آخرین روز حضور "ترامپ" در کاخ سفید چگونه گذشت؟

گروه جهان الف،   3991108086 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

لحظات آخر حضور ترامپ در کاخ سفید، تصویری درمانده از رئیس جمهور آمریکا را به ذهن متبادر می کرد که در نوع خود، تا حد زیادی ناشی از رفتارهای غلطِ شخصِ ترامپ بود. رفتارهایی که بدون تردید برای سال ها، نکوهش خواهند شد و از آن ها به نیکی یاد نمی شود.

آخرین روز حضور "ترامپ" در کاخ سفید چگونه گذشت؟

به گزارش الف، "پیتر نیکولاس" نویسنده و خبرنگار مشهورِ حوزه کاخ سفید "نشریه آتلانتیک" در مقاله ای، دیده های خود در قالب آخرین روز حضور ترامپ در کاخ سفید و جو حاکم بر این محل را توصیف کرده است. وی در این رابطه می‌نویسد: 

«شرایطِ کاخ سفید در آخرین روز حضور ترامپ، کاملا متفاوت بود. کارگران در اقصی نقاط کاخ سفید در حال حرکت بودند و کلیه عکس ها و پرتره های چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا(ترامپ)، از روی دیوارهای کاخ سفید برداشته می شدند و فقط قلاب هایی که این عکس ها را نگه داشته بودند بر روی دیوارها قرار داشتند. به محض ورود بایدن به کاخ سفید، دیوارها پُر از عکس ها و پرتره های رئیس جمهور جدید آمریکا خواهند شد. 

"جاد دیر" معاون مطبوعاتی ترامپ  در دفتر کوچک خود در کاخ سفید نشسته و در حال نگارش یک یادداشت و قراردادن آن روی میز خود، برای کسی است که قرار است جایگزین وی شود. "دیر" در یادداشت خود سعی می کرد که برای جانشینش توصیف کند که کار کردن در کاخ سفید، چگونه است و چه حال و هوایی دارد. وقتی زمان از ساعت 12 ظهر که دوره ریاست جمهوری ترامپ می شد گذشت، همه چیز از اتاق او جمع آوری شده بود و حتی روزنامه و مجله های "جاد دیر" نیز دیگر در اتاقش نبودند. 

ترامپ نیز در اتاق بیضی شکل کاخ سفید، برای جو بایدن یک یادداشت از خود به جا گذاشته بود. شاید این اقدام ترامپ جز معدود سنت هایی بود که وی قبل از ترک کاخ سفید، آن را به درستی انجام داد. او در اقدامی کم سابقه، در مراسم تحلیف بایدن شرکت نکرد. او از عمل به سنتِ حضور در مراسم تحلیف و نشان دادنِ کاخ سفید به مستاجرِ جدید آن جو‌بایدن(یعنی همان کاری که چهار سال پیش باراک اوباما برای ترامپ انجام داد)، خودداری کرد. ترامپ حقیقتا یک بازنده بزرگ است. اقدام او در آب و تاب دادن به تئوری های توطئه یِ بی سر و ته جهت مشروعیت زدایی از پیروزی بایدن در انتخابات 2020 آمریکا، بر شدت و وسعتِ بازنده بودنِ او افزوده است. 

ترامپ در حوالی ساعت 8:20 صبح، کاخ سفید را به همراه همسرش ملانیا ترامپ ترک کرد. وی بدون اینکه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد گفت که "فقط می خواهد به آن ها بگوید خداحافظ". وی تاکید کرد که "تا حد زیادی امیدوار است که این خداحافظیِ وی، طولانی مدت نخواهد بود". او گفت که "ما خیلی زود همدیگر را خواهیم دید". وی پس از آن، در توقفی کوتاه در پایگاه سنت اندروز، از به اصطلاح موفقیت های خود در دوره حضور در قدرت گفت. البته که وی در سخنرانی خود به خسارت هایی که در چهار سال گذشته به آمریکا وارد کرد، اقدامِ اخیر حامیان افراطی اش در حمله به ساختمان کنگره آمریکا، و همچنین دعاوی پوچ و بی اساسش مبنی بر به سرقت رفتن نتیجه انتخابات 2020 آمریکا، اشاره‌ای نکرد. شاید ترامپ دوست نداشته باشد که در مورد شورش ششم ژانویه و حمله حامیان افراطی اش به ساختمان کنگره آمریکا که 5 کشته برجا گذاشت بکند، با این حال وی باید بداند که تاریخ این مساله را فراموش نخواهد کرد. 

"مایکل بکلاس" یکی از مورخان حوزه ریاست جمهوری آمریکا به من گفت: "دونالد ترامپ تنها رئیس جمهوری در کل تاریخ سیاسی آمریکا است که یک شورش را علیه کنگره آمریکا تهییج کرد و عملا دموکراسی آمریکایی را با چالشی جدی مواجه ساخت. او با این اقدام خود، خسارت های زیادی را از نظر سیاسی و اجتماعی به آمریکا وارد کرده است. این مساله یک حقیقت است و گذشت زمان آن را تغییر نخواهد داد. باید به این مساله اذعان کرد که ترامپ بدترین کارهایی که یک رئیس جمهور در آمریکا می توانست انجام دهد را انجام داده است". 

در اوایل بعدازظهر روز 20 ژانویه(روز تحلیف)، دستیاران بایدن وارد کاخ سفید شدند. آن ها به تازگی از مراسم تحلیف آمده بودند و سعی می کردند که هر چه سریع تر خود را در دفاتر و ادارات کاری خود مستقر سازند. از یکی از مشاوران بایدن پرسیدم حال با استقرار رئیس جمهور جدید آمریکا در کاخ سفید، دیدگاه وی در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی چه خواهد بود: "وی تاکید کرد که بایدن برخلاف دونالد ترامپ، از شبکه های اجتماعی استفاده افراطی نخواهد کرد و اساسا هم به این مساله اعتقادی ندارد. وی تاکید کرد که نباید از شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر برای ایجاد ترس و نارضایتی استفاده کرد". 

آنچه در بحبوحه حضور در کاخ سفید بیش از همه نظرم را جلب کرد این بود که تقریبا تمامی اعضای دولت بایدن از ماسک استفاده می کردند. پیشتر و در زمانیکه در دوره ترامپ به کاخ سفید می آمدم، عدم استفاده از ماسک از سوی اعضای دولت ترامپ، کاملا مشهود بود. زمانیکه سوال می کردم چرا وضع اینگونه است؟ آن ها می گفتند که کارمندان کاخ سفید مرتبا هدف آزمایش کرونا قرار می گیرند. توضیحی که به نظر من منطقی نبود زیرا شمار زیادی از اعضای دولت ترامپ، به ویروس کرونا مبتلا شدند(حتی خود او نیز مبتلا شد) و این مساله تا حدِ یک بحران نیز برای دولت ترامپ، پیش رفت. 

دولت بایدن ظاهرا تصمیم گرفته نا میزان حضور خبرنگاران در کاخ سفید و همچنین تجمع انسان ها در این ساختمان را تا حدی کاهش دهد تا از خطر شیوع گسترده ویروس کرونا در کاخ سفید به عنوان مهمترین مرکز سیاسی آمریکا جلوگیری شود. قرار شده تا کلیه خبرنگاران قبل از ورود به کاخ سفید، تست کرونا بدهند. این در حالی است که خبرنگاران و آن‌هایی که در دوره ترامپ وارد کاخ سفید می شدند، هیچ آزمایشی نمی دادند و حتی طوری وانمود می کردند که انگار بحران پاندمی کرونا وجود ندارد. 

وقتی هلیکوپتر مخصوص ترامپ از کاخ سفید برخاست، وی احتمالا از پنجره به کاخ سفید و محوطه بیرونی آن نگریسته و حضور سنگین نیروهای امنیتی در محوطه کاخ سفید را که جهت مقابله با حامیان افراطی وی در محل حاضر شده اند دیده است. وی احتمالا چراغ هایی را که به نشانه یادبودِ جان باختگان ویروس کرونا در محوطه کاخ سفید روشن بوده اند را دیده است. همه این ها درست در نقطه مقابل شعارهایی نظیر بازگرداندن عظمت و شکوه به آمریکا هستند که ترامپ بارها و بارها، آن ها را سر داده است. 

در پایان باید بگویم وقتی برخی خبرنگارانِ حاضر در کاخ سفید، خبر حضور بایدن در کاخ سفید را پوشش می دادند، زمزمه کنان می گفتند: "بالاخره رها شدیم"». 

 

***نویسنده: پیتر نیکولاس، وی نویسنده و تحلیلگر نشریه آتلانتیک است.

*لینک: https://www.theatlantic.com/politics/archive/2021/01/trump-leaves-white-house/617758/

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۰۱۵۸۶۱۶:۳۳:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۹
چیزی تا آخرین روز عمرش هم نمانده!
ناشناس۱۸۰۲۲۳۵۱۴:۰۷:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
درکمال خفت و خاری گذشت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین