طرح‌های توسعه ۱۵هزار میلیارد تومانی فولاد هرمزگان

بازرگانی،   3991026025

شیوع ویروس کرونا در کنار اعمال تحریم‌های صورت‌گرفته سال ۹۹ را به سالی پر چالش برای تمامی‌صنایع در کشور بدل کرد که در این میان صنعت فولاد نیز از این امر بی‌نصیب نماند، اما به‌رغم تمام این مشکلات، صنعت فولاد قدم‌های پولادی خود را استوارتر از همیشه برداشت و توانست شعار رونق تولید را محقق سازد.

طرح‌های توسعه ۱۵هزار میلیارد تومانی فولاد هرمزگان
در این میان فولاد هرمزگان نیز به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌های فولاد مبارکه اصفهان در شرایط کنونی کشور نه تنها شاهد رکوردهای پی‌درپی در زمینه تولید بود حتی برای تداوم این امر، طرح‌های توسعه و ظرفیت‌سازی‌های جدید را در برنامه آینده خود تبیین کرده است که به‌تدریج تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهند رسید. در این زمینه گفت‌وگوی «دنیای‌اقتصاد» با فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان را بخوانید.
 

 ظرفیت‌سازی و سرمایه‌گذاری انجام شده و جدید در فولاد هرمزگان به چه میزان است؟

در سالیان اخیر صدها میلیارد تومان جهت بهسازی و اجرای پروژه‌های جدید در شرکت در راستای افزایش تولید، بهبود کیفیت و افزایش ایمنی و اصولا نوسـازی شـرکت و رفـع کمبودها سرمایه‌گذاری شده است، از طرفی برای توسعه‌های آتی و در دست اقدام شرکت نیز می‌توان به پروژه‌های افزایش ظرفیت فولادسازی از ۵/ ۱ به ۲ میلیون تن تختال در سال، ایجاد واحد ورق عریض به ظرفیت ۲/ ۱ میلیون تن در سال، ایجاد واحد اکسیژن به ظرفیت ۱۰ هزار نرمال متر مکعب در ساعت، ایجاد یک مدول احیا به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در سال، احداث ۴ عدد سیلو‌ی ذخیره آهن‌اسفنجی به ظرفیت ۳۰ هزارتن، احداث تصفیه‌خانه صنعتی واحد احیا مستقیم به ظرفیت ۲۸۰ متر مکعب بر ساعت، ایجاد واحد سولفورزدا جهت مدول‌های احیای مستقیم جمعا با ارزش سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان اشاره کرد که در قالب طرح‌های توسعه و ظرفیت‌سازی‌های جدید و نیز پروژه‌های بهینه‌سازی در شرکت فولاد هرمزگان برنامه‌ریزی و بعضا در حال اجرا هستند که به تدریج تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهند رسید.

 عملکرد ۹ ماهه شرکت فولاد هرمزگان و ثبت رکوردهای جدید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همان‌گونه که در مجمع عمومی ‌صاحبان سهام در خرداد مطرح شد رشد میزان تولید تختال به یک میلیون و ۵۲۰ هزارتن در سال و عبور از ظرفیت اسمی‌ فولادسازی برنامه اصلی امسال فولاد هرمزگان در حوزه تولید تختال بوده است. شرکت فولاد هـرمزگان طی ۹ ماه ابتـدای سال ۹۹ موفق به تولید یک‌میلیون و ۲۴۱ هزار و ۸۹ تن آهـن ‌اسفنجی و یک میلیون و ۹۷ هزار و ۲۷۲ تن تختال شده است. همچنین طی این ۹ ماه سه رکورد تولید ماهانه تختال در شهریور، آبان و آذر به دست آمد که آخرین آن در آذر به میزان ۱۳۹ هزار و ۴۷۸ تن بود. علاوه بر رکوردهای ماهانه، رکورد تولید روزانه تختال به میزان ۶۳۱۱ تن در ۲۷ آبان، رکورد تعداد ذوب تخلیه شده از کوره ۲ به تعداد ۲۶ ذوب  و همچنین رکورد تعداد ذوب تخلیه شده از جمع کوره‌های ۱و۲ به تعداد ۵۰ ذوب در ۲۹ آبان جاری  کسب شد. با توجه به عملکرد ۹ ماهه تولید و ثبت ۳ رکورد متوالی ماهانه تولید طی ۴ ماه اخیر، امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در ۳ ماه پایانی سال رکورد تولید ماهانه فولادسازی مجددا افزایش یافته و ظرفیت اسمی‌ تولید سالانه تختال نیز محقق شود.

 با توجه به شیوع ویروس کرونا امسال فروش بازار محصولات داخلی و خارجی فولاد هرمزگان چگونه بوده است؟ تاثیرات این ویروس را در بازارهای جهانی برای سال‌جدید میلادی چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

شرکت فولاد هرمزگان به عنوان سازمانی مطرح در صنعت فولاد، همواره سعی کرده با به کارگیری رویکردهای بهبود مستمر و استراتژی‌های توسعه بازار، در راستای جلب نظر مشتریان بکوشد از این رو اهداف و برنامه‌های خود را با دقت لازم تدوین می‌کند. در سال گذشته هم به دلیل تدوین برنامه‌ریزی جامع فروش و شناسایی صحیح بازارهای هدف شرکت، روند صعودی را با توجه به تحریم‌ها در فروش شرکت تجربه کرده که در مقایسه با سال‌های گذشته از رشد مطلوبی برخوردار بوده است. با شروع شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۹۸، میزان فروش شرکت فولاد هرمزگان طی سال جاری با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی ادامه داشته و هیچ‌گونه کاهشی در میزان فروش شرکت ایجاد نشده است. از آنجا که در ابتدای سال صنایع مصرف‌کننده پایین دستی در کشور با رکود نسبی و در دنیا با رکود قابل توجهی مواجه‌شده‌ بودند، پیش‌بینی می‌شود تقاضای بازار با نوسان مواجه شود؛ بنابراین شرکت برای کسب بهترین نتیجه با توجه به شرایط پیش رو، سناریو‌های مختلفی را تهیه و در دستور کار خود قرار دهد.

بر این اساس با استفاده از بازاریابی مناسب علاوه بر حفظ مشتریان، توسعه بازار جدید نیز محقق شده است. در بازار داخل با توجه به شیوع ویروس کرونا وضعیت متفاوت‌تر بوده و تقاضای بازار داخل کمتر از وضعیت جهانی تاثیر منفی پذیرفته است و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده با افزایش قابل توجهی از تقاضای محصول اسلب مواجه باشیم و در نتیجه نیاز حداکثری نوردکاران کشور نیز تامین خواهد شد. میزان درآمد فروش ۹ ماهه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۸۲درصدی برخوردار بوده و پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی فوق برای ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

 فولاد هرمزگان در حوزه بومی‌سازی چه دستاوردهایی داشته است؟

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی در گروه فولاد مبارکه با جدیتی بیشتر از هر زمان دیگری در حال اجرا است.  گروه فولاد مبـارکه برای تمامی‌ نیازهای مواد اولیه و مصرفی، قطعات و تجهیزات و... که در داخـل کشـور تامین نمی‌شود، از طریق مشـارکت با شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیـان و با بهره‌گیری از دانش روز دنیا به نحوی برنامه‌ریزی می‌کند که نیاز فوق در داخل کشور تامین شود. از جمله اقدامات انجام شده در حوزه بومی‌سازی، می‌توان از ساخت پایلوت آب‌شیرین‌کن جذبی دوبستره تک‌مرحله‌ای، با مکانیزم بازیافت داخلی جرمی ‌و حرارتی که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های انجام شده با مشارکت دانشگاه هرمزگان بود، نام برد. که این پروژه بر اساس انتخاب ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۹ موفق به کسب عنوان محصول تحقیق و توسعه برتر واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی کشور شد. از جمله اقدامات موثر دیگری که در حوزه بومی‌سازی با مشارکت شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان انجام شده می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد که در واقع این موارد بخشی از اقدامات بسیار وسیعی است که انجام شده است یا در حال انجام است و شامل ساخت سگمنت ریخته‌گری، ساخت روف کوره، ساخت فن اصلی کوره،  قطعات اسلاید گیت پاتیل، قطعات مکانیکی تاندیش، ساخت پاتیل مذاب،  ساخت قالب ریخته گری،  صفحات کوچک مسی قالب،  ساخت شل کوره، تامین جرم سرد کوره از داخل کشور، پودر قالب ریخته‌گری،  قطعات ویژه نسوز ریخته‌گری، روف LF و ساخت ویبروفیدر کوره است.

 مهم‌ترین چالش‌هایی که در برنامه امسال فولاد هرمزگان وجود داشت چه مواردی بود؟

از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی شرکت در سال‌جاری می‌توان به کاهش مزیت رقابتی در مناطق ویژه اشاره کرد که با توجه به سیاست‌های جدید بانک مرکزی مبنی بر ثبت سفارش در این مناطق و نبود زیرساخت‌های لازم،  رفع تعهدات ارزی را دچار مشکل کرده است. ضروری است که ارتباط سیستمی‌بین گمرکات کشور و بانک مرکزی ایجاد شود تا بوروکراسی کاغذی موجود از بین برود.

 شرکت‌های مستقر در مناطق ویژه با مشکلات عدیده‌ای جهت رفع تعهدات ارزی مواجه هستند. در این رابطه پیشنهاد می‌شود  برای  این مناطق درصد پرونده‌های در جریان رفع تعهد ارزی از ۲۰درصد به حداقل ۴۰ درصد افزایش یابد تا این شرکت‌ها بتوانند ثبت‌سفارش‌های خود را به‌موقع انجام دهند. طبیعتا این شرکت‌ها نسبت به رفع تعهدات ارزی خود به‌صورت کامل متعهد هستند. به‌رغم مشکلات فوق‌الذکر فولادهرمزگان در رفع تعهدات ارزی خود موفق بوده به‌نحوی که بانک مرکزی در این رابطه فولاد هرمزگان را مورد تقدیر قرار داده است.

 چالش دیگری که می‌توان از آن نام برد شیوع بیماری کرونا بود؛ حفظ سلامت کارکنان در کنار استمرار تولید به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز داشت و از این‌رو کمیته کرونا شرکت تشکیل شد که  به‌صورت نظام‌مند و هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد و مصوبات آن برای کل شرکت لازم‌الاجرا است. در این رابطه تامین پکیج‌های بهداشتی، لزوم تکمیل فرم‌های خوداظهاری غربالگری هفتگی به‌صورت الکترونیکی، ضدعفونی روزانه قسمت‌های مختلف شرکت و سرویس‌های ایاب و ذهاب و اماکن اداری، انجام تست‌های PCR از کارکنان، تب‌سنجی و نظارت پزشک بر سلامت کارکنان از جمله فعالیت‌هایی بود که برای حفظ سلامت کارکنان انجام می‌شود. از چالش‌های دیگر شرکت می‌توان به عدم‌ثبات در سیاست‌گذاری تعیین قیمت محصولات فولادی،  باطل شدن پی‌درپی معاملات محصولات فولادی در بورس‌کالا و تاثیر آن بر عرضه محصول اسلب به بازار،  تامین مواد اولیه شامل گندله و آهن اسفنجی اشاره کرد. همچنین  خروج تعداد زیادی از تامین‌کنندگان معتبر قطعات یدکی،  تجهیزات و مواد اولیه از لیست شرکت‌های تامین‌کننده به سبب تحریم‌ها، تحمیل هزینه‌های مضاعف و بعضا طولانی‌شدن زمان تامین به دلیل تحریم‌ها، نیاز به هماهنگی بیشتر در جهت افزایش ظرفیت حمل ریلی کشور و همچنین افزایش ظرفیت تخلیه مواد اولیه در منطقه ویژه، کمبود گاز طبیعی ورودی به شرکت به دلیل شروع فصل زمستان، مشکل کمبود برق فصل تابستان و ناپایداری انرژی الکتریکی که سبب کاهش تولید شده است و تامین به‌موقع و با کیفیت سایر مواد اولیه از جمله برخی اقلام نسوز و فروآلیاژها از دیگر چالش‌ها بودند.

 فولاد هرمزگان تا چه حد در توسعه استان می‌تواند نقش‌آفرینی کند؟

شرکت فولادهرمزگان به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان محصولات فولادی در جنوب کشور و به عنوان یک واحد تولیدی-صنعتی مادر توانسته است تاثیر قابل‌توجهی را با حضور خود در منطقه و استان هرمزگان ایجاد کند.  با بهره‌برداری از شرکت فولادهرمزگان به همراه دیگر شرکت‌های فولادی منطقه، استان هرمزگان به قطب سوم تولید فولاد کشور تبدیل شده است. با توجه به این موضوع، این شرکت نقشی پررنگ و موثر در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه و کشور داشته و خواهد داشت.  همان‌طور که عنوان شد در کنار توسعه کسب و کار، فولاد هرمزگان توجه ویژه‌ای نیز به توسعه منطقه دارد. به این منظور با در اولویت قرار دادن تامین مواد اولیه و تجهیزات از تولیدکنندگان محلی به رشد و توسعه و همچنین رونق کسب و کار آنها کمک زیادی کرده است. همچنین در این زمینه، رویکرد خرید و تامین مسوولانه به علت تعهد به مسوولیت‌پذیری اجتماعی مورد توجه شرکت بوده است.

در کنار این موارد، شرکت فولادهرمزگان با ایجاد تنوع در محصولات تولیدی علاوه بر اینکه توانسته سهم مهمی ‌از بازار صنعت فولاد کشور را به خود اختصاص دهد، موفق شده است برای افـزایش راندمان در فرآیندهای شرکت پروژه‌های بهبود (TQ) زیادی انجام دهد که سبب ارتقای کیفیت و افزایش تولید شده که بعضا این پروژه‌ها با مشارکت مراکز پژوهشی و علمی‌ استان بوده است.  با برنامه‌ریزی و اجرای توسعه‌های در دست انجام و آتی شرکت، سرمایه‌گذاری زیادی در استان جذب خواهد شد که سبب رشد و توسعه منطقه خواهد شد. فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر توانسته رابطه و تعامل خوبی میان خود و ذی‌نفعانش از جمله جامعه محلی ایجاد کند و در این راستا همواره در تلاش بوده است تا توجه کافی به نیازهای استان داشته باشد. به این منظور سعی کرده  که در نیاز‌های منطقه تاثیر معنادار و مثبتی داشته باشد. به طور مثال در حوادث ناخوشایندی مانند سیل و زلزله در کشور، شرکت فولادهرمزگان کوشید تا نقش اثرگذاری در کمک به مردم ایفا کند. همچنین از اواخر سال گذشته که ویروس‌کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، این مجموعه با تکیه بر توانمندی‌های خود و با تامین و اهدای تجهیزات پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و همچنین تامین اکسیژن موردنیاز مراکز درمانی استان در مسیر مبارزه با این ویروس کمک‌های لازم را انجام دهد.

p27-03

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین