیاست‌خارجی بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران، بیش از آنکه مبتنی بر توهمات باشد(همچون دوره ترامپ)، بایستی بر اساس واقعیات و در چهارچوبی عقلانی تعریف شود». 

 

***نویسنده: سامانتا وینوگراد، وی نویسنده و تحلیلگر ارشد سی ان ان است. 

*لینک: https://edition.cnn.com/2021/01/03/opinions/trump-pompeo-iran-failed-policy-vinograd/index.html

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین