منبع آگاه: بازگشت به برجام کف سیاست‌های بایدن درباره ایران است نه سقف آن

جهان،   3991030001 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک منبع نزدیک به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا توضیحات جدیدی درباره سیاست او در خصوص بازگشت به برجام ارائه کرده است.

منبع آگاه: بازگشت به برجام کف سیاست‌های بایدن درباره ایران است نه سقف آن

به گزارش فارس، یک منبع نزدیک به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا امروز (دوشنبه، ۲۹ دی‌ماه) توضیحات جدیدی درباره سیاست او درباره بازگشت به توافق هسته‌ای برجام ارائه کرده است. 

این منبع که با تفکرات تیم بایدن در خصوص ایران آشنا است به شرط عدم افشای نام به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اگر ایران به پایبندی به توافق بازگردد ما هم به آن باز می‌گردیم. این نخستین گام خواهد بود.»

وی در ادامه تصریح کرده بازگشت به توافق اولیه کف سیاست دولت بایدن در قبال ایران است نه سقف آن. منبع مورد استناد آسوشیتدپرس اضافه کرد: «[سیاست دولت بایدن در قبال ایران] به اینجا ختم نمی‌شود.»

آسوشیتدپرس به توضیحات بیشتری درباره مواضع دولت بایدن در قبال برجام اشاره نکرده، اما مشاوران بایدن قبلاً گفته‌اند دولت او قصد دارد از بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای گفت‌وگو با شریکان برای «تقویت و طولانی‌تر کردن برجام» استفاده کند. 

سیاست دولت بایدن در قبال برجام

«جیک سالیوان» که اخیراً از سوی «جو بایدن» به عنوان گزینه تصدی سمت مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی شده، قبل از انتخابات آمریکا اظهاراتی مطرح کرده که نشان می‌دهد ظاهراً او و تیم بایدن امیدوارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای گفت‌وگو با تهران بر سر مسائل غیرهسته‌ای مانند برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای استفاده کنند.  

او در یادداشتی اکتبر ۲۰۱۹ در نیویورک‌تایمز نوشته بود:« «ایرانی‌ها هم باید واقع‌بینانه‌تر عمل کنند زیرا تصور رفع تحریم‌ها از سوی ایالات متحده بدون اطمینان از ورود ایران به مذاکراتی که در آن دست‌کم برنامه زمانی توافق گسترش داده می‌شود و موضاعاتی مثل راستی آزمایی و موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای را شامل می‌شود، اشتباه است.»

جیک سالیوان چند هفته پیش هم در مصاحبه با سی‌‌ان‌ان هم موضع مشابهی مطرح کرد. او گفت در صورتی که ایران به تعهدات خود در برنامه هسته‌ای عمل کند، همان‌طور که بایدن گفته است آمریکا به این توافق باز خواهد گشت اما این بازگشت باید سرآغاز مذاکراتی دیگر باشد. 

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده که بازگشت به برجام تعهد به جا مانده‌ای است که آمریکا باید آن را اجرا کند و تهران هیچ قید و شرط و مطالبات جدیدی را برای اینکه آمریکا تعهداتش در برجام را اجرا کند نخواهد پذیرفت.

«گری کانولی»، نماینده دموکرات کنگره آمریکا که عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان است در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته است: «در حالت ایده‌آل، اینکه بتوانیم توافقی جامع در آغاز کار داشته باشیم فوق‌العاده خواهد بود، ولی مذاکره اینطور انجام نمی‌شود.» او گفت به نظرش در کنگره حمایت زیادی از بازگشت به برجام وجود دارد. 

برجام و تحولات داخلی آمریکا

آسوشیتدپرس در گزارش خود که شامگاه دوشنبه منتشر شده به نقش تحولات داخلی آمریکا در تضعیف وضعیت جو بایدن برای بازگشت به برجام اشاره کرده است. 

این رسانه نوشته است: «حتی قبل از وقوع شورش در کنگره در ماه جاری، تحولات داخلی آمریکا خطر تضعیف آمریکا در صحنه بین‌المللی از جمله از کشمکش هسته‌ای در خاورمیانه به همراه داشت. تفرقه‌های سیاسی شدت گرفته‌اند، هزاران نفر جانشان را از دست داده‌اند و نرخ بیکاری بالا است.»

مطابق این تحلیل، میزان توجه و جدیتی که بایدن و تیم او می‌توانند صرف مسئله هسته‌ای ایران یا دیگر دغدغه‌های خارجی بکنند با حمایت‌ها و مخالفت‌هایی در داخل آمریکا مواجه خواهد بود. 

 «وندی شرمن»، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا که بایدن مجدداً او را نامزد تصدی همین سمت در دولت خودش کرده ماه گذشته در مصاحبه‌ای با «بوستون‌نیوز» به دشواری‌ها و سختی‌های بازگشت به برجام اشاره کرد. 

«ریچارد گلدبرگ»، عضو بنیاد موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی» که یکی از مشاوران دولت ترامپ در امور ایران بود گفته که در میان حزب دموکرات هم در خصوص بازگشت به برجام شکاف وجود دارد. 

او گفت قانونگذاران آمریکایی در کنگره از رفع تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا برداشتن فشارها علیه ایران حمایت نخواهند کرد. گلدبرگ مدعی شد: «در داخل حزب دموکرات یک شکاف واقعی [در این خصوص] وجود دارد.»

جو بایدن شماری از افراد دخیل در مذاکرات هسته‌ای برجام را نامزد تصدی سمت‌های مختلف در دولتش کرده است. او علاوه بر آوردن وندی شرمن به دولتش، «ویلیام برنز» که آغازگر مذاکرات هسته‌ای محرمانه با ایران در عمان بود را نامزد تصدی ریاست سیا کرده است. «آنتونی بلینکن» و «جیک سالیوان» که در مذاکرات منتهی به برجام نقش داشتند به ترتیب به عنوان گزینه‌های تصدی وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی شده‌اند. 

با وجود این، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته با آنکه بایدن این مذاکره‌کنندگان کهنه‌کار را برای بازگشت به برجام انتخاب کرده مشکلات و مسائل داخلی ممکن است کار را برای تحقق این هدف دشوارتر کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۸۶۰۱۰۰۷:۲۷:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
یک ضرب المثل ترکی می گوید : خونه عروسی بزن و بشکنه و خونه داماد خبری نیست !
ناشناس۱۷۸۶۱۳۴۰۸:۵۲:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
روحانی خیلی داره تلاش میکنه آبروی تار و مار شده‌ی دولتشو احیا کنه ، اما هرگز نمیشه ____ برجام بعنوان سیاه‌ترین و فجیع‌ترین خائنانه‌ترین لکه‌ تا ابد در تاریخ ماند وقتی رضایت کدخدا رو به رضایت خدا ترجیح دادن باید عواقب و عقوبتش رو ببینن
ناشناس۱۷۸۶۰۶۸۰۸:۱۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
پیش شرط بازگشت امریکا به برجام باید جبران همه خسارتهای وارده از طرف امریکا و سایر اعضا باشد
ناشناس۱۷۸۶۹۹۷۱۴:۰۵:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
از دولتی که همه کار برای حفظ منافع کدخدا.. و وضع مردم ایران رو از پشت شیشه دودی نگاه میکنه چه انتظاری داری ، جز باج دادن به کدخدا ؟!
ناشناس۱۷۸۶۰۷۴۰۸:۱۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
برجام خسارت محض بوده و ما به آن احتیاجی نداریم . ما الحمدلله داریم در زمینه هسته ای عالی عمل میکنیم و مهم هم نیست که تا 1000 سال دیگر تحریم باشیم و حتی تحریم های سازمان ملل هم اضافه شود اهمیتی ندارد . ایکاش مجلس انقلابی لایحه خروج از برجام و پروتکل الحاقی و بقیه کنوانسیونهای بین المللی را تصویب میکرد . بایدن ما به برجام نیاز نداریم .
ناشناس۱۷۸۶۱۶۳۰۹:۰۳:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
تحریم ها اصلا مهم نیست!!!!!!!! احتمالا تو هم سرت تو ..رانت و بیت الماله و از حال مردمی که میوه هم نمیتونن بخرن خبری نداری.
ناشناس۱۷۸۶۲۱۴۰۹:۱۹:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
صدات از جای گرم در میاد
ناشناس۱۷۸۶۲۱۵۰۹:۱۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
مدتهاست تفکر اصولگرایی علیه برجام موضع گیری می کنند. پس چرا حالا که ضرر داره ازش خارج نمی شوید
ناشناس۱۷۸۶۲۹۲۱۰:۰۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
اگر تحریم ها ادامه دار باشد می رویم اصلاح ساختار اقتصادی را درست می کنیم و برای همیشه ثبات اقتصادی خواهیم داشت ولی بازی تحریم و رفع تحریم ها آن را عقب می اندازد
محمد۱۷۸۶۳۴۰۱۰:۱۶:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
خب چرا رهبر مثل قضیه واکسن صریحا دستور خروج از برجام نمی دن؟ با کی تعارف داریم؟
ناشناس۱۷۸۶۴۰۱۱۰:۴۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
برای تو مهم نیست چون کاسب تحریمی.برای مردم مهمه.اصلا تو چیکاره ای که به جای 80میلیون ایرانی نظر میدی میگی برای ما مهم نیست.بگو برای من مهم نیست چون از وقت تحریم شدیم زندگیم رونق گرفته.بگو من عاشق تحریمم.بگو من عاشق اینم هر روز از دنیا عقب بیفتیم فقط من سود کنم.الف جان لطفا نظرمو بنویس
M۱۷۸۶۵۸۵۱۲:۰۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
میتونی اینو به کارگری که حقوقش ۱ سال عقب افتاده بگی؟ ..
مهدیار۱۷۸۶۷۳۹۱۳:۰۲:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
به نظرم این ادبیات، توسط کسی به کار گرفته شده که خودش به آن معتقد نیست و می خواهد موضع طرف مقابل را تخریب کند و منتقدان برجام را یک مشت آدم کم اطلاع و بی منطق نشان دهد. البته که باید برای رفع تحریم ها و مساله ها تلاش کرد، اما ادبیات آمریکایی ها که بخش هایی از آن در متن این گزارش آمده، نشان می دهد آنها به همین راحتی به همین برجام نصفه و نیمه هم بر نمی گردند و حاضر نیستند پای تعهدات خودشان هم بمانند
ناشناس۱۷۸۶۷۴۸۱۳:۰۶:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
واقعا جدی می گی ؟ می فهمی مردم به چه روزی افتادن؟ درک می کنی ؟
ناشناس۱۷۸۶۱۰۵۰۸:۳۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
آزموده را دوباره آزمودن خطاست فرض مذاکره با بایدن مشکل گشا نیست بعد از چهار سال بایدن دوباره داستان تازه ای شروع میشه باید راه خودمون رو بریم
ناشناس۱۷۸۶۲۱۲۰۹:۱۹:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
بایدن اجماع جهانی می خواهد تا بتواند رهبری آن اجماع را در دست بگیرد و آمریکا را از انزوا سیاسی خارج کند، میراث ترامپ این اجماع را به وی نمی داد ولی دشمنان نا آگاه خارجیش این هدیه را پیش از به قدرت رسیدنش برایش فراهم کردند.
ناشناس۱۷۸۶۲۹۱۱۰:۰۰:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
شکلاتهایی برای بچه دیپلماتهای ما
ناشناس۱۷۸۶۳۹۹۱۰:۴۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
چرا آمار غلط می دید؟؟؟ اتفاقا یک منبع آگاه گفته که مساله ایران در برنامه 100 روزه بایدن جایی ندارد
ناشناس۱۷۸۶۴۰۸۱۰:۴۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
بازگشت بایدن به برجام برای آینده بهتر کشور مفید است
علی۱۷۸۶۶۳۳۱۲:۲۰:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
الحمد الله سیر سیاستمداران چپ و راست در خصوص سیب و گلابی برجام و .. تمام شد. فکر می کنم که مردم عادی هم دیگه فهمیده اند که بازی سیاسی با برجام تاریخ انقضاء ش هم گذشته است. امریکا هیچ وقت به ایران باج نخواهد داد و مثل گرگ تا براندازی آن منتظر خواهد نشست. تا نظام و مردم خود را برای استقلال همه جانبه آماده نکنند و الزامات آن را مهیا نکنند باید چشم به دهان این بازیگران سیاس داخلی و خارجی باشند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین