تلاش سعودی- صهیونیستی برای عدم بازگشت آمریکا به برجام

گروه جهان الف،   3991023001 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

در بحبوحه صحبت از تصمیم جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، عربستان و رژیم صهیونیستی تحت نظارت دونالد ترامپ در صدد جلوگیری از این امر هستند.

تلاش سعودی- صهیونیستی برای عدم بازگشت آمریکا به برجام

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری شبکه المیادین  مثلث آشوب دونالد ترامپ، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی با خروج فضاحت‌بار ترامپ از کاخ سفید برگ برنده اصلی خود را از دست خواهد داد؛ اما این بدان معنا نیست که تلاش این مثلث برای جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای آمریکا با ایران متوقف خواهد شد،  بلکه اسرائیل و عربستان در حال زمینه سازی برای جلوگیری از بازگشت دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران هستند.

 المیادین تصریح کرد: از نظر «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران و بروز تنش های منطقه‌ای نتیجه رویکرد «فشار حداکثری» دونالد ترامپ علیه ایران بوده و بایدن آماده است تا در صورت بازگشت تهران به توافق هسته‌ای  این توافق را احیا کرده و تحریم ها ضد ایران را نیز لغو کند. درباره گام‌های بعدی جو بایدن، «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی دولت بایدن اظهار داشت که پس از بازگشت به این توافق، بایدن مذاکراتی برای محدود کردن رفتار منطقه ایران انجام خواهد داد.  وی در اظهاراتی به شبکه سی ان ان گفت که برنامه موشک‌های بالستیک ایران ضمن گزینه‌هایی است که بایدن آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به نوشته المیادین،  درباره موضع ایران مسئولان این کشور به طور خلاصه اعلام کردند که قبل از لغو تحریم‌های ایالات متحده به مذاکرات بازنخواهند گشت؛ در حالی که جو بایدن می‌گوید پس از بازگشت ایران به توافق هسته‌ای این تحریم‌ها را لغو می‌کند. اما گذشته از همه این کشمکش ها «رابرت مالی» مشاور « باراک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا در امور خاورمیانه معتقد است که همه امور در نهایت توسط مقام رهبری ایران تعیین می شود.  رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از این گام نخست و استراتژی ایران در مرحله آینده را تنظیم و اعلام کرد که اگر تحریم ها لغو شود بازگشت آمریکا به توافق هسته ای معنا دارد در غیر این صورت بازگشت به این توافق ممکن است به منافع ایران آسیب برساند و همچنین باید اقتصاد خود را به روشی تنظیم کنیم که در صورت ادامه تحریم ها نیز قادر به اداره کشور باشیم.

«کاترین اشتون» اولین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ و ایران هم نقش داشت، در مقاله ای که توسط مجله آمریکایی تایم منتشر شد از جزئیات مذاکرات قبل از امضای توافق هسته‌ای رونمایی و تاکید کرد که ایرانی‌ها در آن زمان نگرانی های خاصی درباره احترام دولت جدید آمریکا به این توافق داشتند. بر این اساس مقابله با همه واقعیت هایی که مانع از بازگشت ایران به توافق هسته ای می شود برای بایدن آسان نخواهد بود. نگرانی هایی که تهران در زمان امضای این توافقنامه در سال ۲۰۱۵ داشت بایدن را ملزم می‌کند تا این توافق را بر مبنای اصول محکم تری قرار داده و تعهد آمریکا در قبال آن را تضمین کند. همچنین بایدن در این توافق با مخالفت های زیادی از جانب جمهوری خواهان و برخی دموکرات ها در کنگره مواجه خواهد شد.

به گزارش المیادین، از سوی دیگر دولت ترامپ با تحریم گسترده ایران بر سر موضوعات غیر هسته‌ای تلاش کرد مانع بازگشت بایدن به توافق مذکور شود. این بدان معناست که فعال سازی مجدد توافق هسته ای لزوماً مستلزم لغو این تحریم ها نیز هست، کاری که بایدن بدون موافقت کنگره نیز می تواند انجام دهد اما ممکن است موجب تقابل اعضای کنگره با وی ‌شود.  علاوه بر آن بایدن با مخالفت شدید اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در این زمینه نیز مواجه خواهد شد. مخالفان توافق هسته‌ای با ایران می‌خواهند که بایدن در بازگشت به این توافق عجله نکند نه اینکه اصلا به آن برنگردد. در واقع این طرف ها روی عامل زمان و احتمال بروز اتفاقاتی حساب باز می‌کنند که خواسته بایدن در بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را با موانع زیادی روبرو کند. همچنین وجود پیچیدگی های مربوط به انتقال قدرت در ایالات متحده و وقایع اخیر واشنگتن ترسیم چارچوب مذاکرات در این زمینه را در زمانی کوتاه دشوار می‌کند.

طبق اطلاعات المیادین، در این زمینه وبسایت اکسیوس با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن آینده اعلام کرد که اگر جو بایدن به دنبال توافق با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران باشد ۵ ماه برای این کار فرصت دارد. اما در این میان کارشناسان معتقدند که مثلث ترامپ و عربستان و اسرائیل درصدد تحریک شورش هایی برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران هستند و همزمان با تصمیم بایدن به این امر و اشتیاق اروپاییان، این مثلث استراتژی خود را برای مانع‌تراشی در برابر توافق هسته‌ای تسریع کرده است.در این زمینه بایدن چند هفته قبل شکایت کرد که پنتاگون به دستور ترامپ گزارش های امنیتی و اطلاعاتی را به تیم بایدن ارائه نداده است، اقدامی که به عنوان تلاش جهت ایجاد اخلال در فعالیت دولت بایدن و در نتیجه عدم توانایی وی در بازگشت به توافق هسته‌ای تا ژوئن توصیف می‌شود. در همین زمینه «سانام وکیل» محقق اندیشکده «چتم هاوس لندن» گفت که تلاش های آشکاری برای جلوگیری از بازگشت سریع آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد و اقدامات انجام شده توسط ترامپ در هفته‌های اخیر و نیز تسریع روند عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل، تلاش برای آشتی عربستان با قطر و ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران این امر را نشان می‌دهد.

المیادین افزود،موضع اسرائیل و عربستان در مرحله بعدی تلاش برای تحت فشار قرار دادن دولت بایدن با تشکیل جبهه‌ای متشکل از اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است به گونه ای که دولت آمریکا بدون جلب رضایت این ائتلاف به گفتگو با ایران نپردازد. همچنین روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که توافق سریع کشورهای عربی برای آشتی با قطر نیز در راستای اقدامات ترامپ جهت تشکیل یک جبهه مخالف علیه ایران صورت گرفته است. در هر صورت ایران از چهار سال گذشته تاکنون با هوشمندی در این زمینه برخورد و اعلام کرده که بازگشت به توافق هسته‌ای به خودی خود هدف نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۷۶۴۹۶۱۲:۳۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
توی مملکت خودمون هم کسانی را داریم که خودشان را هلاک می کنند تا به برجام برنگردیم !
ناشناس۱۷۷۷۰۸۵۱۸:۱۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
اگر تحریم نباشه کسب و کار خیلیها کساد میشه مخصوصا تندروهای دلواپس!!!!
ناشناس۱۷۷۷۰۹۰۱۸:۱۶:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
عزیزم ما که توی برجام خیمه زده بودیم همه رفتند وما ماندیم هنوزم برای برگشت به برجام ما باید قدم برداریم؟ آش آنقدر شور شده که برخی مقامات وتحلیلگران غربی هم به عدم پایبندی امریکا واروپا به برجام اذعان کرده اند
حتی۱۷۷۷۲۷۰۲۰:۴۱:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
ناشناس محترم ۱۷۷۶۴۹۶ متاسفانه عده ای طوطی وار این مطلب را تکرار میکنن که علاوه بر اسراییل و عربستان یا ترامپ و... که مخالفان خارجی برجامند پس عده ای هم در داخل مخالفند و همسو با آنان چنین سنگ خروج از برجام به سینه میزنند لکن توججججججه کنید لطفا دشمن خارجی دیدش به ایران و مردم عزیز ما دید نوکر صفتی و کاپتولاسیونی(قبل انقلاب57) است تحمل ،چشم دیدن استقلال و سربلندی ما را ندارد و برده میخواهند ما را اما اگر در داخل مخالفین برجام صدا بلند میکنن برای آن است که میدانند با برجام نیم بند اگر ادامه دهیم همین دستاوردهای فعلی که با خون شهیدان و عزیزان این مرز و بوم به دست آمده از دست خواهیم داد فرق است بین نیت و دیدگاه طیف خارجی و طیف داخلی لطفا دریابید حقیقت را .
ناشناس۱۷۷۶۵۰۲۱۲:۴۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
بایدن گفته باید عربستان و امارات به جمع کشورهای مذاکره کننده اضافه بشوند ! و در مورد مسائل موشکی و منطقه ای هم مذاکره کنیم ! با این شرط و شروط ها امکان احیای برجام وجود ندارد.
ناشناس۱۷۷۶۵۲۱۱۲:۴۸:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
یادم هست زمان شاه هم روابط با عربستان فقط ظاهرا خوب بود و پشت پرده درگیری زیادی داشتند بخصوص سر قیمت نفت ولی بخاطر روابط خوب شاه با غرب ،آمریکاییها میگفتند اگر جنگی بین ایران و عربستان بروز کند طرف هیچکدام را نمیگیریم ،ما لابی گری در آمریکا را بلد نیستیم فقط بلدیم شهید و شهادت و امام حسین به صحنه بیایم این میشه که کشورهاییکه هیچی نیستند هم برای ما شاخ و شونه میکشن .
ناشناس۱۷۷۶۵۴۰۱۲:۵۴:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
چقدر به تیتر معتقدید؟ تلاش فقط سعودی- صهیونیستی برای عدم بازگشت آمریکا به برجام؟ یا تلاش سعودی- صهیونیستی و برخی همراهان داخلی؟
ناشناس۱۷۷۷۲۷۴۲۰:۴۳:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
سعودی صهیونیستی برای تسلط خودشون میخوان اما داخلیا میترسن الان که داخل کمی سرپا و مستقل شده از دست بره مثل سونامی جنایتکارانه واردات های خارجی اقلام و لوازم حتی خوراک
ناشناس۱۷۷۶۵۴۵۱۲:۵۹:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
جالب اینجاست که عده ای از داخل هم با عربستان و رژیم صهیونیستی همصدا هستن
ناشناس۱۷۷۶۵۴۶۱۲:۵۹:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
تعجب میکنم مثل اینکه این آقایون بکلی از شرایط ایران در پرت و پلا بسر میبرند جناح مخالف به مذاکره در داخل دست بالا را دارد چرا نگرانند ؟
ناشناس۱۷۷۶۵۶۷۱۳:۰۸:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
به اين جمع خودتون و ساير تندروها و دلواپسين داخلي رو هم اضافه كنيد كه از هيچ كوششي فروگزار نيستيد تا مبادا امريكا به برجام برگرده و از لحاظ اقتصادي خداي ناكرده گشايشي هر چند اندك اتفاق بيفته و اينها به اسم دولت فعلي تمام بشه
ناشناس۱۷۷۶۶۱۳۱۳:۲۳:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
اشتباه نکنید عربستان و اسراییل دو تاشون یک راس هستند راس سوم در داخل خود ایران هست که اتفاقا مهمترینشون هست!
ناشناس۱۷۷۶۶۹۰۱۴:۰۳:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
ای کاش ذکری هم از مخالفان دیگر برجام می کردید.
ناشناس۱۷۷۶۶۹۹۱۴:۰۵:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
مجلس انقلابی خلف وعده کرده باید خیلی سریع از برجام خارج شویم .این خواسته رای دهندگان است .
ناشناس۱۷۷۶۷۰۴۱۴:۰۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
شرم آور است که می روید مسئله داخلی را بین الملی کردین و شد برجام
ناشناس۱۷۷۶۷۶۸۱۴:۳۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
ما آخرش نفهمیدیم شما میگید برجام خوبه یا بده
ناشناس۱۷۷۶۸۰۰۱۵:۰۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
یک منطقی قبلا در رفتار و گفتار مسئولین کشور بود مبنی بر اینکه ببینید دشمن از چه چیزی خوشحال میشود و از چه چیزی بدش می آید. از هر چیزی که خوشش اومد باید اجتناب شود و از هر چیزی بدش میاد باید به سمتش رفت. حالا با این شرایط جدید و بر مبنای این منطق که بارها و بارها گفته شده و مبنای تصمیم گیری بوده، به چه نتیجه ای درباره برجام می رسیم؟
ناشناس۱۷۷۶۸۲۸۱۵:۱۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
اگه برجام بده دستشون درد نکنه
سید۱۷۷۷۰۸۸۱۸:۱۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
از اسرائیل و ملک سلمان بیشتر دلواپسان خودی مخالف برجامند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    2. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    3. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

    4. رویاپردازی گانتس: از همه کشورهای منطقه قوی‌تریم!

    5. روسفیدی «هنیه»

    6. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

    7. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

    8. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

    9. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

    10. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

    11. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    12. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

    13. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

    14. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    15. چند عضو خانواده هنیه در حملات رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند؟

    16. واکنش هنیه به شهادت فرزندانش در حملات رژیم صهیونیستی

    17. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

    18. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

    آخرین عناوین