آرامش گمشده را چطور باز بیابیم؟

گزارش بازرگانی،   3991024031

آرامش احساس گمشده‌ی این روزهای خیلی‌هاست؛ وقتی هنگام عبور از خیابان آن‌قدر فکرشان مشغول است که با دیگران برخورد می‌کنند کیف پولشان را جا می‌گذارند یا به خاطر به صدا در آمدن یک بوق پشت چراغ قرمز کلی داد و فریاد راه می‌اندازند. این‌ها همه صحنه‌های آشنایی هستند که پیامدهای مخرب زندگی مدرن‌اند. آرامش همان تعادل کامل انرژی بدن و حالت ریلکس و خوشایند حاکم بر جسم و روح انسان است. آرامش بیشتر منشأ درونی دارد و سهم بزرگی در درک بقیه‌ی احساسات خوشایند مانند حس شادی، اعتماد به نفس و عشق دارد.

کلیدهای طلایی برای رسیدن به آرامش

از نقش تغذیه غافل نشوید

یک تغذیه مناسب سرشار از ویتامین ب و کربوهیدرات به ترشح هورمون سروتونین که هورمون آرامش و شادی است کمک می‌کند. هم‌چنین رژیم غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان ترشح دوپامین که هورمون هوشیاری و شادی است را می‌افزاید. هم‌چنین مصرف گندم و برنج، آفتاب‌گردان و رازیانه به افزایش ترشح هورمون ضد استرس اوکسی توسین کمک شایانی می‌کند. یک رژیم غذایی سالم که حاوی تمام گروه‌های غذایی باشد و هم‌چنین سرشار از میوه و سبزیجات باشد، به افزایش آرامش جسمی و روحی‌تان کمک می‌کند. بسیاری از زنان از فقر آهن رنج می‌برند و این عارضه تأثیر مستقیمی بر افزایش تنش بین زنان دارد. پس در قدم اول مطمئن شوید برای داشتن آرامش بدنتان کمبودی ندارد.

استراحت و خواب را جدی بگیرید

نداشتن خواب و استراحت کافی با تأثیر مخرب بر سیستم فیزیولوژیک باعث افزایش میزان استرس و پرخاش و کاهش سطح آرامش در بدن می‌شود. سعی کنید کیفیت و کمیت خواب خود را تنظیم کنید. تا آرامش بیشتری داشته باشید.

تفریح و گردش شما را آرام‌تر می‌کند

رفتن به دامان طبیعت و گشت و گذار در کوه و جنگل و دشت و خلاصی کوتاه مدت از تنش‌ها و استرس‌های روزمره برای شما آرامش بی‌نظیر به ارمغان می‌آورد.

عشق ورزیدن و زندگی اجتماعی

هنگامی‌که دستان نوزادی را لمس می‌کنید و محو زیبایی‌اش می‌شوید، وقتی که در یک جمع دوستانه با دوستانتان خوش می‌گذرانید، زمانی که با همسرتان به رستوران می‌روید و یا برای مادرتان جشن تولد می‌گیرد، بارزترین نشانه‌های شادی و عشق را در خود احساس می‌کنید. این عشق علاوه بر ایجاد این احساس خوشایند به افزایش آرامش و کاهش سطح استرس کمک بسیاری می‌کند.

روحیه هنری خود را تقویت کنید

نقاشی کشیدن؛ ساز زدن؛ رمان نوشتن و ... فعالیت‌های هنری مفرحی هستند که می‌تواند شما را با یک سفر کوتاه مدت به دنیای خیال آرام کنند. ذوق هنری باعث تقویت حوصله و افزایش حس نشاط می‌شود. بها دادن به این ذوق هنری و شکوفا کردن آن به افزایش آرامش کمک می‌کند.

ورزش را دست کم نگیرید

ورزش کردن علاوه بر کمک به سلامتی فیزیکی، به تقویت اعتماد به نفس و بهبود روحیه کمک می‌کند. برای مثال ورزش‌های کششی به بهبود جریان خون و ریلکس شدن عضلات کمک می‌کنند و دویدن با ترشح هورمون اندورفین باعث ایجاد حس نشاط و آرامش در بدن می‌شود.

افکارتان را سازمان‌دهی کنید

اگر شما در لحظه حال باشید و ذهنتان را از حسرت گذشته و استرس آینده خالی کنید، آرامش را به خود هدیه کرده‌اید. برای داشتن آرامش بیشتر افکارتان را ساماندهی کنید و با توجه به توانایی‌هایتان هدف‌گذاری کنید تا دچار استرس نشوید. اگر توقع شما بیشتر از ظرفیتتان باشد، قطعاً حجم استرس زیادی را تحمل می‌کنید. سعی کنید واقع‌گرا باشید و از داشته‌هایتان لذت ببرید و آرامش را به خودتان هدیه دهید.

از معنویت کمک بگیرید

آرامش احساسی معنوی و روحی است؛ همه‌ی ما در لحظات بحرانی زندگی که انسان‌ها قادر به کمک کردن به ما نیستند تکیه گاه مطمئن و مهربانمان را به یاد می‌آوریم و از راز و نیاز با او آرامش می‌گیریم. چقدر خوب است که در همه لحظات با خدا باشیم و با تکیه بر قدرت بی‌نهایت و مهربانی بی‌دریغش در تمام لحظات آرامش بیشتری داشته باشیم. نماز خواندن و قراءت قرآن ازجمله فعالیت‌های معنوی هستند که می‌توانید برای داشتن آرامش بیشتر از آن‌ها کمک بگیرید.



مثبت بی اندیشید

مثبت اندیشی و داشتن تفکر امیدوارکننده می‌تواند وجود شما را لبریز از آرامش کند. هراندازه که سعی کنید امیدوارتر و شادتر زندگی کنید، آرامش بیشتری خواهید داشت. با فکر کردن به خاطرات خوب، گوش دادن به موسیقی شاد، خواندن جملات انگیزشی و امیدواری نسبت به آینده آرامشتان را چند برابر افزایش دهید.

خیر خواه باشید

اگر شما به دیگران کمک کنید، علاوه بر احساس لذت و مفید بودن به این باور می‌رسید که همان‌طور که آن‌ها تنها نیستند، شما هم تنها نیستید و برای حل مشکلات احتمالی می‌توانید روی کمک دیگران حساب کنید. کمک به دیگران روش جذاب و مفیدی برای تقویت آرامش است.

روش‌های جدید برای رسیدن به آرامش را امتحان کنید

ان ال پی

ان ال پی یا برنامه نویسی عصبی زبانی یک روش نیمه علمی و روانشناسی است و کاربردهای گسترده‌ای دارد یکی از کاربردهای ان ال پی کمک به پاک‌سازی خاطرات تلخ گذشته و افزایش آرامش است.

پاک‌سازی به روش هاوایی

اولین بار جو ویتالی و دکتر هیولن این روش را منتشر کردند. این روش تقریباً شبیه استغفار در فرهنگ مسلمانان است و اساس اصلی آن پذیرش کامل مسئولیت اشتباهات توسط خود انسان است. دکتر هیولن معتقد است که تکرار ۴ ذکر اصلی پاک‌سازی به تصحیح اشتباهات، رهایی از گذشته، آرامش بیشتر و بینش حل مسئله کمک می‌کند.

مدیتیشن

مدیتیشن یا مراقبه با سیستم مغناطیسی بدن سر و کار دارد و از روش‌های تسلط بر ذهن است که می‌تواند به افزایش آرامش و کاهش تنش و استرس کمک کند. در داخل کشور ما نیز استادانی مانند دکتر آرام در مجموعه تجسم خلاق فعال هستند که با شرکت در دوره‌های آن‌ها می‌توانید به آرامش ذهنی رسیده و تا حد زیادی از استرس‌های روزمره‌تان بکاهید.

یوگا

یک نوع ورزش است که با روح و جسم ارتباط دارد و ترکیبی از فعالیت‌های جسمی و ذهنی است که می‌توان برای افزایش آرامش از آن کمک گرفت. تمرین‌های یوگا تمرینات ساده‌ای هستند که انجام دادن آن‌ها برای همگان ممکن است.

ساب درمانی

چندی است که استفاده از تأکیدات پنهان و یا سابلمینال‌ها برای تأثیر بر ناخودآگاه پرطرفدار شده است. اگر شما هم از علاقه‌مندان به ارتباط با ضمیر ناخودآگاه هستید، می‌توانید از سابلیمینال‌ها برای آرامش بیشتر کمک بگیرید.

دزدان آرامش را بشناسید

آشفتگی و سر درگمی

کسانی که کارهای زیادی برای انجام دادن دارند و اولویت‌بندی صحیح در رسیدگی به امور کاری و تحصیلی‌شان ندارند همیشه دچار استرس و سردرگمی هستند. اگر سعی کنید هدفمند زندگی کنید و به جای انجام دادن کارهای زیاد تمرکزتان را روی اولویت‌های مهم کاری بگذارید، گام مؤثری برای مقابله با استرس و آرامش برداشته‌اید.

مقایسه کردن و حسادت

سعی کنید هیچ‌وقت باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید. مقایسه کردن و حسادت به اطرافیان باعث می‌شود شما همیشه در حسرت بمانید و این حسرت ابدی آرامشتان را سلب می‌کند.

قرص‌های روان‌گردان و مواد مخدر

درگیری با مواد مخدر بلای خانمان‌سوزی است که آرامش را نه تنها از خود فرد بلکه از خانواده و اطرافیانش هم سلب می‌کند، اعتیاد از هر نوع که باشد چه اعتیاد به مصرف قرص‌های روان‌گردان، چه مواد مخدر آثار جبران‌ناپذیری بر بنیان خانواده می‌گذارد و آرامش کلی خانه را می‌گیرد.

موبایل و اینترنت

امواج اینترنت بر آرامش شما تأثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این استفاده زیاد از بازی‌های رایانه‌ای با افزایش سطح هیجانات مضر و استفاده زیاد از فضای مجازی به خاطر تحت تأثیر قرار دادن روحیه فرد، دزدان آرامش هستند که خودمان در را به رویشان گشوده‌ایم. سعی کنید میزان استفاده از اینترنت را کنترل کنید و تا حد امکان از امواج مضر آن دور بمانید.

استرس

خودتان را از شر استرس‌های بی‌اساس خلاص کنید. به یاد بیاورید نود درصد اموری که بابتشان استرس داشتید، هرگز اتفاق نیفتادند. تا جایی که امکان دارد تلاش کنید و نتیجه را به خدا واگذار کنید. برای مدیریت استرس می‌توانید از ورزش، موسیقی، مشورت با روانشناسان و دوستان کمک بگیرید.

سخن آخر

آرامش حس نابی است که فقدان آن باعث محرومیت انسان از ادراک حس‌های خوشایند دیگر می‌شود و داشتن آن شاه‌کلید فائق آمدن بر مشکلات سخت زندگی است هر اندازه بر افکار و عواطف خود مسلط باشید و در لحظه زیستن را بیشتر تمرین کنید، آرامش بیشتری خواهید داشت. یکی از آفات تفکر مدرن جستجوی فرمولی برای مواردی است که خودشان غیرقابل لمس‌اند. برای داشتن آرامش به دنبال فرمول نباشید. از همین الان شروع کنید به اصلاح افکارتان، مثبت بیایندیشید؛ برنامه‌ریزی کنید؛ خوره‌های فکری بی‌اساس را دور بریزید و آرامش را خلق کنید و با رفتار درست و تسلط بر جسم و روحتان آن را تداوم ببخشید. زندگی سفری کوتاه است سعی کنید از این مسیر بیشترین لذت را ببرید. به قول شاعر: آرام باش از گندم و زار من و تو مشتی خاک می‌ماند برای بادها.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین