کامن دریمز: تفکر پلید ترامپیسم را باید کنار گذاشت

جهان،   3991024115 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه کامن دریمز با اشاره به حملات هواداران ترامپ به کنگره آمریکا نوشت تلاش برای کودتا در کنگره، بیدارباشی آزار دهنده است برای هر کسی که به دمکراسی اهمیت می دهد. ولی این که چگونه حرکت کنیم، مستلزم کنار گذاشتن تفکر پلید ترامپیسم است

کامن دریمز: تفکر پلید ترامپیسم را باید کنار گذاشت

«مارک شلاسبرگ" در مقاله ای در این نشریه آمریکایی نوشت این تحولات در چندین دهه اطلاع رسانی غلط جناح راست ریشه دوانده است. 

<< تهاجم خشونت بار شورش طلبان طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا، تازه ترین و شدیدترین نمونه از خساراتی است که چندین دهه پویشِ توطئه طلبی و همچنین  اطلاعات گمراه کننده جناح راست به بار آورده است. خطی مستقیم از قانون زدایی و تقویت رسانه ها در دهه 1980 عبور می کند که زمینه ساز آن شد تا شبکه (راست گرای) فاکس نیوز به عنوان بازوی رسانه ای، به جار و جنجال ها علیه کلینتون ها در دهه 1990 دامن بزند. این خط با تشکیل جنبش طرفداران تئوری توطئه درباره حوادث 11 سپتامبر و نیز شکل گیری جنبشی علیه باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا عبور می کند که او را شهروند آمریکا نمی داند. تفکر دیوانه وار حدود یک سوم مردم آمریکا مبنی بر آن که انتخابات 2020 "با تقلب همراه بود و از ترامپ دزدیده شد"، نیز ادامه همین خط است. اقدامات ترامپ مستقل از روند جاری صورت نگرفته است؛ اینها علایمی از یک جناح راست هستند که متکی بر دروغ گویی و توطئه بوده است تا دمکراسی را تضعیف و آینده جمعی ما را تهدید کند. 

کبریت ترامپ بر شورش ها 

ترامپ هزاران نفر از طرفدارانش را که در حمایت از دروغ هایش تجمع کرده بودند، تحریک کرد به کنگره حمله و آن را تخریب کنند. وی گرچه با این کار آتش این فتنه را روشن کرد ولی عامل تحریک آن در چندین دهه دروغ گویی شکل گرفته بود که مقامات منتخب جناح راست و رسانه ها آن را پخش می کردند. اکنون بخش های زیادی از مردم به واقعیات انکارناپذیر اعتقادی ندارند. در نظرسنجی به عمل آمده در دسامبر گذشته، 72 درصد از جمهوری خواهان گفتند به نتایج انتخابات 2020 اعتماد ندارند. وقتی چنین حجمی گسترده از مردم، مشروعیت روندهای دمکراتیک ما را قبول ندارند، سیستم کارایی نخواهد داشت. 

تنها راه برای مقابله با چنین اعتقادات اشتباهی آن است که با عزم به مقابله با آنها پرداخت، واقعیات را شجاعانه پذیرفت، و هویت عوامل اطلاع رسانیِ غلط را برملا کرد و آنها را مسئول شرایطی دانست که ایجاد کرده اند. لذا این مساله بسیار مهم است که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و همچنین سایر اعضای کنگره به دنبال تحقیق کامل از چگونگی شکل گیری توطئه حمله به کنگره هستند و تلاش می کنند تمام اعضای کنگره را متقاعد کنند تا ترامپ را سریعا از ریاست جمهوری برکنار و همدستان او را در کنگره اخراج کنند و همچنین سایر افرادی را که در این مساله دخالت داشته اند، مسئول بدانند. 

البته که این اقدامات کافی نیست. 

عینک بدبینی پشت کودتا 

دیدگاه تحریف شده از واقعیات انتخابات که در بخش های وسیعی از جامعه ما رسوخ کرده است در سایر زمینه ها نیز انعکاس می یابد، از شیوع کووید-19 تا بی عدالتی های نژادی؛ و مساله مهم دیگری که برای آینده همه ساکنان کره زمین اهمیت دارد، تغییرات آب و هوایی. 

اجماع واحد و قطعیِ محافل علمی این است: تغییرات آب و هوا واقعی است، عامل آن فعالیت های بشر است و به تدریج از کنترل خارج می شود. ثابت شده است که این بحران به گسترش شدید آتش سوزی، بروز توفان و خشکسالی ها دامن زده و باعث راه افتادن سیلاب هایی شدید شده است که همگی میلیون ها انسان را کشته و یا آواره کرده است و صدها میلیارد دلار هزینه اقتصادی درپی داشته است. و این را نیز می دانیم اگر هم اکنون اقدامی نکنیم که تا ده سال آینده سوخت های فسیلی کنار گذاشته شوند، هرج و مرج غیرقابل کنترل اقلیمی بروز خواهد کرد. 

با وجود این واقعیت عینی، در خصوص این که چه باید بکنیم، اختلاف نظر و سردرگمی وجود دارد. از چند دهه گذشته تاکنون، کنگره و رسانه های جناح راست، با ارائه اسناد، پویشی در خصوص صنعت سوخت فسیلی و زمینه های وابسته راه اندازی کرده اند. آنها مروج علوم ثابت نشده هستند تا در این باره که فعالیت های بشر در حال گرم کردن کره زمین است، شبهه افکنی کنند. آنها محصولات کثیف خود را تمیز و بادوام جلوه می دهند. و راهکاری غلطی را نظیر "زغال سنگ تمیز"، "گاز طبیعی تجدیدپذیر"، مالیات بر محصولات کربنی و برنامه های تجاری"، "جمع آوری کربن و ذخیره سازی" ارائه می کنند که همگی سبب می شود محصولات کربنی وارد هوا و منافع حاصل از صنعت نفت و گاز تضمین شود. 

بی تفاوتی و عملکرد گمراه کننده دمکرات ها 

در شرایطی که جناح راست با تمام قوا از علوم ثابت نشده استقبال و نقش انسان را در تغییرات اقلمی انکار کرده است، بخش زیادی از رهبران منتخب جمهوری خواه و دمکرات از این راه حل های جعلی استقبال کرده اند تا سرمایه های خود را روانه صنایع بزرگ نفت و گاز و همچنین وال استریت بکنند. آنها با استقبال از راه حل ها و برنامه های غلط، در خصوص راهکارهای لازم حل بحران، به مردم نیز ذهنیت نادرستی منتقل می کنند. آنها مردم را در برابر واقعیت تلخِ پیشِ رو آسیب پذیر و غیرآماده رها می کنند و مسایل اقلیمی را در مسیر غیرقابل کنترل هرج و مرج قرار می دهند. 

رهبران منتخب ما برای بازسازی دمکراسی و جلوگیری از تشدید بحران آب هوایی، باید به استقبال کامل واقعیات بروند. باید درباره کسانی که مسئول واقعی این خسارات هستند شفاف باشند، و صادقانه به مردم آمریکا بگویند برای مقابله با این بحران ها چه لوازمی ضروری است. 

رهبرانمان درباره همه چیز حقایق را بگویند 

از منظر تغییرات اقلیمی، این مساله یعنی توقف صنعت سوخت فسیلی، یعتی توقف این ادعا که ما می توانیم هم از سوخت های فسیلی استفاده کنیم و در در عین حال سیاره ای برای زیست داشته باشیم. وقت آن است تا رهبران ما سریعا برای ممنوعیت استخراج نفت و گاز با تزریق پرفشار مایع اقدام کنند؛ زمان آن است تا نیروگاه ها  و خطوط لوله ی کثیف نفتی را تعطیل کنند و به انرژی کاملا تجدیدپذیر و راهکارهای عادلانه انتقال آن روی آورند. 

تلاش برای کودتا در کنگره، بیدارباشی آزار دهنده است برای هر کسی که به دمکراسی اهمیت می دهد. ولی این که چگونه حرکت کنیم، مستلزم کنار گذاشتن تفکر پلید ترامپیسم است. ما به رسانه، سیاست و برنامه ای سیاسی نیاز داریم که ریشه در واقعیت داشته باشد. آینده کشور و کره زمین وابسته به آن است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۸۱۰۳۴۰۲:۱۲:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
واژه‌ی ترامپیسم تنها یک فریب است برای تحمیق بیشتر غرب‌گداها _____ دستگاه حکومتی یانکی‌ها صهیونیستی و امپریالیستی است
ناشناس۱۷۸۱۰۶۸۰۳:۲۹:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
حمایت ترامپیست های ایرانی از .. مایه تاسف و شرمساری فراوان است.
ناشناس۱۷۸۱۰۷۹۰۳:۴۹:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
ترامپ دروغگویی و فتنه انگیزی موسوی و کروبی و دار و دسته .. در سال 88 را در یادها زنده کرد.
ناشناس۱۷۸۱۱۰۶۰۶:۴۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
پیرمرد پرحاشیه
ناشناس۱۷۸۱۱۲۱۰۷:۳۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
ترامپیسم زنده است چون آمریکا زنده است .
آزاده۱۷۸۱۳۵۵۱۲:۲۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
تفکرات این مردک در نتانیاهو و بن سلمان و چند نفر دیگه در دنیا وجود دارد بفکر کنار گذاردن این افراد نیز باید بود
ناشناس۱۷۸۱۳۷۶۱۲:۳۵:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
تا کی باید شاهد وراجی سرمایه های اسرائیل در کشور باشیم ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین