روحانی: باید در مصرف گاز مراعات کنیم/ مناطق آزاد در شرایط تحریم به کمک اقتصاد کشور آمدند

سیاسی،   3991025040

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت جایگاه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور، گفت: مبنای این مناطق این بوده که سرمایه گذاران بتوانند با تسهیلات خاص، امتیازات خاص و معافیت های خاص سرمایه گذاری کنند و آنچه تولید می شود را صادر کنند.

روحانی: باید در مصرف گاز مراعات کنیم/ مناطق آزاد در شرایط تحریم به کمک اقتصاد کشور آمدند

حسن روحانی روز پنج شنبه در چهل و یکمین هفته از افتتاح طرح های ملی و توسعه ای کشور پس از افتتاح 60 طرح زیربنایی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ارزش حدود 9 هزار و 500 میلیارد تومان، خاطرنشان کرد: از آغاز دولت یازدهم تاکید من این بوده است که مناطق آزاد نباید محل واردات کالا باشد و باید به محلی برای صادرات تولیدات و محصولات کشور تبدیل شود.

روحانی افزود: از ابتدا بنا بر این بوده که در مناطق آزاد محصولاتی قابل رقابت با دنیا با استانداردهای قابل قبول تولید شود و این مناطق بتواند به مراکز صادراتی تبدیل شود که هم به اقتصاد منطقه و هم به اقتصاد کل کشور کمک کند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با ریل گذاری های انجام شده، امروز آمارها نشان می دهد که در مسیر تبدیل مناطق آزاد از وارد کننده کالا به صادرکننده تولیدات و محصولات کشور موفق بوده ایم و صادرات کالا از این مناطق به خارج از کشور رقمی بالغ بر 138 میلیارد دلار است و در برابر واردات ما در این مناطق درمجموع 47 میلیارد دلار بوده است.

روحانی با اشاره به راه اندازی پنجره واحد مناطق آزاد تجاری، گفت: امروز به اعتبار توسعه و گسترش دولت الکترونیک مسیر راه‌اندازی کسب و کارها شفاف، کوتاه و عادلانه شده و به دلیل حذف مراجعات حضوری، فساد احتمالی از این روند نیز تا حدود زیادی رفع شده است.

رئیس جمهور افزود: امروز حدود 70 درصد روند انجام کارهای لازم برای کسب مجوز فعالیت‌های اقتصادی مناطق آزاد تجاری در بستر دولت الکترونیک انجام می‌شود که تا پایان دولت فرایند الکترونیک به صددرصد ارتقا یافته و زمان لازم برای کسب مجوز نیز از 30 روز به 20 روز کاهش خواهد یافت.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مناطق آزاد در شرایط تحریم می‌توانند کمک حالِ اقتصاد کشور باشند، اضافه کرد: در سال 97 و همزمان با آغاز جنگ تمام عیار و تروریسم اقتصادی علیه کشورمان تاکید کردم که مناطق آزاد و تجاری باید به کمک کشور برای مقابله با تحریم بیایند.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز این خبر خوشحال‌کننده را شنیدیم که در همین شرایط فشار و تحریم‌های گسترده اقتصادی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسبت به سال گذشته در مجموع 56 درصد افزایش جذب سرمایه‌ داخلی و خارجی داشته‌اند که نشان از رشد و بهبود جذابیت‌های این مناطق و عملکرد موفق دولت در این زمینه است.

روحانی با بیان اینکه امروز تقریبا در همه کشورهای منطقه، مناطق آزاد و ویژه تجاری و اقتصادی در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: امروز رقابت برای جذب سرمایه سخت‌تر شده و لذا باید روز به روز جذابیت و امتیازهای معقول مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور را برای موفقیت در این رقابت افزایش دهیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت علاوه بر وعده‌هایی که برای ایجاد رونق در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داده است در لایحه بودجه نیز تمهیداتی برای این منظور اندیشیده که از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهم این مسائل را در بررسی لایحه بودجه سال آینده مدنظر قرار دهند و توجه داشته باشند که باید برای ایجاد رونق در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وعده‌ها را عملی کنیم.

روحانی همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که لوایح ارائه شده دولت برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید در کشور را سریع‌تر بررسی و تصویب کنند تا بتوان از ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور برای جذب سرمایه داخلی و خارجی و ایجاد و سرعت بخشیدن به رونق اقتصادی بهره برد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی علاوه بر جذابیت‌های موجود برای فعالیت‌های اقتصادی در زمینه گردشگری نیز جذابیت‌های زیادی دارند، خاطرنشان کرد: بسیاری از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، چه در جنوب و چه در شمال کشور ظرفیت و امکان جذب گردشگر و رونق فعالیت‌های مرتبط را دارند که این امکان، ضرورت همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها و قوای مختلف برای تسهیل فعالیت مناطق آزاد و تجاری کشور را بیش از پیش اثبات می‌کند.

 متن کامل سخنان روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بسیار خوشحالیم که امروز در چهل و یکمین پنجشنبه شاهد افتتاح بیش از 60 طرح مهم در مناطق آزاد و ویژه بودیم. مجموعا حدود 9 هزار و 500 میلیارد تومان ارزش این پروژه‌ها بود و این طرح ها باعث اشتغال بیش از  3هزار و 200 نفر از جوانان کشور می‌شود که اشتغال خودشان را در سایه این طرح‌ها آغاز می‌‌کنند.

مناطق آزاد و همچنین مناطق ویژه اهمیت خاصی دارند. مبنای این مناطق این بوده که سرمایه‌گذاران با تسهیلات ویژه‌ و معافیت‌‌ها و امتیازات خاص بتوانند در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند و عمدتاً آنچه به دست می‌آید را صادر کنند. یعنی بنا بر این بوده که این مناطق جاذبه‌ای داشته باشد که با این جاذبه بتوانند سرمایه داخلی و سرمایه خارجی و همچنین تکنولوژی را جلب کند.

سرمایه و تکنولوژی در سایه امتیازات، تسهیلات و معافیت‌ها، تا اینکه در اینجا محصولاتی قابل رقابت با دنیا و با استانداردهای قابل قبول تولید شود و بتواند به مراکز صادراتی تبدیل شود که هم به کل اقتصاد کشور و هم به اقتصاد آن منطقه کمک کند.

معمولا این مناطق آزاد در مناطق مرزی بیشتر بوده و فعال هستند لذا می تواند حلقه اتصالی بین داخل و خارج باشد. تسهیلاتی برای ورود و خروج افراد وجود دارد تا سرمایه‌دار خارجی راحت‌تر وارد یا خارج شده و جنس ساده‌تر بتواند وارد و انبار شود و در موقع لازم به داخل کشور منتقل و یا صادر شود.

از آغاز دولت یازدهم در سال 92 مهم‌ترین تاکید من هم به رئیس منطقه آزاد و هم به همه مدیرعامل‌های مناطق آزاد و مناطق ویژه این بود که مناطق آزاد نباید محل واردات باشد که یک کالایی را از یک کشوری با مالیات کم و با تسهیلات زیاد وارد کنیم بعد یک عده آن را بخرند و مقداری بیشتر به شهر خودشان ببرند و در مغازه خودشان بفروشند و یا برای خودشان استفاده کنند. مقصود از مناطق آزاد این نبوده که این مناطق به جای اینکه صادرکننده باشد بیشتر واردکننده محصول و کالای ساخته شده خارج شود.

از ابتدا گفتیم که ریل‌گذاری بر این مبناست که این شیوه عوض شود و به جای اینکه وارد کننده باشیم عمدتا باید صادرکننده باشیم. آماری که امروز اعلام شد نشان داد که در این مسیر موفق بودیم. در طول این مدت صادرات ما به خارج حدود 138 میلیارد دلار بوده و حدود 40 میلیارد دلار هم این محصولات به داخل سرزمین اصلی صادر شده و در مقابل واردات ما مجموعا کمتر از 50 میلیارد، یعنی 47میلیارد بوده است. پس در مسیر هدف‌گذاری درست خودمان حرکت می‌کنیم.

 وقتی جنس صادر می‌شود معنی آن این است که رقابت‌پذیری را مراعات می‌کنیم، وقتی سرمایه وارد می‌شود معنی آن این است که سهولت کسب و کار را  مراعات و اجرا می‌کنیم ریسک‌پذیری‌ها را کم کرده و مزیت‌ها را بیشتر می‌کنیم.

امروز اعلام شد که کارها با پنجره واحد و با این سامانه انجام می‌گیرد و این بسیار مهم است که اگر مردم داخل کشور یا کسی از خارج می‌خواهد در منطقه آزاد سرمایه‌گذاری کند، لازم نباشد که کفش و کلاه کند از آن کشور بیاید و وارد اینجا شود بعد درِ این اتاق آن اتاق، از این ساختمان به آن ساختمان برود،.

معمولا کسی که می‌خواست در اینجا سرمایه‌گذاری کند را اینقدر از این ساختمان به آن ساختمان، از این خیابان به آن خیابان می‌بردیم که او را خسته می‌کردیم و امروز دولت الکترونیک می‌تواند این مساله را حل کند یعنی کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند اصلا نیازی نیست که به منطقه آزاد بیاید و کسی را ببیند صرفا باید بتواند وارد سایت ، پنجره واحد و سامانه شود و آنچه می‌خواهد را درخواست داده و  اطلاعات لازم را از ‌آن سامانه دریافت کند و بتواند در یک زمان کوتاهی سرمایه‌گذاری خود را انجام بدهد.

 در گذشته این کار ماهها طول می‌کشید گاهی هم حتی از سال هم می‌گذشت. امروز گفته می‌شود که حداکثر زمان برای سرمایه‌گذاری و دریافت خدمات 30 روز بیشتر نیست و این باید تا پایان این دولت به 20 روز برسد امروز 70 درصد خدمات الکترونیکی است و  تا پایان این دولت باید30درصد دیگر هم الکترونیکی شود و این خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است.

هم رونق را به دنبال دارد هم جلوی فساد گرفته می‌شود هم جلوی رانت گرفته می‌شود و هم عدالت اجرا می‌شود. یعنی این سایت قوم و خویش و همسایگی نمی‌شناسد، اینکه قبلا چند سال با هم رفیق بودیم را نمی‌شناسد، سایت است به هر حال فرد وارد می‌شود و اطلاعات را وارد می‌کند، اطلاعات را می‌گیرد و طرف مقابل هم از طریق همین سایت پاسخ می‌دهد. این کارِ بسیار ارزشمند و مهمی است که امروز انجام می‌گیرد.

مناطق آزاد در شرایط تحریم برای ما بسیار مهم بودند. من از سال 97 به مناطق آزاد گفتم که باید به کمک کشور بیایید، بسیاری از چیزهایی که برای واردات و صادرات مشکل داریم شما امکانات بیشتری دارید و باید در صادرات و واردات وارد شوید امروز می‌بینید اقداماتی که در مناطق آزاد و ویژه در این مدت یعنی از سال 97، انجام شده در مسیرِ توسعه بوده است .

آماری اعلام شد که سرمایه‌گذاری خارجی در سال 99 نسبت به سال 98 حدود 56 درصد افزایش پیدا کرده است. این نشان می دهد که فشار حداکثری و آن تروریسم اقتصادی شکست خورده است و نتوانستند جلوی ما را بگیرند. در این یک سال گذشته سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری را جذب کردیم. سرمایه‌گذاری داخلی هم بیشتر شده و  58 درصد است که سر جمع این دو تقریبا 57 درصد می‌شود.

امروز می‌بینیم که با اقدامات انجام شده، جاذبه این مناطق بیشتر شده است و در شرایطِ تحریم کمکِ خوبی برای ما بود به اضافه اینکه در مناطق آزاد تنها نیستیم. زمانی مثلا در ذهن ما این بود که چند کشور در این منطقه آزاد هستیم اما الان تقریبا همه کشورهای اطراف، دارای منطقه آزاد هستند.

لذا امروز در حال رقابت با کشورهای منطقه و کشورهای همسایه هستیم روز به روز باید امتیازات معقول را در این مناطق در برابر مناطق آزاد کشورهای همسایه بیشتر کنیم، باید معافیت‌ها را بیشتر کنیم.

در اینجا از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که  بودجه را رسیدگی می‌کند، می خواهم از آنجا که یک بخش بودجه به مناطق آزاد مربوط می‌شود، به مناطق آزاد توجه کنند و امتیازات این مناطق را پایین نیاورند چون این به نفع ما نیست و موجب می‌شود که سرمایه‌گذاری به جای ایران به کشور دیگر و به کشورهای همسایه برود بنابراین این دقت را از نمایندگان محترم در این زمینه می‌خواهم.

همچنین امتیازاتی که از قبل در مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاری به مردم قول دادیم و گفتیم اگر اینجا سرمایه‌گذاری کنید اینقدر معافیت و امتیازاتی خواهید داشت را نمی‌شود به آن دست بزنیم.در بودجه نمی‌توانیم آنچه به مردم قول دادیم، یعنی نظام و دولت ما به مردم قول داده، دست زد.

 همچنان که در مورد پتروشیمی‌ها، به مردم قول دادیم که با این نرخ به شما خوراک و با این برنامه به شما امکانات می‌دهیم. خواهش می‌کنم نمایندگان محترم مجلس توجه کنند که این قانون و این بودجه یکساله است و ما باید نسبت به اقتصاد، مقداری بلندمدت‌تر فکر کنیم، وعده‌هایی که به مردم دادیم باید به وعده‌ها عمل کنیم.

و درخواست دیگر من از نمایندگان محترم این است که لوایحی که برای منطقه آزاد به مجلس دادیم را سریع‌تر به تصویب نهایی برسانند تا به ابلاغ برسد. گاهی وقت‌ها شده به یک منطقه ای سفر رفتیم و به مردم قول دادیم و گفتیم این منطقه را آزاد می‌کنیم البته فکر کردیم، جلسه گذاشتیم و بررسی کردیم و سپس لایحه اش را تهیه کردیم آن سال به نتیجه نرسید سال بعد به نتیجه رسید. گاهی سه سال، چهار سال، پنج سال طول کشیده تا این سیر انجام بگیرد.

خواهش می‌کنم هم دولت هم مجلس و هم دیگران همه دست به دست هم بدهیم تا مناطق آزادمان را آباد و پرجاذبه کنیم تا بتوانیم رقابت کنیم . وقتی مناطق آزاد فعال می‌شود روابط با همسایگان و دنیای خارج هم روابط بهتری می‌شود.

غیر از بحث انبارداری، غیر از بحث تولید، غیر از بحث صادرات، در اکثر مناطق آزاد، جاذبه گردشگری وجود دارد و این مساله گردشگری برای اقتصاد ،  نشاط و سلامت مردم، بسیار مهم است مثلا منطقه آزادی مثل کیش، قشم، چابهار که در جنوب است همچنین مناطق آزادی که در مناطق شمالی هستند اینها مناطق پرجاذبه هستند می‌توانند مردم را جذب کنند و خودِ گردشگری، هم نشاط و هم اشتغال می‌آورد. گردشگری خارجی هم باشد که هم به کشور می‌آیند و با کشورمان آشنا می‌شوند و هم ارز وارد کشور می‌شود.

می‌خواهم از مناطق آزاد و از مسوولین تشکر کنم به خاطر این که در این 7 سال یک تحول بزرگی رخ داده است و امروز  هم ، 61 طرح بزرگ را افتتاح کردیم و باز هم انشاءالله تا پایان دولت طرح‌های دیگر را افتتاح می‌کنیم تا بتوانیم در این مناطق آزاد، کاری را انجام دهیم که صادرات و جذب گردشگر بیشتر شود و انشاءالله همه کارها از طریق آن پنجره واحد انجام بگیرد که راحت‌تر و آسان‌تر است و مردم با عدالت بیشتری بتوانند از مزایای این مناطق برخوردار شوند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین