آینده بازار بورس؛ نیمه پر یا خالی لیوان ؟!

اقتصادی،   3991106140 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از ریزش شاخص بورس در هفته‌های گذشته، در روزهای اخیر اندکی شرایط بهبودیافته است. اگرچه با استعفای رئیس سازمان بورس و اختلافات بین دولت و مجلس درباره چگونگی مدیریت بازار سرمایه، پیش‌بینی خوش‌بینانه درباره آینده کمی سخت به نظر می‌رسد.

آینده بازار بورس؛ نیمه پر یا خالی لیوان ؟!

به گزارش الف، روز آخر دی‌ماه استعفای حسن قالیباف اصل از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار در شورای عالی بورس موردپذیرش قرار گرفت. این استعفا بعد از تجمعاتی که در هفته‌های اخیر رخ‌داده بود اتفاق افتاد. در حال حاضر وزارت اقتصاد و دولت 15 روز فرصت دارند تا رئیس جدید سازمان بورس را معرفی کنند.

رئیس سازمان بورس در متن استعفای خود که تقدیم فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد شد به‌صورت شفاف از اقدامات سیاسی و دخالت‌های افراد غیر مرتبط در بازار سرمایه انتقاد کرده است. در بخشی از این نامه عنوان‌شده است: «... در طول چند ماه خدمت در دشوارترین شرایط به دنبال توسعه بازار، تأمین مالی، ابزارها و نهادهای مالی بودم که در کمترین زمان بزرگ‌ترین کارها در بازار سرمایه انجام شد، ولی متأسفانه به‌‌واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش‌ازحد اشخاص و مسئولان به مباحث بازار سرمایه و بروز افت‌وخیز شدید شاخص کل بورس تهران، هیچ‌وقت دیده نشد.» قالیباف اصل از 23 فروردین‌ماه ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را برعهده‌گرفته بود.

نوسان بازار بورس و افت شاخص‌ها در ماه‌های گذشته موجب شد بسیاری از سهامداران، بخشی از سرمایه‌های خود را از دست بدهند. بالطبع ازآنجا که مسئولان دولتی نقش مؤثری در ترغیب حضور مردم در بورس داشته‌اند نارضایتی‌ها و اعتراضاتی نیز در این باره شکل‌گرفته است.

بسیاری از کارشناسان همان زمان هشدارهایی داده بودند که چنین تاکتیکی در قبال بازار بورس می‌تواند مشکلات و چالش‌هایی از جنس مؤسسات مالی و اعتباری که در سال‌های گذشته رخ‌داده بود پدید آورد. بخصوص این‌که بسیاری از سهامداران که در چند ماه اخیر وارد بورس شده بودند به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی و تصور این‌که می‌توانند از این طریق سودی کسب کنند یا حداقل ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند چنین کاری انجام داده بودند. حتی برخی از مردم با فروش سرمایه‌های اندک و ناچیز زندگی خود وارد بازار سرمایه شده بودند.

در حال حاضر نیز یکی از محورهای اصلی مطرح‌شدن موضوع استیضاح وزیر اقتصاد توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بورس بوده است. در این باره نظام موسوی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در توییتر نوشت‌«... طرح استیضاح آقای دژپسند با امضای ۱۰۲ نماینده تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد. محورهای عمده این استیضاح شامل تخلفات گسترده در روند خصوصی‌سازی، اوضاع نابسامان بازار سرمایه و بازار ارز است.»

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز روز دوشنبه 6 بهمن‌ماه در نامه‌ای به فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد خواهان شفافیت و پاسخگویی درباره شبهات ایجادشده در بازار بورس شده بود. در ابتدای نامه میرسلیم آمده است: «بازار سهام (بورس) به وضعیت اسفناکی مبتلا شده است و علی‌رغم وعده‌های متعدد مسئولان و متولیان امر، به‌صورت روزافزون با افت شاخص و از دست دادن ارزش روبه‌رو بوده و موجب خسران عظیم مادی و معنوی در سطح ملی شده است».

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس اذعان داشته بود: خبرهایی که از دولت به گوش ما می‌رسد در ارتباط با پیشنهادهایی که درباره گزینه جایگزین مرتبط یعنی نیروی جدید سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح‌شده، نگرانی ما را در خصوص موضوعات به بازار سرمایه دو چندان کرده و نگرانی جدی در فضای نمایندگان مجلس به‌ویژه کمیسیون اقتصادی ایجاد کرده است.

در این بین اظهارنظر نمایندگان مجلس درباره بازار بورس به مذاق دولت خوش نیامده است. اخیراً محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در 1 بهمن‌ماه گفته بود: «از مجلس و کمیسیون‌های مجلس می‌خواهیم در بورس دخالت نکنند. یک جلسه می‌گذارند و مصاحبه می‌کنند به‌محض اینکه بورس مثبت می‌شود می‌گویند مشکل بورس را حل کردیم و دولت نتوانست آن را برطرف کند. هنگامی هم که بورس منفی می‌شود می‌گویند از اول تذکر داده بودیم.»

واعظی درباره اینکه دولت چه حمایتی از بورس می‌کند، عنوان داشته بود: «متأسفانه صندوق پالایش و دارا یکم در شرایط دو ماه گذشته زیان ده شده که در ستاد اقتصادی دولت صحبت کردیم، وظیفه‌داریم مردمی که بر اساس نظر وزیر اقتصاد اعتماد کردند، نگذاریم ضرر کنند و رئیس‌جمهور هم تأکید کرد طرحی برای این موضوع ارائه شود. به بورس مثل تمام دنیا نگاه کنیم که یک بازار زودبازده نیست. کسانی که می‌خواهند زود به سود برسند، باید پول‌ها را در بورس بخوابانند. کسانی که دنبال مقداری سود بیشتر هستند باید صبر کنند و نگاه به آینده مثبت است.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در جدیدترین دستور خود درباره «درخواست دستور بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» به نهاوندیان اعلام کرده است که «هیچ علامت منفی به بورس داده نشود.»

با این توضیحات باید گفت در حال حاضر قشر عظیمی از مردم نگاه به بازار سرمایه دارند. بنابراین از دولت انتظار است تصمیمات منطقی در این باره اتخاذ نماید. بدون شک هر تصمیم نادرست و غیر کارشناسی می‌تواند وضعیت بازار را دوباره ملتهب سازد. اگرچه در روزهای اخیر رشد اندکی در بازار سرمایه اتفاق افتاده و از این جهت ضرورت دارد چنین روندی ادامه یابد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۹۸۵۵۶۱۲:۴۷:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۷
بورس را کشتند بورس مرده است احیای او بی فایده است و هزینه بر با کشتن بورس میلیونها نفر را کشتید
ناشناس۱۷۹۸۶۲۳۱۳:۱۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۷
آدم عاقل اول فکر می کند، بعد عمل می کند.
ناشناس۱۷۹۹۰۱۷۱۷:۳۷:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۷
یعنی به حرف روحانی و دوستان اصلاحاتچی نباید اعتماد می کردیم؟! باشه اشکالی نداره انتخابات درس خوبی به این جماعت خواهیم داد
ناشناس۱۷۹۸۶۶۷۱۳:۲۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۷
چرا باید انتظار دارید شرکتهای زیانده که حتی حقوق کارگرانشان را به زحمت می دهند یا چند ماه یک بار می دهند یا اصلا نمی دهند، به شما سود سهام بدهند؟
ناشناس۱۷۹۸۶۷۹۱۳:۲۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۷
تعریف بورس این است که بورس دماسنج اقتصاد است و بطور واقعی باید وضعیت اقتصاد را نشان دهد اما با انواع دستکاری و ریختن آب سرد و گرم هر وقت که بخواهند قیمت ها را بالا و پایین میکنند
ناشناس۱۷۹۸۵۷۴۱۲:۵۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۷
بورس ایران تنها بورس دولتی جهان است. چطور عده ای به همچین سازمانی اعتماد کرده و دار و ندارشان را در آنجا سرمایه گذاری می کنند؟ کدامیک از شرکتهای حاضر در بورس سود آور هستند که به سهامدارانش سود آنچنانی بدهد؟
ناشناس۱۷۹۸۶۹۴۱۳:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۷
مجلس باید آقای روحانی را به صحن مجلس فرا بخواند و از ایشان بخواهند در مورد اینکه مردم را به بورس دعوت کرده و پشت آنها را خالی کردند توضیح دهند
ناشناس۱۷۹۸۵۸۰۱۲:۵۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱۱/۷
بورس قمار خانه ای است دولتی که برندگان قمارش سهامداران عمده و دارندگان اطلاعات نهانی و بازندگان این قمار سهامداران خرد و شیتیلی بستان های این قمار یکی دولت با گرفتن مالیات و دیگری کارگزاران با گرفتن کارمزد
ناشناس۱۷۹۸۵۹۲۱۳:۰۱:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۷
پرونده بورس در قوه قضاییه در حال رسیدگی است سودهای رانتی نجومی اشخاص خاص و شرکت های حقوقی در حال بررسی است فقط این موضوع را باید در نظر داشت که سود هایی که از متخلفین بازگشت میشود به نسبتی بین کسانی که از عملکرد آنها متضرر شده اند باید توزیع گردد
ناشناس۱۷۹۸۶۱۹۱۳:۰۹:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۷
واقعا جای تاسف دارد که بی ارزش ترین پولهای جهان شده ایم دلار یه زمان 7 تومن بود با ناکارامدی طی چند دهه به این حد رسیده و 3500 برابر بی ارزشتر شده بورس هم که بحرانی است اقتصاد ما کلا در بدترین وضع خودش بعد جنگ جهانی رسیده علت چیست؟ آیا وقتش نرسیده که به اقتصاد و رفاه مردم و جامعه فکر کنید؟
ناشناس۱۸۰۱۱۵۲۰۹:۴۵:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۹
در عوض جمیعا از جهنم میریم بهشت
ناشناس۱۷۹۸۶۲۶۱۳:۱۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۷
از این دولت چیزی جز غارت امول مردم و انتقال ان به خارج هیچ انتطاری نباید داشته باشید
ناشناس۱۷۹۸۶۹۵۱۳:۳۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۷
روی تاتاران و مغولان را سفید کردند
ناشناس۱۷۹۸۶۸۰۱۳:۲۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۷
گند بورس روز به روز بیشتر میشود و عده خاص دارند حال میکنند با این پول مردم که در بورس گذاشتند.
ناشناس۱۷۹۸۶۸۷۱۳:۳۱:۲۶ ۱۳۹۹/۱۱/۷
بورس را چند برابر ارزش واقعیش باد داده اند و حالا کم کم بادش می خوابد
ایرانی آباد و آزاد۱۷۹۸۶۹۷۱۳:۳۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۷
در بورس و دعوت به آن از اعتماد و ثروت اندک مردم خوب پاسداری نکردید و این مسئله در آینده نزدیک ضربه سنگینی خواهد زد!!!!
ناشناس۱۷۹۸۹۰۵۱۵:۴۸:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۷
بلایی که قرار بود ترامپ سر مردم ایران بیاره رو روحانی با سیگنال بورسیش سر مردم اورد کاری که عوض داره گله نداره منتظر واکنش نردم در زمان مناسب حدودا خرداد ماه باشید
ناشناس۱۷۹۸۹۴۹۱۶:۳۸:۱۶ ۱۳۹۹/۱۱/۷
امیدوارم خدا اه دل سهامداران را از روحانی ووزرابگیرد انشاالله
ناشناس۱۸۰۱۲۴۳۱۱:۲۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۹
تا فرصث هست پولهای خود را حتی با ضرر از بورس خارج کنید وگرنه بجز مقداری کاغذ پاره چیزی برایتان نمیماند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین