جدال اصلاح‌طلبان درباره نامزد اجاره‌ای

سیاسی،   3991029147 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
جدال اصلاح‌طلبان درباره نامزد اجاره‌ای

در ماه‌های اخیر و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، بحث نامزد عاریه‌ای به یکی از کلیدواژه‌های اساسی بین اصلاح‌طلبان تبدیل‌شده است. البته سابقه استفاده از چنین ادبیاتی به سال 1392 و در اولین سال دوره ریاست جمهوری حسن روحانی بازمی‌گردد.

ابراهیم اصغرزاده، دبیر کل سابق حزب همبستگی در اسفندماه 1392 در مصاحبه با روزنامه قانون درباره دولت اعتدالی روحانی اذعان داشته بود: «این رحم اجاره‌ای برای پرورش یک نطفه است».

در سال 1394 سعید حجاریان، تئوریسین اصلاح‌طلب نیز با ادبیاتی مشابه اصغرزاده تحلیل جدیدی از دولت اعتدال ارائه داد.

حجاریان در شماره 28 ماهنامه اندیشه پویا اذعان می‌کند مأموریت دولت روحانی «نه دموکراتیزاسیون که نرمالیزاسیون» است. از دیدگاه ایشان گفتمان اعتدال به دنبال نرمالیزاسیون و عادی‌سازی است. هدف دولت روحانی از عادی‌سازی بازگرداندن عرصه عمومی کشور به شرایط غیراستثنایی و نرمال کردن فضاست.

در این چارچوب تحلیلی سیاست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1392 و 1396 و همچنین انتخابات مجلس دهم در راستای عادی‌سازی شرایط با استفاده از به‌کارگیری نیروهای میانه‌رو و حتی کمک گرفتن از برخی اصولگرایان که از دیدگاه آن‌ها تندرو نبودند می‌باشد. اما در مراحل بعد و با بهتر شدن شرایط ضرورت دارد تا خود اصلاح‌طلبان با حضور پررنگ در انتخابات سکان امور را به دست‌گیرند.

بعد از این گونه موضع‌گیری‌ها، دیگر اصلاح‌طلبان نیز بر چنین مسئله‌ای پافشاری کردند. اما در سال‌های اخیر به دلیل این‌که دولت اعتدال دستاورد چندانی نداشته و عملاً نتوانسته موجب تسهیل قدرت‌یابی بیشتر اصلاح‌طلبان شود تاکتیک آن‌ها موردانتقاد جدی قرارگرفته است. در واقع برخلاف تصور اصلاح‌طلبان، دولت روحانی نتوانسته به‌مثابه رحم اجاره‌ای عمل کند یا به‌عبارتی‌دیگر روند نرمالیزاسیون به دموکراتیزاسیون را تسریع بخشد. همچنین آن‌ها در حال حاضر باید به‌واسطه حمایت از دولت روحانی پاسخگوی ناکامی‌های آن نیز باشند.

این نکته را نیز نباید فراموش کرد برخی گروه‌های تندرو اصلاح‌طلب ممکن است با مشکلاتی در مرحله تائید صلاحیت نامزدهای خود مواجه شوند.

بنا به همین دلایل همان‌گونه که در ابتدای مطلب اشاره شد در حال حاضر دوباره استفاده از چنین بحث‌هایی بین اصلاح‌طلبان اوج گرفته است.  در این میان برخی از اصلاح طلبان و کارگزاران بگونه‌ای از علی لاریجانی نام برده اند که گویی در شرایط خاص به او هم فکر خواهند کرد . اما طیف اصلاح‌طلبان رادیکال مانند اتحاد ملت خواستار نامزد اختصاصی می‌باشند. البته برخی دیگر از گروه‌ها و احزاب اصلاح‌طلب نیز تجربه حمایت از نامزد اجاره‌ای را موفقیت‌آمیز نمی‌دانند.

صادق خرازی، دبیر کل حزب ندای ایرانیان 26 دی‌ماه در ششمین کنگره سالانه این حزب بیان داشته بود «رئیس‌جمهور اجاره‌ای دوای درد ما نیست».

محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان نیز در همین کنگره درباره نامزد عاریه‌ای گفته بود: «استفاده از هرگونه کاندیدای عاریه‌ای توهین به جریان اصلاحات است. افراد شایسته درون جریان اصلاحات بسیار داریم. باید با استفاده از نیروهای شایسته و کارآمد، بسیاری از برنامه‌ها را برای پاسخگویی به همه مطالبات مردم انجام دهیم».

شاید یکی از دلایل مخالفت صریح محمدرضا عارف به استفاده از کاندیدای اجاره‌ای به سال 1392 و ماجرای کناره‌گیری وی از صحنه رقابت‌های انتخاباتی برگردد. به‌ویژه آنکه دولت روحانی نیز در رقابت برای ریاست مجلس دهم به‌طور آشکار از ریاست علی لاریجانی بر مجلس در مقابل وی حمایت می‌کرد.

با ‌تمامی این شرایط به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده جدالی بین تفکر استفاده از نامزد عاریه‌ای یا نامزد خالص اصلاح‌طلب بین احزاب و جریانات سیاسی این طیف شدت گیرد اما این‌که در نهایت کدام راه‌حل برتری یابد مشخص نیست. البته احتمالاً نقش دولت نیز حساس و تعیین‌کننده خواهد بود که به نظر می‌رسد آن‌ها نیز چندان تمایلی به حمایت از نامزد خالص اصلاح‌طلب ندارند.

سیاست استفاده از نامزد اجاره‌ای منتقدانی در بین اندیشمندان و متفکران سیاسی نیز داشته است. به‌عنوان‌مثال عماد افروغ دراین‌باره معتقد است: اصلاح‌طلبان نه‌تنها فهمی از عقلانیت و توسعه سیاسی ندارند و کمک نمی‌کنند که واقعیت طیف گونه جامعه مدنی ما خودش را بازتولید کند و بازتابی بر روی مشارکت داشته باشد، بلکه کاملاً می‌آیند و فضا را هیجانی می‌کنند.

در واقع بنا به روایت عماد افروغ، اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات و کسب قدرت سیاسی حاضرند فضا را به هر قیمتی به سمت دوقطبی ببرند تا با این ترفند نامزدی که حتی حداقل صلاحیت و شایستگی را دارد رأی بیاورد. اما تجربه ثابت کرده این‌گونه سیاست ورزی منفعت‌گرایانه در عمل تاکنون برای آن‌ها آورده‌ای نداشته اما اینکه آن‌ها این تاکتیک را کنار بگذارند مشخص نیست و شاید در انتخابات 1400 بار دیگر آن را به بوته آزمایش بگذارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۹۲۵۶۹۰۹:۳۷:۰۷ ۱۳۹۹/۱۱/۴
بهتر است فکر دیگری بکنید. اصولگرا و اصلاح طلب دو روی یک سکه هستند.
ناشناس۱۷۹۲۶۵۵۱۰:۳۱:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۴
بهتر است توضیح دهید که چرا باید در انتخابات شرکت کرد؟ شرکت یا عدم شرکت در انتخابات چه فرقی برای مردم می کند؟ رییس جمهور چه کاره کشور است؟
ناشناس۱۷۹۲۷۰۶۱۱:۰۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۴
اصلاح طلبان و اصولگراهای سنتی که حامی روحانی بودند فعلا پاسخگو باشند معرفی کاندیدا و انتخابات پیشکش
ناشناس۱۷۹۲۷۸۵۱۱:۵۹:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۴
هر وقت تو و دارو دسته ات جوابگو و پاسخگوی کارهای محمود بودند، بقیه هم پاسخگو خواهند بود.
ناشناس۱۷۹۲۸۱۰۱۲:۱۴:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۴
در دوران احمدی نژاد قیمت دلار 3 برابر شد اما حالا 10 برابر گران شد و این از نتایج تدبیر است !
ناشناس۱۷۹۲۸۲۴۱۲:۲۰:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۴
دار و دسته شما اگر غیرت داشتن اکنون وضع اقتصاد کشور و معیشت مردم این نبود که شرمنده زن و بچه خود باشند.
ناشناس۱۷۹۲۹۹۱۱۳:۴۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۱/۴
اگر غیرت داشتند در 7 سال کشور، اصلاح ساختار اقتصادی را اجرایی می کردن بعد از تحریم 91 که ارامش نصیب همه می شد نه این که دنبال کد خدا باشند و کشور را...!
ناشناس۱۷۹۲۷۴۰۱۱:۲۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۴
چی کاره است آن هم بعد از گندی که به کشور زدین؟
ناشناس۱۷۹۲۸۵۲۱۲:۳۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۴
برجامو پله کردند ؛ مردمو ذله کردند ؛ ترامپو سوژه کردند ؛ عادلو لوله کردند
ناشناس۱۷۹۲۷۵۲۱۱:۳۲:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۴
رییس جمهور مامور خرید است.
ناشناس۱۷۹۲۸۲۱۱۲:۱۹:۰۵ ۱۳۹۹/۱۱/۴
اصلاح طلبان و کارگزاران در 40 سال گذشته مانع توسعه و پیشرفت کشور شدند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
ناشناس۱۷۹۲۹۸۳۱۳:۳۹:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۴
خرید برای خودش وداداشش ودوستانش
ناشناس۱۷۹۲۷۵۴۱۱:۳۳:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۴
در انتخابات شرکت می کنیم تا تنور گرم شده و نون به تنور بچسبد.
ناشناس۱۷۹۲۷۵۶۱۱:۳۴:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۴
شرکت یا عدم شرکت فرقی نمی کند. چون بلاخره فردی اتنخاب شده است.
ناشناس۱۷۹۲۵۷۰۰۹:۳۷:۵۵ ۱۳۹۹/۱۱/۴
موضوع اصلی تنور انتخابات است که یخ زده است.
ناشناس۱۷۹۲۵۷۲۰۹:۳۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۴
به مردم فقط در موقع انتخابات نیاز است.
ناشناس۱۷۹۲۵۷۵۰۹:۴۰:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۴
از حالا رییس جمهور آینده مشخص شده است. بهتر است هزینه انتخابات را صرف ورود واکسن معتبر کنید.
ناشناس۱۷۹۲۹۳۷۱۳:۲۶:۵۸ ۱۳۹۹/۱۱/۴
واکسن فایزر میخوای ، برو بزن خواهشاً ملت رو درگیر
ناشناس۱۷۹۳۱۹۴۱۵:۰۰:۵۲ ۱۳۹۹/۱۱/۴
فرانسه از شرکت فایزر شکایت کرده است.
سعید۱۷۹۲۶۰۰۰۹:۵۸:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۴
خیلی خوشحالین که هنوز دنبال داغ کردن این دو قطبی بی معنی هستین!
ناشناس۱۷۹۲۶۸۷۱۰:۵۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۴
چون هنوز فکر می کنند مردم گول بازی بین بد و بدتر را می خورند
ناشناس۱۷۹۲۶۵۷۱۰:۳۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۴
اصلاح طلبها که کلا فقط زمان انتخابات پیدایشان میشود بعدش ناپدید میشوند برای چهار سال هزینه حزب و تشکیلات رو هم پایین اوردن و پول خرج نمی کنند اصلاح طلبها فقط در ایام انتخابات یه تشکیلات درست می کنند به قول خودشون برای موج راه انداختن( سرود یار دبستانی و زیباکلام و سلبیرتی ها هم اساس کاره!! برا موج ساختن ) بعدش هم تشکیلات و حزب تعطیل تا 4 سال بعد( 3 ماه حزب دارند بعدش تعطیل تا 4 سال که این هم در جهان خود بی نظیر است حزب های موقتی! و یبار مصرف با انواع اسامی) از این اصلاح طلبها بیشترین اعتماد به نفس را کارگزاران دارند بخصوص مرعش و کرباس که حتی وقت می بازند هم خود را بازنده نمی دانند و تقصیرها را گردن این و آن می اندازند این بزرگواران پس اصلاح طلبان 1- هزینه ای بابت حزب و تشکیلات نمی دهند 2- لزومی به اجرای وعده های خود نمی بینند 3- اگر هم ببازند در واقع تقصیر اونایی بوده انتخابات را جدی نگرفتند و.. 4- معلوم هم نیست چه چیزی را می خواهند اصلاح کنند 5- از ترکیب سرود یار دبستانی و تکرار سیدخندان و زیباکلام و سلبریتی ها برا موج سواری استفاده می کنند فیلمی هستند
ناشناس۱۷۹۵۰۹۶۱۱:۵۷:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۵
در باره اصلاحطلبان درست گفتی ولی چون فقط اونا رو گفتی و از گروهی که عملگردش بدتر از اصلاحطلبان است نگفتی، منفی دادم
ناشناس۱۷۹۲۶۷۷۱۰:۴۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۴
چرا چیزی از اصولگرایان نمی نویسید... فقط قالیباف را دارید که با کمترین میزان رای رییس جمهور خواهد شد اگر اینچنین شود ... لقب رییس جمهور تک ماده ای را برای خود ثبت میکند... شما حتی جوانان اصولگرا را هم از دست داده اید ...‌
ناشناس۱۷۹۲۸۱۵۱۲:۱۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۴
روحانی هم در سال 92 با نیم درصد تک ماده برنده انتخابات شد.
ناشناس۱۷۹۲۷۰۰۱۱:۰۱:۳۲ ۱۳۹۹/۱۱/۴
اینکه اصلاح طلبان مثل گذشته پایگاه رای زیادی ندارند درست است چون امید مردم به تنها حزب یا گروه سیاسی که کمی از حق و حقوق ملت دفاع می کرد و در مورد آن صحبت می کرد از دست رفته چون می بینند دیگر کاری از این ها بر نمی آید یا نمی خواهند کاری بکنند و حتی مانند بقیه آلوده مسائلی شدند که نباید می شدند. پس احزاب دیگر خوشحال نباشند این شامل بقیه هم می شود.
حسام۱۷۹۲۷۲۵۱۱:۲۰:۲۴ ۱۳۹۹/۱۱/۴
فقط نه به انتخابات دولت اصولگرا دیده ایم دولت اصلاح طلب هم دیده ایم دولت میانه رو یا اعتدالی هم دیده ایم از هیچ کدام هم خیر ندیده ایم
ناشناس۱۷۹۲۸۳۳۱۲:۲۶:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۴
نتیجه حرف شما پیروزی اصولگراها با رای کم است مثل مجلس فعلی
ناشناس۱۷۹۳۰۹۸۱۴:۲۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱۱/۴
خب مثلا اصولگراها پیروز بشن که چی؟ باز کلک قدیمی را به کار میبرید که ما نیایم اونا میان؟ خسته نشدید؟
ناشناس۱۷۹۳۴۸۰۱۷:۳۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۴
وقتی دلار گرن تر شد متوجه میشی !
ناشناس۱۷۹۲۷۷۱۱۱:۵۲:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۴
کسانیکه به امید اصلاحات به اصلاح طلبها رای می دادند دیگر در انتخابات شرکت نخواهند کرد زیرا یا منتخبین اصلاح طلب نتوانستند و یا نخواستند و یا نگذاشتند اصلاحات را جلو ببرند. پس شرکت آنها با نامزد اجاره ای و یا خودی تفاوتی نخواهد داشت.
ناشناس۱۷۹۲۸۱۷۱۲:۱۷:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۴
اصلاح طلبها قطعا پایگاه خود را از دست داده اند ولی هنوز
ناشناس۱۷۹۲۸۳۲۱۲:۲۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۴
مردم در این انتخابات شرکت نخواهند کرد و نتیجه هم مشخص احمدی نژاد دیگری پیروز خواهد شد !
ناشناس۱۷۹۲۸۶۲۱۲:۴۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱۱/۴
تلاش برای ایجاد هیجان برای انتخابات این بار راه بجایی نمیبرد حداقل با این فرمول نخ نمای دوگانه سازی
ناشناس۱۷۹۲۸۹۶۱۳:۰۹:۵۶ ۱۳۹۹/۱۱/۴
جدال اصلاح‌طلبان درباره نامزد اجاره‌ای. اجاره ایی ، کرایه ایی ، اصلی ، غیر اصلی .... دیگه نه .
ناشناس۱۷۹۲۹۱۴۱۳:۱۸:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۴
بزرگترین عیب روحانی و همه اصلاح طلبان ترسو بودنشان است اگر ایشان با صراحت ناقضین داخلی برجام را که بهانه دست آمریکاییها برای خروج از برجام را دادند به مردم معرفی میکردند مردم تا پای جان از ایشان حمایت میکردند و هیچکس نمیتوانست ایشان را تهدید کند .
ناشناس۱۷۹۳۰۴۲۱۳:۵۶:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۴
روحانی باید پاسخگو باشد که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد؟!
ناشناس۱۷۹۳۵۸۲۱۸:۳۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۴
اصلاح‌طلبان همگی باید یک «نه» برزگ و رسا به انتخابات سال 1400 بگویند والسلام
ناشناس۱۷۹۳۷۴۰۱۹:۴۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۴
زنده.باداصلاحات.فقط مذاکره باامریکا حلال مشکلات
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

      2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

      3. این صدای اقتدار ایران است ...

      4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

      5. وحدت ملی با وعده صادق

      6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

      7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

      8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

      9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

      10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

      11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

      12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

      13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

      14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

      15. اسراییل چه باید بکند؟ 

      16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

      17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

      18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

      19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

      20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

      21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

      22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

      23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

      24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

      25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

      آخرین عناوین