در گفتگوی رادیویی جانشین قرارگاه پدافند زیستی مطرح شد: از ناگفته‌های واکسن خارجی تا شرایط عادی تر نوروز ۱۴۰۰

اجتماعی،   3991025072

جانشین قرارگاه پدافند زیستی در گفتگو با برنامه رویای آندلس رادیو ایران درباره چرایی ممنوعیت ورود واکسن فایزر؛ ساخت واکسن مشترک با کوبا و شرایط عادی تر نوروز پیش رو بیشتر گفت.

 دکتر محمد کریمی نیا جانشین قرارگاه پدافند زیستی کشور در گفتگو با برنامه رویای آندلس گروه سیاسی رادیو ایران درباره چرایی ممنوعیت استفاده از واکسن کرونای شرکت فایزر عنوان کرد: این واکسن بر مبنای فناوری MRNA(فرایند تزریق ژنومی)  ساخته شده است که گرچه فرایندی پیشرفته به حساب می آید اما باید بازه‌ی حداقل ۱۰ ساله را پشت سر گذاشته تا  داشتن یا نداشتن تاثیرات سوء آن مشخص گردد. در حالی که این واکسن بر پایه چنین فناوری هنوز دوره کلینیکال ترایال خود را سپری نکرده است.

وی تایید سازمان بهداشت جهانی یا سازمان غذا و داروی آمریکا را برای بهره گیری از یک واکسن ناکافی دانست و تصریح کرد: تایید یک دارو یا یک واکسن به وسیله fda یا سازمان بهداشت جهانی به معنی ارزیابی کردن آن به وسیله مراجع داخلی نیست و اگر بخواهیم از واکسن های تولید کننده‌ای خارجی استفاده کنیم باید خودمان به این نتیجه برسیم که کدام نوع واکسن برای ما مناسب است.

 چرا دیگر داروها را به ما نمی‌دهند؟!

جانشین قرارگاه پدافند زیستی کشور در بخش دیگر از صحبت های خود با یادآوری تحریم بسیاری از داروها به وسیله امریکا خاطرنشان کرد: بسیارخوب!  ما واکسن فایل را هم کنیم. اکنون سوال این است که چرا امریکا و همین شرکت فایزر بسیاری از داروهای بیماران خاص همچون سرطانی ها یا برخی داروهای بسیار ساده تر و پیش پا افتاده تر از واکسن کرونا را در اختیار ما قرار نمی دهد؟ همین موضوع دلیلی برای بدبینی به نیت آنها به حساب می آید.

 کریمی‌نیا واکسیناسیون را روشی منطقی برای مصون سازی کشور در برابر بیماری های واگیردار دانست و در عین حال افزود: اگر در زمینه مصون سازی جامعه به جای استفاده از الگوهای مطمئن و نیز بهره‌گیری از سرمایه‌های علمی و نخبگانی داخلی خود را وابسته به دیگران بکنیم این کار مانند آن است که کشوری ارتش خود را منحل کرده و بگوید در زمان خطر ارتش کشور همسایه از من دفاع  می‌کند.

وی در عین حال واردات واکسن را ضروری دانست اما تاکید کرد:  اگر لازم باشد باید واکسن را وارد هم بکنیم اما این امر باید بر اساس تایید مراجع داخلی ما و  از جاهایی باشد که مورد تایید متخصصان خودمان قرار گیرد.

واکسن مشترک با کوبا ؛ خوب یا بد؟

دکتر کریمی نیا در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه رویای آندلس درباره شبهات مطرح شده پیرامون تولید واکسن کرونا با کشور کوبا تصریح کرد: کوبا (برخلاف ادعاهای مطرح شده) کشوری پیشرو در حوزه سلامت و  تولید واکسن بوده و ما پیشتر هم در زمینه تولید واکسنهای گوناگون  همچون هپاتیت b تجربه موفقی در تولید مشترک با کشورهایی چون کوبا و هند را داریم. این  روش راهیست که دستیابی ما به واکسن  کرونا را کوتاه تر می کند.

 ضمن آنکه کوبا به دلیل داشتن زیرساخت‌های مناسب جزو کشورهایی است که مراحل تحقیق تا تولید واکسن کووید ۱۹ را در بازه‌ای کوتاه تر پیموده است.

وی در عین حال یادآور شد:  با این همه اگر هم بنا بر تولید مشترک واکسن با هر کشوری را داشته باشیم باید فناوری تولید آن به کشور منتقل گردد. ضمن آن که فراموش نکنیم کرونا بیماری‌ایست که حدود یک سال بیشتر از ظهور و  شیوع آن نمی گذرد. بنابراین کشورهای پیشرو در این عرصه همچون کوبا خیلی از ما جلوتر نیستند.

** نوروزی عادی تر البته با شرط و شروط

بخش پایانی گفتگوی جانشین قرارگاه پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور با برنامه رویای آندلس به موضوع نوروز ۱۴۰۰ اختصاص یافت.

 دکتر کریمی نیا در این باره گفت: با توجه به کاهش نسبی آمار های کرونایی که نتیجه همکاری خوب مردم با نظام سلامت است در صورت تداوم آن می‌توان امیدوار بود که امسال نوروزی آرامتر و عادی تر را داشته باشیم.
 وی در پایان یادآور شد:  البته این بدان معنا نیست که بیماری پایان یافته باشد اما  در صورت تداوم همکاری مردم و ادامه روند نزولی آمارها  امکان آن خواهد بود تا دید و بازدیدهای در چهارچوب شیوه نامه های بهداشتی برای نوروز امسال انجام گیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین