انتخاب بهترین لامپ رشد گیاه و پروژکتور ال ای دی گلخانه

گزارش بازرگانی،   3991030036

حالا که در روزهای سرد سال قرار داریم و مدت زمان حضور آفتاب در آسمان به کم ترین حدود خود رسیده است، بد نیست در مورد لامپ رشد گیاه و پروژکتور ال ای دی گلخانه حرف بزنیم؛ چرا که چراغ های رشد گیاه و همینطور پروژکتورهای ال ای دی رشد گیاه مخصوص گلخانه، با نور مصنوعی مناسب رشد گیاهان هم جای خالی خورشید در روزهای سرد را پر می کنند و هم مکمل و جایگزین همیشگی آفتاب به حساب می‌آیند. بنابراین کاربردهای لامپ رشد گیاه LED بسیار بیشتر و متنوع تر از این است که صرفا برای مراقبت از گیاهان در زمستان استفاده شود. برای آشنایی با لامپ و پروژکتور رشد گیاه و کاربرد آن ها با ما همراه باشید.

لامپ و پروژکتور رشد گیاه ال ای دی گلخانه چیست؟

در قسمت اول به شما در مورد لامپ و پروژکتور رشد گیاه برای گلخانه و همینطور داخل خانه و آپارتمان توضیح می دهیم و سپس در مورد انواع ال ای دی این محصولات صحبت می‌کنیم.
پروژکتور رشد گیاه یا همان چراغ گرولایت به لامپ هایی گفته می‌شود که بخش های مورد نیاز نور خورشید برای گیاهان را به صورت نور مصنوعی مناسب گیاه می‌تابانند و دیگر عناصر نور خورشید که برای رشد گیاه فایده ای ندارد را تولید نمی‌کنند. پروکتورهای گلخانه ای نیز نمونه های بزرگ تری از لامپ های رشد گیاه هستند که همان کاربرد لامپ گرولایت یا رشد گیاه را در ابعاد گسترده تری ایفا می‌کنند.

اما لامپ رشد گیاه و پروژکتور گلخانه ای LED چیست و چه تفاوتی با سایر انواع لامپ رشد گیاه دارد؟ چراغ رشد گیاه ال ای دی و پروژکتورهای ال ای دی گلخانه ای جدیدترین انواع چراغ و پروژکتور رشد گیاه هستند که به دلایل گوناگونی بر سایر انواع لامپ های گرولایت ترجیح یافته‌اند. این محصولات متشکل از چراغ های کوچک ال ای دی داخل یک لامپ هستند که انواع طیف های نور مورد نیاز گیاه را تولید می‌کنند و باعث ایجاد روشنایی در گلخانه یا اتاق شما می‌شوند.

چطور بهترین لامپ رشد گیاه را انتخاب کنیم؟

انواع دیگر لامپ رشد گیاه و پروژکتور گلخانه ای غیر از لامپ LED، عبارت هستند از: لامپ رشد گیاه فلورسنت، لامپ های رشد گیاه رشته ای، لامپ های رشد گیاه تخلیه گازی (مشهورترین لامپ های این دسته شامل لامپ بخار سدیم و لامپ متال هالید می‌شود.) و لامپ رشد گیاه هالوژنی. همه ی این لامپ ها نسل های قبلی لامپ رشد گیاه هستند و البته بعضی از انواع شان هنوز کاربرد دارند و در بازار پیدا می‌شوند. ما در زیر معایب هرکدام از انواع لامپ رشد گیاه قدیمی را به شما می گوییم تا بتوانید با آگاهی کامل به خرید لامپ رشد گیاه و پروژکتور رشد گیاه بپردازید.

بزرگترین مشکل در خرید لامپ رشد گیاه فلورسنت این بود که این لامپ ها به دلیل تولید طیف خاصی از نور خورشید، تنها باعث رشد و پرورش گیاه می‌شدند و تاثیری در گل و میوه دادن گیاه نداشتند، مگر این که در کنارشان از انواع دیگر لامپ رشد گیاه استفاده می‌شد. از طرفی این لامپ ها تولید حرارت بسیاری می‌کنند که هم برای محیط زیست مضر است، هم باید در فاصله ی زیادی از گیاه قرار بگیرند تا گیاه را نسوزاند و هم همانطور که می‌دانید، تولید حرارت باعث افزایش استهلاک و کاهش عمر مفید کالا می‌شود.

لامپ رشد گیاه رشته ای هم همان مشکلات لامپ رشد گیاه فلورسنت را دارد: حرارت بالا و تولید طیف خاصی از نور که البته این یکی فقط باعث گل دادن گیاهتان می‌شود و اگر شما آن را برای رشد گیاه تهیه کنید، هیچ کمکی به شما نمی‌کند. بنابراین لازم است در کنار لامپ فلورسنت استفاده شود و این یعنی دمای زیاد هردو لامپ را با هم جمع بستن و همینطور دو برابر شدن هزینه ها. بحث کم شدن عمر کالا و ضرر های شیمیایی که به محیط زیست می‌رساند همچنان باقی است.

لامپ های رشد گیاه تخلیه گازی کمی از دو موردی که صحبتشان را کردیم پیشرفته تر هستند. این چراغ ها تمام طیف های مفید نور خورشید برای گیاه را دارند و از این نظر مشکل ایجاد نمی‌کنند. اما همچنان دمای بسیار بالایی تولید می‌کنند و البته آسیب شان برای محیط زیست حتی از موارد قبلی هم بدتر است. شکستن این لامپ ها در نزدیکی انسان هم می‌تواند مشکلات پوستی و تنفسی ایجاد کند. از طرفی، قیمت لامپ رشد گیاه تخلیه گازی کم نیست.

لامپ های رشد گیاه هالوژنی هم نسبتا نسل جدیدی هستند و فواید زیادی دارند. این چراغ ها تمام طیف های مورد نیاز برای رشد گیاه را دارند و از طرفی قیمت چراغ و پروژکتور گلخانه ای هالوژنی به صرفه است. اما حرارت بیش تری نسبت به لامپ و پروژکتور رشد گیاه ال ای دی تولید می‌کنند و به این علت است که کسی سراغشان نمی‌رود. این نکته را هم باید در نظر داشت که تولید حرارت بیشتر، معمولا به معنای مصرف بیشتر برق هم هست و لذا به نظر می‌رسد قیمت کم لامپ هالوژنی آن قدر ها هم نمی‌ارزد. چون خرید لامپ رشد گیاه هالوژنی، در بلند مدت خرج های بیش تری می‌تراشد.

مزایای لامپ وال واشر رشد گیاه و پروژکتور گلخانه ای ال ای دی

وقتی صحبت از مزایای لامپ رشد گیاه و پروژکتور رشد گیاه می‌کنیم، منظورمان تفاوتی است که با تمام انواع پیش گفته چراغ های رشد گیاه (گرولایت) دارد. این تفاوت ایجاد شده حاصل تجربه کردن انواع مختلف لامپ رشد گیاه، پیدا کردن معایب هرکدام و در نهایت تلاش برای ساختن نوع جدید لامپ و پروژکتور رشد گیاه بوده که دیگر معایب نسل های قبلی را ندارد و تاحدودی به یک لامپ یا پروژکتور باکیفیت و به صرفه برای رشد گیاه بدل شده است. یکی از بهترین محصولات برای روشنایی گلخانه و رشد گیاهان که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد، لامپ وال واشر رشد گیاه است که از کنار هم قرار گرفتن تعدادی لامپ LED ساخته شده است.

مصرف بهینه لامپ رشد گیاه LED

کم مصرفی یکی از مهم ترین مزیت های وال واشر رشد گیاه یا پروژکتور رشد گیاه ال ای دی است. لامپ ها و پروژکتورهای رشد گیاه LED تقریبا هیچ حرارتی تولید نمی‌کنند. در واقع تمام انواع لامپ های ال ای دی (دیود نوری) حتی از لامپ های کم مصرف هم مصرف برق بهینه تری دارند. بنابراین عمرشان حداقل دوبرابر عمر لامپ های رشد گیاه دیگر است. این مقدار در یک وال واشر رشد گیاه گلخانه ای افزایش هم پیدا می‌کند. چرا که وال واشرها از چینش تعداد بالاتری از لامپ در کنار هم ساخته شده اند و طبیعی است که هرچه گرمای لامپ ها بیش تر باشد، عمر متوسط یک پروژکتور رشد گیاه زودتر تمام می‌شود. در حالی که یک لامپ یا پروژکتور رشد گیاه گلخانه ای یا خانگی و آپارتمانی، حداقل ۲ سال مفید کار می‌کند و منظور از ۲ سال، فقط مجموع ساعاتی است که چراغ رشد گیاه روشن بوده است.

تنوع بالا لامپ های LED

از سوی دیگر، لامپ ها و پروژکتورهای رشد گیاه LED تنوع بسیار زیادی دارند. شما می‌توانید لامپی تهیه کنید که تمام طیف های مفید خورشید را تولید می‌کند و یا می‌توانید لامپ و پروژکتور رشد گیاهی تهیه کنید که فقط برای منظور خاصی مثلا رشد میوه، رشد گل و یا قد کشیدن گیاه ها تهیه شده است. این به شما کمک می کند که لامپ و پروژکتور سفارشی و تخصصی گیاه خودتان را داشته باشید. یکی از بهترین شرکت ها در زمینه ساخت لامپ رشد گیاه سفارشی، گروه روشنایی مانی نور می‌باشد. این شرکت نورپردازی محصولات مورد نیاز شما را در سطح استفاده خانگی و یا استفاده های صنعتی و گلخانه ای، متناسب با نیاز گیاه شما می‌سازد و در اختیارتان قرار می‌دهد. ضمن اینکه محصولات شرکت مانی نور دارای ۳ سال گارانتی بدون قید و شرط است.

مقاومت بالاتر در لامپ های LED

بعضی از لامپ ها و پروژکتورهای رشد گیاه مزایای دیگری نظیر مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر رطوبت و همچنین داشتن تایمر و قابلیت مشخص کردن ساعت خاموش شدن دارند. تمام این ویژگی ها می‌تواند به شما تجربه استفاده خوبی بدهد و کارتان را راحت کند. شما ممکن است بخواهید از یک لامپ رشد گیاه سقفی کوچک برای چند گلدان خانگی استفاده کنید و یا از تعداد زیادی وال واشر رشد گیاه گلخانه ای برای پرورش گل و گیاه بهره ببرید تا میوه ها، گل ها و سبزیجات مورد نظرتان در فصل سرما و یا در ساعت عصر و غروب، همچنان از نور کافی بهره مند شوند، اما وقت نداشته باشید که خودتان چراغ ها را در زمان مقرر خاموش روشن کنید.

مدت زمان استاندارد روشن کردن لامپ و پروژکتور رشد گیاه گلخانه ای

میزان نوری که هرگیاهی نیاز دارد، با گیاهان دیگر متفاوت است. البته برای چند گلدان معمولی آپارتمانی که امکان قرار گرفتن مقابل آفتاب در هیچ ساعتی برایشان فراهم نیست، به طور میانگین روشن کردن بین 8 تا 10 ساعت لامپ رشد گیاه ال ای دی پیشنهاد می‌شود. اما نباید فراموش کنید که این یک پیشنهاد کلی است و نمی‌تواند بهترین میزان ممکن برای تمام گیاهان باشد. اگر تمایل دارید از بهترین روش نگهداری از گیاهتان با لامپ و پروژکتور رشد گیاه ال ای دی آگاه شوید، می‌توانید با مشاوران گروه روشنایی مانی نور با شماره 09126356672 تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

برای استفاده از نور مصنوعی برای رشد گیاهان گلخانه ای که وقت و سرمایه ی زیادی برای آن ها گذاشته اید، مشورت کردن با یک متخصص، دیگر یک انتخاب نیست و بایستی که حتما آن ر انجام بدهید؛ وگرنه ممکن است گیاهانتان بسوزند یا نور کافی دریافت نکنند. چرا که اندازه لامپ و پروژکتور رشد گیاه، انواع طیف های نور که در آن به کار برده شده، ولتاژ آن و بسیاری المان های تخصیی دیگری هستند که در هر لامپ و پروژکتوری متفاوت است و برای شرایط مخصوصی ساخته شده است.

انتخاب رنگ لامپ و پروژکتور رشد گیاه گلخانه ای

لامپ ها و پروژکتورهای رشد گیاه گلخانه ای و خانگی معمولا بفنش رنگ هستند. اما همه ی آن ها به یک اندازه بنفش نیستند. چرا که در هرلامپی، به میزان مشخصی از نورهای طیف آبی و قرمز استفاده شده است. خاصیت نورهای طیف آبی چراغ های رشد گیاه، کمک به رشد سریع و سالم گیاه است و کاربرد نورهای طیف قرمز بیش تر به گل دادن، میوه دادن و رشد بیشتر گل و میوه مربوط است. البته هرلامپ رشد گیاهی حتما بنفش رنگ نیست و از طرفی هرلامپ بنفشی حتما لامپ رشد گیاه نیست.

یکی از دلایلی که برای خرید لامپ رشد گیاه از یک فروشکاه تخصصی و مطمئن وجود دارد، این است که بعضی از افراد سودجو، لامپ های عادی بنفش رنگ که هیچ فایده ای برای پرورش گیاه ندارند را به جای لامپ رشد گیاه خوب به شما می‌فروشند و مبلغ زیادی هم بابت آن دریافت می‌کنند. پس صرفا به بنفش رنگ بودن لامپ اکتفا نکنید. نکته دیگر این است که بعضی از لامپ های رشد گیاه تخصصی، سفید رنگ هستند و استفاده از این لامپ ها در صورتی که یک متخصص به شما بگوید، گزینه مطلوبی برای خرید خواهد بود.



قیمت لامپ و پروژکتور رشد گیاه گلخانه ای و خانگی چقدر است؟

اگرچه به طور کل این مسئله جا افتاده است که قیمت لامپ و پروژکتور رشد گیاه ال ای دی بالا است، اما این مبلغ با توجه به اندازه و ولتاژ مصرفی لامپی که شما تهیه می‌کنید متفاوت است. مثلا خرید یک لامپ رشد گیاه کوچک برای چند گلدان خانگی هزینه بسیار ناچیزی روی دوش شما می‌گذارد. اما برای خرید پروژکتورهای حرفه ای رشد گیاه گلخانه ای، طبیعی است که نیاز به پرداخت هزینه بیشتر است. البته هیچ جای نگرانی نیست. عمر بالای لامپ ها و پروژکتورهای رشد گیاه ال ای دی گلخانه ای و همچنین مصرف برق بسیار پایینی که دارند، بعدا برای شما جبران هزینه خواهد کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت لامپ رشد گیاه، می‌توانید با از راه های زیر اقدام کنید:

  • مراجعه به سایت maninour.com

  • تماس با شماره 09126356672

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین