رشد ۶.۴ درصدی اکوسیستم استارتاپی کشور

فناوری،   3991102129

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومانی در رویداد سکوی پرتاب یزد، از رشد ۶.۴ درصد اکوسیستم استارتاپی کشور در شرایط تحریم‌های چند سال اخیر که بسیاری از بخش‌ها را با رشد منقی مواجه کرد، خبر داد.

«امیر ناظمی» در مراسم اختتامیه رویداد سرمایه‌گذاری سکوی پرتاب یزد که امروز در دانشگاه یزد برگزار شد، با اشاره به کسب و کارهای اینترنتی شکل گرفته در کشورمان طی سالهای اخیر، گفت: این اتفاقات زمانی تنها یک رویا بود ولی تیم‌های مانند همین استارتاپ‌های امروز، این رویاهای بزرگ را دنبال کردند و آنها را تحقق بخشیدند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکوسیستم استارتاپی کشورمان در این چند سال که به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه در بسیاری از حوزه‌ها شاهد رشد منفی بودیم، رشد مثبت ۶.۴ درصدی را تجربه کرده است.

ناظمی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان اکوسیستم استارتاپی در کشورمان، علاوه بر انگیزه بالای فعالان این عرصه، فارغ بودن این حوزه از نگاه‌های بخشی را از رموز موفقیت این بخش خواند.

به گفته‌ی معاون وزیر، پویایی یک اکوسیستم این گونه است که ضمن تلاش برای تحقق رویاهای خود، همزمان رویاهای بزرگتر را در ذهن بپروراند.

وی عنوان کرد: رویداد دیروز و امروز یزد تنها ثبت‌نام ۳۰۰ تیم استارتاپی و سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومانی نبود بلکه نشان از وجود مجموعه همراهان بزرگی در استان با این حوزه دارد.

ناظمی گفت: اگر استاندار، شهردار و نمایندگان  و مسئولان یزد در این رویداد حضور یافتند در واقع یک نماد و بیانگر این است که چنین مجموعه‌ای در استان کاملاً طبیعی شکل گرفته نه مصنوعی و با تلاش خود توانسته امروز حامیان خود را جلب کند.

نمی‌توان مانع جریان نوآوری در کشور شد

«علی وحدت» رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: خوشبختانه در چند سال گذشته اتفاقات خوبی و قابل توجهی در حوزه‌هایی مانند تحول در زیرساخت‌های اینترنتی و تامین مالی با ایجاد ۵۰ صندوق پژوهش و فناوری و جذب سیستم بانکی به این حوزه صورت گرفته به طوری که طی سالهای اخیر شاهد رشد چندصد درصدی سرمایه صندوق‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و شتابدهنده هستیم.

وی با اشاره به سرویس دهی مناسب در حوزه استارتاپ‌ها در کشورمان، گفت: نمی‌توان جلوی این جریان را گرفت چرا که امروز دنیا نیز به سمت نوآوری در حرکت است و حتی در حوزه‌های اجتماعی شاهد مطرح شدن نوآوری‌های اجتماعی هستیم.

وحدت خواستار توسعه متوازن در استان یزد شد و بروز مشکلاتی مانند مهاجرت نخبگان از استان و جایگزینی افراد غیربومی جویای کار و مشکلات ناشی از آن را دلیل نامتوازن بودن این توسعه ذکر و ابراز امیدواری کرد که با جهت‌گیری مناسب در این حوزه و تحقق معرفی یزد به عنوان پایلوت اقتصاد دانش بنیان شاهد توسعه مناسب در استان باشیم.

لزوم شکل گیری گفتمان دانش‌بنیان در مسئولان

«محمدصالح جوکار» نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این رویداد، به پیشینه تاریخی شکل گیری و تحقق ایده‌های ناب در یزد اشاره کرد و گفت: یزدی‌ها و اصولاً مردمان کویر هیچگاه در برابر شرایط سخت اقلیمی سر فرود نیاوردند و با ایجاد فناوری‌های بومی مانند قنات و بادگیر، آسایش را برای زندگی خود به ارمغان آوردند.

وی یزد را سرآمد پرورش مشاهیر زیادی خواند و گفت: امروز نیز پرورش نخبگان در این خطه را در حالی شاهد هستیم که قدردان آن نیستیم و این در حالی است که در رژیم گذشته جوانان حق فکر کردن نداشتن و نهایت اختیارشان، مشارکت آنها در برنامه‌هایی بود که دیگران برایشان تدارک دیده بودند.

به گفته وی، البته الزامات و شرایط متفاوت امروز مانند تحریم‌ها نیز در حرکت جوانان کشورمان به سمت ایده پردازی و نبوغ برای رفع نیازهای جامعه موثر بوده است.

جوکار به نوآوری‌های جوانان در دوران دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: سامانه‌های موشکی امروز کشور نیز پایه‌گذاری شده از همان دوران دفاع مقدس است لذا امروز نیز باید به جوانان اعتماد  و آنها را حمایت کنیم.

نماینده یزد بر لزوم شکل گیری فکر و گفتمان فعالیت‌های دانش‌بنیان در مسئولان تاکید کرد و از این که در این رویداد، بانک‌ها، صنایع و معادن استان صنعتی معدنی یزد حضور ندارند، گلایه کرد و گفت: باید صندوق‌های پژوهش و فناوری در سطح کلان‌تری حمایت شود و از فرصت‌های جامانده در برنامه توسعه ششم در این راستا استفاده کنیم.

معرفی یزد به عنوان پایلوت اقتصاد دانش بنیان کشور

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد هم در این مراسم گفت: در استان یزد به اتکای شاخص‌های علمی و فناوری و منابع انسانی توانستیم کمبود آب و افزایش آسیب های اجتماعی ناشی از نگاه تک بعدی در استان را

وی با بیان اینکه توسعه نوآوری را به عنوان رویکرد اصلی توسعه استان برگزیدیم، افزود: بر این اساس توانستیم گفتمان مشترکی را ایجاد کنیم ولی برای تداوم در این زمینه نیازمند حمایت نهادهای ملی هستیم.

طالبی با اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور به یزد، گفت: این سفر باعث شد تا گفتمان و رویکرد رئیس جمهور به اقتصاد دانش بنیان پررنگ تر شود و در دستوری راه‌اندازی کارخانه‌های نوآوری را در کشور ابلاغ کردند که در برخی استانها هم راه اندازی شد.

وی در ادامه گفت: برنامه عملیاتی توسعه نظام نوآوری استان که اقدام مشترک دولت و بخش خصوصی است را تدوین، این همکاری را به دستگاه ها ابلاغ کردیم و تاکنون نتایج خوبی داشته است.

وی ایجاد مراکز نوآوری صنعتی در حوزه مواد غذایی، نساجی و کاشی و سرامیک را نقطه قوت برای استان دانست و گفت:مجوز اولین پهنه علم و فناوری کشور را برای استان یزد گرفتیم که به استقرار شرکت های پارک علم و فناوری یزد کمک خواهد کرد.

طالبی افزود: خودمان را به حمایت از استارت آپ‌ها و زیست بوم فناوری موظف می دانیم و بنا داریم یزد را به عنوان پایلوت اقتصاد دانش بنیان در کشور مطرح کنیم.

وی گفت: همراهی نمایندگان مجلس بسیار خوب است و در جلسه اخیر با فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

استاندار از برنامه‌ریزی برای تعریف جایزه اقتصاد دانش بنیان در یزد خبر داد و گفت: معتقد هستیم این جایزه می تواند در سطح ملی کاربرد داشته باشد.

یادآور می‌شود؛ رویداد سکوی پرتاب یزد با ثبت نام ۳۰۰ تیم همراه بودد که پس از غربالگری ۵۶ طرح به مرحله نهایی راه یافتند و در نهایت ۳۷ طرح موفق به جذب ۴۰ میلیارد تومان سرمایه شدند و علاوه بر این نیز در حاشیه رویداد ۱۵ میلیارد تومان توسط صندوق پروهش و فناوری استان سرمایه گذاری شد.

رویداد سرمایه گذاری سکوی پرتاب یزد اول و دوم بهمن ماه با حمایت کاروان استانی ۱۰۰ استارتاپ، صندوق پژوهش و فناوری استان یزد و پارک علم و فناوری یزد برگزار شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین