نادران: با رد بودجه دولت می‌توانستیم ژست انقلابی بگیریم اما گزینه اصلاح به نفع مردم را انتخاب کردیم/ ۴ محور اصلاح بودجه ۱۴۰۰

اقتصادی،   3991026041 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

نادران گفت: رد کردن بودجه پیشنهادی دولت برای گرفتن ژست انقلابی برای ما خوب بود و هیچ یک از نیروهای انقلابی مجلس موافق محتوای لایحه نبودند، با این حال برای بهبود معیشت مردم، حذف رانت و توزیع منابع براساس عدالت زیر بار اصلاح بودجه ۱۴۰۰ رفتیم. 

 نادران: با رد بودجه دولت می‌توانستیم ژست انقلابی بگیریم اما گزینه اصلاح به نفع مردم را انتخاب کردیم/ ۴ محور اصلاح بودجه ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار  الف الیاس نادران رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی عصر پنجشنبه (۲۵ دیماه) در همایش مدیران استانی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به ایرادات لایحه بودجه 1400 اظهار داشت: این بودجه آن قدر مغشوش و نامتوازن و به هم ریخته بود که اگر شرایط اجتماعی و سیاسی عادی چون سال آخر دولت و سال اول مجلس و در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و مسائل ملی و منطقه نبود؛ حتما آن را رد می‌کردیم و این بودجه این قابلیت را نداشت که برایش وقت بگذاریم ولی پذیرفتیم که آن را اصلاح کنیم.
نادران در بیان دلایل تصمیم کمیسیون تلفیق برای اصلاح بودجه گفت: اگر رد می‌کردیم، آقای روحانی می‌گفت من بهتر از این بلد نیستم بودجه بنویسم و متوسل به رهبر انقلاب می‌شد و ایشان هم به صورت طبیعی و منطقی موضوع را به تصمیم‌گیری سران قوا محول می‌کردند و ممکن بود آنجا ارقام را با دقت پایین بالا و پایین کرده و برای مملکت یک فاجعه درست کنند. ضمن اینکه در این مسیر در هر صورت مجلس از مسیر حذف می‌شد.


با رد بودجه می‌توانستیم ژست انقلابی بگیریم اما گزینه اصلاح به نفع مردم را انتخاب کردیم

وی با اشاره به اینکه رد کردن بودجه برای گرفتن ژست انقلابی برای ما خوب بود و هیچ یک از نیروهای انقلابی مجلس موافق محتوای لایحه نبودند و در عین حال برخی معتقد بودند دولت عزم و توان اصلاح ندارد و مجلس باید به نفع مردم ورود کند، گفت: زیر بار دلخوری و انتقاد برخی از بچه‌های انقلابی رفتیم و پذیرفتیم با همه سختی‌هایش بودجه را آن طور که منطقی و اصولی می‌دانیم به نفع مردم و کشور اصلاح کنیم تاکید کرد: برای بهبود معیشت مردم، حذف رانت و توزیع منابع براساس عدالت زیر بار اصلاح بودجه ۱۴۰۰ رفتیم.
رئیس کمیسیون تلفیق ادامه داد: غیر از معایب داخل خود بوجه، آقای روحانی نامه‌ای به رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی نوشت که رهبر انقلاب با درایت در صیانت از منافع ملی، آن حدی که دولت می‌خواست را اجازه ندادند و راه را برای اینکه دولت هرطور دلش می‌خواهد با بودجه برخورد کند بستند.
نادران با بیان اینکه نامه بسیار تدبیر خوبی بود و در عمل در بودجه یک کسری مازاد حدود ۹۳ هزار میلیارد تومانی را آشکار کرد و مشکل جدی دیگر در بررسی بودجه همین مسئله بود، گفت: دولت پیش بینی کرده بود ۲.۳ میلیون بشکه صادر کند و با دلار ۱۷۵۰۰ تومان بفروشد و سهم نفت و صندوق را در سقف ۲۰ درصد بدهد و بقیه را هر طور دلش خواست هزینه کند.
* دولت حداقل ۴ نرخ برای ارز در بودجه پیش بینی کرده است
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه چند نکته نادرست به مردم گفته شد؛ اول اینکه هیچ‌وقت قیمت ارز در بودجه ۱۱ هزار تومان یا ۱۱هزار و دویست تومان نبود، گفت: دولت یک حجم درآمد نفتی برای خودش درنظر گرفته و آن را با دلار ۱۷۵۰۰ تومانی محاسبه کرده و بعد گفته اگر ۸ میلیون دلار از آن را بابت کالاهای اساسی و دارو به قیمت ۴۲۰۰ تومان بدهم معدل وزنی اینها ۱۱۲۰۰ یا ۱۱۵۰۰ تومان می‌شود. بنابراین ارزی که دولت در بودجه برای درآمدهای ارزی در نظر داشته ۱۷۵۰۰ تومان بوده نه ۱۱۵۰۰ هزار تومان و اثر وضعی ۸ میلیارد دلار این را به ۱۱۵۰۰ تومان رسانده است.
وی افزود: در همین بودجه دولت قیمت های دیگری هم داده و مثلا جدول داده و نوشته این جدول باید به نرخ بازار و نیمایی حساب شود و این هم یک نرخ دیگر است و دولت حداقل ۴ نرخ برای ارز در بودجه پیش بینی کرده است.

۱۷۵هزار میلیارد تومان در بودجه بدون دخل و خرج مشخص دراختیار دولت قرار گرفته بود 

نادران با اشاره به اینکه پنهان‌کاری دیگر دولت این است که گفته بودجه را در سقف ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بسته‌ام، تصریح کرد: ارقامی که دولت بنا بوده درآمد محاسبه کند و منابع باید نوشته میشد ولی دولت یک حکم نوشته و هیچ ردیف بودجه‌ای برایش نگذاشته که به استناد آن حکم، پول را خرج کند و مصادیق خرجش هم چون در طرف منابع چیزی نبوده در طرف هزینه هم چیزی نمی‌نویسد و این یعنی تقریبا هر اختیاری برای هرکاری دارد. بیش از ۱۷۵هزار میلیارد تومان هم اینگونه منابع بود.
وی با بیان اینکه دولت به مردم می‌گوید، من نفت را در سقف ۱۹۹هزار میلیارد تومان بستم و مجلس سقف برداشت از بودجه نفت را در مجلس نمی‌بیند، گفت: جمع برداشت از منابع نفتی مطابق پیشنهاد دولت ۳۹۴ هزار میلیاردتومان است نه ۱۹۹هزار میلیارد تومان؛ و این هم خلاف واقع دیگریست که به مردم گفته‌اند.
نادران با اشاره به اینکه خلاف‌گویی دیگر اینست که گفتند ما ارز را ۱۱۵۰۰ تومان بستیم و مجلس آن را ۱۷۵۰۰ تومان کرده است، تصریح کرد: ما برای میزان درآمد ریالی دولت از سهم خودش در صادرات نفت، یک رقم گذاشتیم و این رقم حاصل ضرب سه عدد است. یکی اینکه قسمت هر بشکه نفت چقدر خواهد شد، دوم اینکه چه حجم صادرات خواهیم داشت و سوم اینکه ارز حاصل از آن را با چه نرخی حساب کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس افزود: دولت گفته بود ۲.۳ میلیون بشکه صادر میکنم و ۲۰ درصد از آن را به صندوق و ۱۴/۵ درصد آن را به نفت می دهم و بقیه اش را خرج می‌کنیم. هر بشکه ای هم ۴۰ دلار حساب کرده بود و در آن فرمولی هم که حساب کرده بود 17.5 میلیارد دلار با ارز ۱۷۵۰۰ تومان و ۸ میلیارد دلار هم با ارز ۴۲۰۰ تومان و معدل همه اینها ۱۱۵۰۰ تومان شدن بود.


زنگنه گفت صادرات 2.3 میلیون بشکه نفت در بودجه را به این شرط نوشتیم که نظام برود و تحریم‌ها را بردارد

نادران با بیان اینکه از زنگنه در کمیسیون پرسیده شد که چقدر نفت صادر می‌کنید و ایشان گفت ۹۰۰ هزار بشکه، ادامه داد: البته معدل امسال در بهترین حالت به ۹۰۰هزار بشکه خواهد رسید.
وی افزود: از آقای زنگنه ژرسیده شد، این ۹۰۰ هزار بشکه چگونه به یکباره ۲.۳ میلیون بشکه می‌شود؟ آقای «زنگنه گفت ما این را به این شرط نوشتیم که نظام برود و تحریم‌ها را بردارد» و این یعنی با دست خودمان کشور را در شرایطی قرار بدهیم که تسلیم نظام سلطه شویم و مذاکره اصلا مسئله نیست.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ادامه داد: این یعنی نظام برای تامین بودجه اداره کشور و جلوگیری از یک کسری بودجه وحشتناک ناگزیر شود و به آمریکا بگوید به ما اجازه بده که ۲.۳ میلیون بشکه صادر کنیم و در این اجازه خواستن، از مذاکرات موشکی و منطقه‌ای تا به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی وجود دارد.
نادران با بیان اینکه ما که گفتیم صادرات نفت را تا ۱.۵ میلیون بشکه با فرمولی که شما محاسبه کردید محاسبه می‌کنیم و البته ۸ میلیارد دلار را هم به چند وارد کننده نمی‌دهیم، اظهار داشت: ارزی که امسال دولت بابت اینکار به وارد کننده های خاص خودش داده از ذخایر بانک مرکزی داده نه از فروش ارز نفت.
وی با تاکید بر اینکه ذخایر بانک مرکزی یعنی دولت یکبار این ارز را به بانک مرکزی فروخته و پولش را گرفته و خورده و حالا به بانک مرکزی گفته دوباره همین‌ها را به قیمت ۴۲۰۰ تومان من بده، اظهار داشت: این خیلی مهم نیست و بدتر این است که در نظام مالی بین‌الملل دست‌اندازی دولت به ذخایر مالی کشور تفسیر به ورشکستگی خواهد شد.

نتیجه بودجه دولت، دوگانه تسلیم در برابر تحریم‌کنندگان ملت ایران یا دست‌اندازی به ذخایر بانک مرکزی است


نادران با طرح این سوال که طبق نظر دولت سال بعد باید چه کار می کردیم، اظهار داشت: یا حاکمیت تسلیم می شود و یا اینکه اگر خواست ادامه دهد باید به ذخایر بانک مرکزی دست‌اندازی کند. الحمدلله از لحاظ ذخایر بانک مرکزی در دنیا وضعیتمان خوب است ولی این روش تامین مالی بدترین روش ممکن است.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه یکی دیگر از بدترین کارها کاری است که آقای نوبخت انجام داده است، اظهار داشت: در ماده ۳۰ قانون برنامه ششم تعیین شده که دولت بررسی های لازم را برای ترتیبات قانونی در همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین انجام دهد. درون این نه اجازه و نه حکم و نه نسبت و نه مبلغ هست.
وی افزود: ما از مجلس هفتم با شورای نگهبان مناسباتی داشتیم و در جاهایی ما می‌خواستیم که دولت لایحه بدهد ولی نمی‌داد و ما یک طرح را به شورای نگهبان می‌بردیم و می‌گفت به خاطر اصل ۷۵ قابل طرح نیست و کنار می گذاشت. ما برای اینکه دولت را به لایحه دادن ملزم کنیم از یک تدبیر حقوقی استفاده کردیم در قوانین که دولت ترتیبات قانونی لازم را انجام بدهد و این یعنی لایحه بیاورد.
نادران ادامه داد: آقای نوبخت به استناد این در سال چهارم اجرایی برنامه ششم دستورالعملی صادر کرده و میان بازنشستگان و شاغلین از یک سو و میان خود بازنشستگان از سوی دیگر بی عدالتی و تبعیض حاکم کرده که خوشبختانه در هیات تطبیق قوانین مجلس رد شده است.
نادران افزود: نتیجه این شده که نارضایتی و بی‌عدالتی ایجاد کرده و دستگاه ها برای اجرای ماموریتشان فقط ۶ یا ۷ درصد بودجه دارند.
رئیس کمیسیون تلفیق با اشاره به توزیع ناعادلانه بودجه توسط دولت گفت: به هر کسی که به مرکز قدرت اجرایی کشور نزدیکتر بوده بیشتر پول داده اند و به هر کسی که فاصله داشته کمتر داده‌اند.
نادران افزود: قوه قضاییه بیشترین فاصله را از مرکز قدرت اجرایی کشور دارد و رشدش ۲۲ درصد شده است ریاست جمهوری که در مرکز قدرت اجرایی کشور اصل رشدش ۵۷ درصد شده است.

رفع آسیب‌های اجتماعی، تحقق عدالت اجتماعی در پرداخت‌ها، حمایت از تامین‌کنندگان امنیت و حذف رانت نورچشمی‌ها، 4 محور اصلاح بودجه 1400 در مجلس


وی با تاکید بر اینکه در این بودجه اصلاحی چند هدف‌گذاری کرده‌ایم، اول اینکه آسیب‌های اجتماعی باید از مسیر بودجه علاج شود، اظهار داشت: باید نهادهایی را که مستقیماً متصدی آسیب های اجتماعی به ویژه در حاشیه شهرها هستند حمایت کنیم.
نادران افزود: دومین هدف این است که عدالت اجتماعی را در پرداختی‌ها و قانون‌گذاری‌ها و ظلم‌هایی که به خصوص در ۶ ماه گذشته شده روا داشته شده جبران کرده و این مشکل را حل کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه سومین هدف گذاری امنیت است گفت: ما در کشور حتماً باید امنیت را در حداکثر ممکن ببینیم و نهادهای انتظامی و اطلاعاتی را حمایت کنیم و مردم باید احساس امنیت کنند.
وی با اشاره به حذف رانت افراد خاص و نور چشمی ها و توزیع آنها برای مردم به عنوان هدف دیگر مجلس در بودجه اظهار داشت: ۸ میلیارد دلار را در ۲۰ تومانی که اختلاف قیمت‌ هست ضرب کنید، این پول به جیب یک آقا می رفت و او میلیونها تن ذرت و علوفه و خوراک دام را بصورت انحصاری وارد می‌کرد و پولش را به مملکت می‌داد و به بازار می‌ریخت و در یک چرخه دلالی وقتی دست دامدار می رسید به قیمت بازار می‌شد و مرغ و تخم مرغ گران می‌شد.


قیمت مرغ و تخم مرغ فقط یک نمونه از سیاست ارز 4200 تومانی دولت است


نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه آقای روحانی گفت ما ارز ترجیحی یعنی ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردیم و هیچکس نفهمید، گفت: اگر کسی خودش نفهمید فکر نکند هیچ کس نمی فهمد، اگر آدم روزانه خرید کند میفهمد و قیمت‌های بالای مرغ و تخم‌مرغ فقط یک نمونه است.
نادران ادامه داد: ما گفتیم که این را حذف می‌کنیم و در سبد معیشتی مردم به طوری که منجر به افزایش قیمت‌ها نشود، لحاظ می‌کنیم و سازوکاری تعریف می‌کنیم که قدرت خرید افراد نسبت به مهر و آبان ۹۹ پایین‌تر نیاید.
وی با بیان اینکه ما نگران بودیم که دولت در بودجه زمین سوخته به دولت آینده تحویل دهد و تنخواه و منابع ارزی نفتی استفاده کند گفت: برای این هم تدبیر کردیم که به نحوی بودجه تنظیم می شود که این موارد هم برای کشور پیش نیاید و دولت بعدی در حد ضرورت منابع در اختیار داشته باشد.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس افزود: بودجه را دو سقفی بستیم که یک سقف حداقلی در اداره کشور و سقف دیگری که پروژه‌های عمرانی و پیشران های اقتصادی به کمک کشور بیاید و مملکت را از این وضعیت نجات دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۸۱۴۷۱۱۴:۲۶:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
اگر خروجی کار شما به نفع مردم باشد، اونوقت میتونید از [ به نفع مردم ] حرف بزنید.
ناشناس۱۷۸۱۴۷۲۱۴:۲۷:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
نفع مردم با دلار ۱۷هزار تومان!!!!
ناشناس۱۷۸۱۵۰۱۱۴:۴۶:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
مگر نباید در صحن مجلس کلیات به رای گذاشته شود یعنی باز هم مجلس در قعر است و کلیات را تصویب میکند
کوروش فرهودیان۱۷۸۱۵۰۴۱۴:۴۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
ژست انقلابی را در برابر دشمن میگیرند نه دولت خودی مشکل ما ..همین است ..که زود هیجان زده میشویم و اختیار از دست میدهیم
ناشناس۱۷۸۱۶۲۷۱۶:۳۱:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
(نادران: با رد بودجه دولت می‌توانستیم ژست انقلابی بگیریم). پس مخالفت با دولت را معادل با انقلابی بودن می دانید!؟؟
ناشناس۱۷۸۱۶۸۷۱۷:۴۴:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
ژست انقلابی را خوب آمدی ! کاری که خیلی ها بلد بودند و از فرش به عرش رسیدند
ناشناس۱۷۸۱۷۶۸۱۸:۴۴:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
...یعنی کار قبلی به نفع مردم نبوده فقط انقلابی بوده عجب
ناشناس۱۷۸۱۷۸۱۱۸:۵۲:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
بروید نوبخت و دار و دسته نوبخت را به پای میز محاکمه در دستگاه قضایی بکشانیدآنوقت خواهید فهمید چه غارت گری های بزرگی درکشور شده. تاریخ ایران از این ..با شرم یاد خواهد کرد.
ناشناس۱۷۸۱۸۲۶۱۹:۴۶:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
افزایش مالیات بر صنوف و تولیدکنندکان در بودجه دولت و فشار به این قشربه معنای انقلابی گری محسوب میشود؟؟
ناشناس۱۷۸۱۸۹۳۲۰:۴۵:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
شماها فقط ژست گرفتن براتون مانده کاردیگری که از شماها بر نمی آید حال و روز زندگی امروز مردم نتیجه همین ژست گرفتنها..ست
ناشناس۱۷۸۲۰۰۸۲۲:۲۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
شما رفتی مجلس ژست بگیری با کارکنی؟ چرا منت رو سر ملت میگزاری؟
ناشناس۱۷۸۲۰۱۶۲۲:۲۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
جناب نادران دوران شعار و شعار محوری تموم شد هرروز صدها نفر اعتماد شون به مسوولین رو از دست میدن ارز ۴۲۰۰ سخنرانی قبلی رو گرفتن و پس گرفتی مردم منتظر عمل دیروز شما هستن
ناشناس۱۷۸۲۰۲۷۲۲:۳۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
.. نجومی بگیران اشرافی رو چه بفکر مردم بودن؟
ناشناس۱۷۸۲۱۰۷۰۰:۲۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
می دونم که چاپ نمی کنید فقط می خوام یه سوال بپرسم . آقای نادران شما نماینده چه قدر از مردم هستید
ناشناس۱۷۸۲۱۱۶۰۰:۳۸:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
عملکرد ضعیف این مجلس مفهموم انقلابی بودن رو هم خراب کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین