چرایی پیشنهاد قطر برای آغاز مذاکرات میان کشورهای عربی و ایران با تغییر دولت در آمریکا

جهان،   3991106104

با تغییر دولت آمریکا و رویکردهای متفاوتی که با دولت قبلی خواهد داشت، مطرح شدن ابتکار قطر برای آغاز مذاکرات میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ایران حاکی از احتمال بروز تحولات سیاسی جدید در منطقه است.

چرایی پیشنهاد قطر برای آغاز مذاکرات میان کشورهای عربی و ایران با تغییر دولت در آمریکا

به گزارش الف به نقل از روزنامه رای الیوم پیشنهادی که اخیراً توسط قطر از زبان شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه این کشور در گفتگو با تلویزیون بلومبرگ درباره آغاز مذاکرات میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران مطرح شد بازتاب زیادی داشت و تهران نیز این پیشنهاد را دریافت کرد. 

رای الیوم نوشت:  به دنبال آن «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران  با پاسخ مثبت به فراخوان دولت قطر و نیز پیشنهادی که قبلا توسط دولت کویت مطرح شده بود از آمادگی ایران برای مذاکره با کشورهای خلیج فارس  خبر داد.

به گزارش رای الیوم، در حالی که طبق معمول سعودی ها معتقدند مذاکره با ایران فایده ای ندارد؛ اما «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان اخیراً در گفتگو با شبکه العربیه  مدعی شد که دست عربستان برای صلح با ایران دراز شده است اما این کشور به توافقات خود پایبند نیست.  اما با همه این وجود نشستن بر سر میز مذاکره و گسترش اقدام به انجام گفتگویی میان ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بعد از یک دوره تنش های بی سابقه، در این بازه زمانی بعید به نظر نمی رسد؛ به ویژه اینکه دولت جدید آمریکا تمایل به آماده سازی فضای سیاسی منطقه برای بازگشت واشنگتن به توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» که در سال ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی ایران در وین امضا کرد را دارد.

در ادامه گزارش روزنامه رای الیوم آمده است: در این میان به نظر می رسد که قطر با سیگنال هایی که از واشنگتن دریافت کرده در راستای سازماندهی فضای سیاسی مطلوب در منطقه برای مرحله جدید گام بر می دارد و بعید نیست که طرح مذاکره ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس که دوحه مطرح کرده در هماهنگی با دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا باشد. 

رای الیوم نوشت: به نظر می رسد که دولت دموکرات آمریکا تصمیم گرفته تا قطر را به عنوان اولین نامزد برای بازی در یک شبکه ارتباطی میان آمریکا و ایران در نظر بگیرد؛ به ویژه اینکه دولت بایدن تمایل دارد مسیری فراتر از توافق هسته‌ای با ایران را برای مذاکره باز کند؛ راهی کاملاً جدا از پرونده هسته ای که شامل دو موضوع است که اخیراً به طور مکرر مورد بحث قرار گرفته است:  موشک های بالستیک و نقش ایران در منطقه.

طبق گزارش روزنامه رای‌الیوم، اما درباره عربستان صرف نظر از واکنش معمول فیصل بن فرحان که حاکی از خونسردی سعودی ها نسبت به درخواست گفتگو با ایران بود، ریاض جهت گیری‌های سیاسی کلی ساکن جدید کاخ سفید درباره مسائل منطقه ای  را به دقت دنبال می کند و وزیر خارجه عربستان اشاره کرد که سعودی‌ها با ایالات متحده در زمینه توافق هسته‌ای با ایران رایزنی خواهند کرد. این بدان معناست که ریاض درگیر فضای جدید و دوره مقدماتی که دولت دموکرات آمریکا آن را دنبال می کند شده است.

در پایان گزارش روزنامه رای الیوم آمده است: علاوه بر آن بهبود روابط عربستان با قطر که اخیراً بعد از یک دوره تنش های شدید حاصل شده زمینه را برای بررسی گزینه ها و موقعیت یابی سعودی ها فراهم می کند. همچنین ریاض به هیچ وجه در آغاز دوره دولت جو بایدن وی را خشمگین نخواهد کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین