دعوا بر سرنخواستن رئیس جدید بورس

بورس،   3991108050

در حالی کارنامه دهقان دهنوی برای ریاست سازمان بورس مورد نقد نمایندگان مجلس و کارشناسان و فعالان بورس است که وی حالا بر صندلی ریاست این سازمان تکیه زده است؛ تنها باید منتظر ماند و دید از پس این انتقادات برمی‌آید؟

دعوا بر سرنخواستن رئیس جدید بورس

به گزارش تسنیم، پس از فراز و فرودهای بسیار در بازار سرمایه سرانجام روز گذشته محمدعلی دهنوی به صورت رسمی جایگزین حسن قالیباف اصل در شد؛ قالیبافی که مانند دو رئیس پیشین خود در سازمان بورس، با استعفا از ساختمان ملاصدرا رفت و حالا صندلی خود را به فردی غیربورسی داده است.

اما رئیس جدید سازمان بورس که دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تربیت مدرس دارد و پیش از این نیز عضو هیات‌مدیره بانک مسکن بوده، پیش از آمدن به سازمان بورس معاونت وزیر اقتصاد در وزارت امور اقتصادی و دارایی را در کارنامه دارد، در معدود اظهار نظرش در مورد بازار سرمایه که به شهریور امسال برگردد، گفته بود "آینده اقتصاد ما با بازار سرمایه گره خورده است و با ابزار اوراق تبعی و اوراق خزانه و بازارگردانی سهامداران نباید نگران نوسانات بازار سرمایه باشند. در کشور ما بار اصلی تامین مالی بر دوش بانک‌ها بوده، اما اکنون ما انتخاب کرده‌ایم که بازار سرمایه را به عنوان تامین کننده مالی اقتصاد کشور حمایت کنیم و توسعه دهیم. نوسانات ذات بازار سرمایه است. در همه جای دنیا بورس با افت و خیزهایی روبرو است،  این در حالی است که رفتارهای هیجانی برخی سهامداران خرد  تعادل بازار را به هم می‌زند و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود و این موضوع فقط به خود آن‌ها آسیب نمی‌زند، بلکه به سهامداران عمده نیز آسیب می‌زند. برای جلوگیری از آسیب دیدگی بازار سرمایه سهامداران عمده انگیزه دارند که با بازارگردانی مانع رفتارهای هیجانی شوند و آرامش را به بازار برگردانند."

با این حال نقد غیربورسی بودن رئیس جدید سازمان بورسی به نظرات کارشناسان و فعالان بازار سرمایه خلاصه نمی‌شود و نمایندگان مجلس نیز نسبت به انتصاب دهقان دهنوی به عنوان رئیس سازمان بورس نقد جدی دارند؛ تا جایی که روز گذشته محسن علیزاده و مسلم صالحی اعضای ناظر مجلس در شورای عالی بورس در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور خواستار انتخاب فردی متخصص، متعهد و آشنا به بازار سرمایه برای  تصدی در سمت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار شدند.

در متن این نامه خطاب به حسن روحانی آمده است: مستحضرید که بازار سرمایه در ماه‌های گذشته تحت تأثیر اخبار و تصمیمات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی گوناگون واکنش نشان داده و افت و خیز شاخص کل بورس نگرانی‌های زیادی را در بین مردم ایجاد کرده است. بی‌شک اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، سرمایه های مردم به بخش‌های غیرمولد اقتصادی از جمله طلا، ارز، مسکن، خودرو و غیره که هیچ نسبتی با چرخه تولید ندارند، سرایز شده و اقتصاد کشور را به انباری از سرمایه‎های راکد و ساکن بدل می نماید.


در این شرایط خطیر، اگر حمایت‌های مجلس، دولت و وزرای محترم آن از بازار سرمایه به طور مشترک و به طور مشخص از بورس صورت نگیرد، نوسانات شدید که منجر به اثرات منفی عمیق بازار در آینده خواهد شد، چندان دور از انتظار نخواهد بود که در نهایت ضرر و زیان فراوانی به سهامداران خرد وارد خواهد کرد. این موضوع وقتی اهمیت راهبردی پیدا می‎کند که بدانیم پایین آمدن ظرفیت تاب‌آوری اجتماعی مردم به ویژه سهامداران می‌تواند به عنوان پیشران مهمی عمل نموده و باعث اعتراضات شدید مردمی شود.

از سوی دیگر، متاسفانه عدم حمایت لازم از بازار باعث گردید که در هفته‌های گذشته ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار کشور از سمت خود استعفا نماید و در حال حاضر نیز مطرح نمودن اسامی افراد بدون سابقه لازم در بازار سرمایه برای تصدی این جایگاه، نگرانی‎های جدی اینجانبان به عنوان اعضای ناظر مجلس در شورای عالی بورس و اوراق بهادار را بیش از گذشته کرده است.


لذا پیشنهاد می‎شود نظر به اهمیت موضوع، دستور فرمایید درخصوص انتخاب رئیس سازمان،  ضمن دقت نظر بیشتر و با در نظر گرفتن شرایط عمومی و تخصصی لازم از جمله سوابق و تجربیات چندین ساله در بازار سرمایه و شناخت کافی از این بازار، نسبت به گزینش فردی متعهد، متخصص، آشنا به بازار سرمایه و از همه مهمتر مورد وثوق فعالان این بازار که بتواند اعتماد عمومی از دست رفته مردم را با سرعت و جدیت احیا کند، اقدام مقتضی صورت پذیرد.

بدیهی است درصورت اتخاذ تصمیم غیر تخصصی از سوی دولت در بازار سرمایه، هزینه های این اقدام بر دوش دولت خواهد بود و قطعاً در این صورت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون‎ های تخصصی آن، از تمام ابزارهای نظارتی خود برای احقاق حقوق مردم به طور کامل استفاده خواهند نمود و در صورتی که فردی متعهد، متخصص و آشنا با قواعد و مختصات بازار سرمایه، با هر نام و نشانی انتخاب گردد، در راستای حمایت از سرمایه های مردم، مورد حمایت جدی مجلس خواهد بود.

بر این اساس باید منتظر ماند و دید رئیس جدید سازمان بورس که فعلا بر سر نخواستنش میان فعالان بازار سرمایه و همچنین نمایندگان مجلس دعو است، می‌تواند از پس این انتقادات برآید؟ یا این که باید منتظر چهارمین استعفای پیاپی در رکن اصلی بازار سرمایه کشور بود؟!

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین