متکی: شتاب‌زده وارد مذاکرات شدیم / بایدن کوله باری از مشکل را با خود می‌آورد

سیاسی،   3991103023

وزیر اسبق امور خارجه ایران گفت: با انتخاب جو بایدن اصلاح طلب‌ها که در هفت سال و نیم گذشته احساس می‌کردند چیزی برای مردم نداشته‌اند و معترض به دلار ۳ هزار تومانی بودند، اکنون دلار ۳۰ هزار تومانی تحویل مردم داده‌اند.

به گزارش تسنیم ، منوچهر متکی در گفت‌و‌گوی زنده اینستاگرامی جامعه اسلامی مدیران استان اصفهان با اشاره به عدم وجود نظر واحد در داخل ایران اظهار داشت: در سطح کارگزاران نظام در رابطه با کشور آمریکا اجماعی وجود نداشته، دولت‌ها نظرات مختلفی داده و نظر روشنی ارائه نمی‌کنند، در هیچکدام از کشورها حزب‌ها تا این حجم اختلاف نظر ندارند. داخل ایران نظر واحدی نداریم  و اجماعی بر روی این موضوع نیز وجود ندارد. آمریکا در دوره اوباما زمینه‌هایی را فراهم کرد و با دولت یازدهم وارد مذاکره شد و در مقابل آن رهبر جمهوری اسلامی ایران سخنرانی انجام دادند که ما نرمش قهرمانانه انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: اما رهبر انقلاب در ادامه صحبت‌هایشان فرموده بودند ما به آمریکا اعتماد نداریم، که این نکته در دیپلماسی بسیار مهم است، مذاکره با کشوری که به آن اعتمادی نیست سخت است و باید به گونه‌ای دیگر با آن‌ها وارد مذارکره شد. در دوره اوباما پس از امضای برجام تحریم‌ها علیه ایران اجرا شد اما ترامپ با انتخاب فردی جدید فشار حداکثری را بر روی ایران گذاشت و به مدت 4 سال این فشار را ادامه داد. دولت جمهوری‌خواه آمریکا با این فشارها بر این باور بود که ایران تسلیم می‌شود که این اتفاق رخ نداد و ایران تمام و کمال پای مواضع خود ایستاد.

ذوق زده شدن ما در برجام اشتباه بود

وزیر اسبق امور خارجه ایران بیان داشت: ترامپ با توجه به وضعیت و کارهایی که انجام داد مشخص بود برای بار دوم کاخ سفید را نخواهد دید، با انتخاب جو بایدن اصلاح طلب‌ها که در هفت سال و نیم گذشته احساس می‌کردند چیزی برای مردم نداشته‌اند و معترض به دلار 3 هزار تومانی بودند، اکنون دلار 30 هزار تومانی تحویل مردم داده‌اند و سعی دارند از این مدت باقی مانده نهایت استفاده را ببرند که یکی از این موضوعات استفاده از ظرفیت جو بایدن برای برگشت به مسیر  برجام است.

وی افزود: بایدن کوله باری از مشکل را با خود می‌آورد، بایدن نیمی از توانمندی اوباما را ندارد و از لحاظ سن نیز کشش کاری را ندارد. فشارهای منطقه‌ای بر روی وی حاکم است و هم‌ پیمانان آمریکا احساس می‌کنند اگر بایدن حرکت جدیدی را شروع کند آن‌ها دچار مشکل خواهند شد که این اتفاق به نفع ایران است.


متکی پیرامون قرار گرفتن جو بایدن در وضعیت خاص تصریح کرد: بایدن علاقه دارد امتیازی را از ایران بگیرد تا با گرفتن این امتیاز، برجام را سازمان دهد، وی برای ورود به مذاکره با ایران نیازمند امتیازاتی است و ایران نیز نیازمند جبران‌هایی از طرف آمریکا است. ایران هیچ‌گاه مخالف مذاکرات نبوده و تنها در برخی از مواقع و در مقابل شرایط ترامپ پای میز مذاکره نمی‌رفتیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بایدن درخواست مذاکره نمی‌کند، زیرا مذاکرات برجام تمام شده و چارچوب آن مشخص و ایران به تعهدات خود عمل کرده است و اکنون نوبت آمریکا سر رسیده که به تعهدات خود عمل کند. مذاکره یک هدف نیست بلکه یک ابزار و راه است، اگر هدفمان برجام باشد تکلیف 2 طرف روشن است و در گام نخست آن‌ها باید به تعهدات 4 سال پیش خود عمل کنند تا ما دوباره وارد مذاکره شویم.

وزیر اسبق امور خارجه ایران درباره اینکه ذوق زده شدن ما در برجام اشتباه بود، بیان کرد: ایران شتاب‌زده وارد مذاکرات شد و این موضوع باعث شد طرف مقابلمان یعنی آمریکا احساس کند ما برای انجام این کار عجله داریم که مقام معظم رهبری نیز در همین رابطه در سخنرانی خود فرمودند که عجله نکنید، اگر کشوری بفهمد که برای انجام کاری عجله وجود دارد ما را در تنگنا قرار می‌دهد، آمریکا یک چهره دارد اما دموکرات‌ها با نقاب و جمهوری خواهان بدون نقاب هستند. اگر بایدن برای برجام پا پیش بگذارد باید برای تعامل با بایدن منطقی برخورد کنیم و در صورت لازم مذاکره انجام شود، در حالی که در شرایط کنونی مذاکرات لازم نیست زیرا پرونده برجام برای ما بسته شده است. 

 شعار ما " وحدت، عدم تخریب" است

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع انتخابات 1400 پرداخت و اظهار داشت: ریاست جمهوری شرایط خاص خود را دارد و با توجه به وجود 2 جبهه در کشور ما همیشه قرارگاه‌های آن‌ها نتیجه انتخابات را مشخص کرده است. اگر این قرارگاه‌ها بتوانند وحدت لازم را ایجاد کنند می‌توانند در نتیجه آرا نیز تاثیرگذار باشند. در مجلس یازدهم تلاش شد یک روند مشخصی وجود داشته باشد که در دقایق آخر این اتحاد به وجود آمد و یک لیست واحد تشکیل شد، برای ریاست جمهوری چندی قبل قراری گذاشته شد تا متحد وارد عمل شود و در حوزه قرارگاه‌ها نیز در یکپارچگی کاملی باشد که تا امروز شاهد این یکپارچگی نیستیم. در همین راستا شورای وحدت کار خود را برای رسیدن به یک اجماع با رهبری آیت‌الله کرمانی آغاز کرده است.

 متکی ادامه داد: شعار ما "وحدت، عدم تخریب" است که به این معنا است که هیچ شخصی نباید کار تخریبی انجام دهد تا زمینه هم‌افزایی وجود داشته باشد تا به وحدت برسیم. جبهه پایداری هنوز به شورای وحدت اضافه نشده اما با آن‌ها صحبت‌های لازم انجام شده است. در حال حاضر کارگروه گفتمان ما بر روی شاخص‌ها و موضوعات کلان کشور کار می‌کند تا در مرحله بعد به مصادیق ورود پیدا کند. انتخابات در این دوره یک امر ریسکی نیست و باید به صورت اصولی به این موضوع نگاه شود تا دچار شکست نشوند.

وی تصریح کرد: در استان‌ها نماینده جامعه روحانیت معرفی شده که از طریق این افراد نیز چند نفر دیگر معرفی می‌شوند تا یک جمعیت پنج نفره را تشکیل داده و پس از آن 6 تا 8 نفر به این پنج عضو اضافه خواهند شد که 11 تا 13 نفر در هر استان شورای وحدت را تشکیل می‌دهند. ما در تهران یک هیئت اجرایی داریم که ساختارسازی‌های لازم را انجام داده و 9 کارگروه و 14 قشر را معرفی کرده است تا کارگروه‌ها و کمیته‌ها شکل بگیرند. در بحث انتخابات نیز یک قانون کلی وجود دارد که یک مجموعه فکری و سیاسی با تک کاندید برای ریاست جمهوری و برای مجلس و شورا با لیست واحد وارد شوند.

وزیر اسبق امور خارجه ایران بیان داشت: لیست واحد و تک کاندیدا بودن برای ریاست جمهوری بهترین راه برای کسب آرا است، در مجلس برخی از افراد از نحوه نهایی‌سازی ناراضی بوده‌اند که شورای ائتلاف و جبهه پایداری در روز آخر وارد عمل شدند. اشکالاتی در انتخابات گذشته وجود داشت که باید این موضوع را به حداقل برسانیم، از نظر من اگر اصولگرایان با چندین کاندیدا وارد میدان شوند بازنده انتخابات خواهند بود، ریاست جمهوری از مجلس ریسکی‌تر و مهم‌تر است.

وی افزود: کاندیدایی انتخاب خواهد شد که به شاخص‌های ما نزدیک باشد و زمینه برای رسیدن به تک کاندیدا نیز وجود داشته باشد. شورای وحدت با شخصیت‌های بزرگ سیاسی دیدارهایی را انجام داده است و در زمان مشخص اسم افراد عنوان خواهد شد. این در حالی است که بر روی شخصیت‌های خاصی توافق نشده بلکه روی فرمولهای خاص به توافق رسیده‌ایم، برای تشکیل یک بافت قوی باید از اقشار مختلف استفاده شود و مکانیزم انتخاب آن‌ها به گونه دموکراسی بوده است.

رئیس کمیته اجرایی شورای وحدت در پایان خاطرنشان کرد: فرمول انتخاب شده بر اساس تصمیم‌گیری‌های جمعی است و مختص به شخصیت‌های خاصی نیست، در اصفهان جامعه روحانیت 3 نفر را مشخص کرده است که این افراد باید  8 تا 10 نفر دیگر را انتخاب کنند و ترکیبی را تشکیل دهند.

وی بیان کرد: تاکید داریم احزاب و تشکل‌ها  حتما حضور داشته باشند، این موضوع دیکته کردن نیست بلکه متفاوت کردن مکانیزم است. به همه احزاب اطلاع داده شده که با نمایندگان استان همکاری کنند و در استان‌ها نیز قرار شد هر سه حزب یک نفر را انتخاب کنند، این کار باعث شده مشارکت با دیگران زیاد شود. شورای وحدت برای این انتخابات شکل نگرفته بلکه هدف اصلی این شورا این است که از تمام تشکلات استفاده کند و به یک اجماع کامل برسند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین