بررسی سناریوها و تبعات مختلف استیضاح دونالد ترامپ

جهان،   3991025105 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یورش طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا، بهانه لازم را برای دموکرات‌ها به منظور استیضاح مجدد او فراهم کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در مسیر نهایی خود قرار دارد، اما به نظر می‌رسد روزهای پایانی سکانداری وی در کاخ سفید تهدیدی جدید برای دموکراسی شکننده آمریکاست. در حالی که چیزی تا آغاز ریاست جمهوری بایدن نمانده است، اما مردم آمریکا نگرانند مبادا ترامپ دور دیگری از خشونت‌ها را به راه اندازد. حساب‌های او در توئیتر، فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی مسدود شده است، رابطه میان ترامپ و پنس شکرآب  شده و به گفته رسانه‌های معتبر آمریکایی آن‌ها از روز آشوب در کنگره یعنی از روز چهارشنبه گفتگویی با یکدیگر نداشته‌اند. این امر سبب شده تا گمانه زنی‌ها درباره اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی اوج بگیرد. 

سی‌ان‌ان: آمریکا در دو راهی بزرگ انتخاب قرار گرفته است

بر همین اساس سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به وضعیت فعلی آمریکا و با بیان اینکه در حال حاضر این کشور در یک دو راهی بزرگ قرار گرفته است، نوشت اگر پنس به اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی نپردازد، دموکرات‌های مجلس نمایندگان دور جدیدی از روند استیضاح را در این هفته به دلیل نقش ترامپ در شورش‌های مرگبار آغاز خواهند کرد. اینجاست که جمهوریخواهان بار دیگر با آزمون وفاداری روبه‌رو خواهند شد. به نظر می‌رسد تعداد معدودی از آن‌ها حاضر باشند که علیه ترامپ اقدامی کنند و آشوب‌های اخیر در کنگره بیش از آنکه پایان خونین ترامپیسم باشد، حاکی از آغاز فصل به مراتب خطرناک‌تری است. 

ترامپ

اجرای متمم ۲۵ یک رسوایی بزرگ برای آمریکاست

به تعبیر ثمانه اکوان، کارشناس مسائل آمریکا به دلیل اتفاقاتی که در کنگره افتاد و اقدامات خلاف عرفی که ترامپ برای نپذیرفتن نتایج انتخابات انجام داد، دموکرات‌ها در تلاشند کاری کنند ترامپ نتایج را بپذیرد تا در آینده دیگر آمریکا شاهد چنین معضلاتی نباشد که یک رئیس‌جمهور با عدم پذیرش نتیجه انتخابات، برای کل ساختار سیاسی آمریکا هزینه می‌تراشد؛ از این رو آن‌ها به دنبال آن هستند که پنس را وادار کنند متمم ۲۵ را فعال کند تا از این طریق رئیس جمهور را برکنار کنند. این اتفاق یک رسوایی بزرگ برای آمریکاست، زیرا متمم ۲۵ در مورد توانایی‌های رئیس جمهور بوده و اجرای آن موید زوال عقل و معلولیت ذهنی و جسمی اوست و یا به این معناست که اعضای کابینه به این نتیجه رسیده‌اند که رئیس جمهور توانایی اداره کشور را ندارد.

اکوان معتقد است پنس هرگز این کار را نمی‌کند، زیرا با وجود تمام اتفاقات رخ داده و تمام تندروی‌های صورت گرفته، ترامپ هنوز هم در میان جمهوریخواهان، هواداران خود را دارد؛ حتی گفته می‌شود اگر او نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شود، بار دیگر گزینه اصلی حزب جمهوریخواه خواهد بود به همین دلیل باید آن ساختار حزبی را که از ترامپ حمایت می‌کند، در نظر گرفت. جمهوری‌خواهان اجازه نخواهند داد که متمم ۲۵ اجرایی شود چرا که این یک آبروریزی بزرگ برای آنهاست که کسی را روی کار آورده‌اند که ثبات ذهنی ندارد و این کار به منزله اعتراف به این امر است. از این رو درصد اجرای متمم ۲۵ از سوی پنس بسیار کم و حتی صفر است؛ این در حالی است که نانسی پلوسی تهدید کرده است یا پنس متمم ۲۵ را اجرا می‌کند و یا ما استیضاح را به جریان می‌اندازیم. 

 استیضاح ترامپ

آمریکایی‌ها نگران قضاوت تاریخ از خود هستند

به اعتقاد این کارشناس مسائل آمریکا، با توجه به اهمیت فراوان وجهه تاریخی برای آمریکایی‌ها، استیضاح برای دموکرات‌ها مزیت‌هایی دارد؛ آن‌ها می‌خواهند ترامپ تنها رئیس جمهوری باشد که دو بار استیضاح شده و استیضاحش در مجلس نمایندگان رای می‌آورد، هدف آن‌ها این است ابتدا مجلس نمایندگان به استیضاح ترامپ رای دهد و سپس برای محاکمه به سنا ارجاع داده شود تا در تاریخ ثبت شود که رئیس جمهوری که فضای سیاسی واشنگتن را به سخره گرفت و آن را یک مرداب سیاسی دانست و برای ساختار سیاسی هزینه ایجاد کرد، در نهایت توسط همان کنگره استیضاح شد. 

آیا استیضاح می‌تواند ترامپ را برکنار کند؟ 

از دیدگاه اکوان در یک هفته باقیمانده قطعا استیضاحی صورت نمی‌گیرد، زیرا زمانی برای بررسی آن وجود ندارد، دموکرات‌ها هم به دنبال آن نیستند بلکه آن‌ها می‌خواهند در مجلس نمایندگان به مفاد استیضاح رای داده شود یا اینکه بیان شود ترامپ به دلیل ایجاد فضای اغتشاش و آشوب در جامعه آمریکا و به دلیل عدم توانایی در اداره کشور و نیز به دلیل ایجاد تهدیدات علیه کشور و علیه دموکراسی آمریکایی باید استیضاح شود تا این موضوع در تاریخ ثبت شود.

او با استناد به گزارش‌های منتشر شده در این باره که اعلام شد تعداد آرایی که به این طرح داده شده، به حد نصاب رسیده است، می‌گوید احتمالا تا چند روز آینده این موضوع به صحن علنی کنگره آمده و تصویب هم می‌شود. پلوسی و مجلس نمایندگان اعلام کردند ما قصد نداریم برای دولت بایدن در صد روز ابتدایی فعالیتش هزینه یا حاشیه خاصی ایجاد کنیم به همین دلیل زمان بررسی استیضاح یا محاکمه ترامپ در مجلس سنا را به پایان صد روز اول دولت بایدن موکول می‌کنند؛ در آن زمان می‌توانند بر اساس قانون اساسی ترامپ را حتی پس از پایان دوره ریاست جمهوری محاکمه و به مراجع قضایی ارجاع داده و روانه زندان کنند چرا که دیگر به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است.

استیضاح ترامپ

به اعتقاد او این برنامه دموکرات‌هاست و به نظر می‌رسد این طرح در مجلس نمایندگان رای می‌آورد، اما آن‌ها تا پایان صد روزه ابتدایی فعالیت بایدن صبر کرده و رفتار ترامپ را مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا ببینند آیا او بار دیگر اقدام به چنین کاری می‌کند یا خیر و در صورتی که ترامپ به کار خود ادامه داده و ایجاد آشوب و اغتشاش کند، دوباره موضوع را در مجلس سنا بررسی کنند و این بار هر طور شده تلاش می‌کنند محکومیت ترامپ را تصویب کنند. در حال حاضر مجلس سنا در اختیار دموکرات‌هاست و باز هم قدرت انجام اقداماتی را دارند؛ آن‌ها به دنبال ثبت این موضوع در تاریخ هستند که بگویند ترامپ دو بار استیضاح شد. 

آیا احتمال استیضاح ترامپ پس از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش وجود دارد؟

اکوان معتقد است احتمال استیضاح ترامپ پس از پایان ریاست جمهوری‌اش در صورتی وجود دارد که طرح استیضاح اکنون در مجلس نمایندگان تصویب شود. مجلس سنا اصولا مجلسی است که کار نظارت و قضایی نیز انجام می‌دهد مثلا برای برخورد رسانه‌ای، رؤسای شبکه‌های اجتماعی را احضار می‌کند و به آن‌ها دستوراتی را ابلاغ می‌کند که در صورت سرپیچی از سوی آن‌ها، می‌تواند از طریق قضایی پیگیری کند. مفاد استیضاح در ابتدا باید به تصویب نمایندگان برسد که به احتمال زیاد تا دو سه روز آینده حتما انجام می‌شود؛ اما انجام آن یا برگزاری دادگاه در مجلس سنا به بعد موکول خواهد شد و یا احتمال دارد اصلا انجام نشود. 

استیضاح ترامپ

از نقطه نظر این کارشناس مسائل آمریکا، نگاه دموکرات‌ها تنها به اغتشاشات و اتفاقات کنگره که موجب اعتراضات مردمی شده، نیست در واقع آن‌ها در تلاشند تا از نامزدی دوباره ترامپ یا اعضای خانواده یعنی دختر یا پسر ارشدش در انتخابات ۲۰۲۴ جلوگیری کنند؛ یا حتی نیکی هیلی می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی جمهوریخواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ باشد. دموکرات‌ها به دنبال این هستند که ترامپ را به حدی بمباران رسانه‌ای کرده و وجهه سیاسی‌اش را تخریب کنند که دیگر هیچگاه نتواند نامزد انتخابات شود. بایدن در حوزه سیاست خارجی کار‌های زیادی پیش رو دارد؛ مسئله توافق تجاری با چین، روسیه، کره شمالی، اعراب منطقه و عربستان و حتی رژیم صهیونیستی، همه و همه مستلزم تعهد دو طرف است، اما از کجا معلوم که ۴ سال آینده کسی مانند ترامپ روی کار نیاید و همه چیز را به هم نریزد؟ این سوالی است که برای کل دنیا به وجود آمده است. 

او می‌گوید دموکرات‌ها درصددند با اقدامات اینچنینی و حذف واقعی، فیزیکی و کامل ترامپ از رسانه‌ها و عرصه سیاسی بگویند ما فضای سیاسی آمریکا را به طور کامل تحت کنترل داریم و اگر به دنیا وعده‌ای بدهیم، انجام می‌دهیم؛ آن‌ها حمله به کنگره را بهانه کرده و خواستار برکناری نه تنها ترامپ بلکه استعفای حامیان و هم حزبی‌های ترامپ هستند. اقدامات آن‌ها بسیار رادیکال است و از همین حالا نیز بسیار خشن برخورد می‌کنند، آن‌ها به راحتی او را از رسانه‌ها حذف کردند، تاکنون هیچ رئیس جمهوری نبوده که از حدود ۱۲ شبکه اجتماعی حذف شود و کسی هم جرات حرف زدن نداشته باشد. از طرفی هم از نظر سیاسی بیشترین فشار را وارد می‌کنند تا دیگر ترامپ را وارد فضای سیاسی نکنند.

کلام آخر 

امتناع جمهوریخواهان کنگره از ایجاد هرگونه گفتگوی سازنده درباره آنچه در آینده رخ می‌دهد، دموکرات‌ها را مجبور به ترسیم مسیر پیش رو می‌کند، اما آن‌ها وزنه‌های سیاسی خاص خود را برای تعادل دارند.

بایدن اشتیاق کمی به استیضاح نشان داده است، زیرا می‌داند جلسه دادرسی سنا در اولین روز‌های ریاست جمهوری، شعارهایش را درباره وحدت و تعهد برای خنثی سازی شورش‌های حزبی بی‌اثر می‌کند. 

دیدگاه کاربران

سیدرضا۱۷۸۱۱۳۵۰۸:۰۳:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
این‌مقاله‌اززمان‌عقب‌است‌،استیضاح‌آقای‌ترامپ‌ملعون‌درکنگره‌انجام‌ومصوب‌شد‌ومنتظررأی‌گیری‌در سنامی‌باشد‌که‌به‌احتمال‌زیاد‌درسناهم‌به‌نتیجه‌برسد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین