دستیابی به ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن اسلب

بازرگانی،   3991026016

اجرای‌برنامه‌های پیش‌بینی ‌شده توسعه اقتصادی برای رسیدن به جایگاه مناسب تولید فولاد در کشور به میزان ۵۵ میلیون تن در سال، کاهش واردات بی‌رویه فولاد و رسیدن به خودکفایی در این صنعت، بومی‌سازی صنعت تولید آهن و فولاد در کشور و ایجاد اشتغال‌زایی مناسب در استان‌های محروم و ... را می‌توان از جمله موارد ضرورت اجرای طرح ۸۰۰ هزار تنی فولاد سفیددشت دانست.

دستیابی به ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن اسلب
فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری از جمله شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه تولیدکننده‌ آهن‌اسفنجی در کشور و یکی از طرح‌های هفت‌گانه فولاد استانی است که در ۳۵ کیلومتری جاده شهرکرد به بروجن قرار دارد که عملیات اجرایی آن در تیرماه ۸۶ در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار آغاز شد. این شرکت دارای ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن تختال شامل نواحی انباشت و برداشت و احیای مستقیم به روش میدرکس است که در این واحد گندله وارد شده به سایت از طریق گاز احیایی در داخل کوره تبدیل به آهن‌اسفنجی می‌شود، ذوب و ریخته‌گری که در این واحد آهن‌اسفنجی به دست آمده در واحد احیا به همراه قراضه آهن و دیگر افزودنی‌ها در کوره قوس الکتریکی EAF ذوب شده و پس از تصفیه‌سازی به صورت اسلب ریخته‌گری می‌شود.  پیش‌بینی می‌شود تا پایان فاز ۲ ظرفیت تولید در بخش احیای مستقیم ۲ میلیون تن، ذوب و ریخته‌گری ۲ میلیون تن، ورق ۲ میلیون تن و انواع ورق پوشش‌دار به ۲/ ۱ میلیون تن برسد. منطقه‌ای که فولاد سفیددشت در آن واقع شده استعداد مناسب برای توسعه و زمینه ایجاد پروژه‌های دیگری برای توسعه استان را دارد.

فولاد مبارکه اصفهان نقش بسیار ویژه‌ای در تولید فولاد، دانش فنی و تکنولوژی صنعت فولاد دارد و با توجه به حضور نیروهای فنی و با دانش درصدد انتقال تجارب و دانش فنی این صنعت به اکثر نقاط کشور است. حضور این شرکت در فولاد سپیددشت استان چهارمحال و بختیاری بسیار حائز اهمیت است. همچنین حضور فولاد مبارکه زمینه تکمیل چرخه فولاد و توسعه منطقه و ایجاد اشتغال این استان را فراهم می‌کند  و با بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این طرح تولید ناخالص استان افزایش می‌یابد و امید است شاهد رشد توسعه صنعتی باشیم.

 مدیر عامل شرکت فولاد سفیددشتبه عنوان یکی از شرکت‌های عضو گروه فولاد مبارکه، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» دستاوردها، عملکرد و اهداف این شرکت را تشریح کرد. محمود اربابزاده ساخت واحد فولادسازی و ریخته‌گری با حدود ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی را از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های جاری در شرکت برشمرد و افزود: با اجرایی  شدن این پروژه سالانه به ۸۰۰ هزار تن ظرفیت تولید  اسلب دست خواهیم یافت.متن زیر ماحصل گفت‌گو با محمود اربابزاده مدیرعامل شرکت فولاد سفید‌دشت است.

 در حال حاضر چه پروژه‌هایی در فولاد سفیددشت در دست اجرا است؟ با به سرانجام رسیدن پروژه‌ها در فولاد سفیددشت چه دستاوردهایی در این شرکت محقق خواهد شد؟

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌ جاری در شرکت، ساخت واحد فولادسازی و ریخته‌گری با حدود ۸۷درصد پیشرفت است. همچنین از اهم پروژه‌های در دست اجرا می‌توان به پروژه احداث تصفیه‌خانه مرکزی با۵۶درصد، پروژه خط انتقال فاضلاب شهری بروجن  با ۸۹درصد، پروژه بریکت‌سازی با ۸۴درصد، پروژه پست ۴۰۰ کیلوولت با ۱۰۰درصد و نهایتا پروژه تامین و ارتقای زیرساخت شبکه و دیتاسنتر با ۹۷درصد پیشرفت اشاره کرد. با اجرایی شدن پروژه ساخت واحد فولادسازی و ریخته‌گری، علاوه بر دستیابی به ظرفیت تولید ۸۰۰هزارتن اسلب به‌صورت سالانه، راه رسیدن به اهداف استراتژیک شرکت از جمله احداث خط ریخته‌گری بیلت و تولید ورق گرم و سرد هموار خواهد شد. خط انتقال فاضلاب شهر بروجن و تصفیه‌خانه مرکزی فولاد سفیددشت، تامین پایدار آب صنعتی موردنیاز برای راهبری واحدهای آهن‌سازی و فولادسازی و در کنار آن تحقق ملاحظات زیست‌محیطی مصرف آب، ذیل استاندارد iso۱۴۰۰۱ را به دنبال دارد. همچنین هدف از احداث پست ۴۰۰کیلوولت، تامین بی‌وقفه انرژی الکتریکی مورد نیاز واحدهای تولیدی و پروژه‌های شرکت است. هم‌اکنون یکی از دغدغه‌های اصلی مجموعه فولاد سفیددشت، مدیریت بهینه ضایعات تولید با در نظر گرفتن الزامات زیست‌محیطی است که  راه‌اندازی واحد بریکت‌سازی (تبدیل نرمه و غبار حاصل از فرآیند تولید آهن‌اسفنجی به بریکت سرد قابل استفاده در کوره ذوب) علاوه بر تحقق این مهم، گامی ‌اساسی در راستای ارزش‌آفرینی و افزایش بهره‌وری تولید خواهد بود‌.

با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات در صنایع امروزی می‌توان به  مزایای انجام پروژه دیتاسنتر به بالابردن امنیت اطلاعات جاری در شرکت در کنار تامین زیرساخت مناسب برای سرویس‌های فناوری اطلاعات اشاره کرد.

 در حال حاضر مهم‌ترین ماموریت و برنامه فولاد سفیددشت چیست؟ آیا شرکت در سال ۹۹ توانسته به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده دست یابد؟

اهم اهداف فولاد سفیددشت در سال ۹۹ شامل تحقق کامل برنامه تولید ۸۰۰ هزارتنی آهن‌اسفنجی، راه‌اندازی پست ۴۰۰کیلوولت، راه‌اندازی واحد جداسازی گاز (اکسیژن‌پلنت) و پیاده‌سازی نظام‌های مدیریتی و مشارکتی از جمله ۵S و اخذ گواهینامه‌های iso۱۴۰۰۱  و iso۴۵۰۰۱  است که بر اساس ارزیابی عملکرد ۹ماهه، دستیابی به سه مورد اول از موارد یادشده دور از دسترس نخواهد بود.

 سال ۹۹ همراه با شیوع کرونا بود این امر تا چه حد بر عملکرد شرکت تاثیرگذار بود؟ راهکارهای اتخاذ شده در این خصوص چه بود؟

متاسفانه با توجه به همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ و اثرات این بلای همگانی بر روند امور جاری شرکت باید اذعان کرد که  طبیعتا با شیوع سراسری ویروس کرونا و حاکم شدن شرایط اضطراری ناشی از آن، موانعی بر سر راه واحدهای تولیدی به لحاظ محدودیت‌های اعمال شده به وجود آمد که مجموعه فولاد سفیددشت با اولویت‌بندی فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های منسجم توانسته است روند تولید و فروش محصول را به عنوان دو اصل حیاتی خود حفظ کند.

 در سال ۹۹ در چه بخش‌هایی رکوردشکنی را شاهد بوده‌اید؟ روند تولید و فروش در دوره ۹ ماهه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با حمایت‌های همه‌جانبه سازمان ایمیدرو و شرکت فولاد مبارکه به عنوان سهامداران این شرکت  در پیشبرد امر تولید، واحد احیای مستقیم از ابتدای سال جهش تولید تاکنون موفق به ثبت ۵ رکورد تولید ماهانه آهن‌اسفنجی در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، شهریور، آبان و آذر شده است. همچنین تولید این محصول در فولاد سفیددشت در ۹ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۳درصدی همراه بوده است. از طرفی عملکرد شرکت در فروش محصول نیز مطلوب ارزیابی می‌شود که رشد کمی‌فروش آهن ‌اسفنجی تا پایان آذر در مقایسه با سال ۹۸ شاهد این مدعاست.

 مهم‌ترین برنامه‌ای که برای سال ۱۴۰۰ در نظر دارید بر چه محورهایی است؟

 مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه در دست اجرای شرکت فولاد سفیددشت، پروژه ساخت واحد فولادسازی و ریخته‌گری است، از همین رو راه‌اندازی و تکمیل این طرح مهم‌ترین اولویت و برنامه شرکت در سال ۱۴۰۰ خواهد بود. همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نظر داریم در اسرع وقت نسبت به اجرای فرآیند جذب نیروی انسانی مورد نیاز شرکت اقدام کنیم. از دیگر اهداف پیش‌روی فولاد سفیددشت، قطع کامل وابستگی به آب‌های سطحی و زیرزمینی برای تامین آب صنعتی موردنیاز است که تکمیل پروژه‌های مرتبط با این موضوع از جمله طرح انتقال و تصفیه فاضلاب شهر بروجن در اولویت واحد‌های تکنولوژی-توسعه و عملیات شرکت است.

p29 (1)

p29 (2)

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین