دوربین پلاک خوان چیست؟

گزارش بازرگانی،   3991106094

امروزه برای خواندن پلاک خودروها از دوربین های پلاک خوان استفاده می کنند. برای اینکه بتوان تصاویر پلاک وسایل نقلیه را ثبت نمود از دوربین های مدار بسته ای استفاده می شود که به دوربین های پلاک خوان شهرت دارند. این نوع از دوربین ها را به نحوی طراحی نموده اند که به طور واضح و دقیق قابلیت خواندن پلاک خودرو ها را دارا است و شماره های آن ها را به صورت جداگانه ثبت خواهد کرد. اپراتورها قادر خواهند بود شماره پلاک ماشین های متخلف را در دیتای دوربین پیدا کنند. علاوه بر این از این نوع دوربین ها می توان با تلفیق در نرم افزار پلاک خوان خودرو استفاده های دیگری کرد، که از جمله آن ها شمارش ماشین ها با دوربین پلاک خوان، کنترل رفت و آمد خودروها، باز و بسته شدن درب باز کن و مواردی دیگر که با توجه به نیاز استفاده کنندگان مورد استفاده قرار می گیرند.

تاریخچه دوربین پلاک خوان

برای اولین بارد در کشور انگلستان در سال 1976 دوربین پلاک خوان را بری توسعه علوم پلیس این کشور اختراع نمودند و آن را به بازار معرفی کردند. سیستم های اولیه ای که برای دوربین پلاک خوان در نظر گرفته بودند تا سال 1979 کارایی داشتند تا اینکه قراردادی را برای تولید صنعتی دوربین های پلاک خوان به امضا رساندند. در سال 1981 برای اولین بار یک ماشین دزدیده شده را توسط دوربین های پلاک خوان شناسایی نمودند، از سال 1990 به بعد استفاده از این دوربین ها گسترش پیدا کرد. در سال 2005 اولین پرونده قتلی که باعث محکومیت قاتل های شارون بسنیفیکی شد توسط دوربین های شناسایی پلاک خودرو ثبت شد.

ویژگی های دوربین پلاک خوان

بیشتر افراد و مشتریان این تصور را دارند که پلاک خوانی با دوربین نیازمند یک دوربین با کیفیت و خوب است. اما این ذهنیت تنها برای دوربین های کوچک و بازاری وجود دارد، از طرفی اگر دوربین های پلاک خوانی را بی کیفیت قلمداد کنید باید در کنار آن از یک دوربین مدار بسته با کیفیت استفاده کنید، بنابراین دوربین های مدار بسته قابلیت ثبت تصاویر را از فاصله معینی دارا هستند. یک دوربین پلاک خوان باید از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار باشد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم نمود.

رزولوشن تصویر: برای اینکه عکس ها از کیفیت بالایی برخوردار باشند باید بر روی رزولوشن آن ها تمرکز داشت، بنابراین وضوح تصویر دوربین پلاک خوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به هر اندازه که کیفیت تصاویر بالاتر باشد می توان به درستی پلاک ماشین ها را شناسایی نمود.

سرعت تصویر برداری: دوربین هایی که برای پلاک خوانی در نظر گرفته می شوند باید از سرعت بسیار بالایی برخوردار باشند. این نوع از دوربین ها معمولا به صورت 60 فریم در ثانیه تصاویر را ثبت می نمایند که از سرعت دوربین های معمولی بسیار بیشتر است. البته ناگفته نماند می توان از دوربین های مدار بسته معمولی هم برای ثبت تصاویر استفاده کرد، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که خطای این نوع از دوربین ها در شناسایی خودروها بیشتر است.

قابلیت دید در شب: دوربین پلاک خوان باید قابلیت دید در شب را داشته باشد. شما با خرید دوربین پلاک خوان حرفه ای از شرکت بهسان اندیش می توانید کارایی بسیار مناسب دوربین ها را در اختیار داشته باشید. لامپ ها ال ای دی IR که در این نوع دوربین ها وجود دارد می تواند به درستی پلاک خودروها را شناسایی نماید.

قابلیت WDR: از ویژگی های دیگری که در دوربین های پلاک خوان باید وجود داشته باشد این می باشد که دوربین در هر شرایط نامساعد نوری بتواند تصویر با کیفیتی از پلاک ماشین ها را ارائه دهد.

انواع دوربین پلاک خوان

برای استفاده از دوربین های پلاک خوان دو گزینه را پیش رو دارید که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارا هستند. دوربین ها پلاک خوان تحت شبکه و دوربین های پلاک خوان آنالوگ از دوربین هایی هستند که برای این امر مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین پلاک خوان آنالوگ: زمانی که از این نوع از دوربین ها استفاده می کنید باید ویژگی های آن را هم مد نظر داشته باشید. بالاترین کیفیتی که از تصویرهای این نوع از دوربین ها ارائه می شود 4/0 مگاپیکسل می باشد، با توجه به این که کیفیت تصویر برداری آن ها پایین است، بنابراین امکان خطا هم در این دوربین ها بسیار زیاد است از طرفی می توان زاویه دید دوربین را به نحوی تنظیم نمود تا بتواند پلاک را به درستی ثبت نماید. برد دوربین های آنالوگ تا 5 متر می باشد. ویژگی دیگری که باید در این نوع از دوربین ها وجود داشته باشد این است که دارای لنز متغییر باشد یعنی باید دوربین هایی را که انتخاب می کنید باید قابلیت بزرگ نمایی را در اختیار شما قرا دهند. لنزها را می توان هم به صورت دستی تغییر داد و هم اینکه از لنزهای موتورایزر استفاده نمود.

دوربین IP یا تحت شبکه: وضوح تصویر این نوع از دوربین های پلاک خوان با رزولوشن بسیار بالایی ارائه می شود، بنابراین با دقت تمام می تواند پلاک خودروها را ثبت نمود. درصد خطای در آن دوربین ها بسیار کمتر است و با دقت زیادی کار خود را انجام می دهند. ناگفته نماد که قیمت دوربین ها تحت شبکه بالاتر از دوربین ها آنالوگ می باشد.

دوربین های حرفه ای پلاک خوان

دقت داشته باشید زمانی که یک دوربین پلاک خوان را انتخاب می نمایید باید به صورت حرفه ای بتواند ارقام و حروف ها را با استفاده از دیتای به دست آمده بیرون بکشد. برای اینک بتوان از این قابلیت برخوردار بود باید از یک دوربین مکمل استفاده کرد و تصویر دریافت شده را به وسیله دوربین پلاک خوان ارزیابی نمایید، در نهایت با توجه به الگوریتم های پردازش تصویر می توان در شرایط مختلف پلاک وسایل نقلیه را ثبت نمایند و بر اساس قوانین موجود خروجی تصاویر را اجرا نماید. به طور کلی توانایی دوربین پلاک خوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. با خرید دوربین پلاک خوان حرفه ای از شرکت بهسان اندیش می توانید یک دوربین را با کارایی مناسب در اختیار داشته باشید.

الگوریتم شناسایی پلاک در دوربین های پلاک خوان

انتخاب زیر برنامه های دقیق دقت دوربین پلاک خوان را در هر مرحله مشخص می نماید. برای شناسایی پلاک در دوربین های مدار بسته پلاک خوان باید 7 مرحله را طی نمایید که شامل مواد زیر می شود:

مکان یابی پلاک در وسایل نقلیه: این فاکتور قادر خواهد بود مکان قرار گیری پلاک خودروهای متخلف را شناسایی نماید و بعد از اینکه آن را شناسایی نمود پلاک را پیدا می کند و از تصویر جدا خواهد کرد.

سایز بندی و جهت یابی پلاک: در این مرحله توسط توان و کیفیت پردازش تصاویر انحرافات زاویه ای پلاک را تصحیح می کند و ابعاد آن را هم در سایزهای مورد نیاز تصحیح خواهد کرد.

نرمالیزه کردن: کنترل، تنظیم و تثبیت روشنایی و کنتراست تصاویر دریافت شده از مرحله قبلی در این مرحله بر روی تصاویر بارگذاری می شود.

تقسیم بندی کاراکترها: پلاک ها از تعدادی عدد و حروف تشکیل می شوند. که دوربین های پلاک خواندن می تواند هر کدام از این کاراکترها را شناسایی نمایید آن ها را برای مراحل بعدی جدا کند.

شناسایی اعداد و ارقام به صورت اپتیکی: از دیگر مراحلی که برای ثبت پلاک خودروها وجود دارد این می باشد که سیستم OCR کاراکترهایی را که جدا شده اند شناسایی می کند و آن ها را به صورت حروف آلفانومریکی در خواهد آورد.

تجزیه و تحلیل داده های ذخیره شده: در هر کشور قوانین خاصی وجود دارد که دوربین هاd پلاک خوان تمامی موقعیت ها و کاراکترهای ثبت شده را بر اساس آن قوانین مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

میانگین گیری: آخرین مرحله از ثبت پلاک خودروها میانگین گیری از چند مقدار شناسایی شده می باشد که برای اطمینان پیدا کردن از درستی پلاک ثبت شده مورد استفاده قرا می گیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین