آلودگی هوا، تیغ تیز دولت بر گلوی حقوق عامه

حسن راستی بروجنی* ، اجتماعی،   3991022141 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
 آلودگی هوا، تیغ تیز دولت بر گلوی حقوق عامه

نزدیک به سه هفته است که تهران و برخی از استان های کشور تنفس شان با مشکل اساسی مواجه شده است.

و حال کلانشهر ها هر روز بدتر از روز قبل می شود. در صدر شهر های آلوده، تهران با اختلاف صدر نشینی می کند و  ریه و جان پایتخت نشینان در کنار مهمان ناخوانده ی کرونا جولانگه آلودگی هم شده است. طبق آمار، شاخص کیفیت هوا طی این هفته اصلا وضعیت مطلوبی نداشته است
 و هوای تهران را برای تمامی افراد جامعه آلوده و  در وضعیت قرمز به قرار داده است.


این آلودگی در حدی است که طبق نظر کارشناسان این حوزه آلودگی هوا کرونا را کشنده‌تر می‌کند در این راستا زالی، فرمانده ستاد کرونا تهران گفت: بین آلودگی هوا و مرگ و میر ناشی از کرونا ارتباط وجود دارد؛ در وارونگی هوا ویروس زمان بیشتری در فضا می‌ماند.

و از طرف دیگر مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در این خصوص گفت: تعداد فوتی‌های منتسب به آلودگی هوا در ایران سالانه ۱۲ هزار نفر برآورد می‌شود که ۴ هزار نفر از این تعداد مربوط به تهران است و به عبارتی، به طور متوسط در تهران به دلیل آلودگی هوا روزی ۱۱ مرگ زودرس اتفاق می‌افتد.
و هواشناسی نیز اعلام کرده است: هفته پیش رو هفته سکون و ثبات نسبی و افزایش تدریجی دما است.در شهرهای صنعتی تا دوشنبه سطح آلاینده‌ها افزایش می‌یابد. 
با این وجود هفته گذشته استانداری تهران طی جلسه ای اضطراری پیشنهاد تعطیلی  دو روزه تهران را  مصوب کردند و جهت اجرای مراحل قانونی به هئیت وزیران این پیشنهاد را ارسال کرده اند اما متاسفانه وزیر کشور اعلام کرد تعطیلی اتفاق نخواهد افتاد و تا کنون هیچگونه واکنشی تصمیم سازی موثری در این راستا گرفته نشده است.


این موضوع در حالی حادث شده است که تعلل دولت در اجرای این تصمیم و یا تصمیمات از این دست در راستای حفظ سلامتی شهروندان، خسارات جبران ناپذیری را به هموطنان و کشور وارد می سازد. در این راستا همچنین مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران گفت: خسارت آلودگی هوای تهران سالانه دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود که معادل روزانه ۷ میلیون دلار است.

لذا در این نوشتار تصمیم گرفته شد برخی از ابعاد حقوقی این موضوع بررسی گردد.

حال ‏اگر ‎تعطیلی تهران  و راهکارهای موثر دیگر در راستای کاهش آلودگی هوا ضرورت داشته باشد و مسئولان در این رابطه تعلل و اهمال کاری مسولان ذی ربط در به خطر و افتادن سلامت جان هر شهروند به دلیل ‎آلودگی هوا بر مبنای ‎قاعده تسبيب قابلیت پیگیری کیفری دارد. مطابق  ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲ «هرگاه کسی فعلی که انجام آن را برعهده گرفته یا وظیفه خاصی را که قانون بر عهده او گذاشته است، ترک کند و به سبب آن، جنایتی واقع شود، چنانچه توانایی انجام آن فعل را داشته باشد جنایت حاصل به او مستند می شود و حسب مورد عمدی، شبه عمدی، یا خطای محض است». از این طریق نیز پیگیری کیفری مسببان این حادثه، قابلیت اجرایی دارد.

از سوی دیگر مطابق دستورالعمل جدید التصویب رئیس دستگاه قضا موسوم به «دستور العمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن» که در راستای اجرای بند دوم و سوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی (احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و نظارت بر اجرای قوانین) است این موضوع قابلیت پیگیری دارد.

در این خصوص مستند به بند الف و ب ماده ی ۲ این دستور العمل, سازمان بازرسی کل کشور باید زمینه پیشگیری از وقوع جرم و تخلف و سوء جریان احتمالی را فراهم آورد و با انجام اقداماتی از قبیل اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و تعامل با مسئولان دستگاه‌های اجرایی و ارائه گزارش‌های نظارتی هشداردهنده و به هنگام از به وجود آمدن اتفاقات جبران ناپذیر بعدی جلوگیری عمل نمایند. در وهله ی بعد این سازمان باید موضوع را به مراجع قضایی ذی ربط و  تا حصول نتیجه پیگیر موضوع شود.

همچنین سازمان بازرسی کل کشور مطابق بند چ ماده ۲ این دستورالعمل می بایست هشدار های لازم به مقامات ذی ربط در مواردی که عدم انجام وظایف قانونی دستگاه‌ها احتمال بروز خطر یا حادثه یا ورود خسارت به منابع عمومی در اثر عدم رعایت موازین و مقررات و نظامات دولتی شود و پیگیری تا حصول نتیجه، برابر مقررات قانونی را اعلام دارد.

 در این ماده صراحتا به  اقدامات وزارت کشور و هیئت وزیران در  شرایط اضطرار که می بایست ممنوعيت ها يا محدوديت هاي موقت زماني، مكاني و نوعي را براي پيشگيري از اثرات زيانبار و مقابله با منابع آلوده كننده هوا برقرار نمايد در تبصره 3 ماده 6 قانون هوای پاک مصوب 1396 امده اشاره شده است.

از سوی دیگر مطابق  بند ب ماده ۳  دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن دادستان تهران مکلف است در راستای اجرای ماده 22 قانون آیین دادرسی کیفری، مواد 598 و 606 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) و دستورالعمل به منظور صیانت از حقوق عامه،
در صورتی که اقدامات مدیران و مسؤولان یا ترک فعل یا تأخیر ناموجه آنان در اقدامات فوری امدادی یا نحوه مدیریت سوانح و بلایای طبیعی به‌گونه‌ای باشد که زمینه ساز وقوع خسارت به منابع و اموال عمومی یا سلامت شهروندان شود، ضمن اعلام مراتب به سازمان با انجام اقدامات پیشگیرانه از قبیل تذکر و اخطار و یا تعقیب از حقوق عامه مردم صیانت کنند.

وضعیت فعلی معنای دقیق شرایط بحرانی است که این آلودگی به مثابه ی تیغ تیزی بر گلوی سلامتی مردم و بالاتر از آن حق عامه ای به عنوان حق سلامت است.
امید است اکنون که دولت با تعلل بیش از حد در این اوضاع، جان پایتخت نشینان را با خطر جدی مواجه ساخته است قوه قضائیه با اجرای مواد قانونی مذکور و اقدام مناسب دولت را به رفتار آورد و به نجات جان و هموطنان بپردازد و از تضییع میلیارد ها دلار از بیت المال که ناشی از این اتفاق است جلوگیری کند.

* پژوهشگر حقوق عمومی

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۷۵۴۲۲۲۰:۲۹:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
آلودگي هوا ، تيغ تيز دولت بر گلوي حقوق عامه !! ... تيتر ---------- تيغ تيز دولت بر گلوي حقوق عامه ؟ ... انشاالله كه تيغ تيز دولت عوض گلوي عامه ، بر گلوي چپاولگران و مفسدان و حرام خواران و محتكرين و گرانفروشان و مفت خواران و ظالمين و دزدان بيت المال و اوباش باشد !! ... چه حرفها ... تيغ تيز دولت بر گلوي حقوق عامه !! --- چه مي فرمايي اوسا رضا ؟ ... درست نشنيدم !! ... بلندتر بفرما !! --- حق داري اوسا رضا !! ... واقعاً حق داري ... در اين وضعيت گروني ، با اين حقوق دولت خدا صبر بهت بده ... صبر ايوب !! هي ي ي ي ي روزگار ! ميدوني برادر ، اوسا رضا بازنشسته تامين اجتماعي چه گفت ؟! گفت تيغ تيز دولت بر گلوي حقوق من و امثال من هست !! آقا رضا گفت كه من با اين حقوق ٢٧٠٠ چه كار كنم ، با اين سن وسال ، با اين تن عليل ، جلو عيال ، جلو داماد ، عروس و نوه هر روز دارم مثل شمع آب ميشم !! انگاري تيتر هم بد نميگه ها ... تيغ تيز دولت بر گلوي حقوق عامه ، ... گلوي اوسا رضا و يكي مثل اوسا رضا و البته امثال اوسا رضا كه كم هم نيستند !!... بله ؟!!
ناشناس۱۷۷۷۰۹۵۱۸:۲۱:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
عزیزم تمام مواردی که ذکر کردید بعهده قوه قضاییه است
ناشناس۱۷۷۸۷۸۵۱۳:۴۵:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
درسته برادر ، فرمايشت عين صوابه ، اما فرقي نميكنه ، هر كه اين موارد را انجام بده اجرش با خدا !!
محمود۱۷۷۵۹۰۲۰۶:۳۵:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
تنها راه رفع آلودگی آب باشی تهران از هوا و تعطیلی ادارات سه ماهه زمستان و اجرا مقررات عدم استفاده از ماشین شش روز در هفته و محدودیت ساعات کار مغازه ها و بازارها به روزی دو ساعت ۳ تا ۵ عصر
ناشناس۱۷۷۶۴۸۹۱۲:۳۶:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
زنگنه و کلانتری در مورد استفاده از مازوت در نیروهگاه های تولید برق که باعث آلودگی شدید هوا شده پاسخگو باشند.
ناشناس۱۷۷۷۰۹۸۱۸:۲۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
جالب اینجاست که رئیس سازمان محیط زیست که باید مانع فعالیت واحدهای آلاینده شود، شده وکیل مدافع آنها و مردم را تهدید میکند اگر مازوت نسوزد برق بی برق!
مهران۱۷۷۶۰۱۵۰۸:۲۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
الودگی هوا وقتی مسئله مهمی است که یا قالیباف شهردار باشد یا احمدی نژاد رئیس جمهور وقتی که اصلاح طلب ها مسئول باشند اگر ده برابر اون زمان هوا الوده باشه اهمیت نداره و اصلا مشکلی نیست
ناشناس۱۷۷۶۴۸۶۱۲:۳۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
قالیباف بعنوان هشتمین شهردار برتر جهان انتخاب شد حالا با مدیریت اصلاح طلبان جزو 8 شهر آلوده دنیا شدیم.
ناشناس۱۷۷۶۰۴۶۰۸:۳۵:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
تنها در کشورهای جهان سوم و جنگ زده است که محیط زیست مغفول می ماند.
ناشناس۱۷۷۶۰۴۷۰۸:۳۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
در این کشور جان انسان پشیزی ارزش ندارد. البته خودی ها.
ناشناس۱۷۷۶۰۵۰۰۸:۳۷:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
مثلث مرگ = کرونا + آلودگی هوا + پارازیت
ناشناس۱۷۷۶۳۹۲۱۱:۴۰:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
اکبری مشاور وزیر بهداشت در صدا و سیما: پارازیت سرطانزا نیست اما باعث بیماری می شود!
ناشناس۱۷۷۷۳۴۱۲۱:۳۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
با همچین موجودات ..ی طرفیم
ناشناس۱۷۷۶۴۱۸۱۱:۵۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
ما اصلا ماهواره نداریم ولی هر وقت پارازیت شدید می شه از شدت سردرد هام متوجه می شم توی پارک خیلی ها از این موضوع شاکی هستند سردرد مزمن و کلافه بودن و اضطراب و بی قراری حتما از عوارض پارازیت هاست چون اغلب افرادی که با آنها صحبت می کنم این عوارض را با تشدید پارازیت ها تجربه می کنند چرا کسی نیست که ما شکایت کنیم ؟؟
ناشناس۱۷۷۶۷۱۰۱۴:۰۹:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
فقط ايران اينجوريه؟
ناشناس۱۷۷۶۸۷۰۱۵:۳۹:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
تمام کشورهای دنیا هم اینطور باشه چون ادعای پیروی مطلق از دین و پیامبر و ائمه و قران ندارند اشکال نداره شما ها که خود را ادامه دهنده ی راه پیامبر می دونید چرا عملکردتون این شکلیه ؟؟ ..
ناشناس۱۷۷۷۲۵۰۲۰:۲۳:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
بورس رو هم اضافه کن
محمد قاسمی۱۷۷۶۰۶۶۰۸:۵۰:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
کسی نیست آلودگی رو ممنوع و حرام اعلام کنه؟؟؟ ما مردم خیلی تنهاییم
ناشناس۱۷۷۶۴۳۷۱۲:۰۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
رفع آلودگی پیچیده است و هزینه داره و سخته و بلد نیستند رفع پارازیت فکر کنم با یه دکمه انجام می شه چرا شر پارازیت ها را کم نمی کنند ؟ الف یه امار بگیر از منطقه پونک و سعادت اباد و شهرک غرب ببین چند نفر از سردرد و اضطراب بی دلیل و کلافگی و حتی تپش قلب بی دلیل در عذاب هستند ؟ این عوارض بیخ پیدا می کنه و بیماری جدی ایجاد می کنه مغز مردم را در اشعه دارند می پزند
ناشناس۱۷۷۶۰۷۷۰۸:۵۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
اگر در کنترل آلودگی هوا ناتوانند وظیفه انسانی آنهاست تعطیل کنند تا خسارت های جانی کمتر شود ولی انگار ...
ناشناس۱۷۷۶۱۲۵۰۹:۲۶:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
فرسودگی زیر ساخت های کشور مربوط به سیستم اداره کلان کشور است نه دولت های هشت ساله که با رفتن یا آمدن آنها تحولی پیدا شود
ناشناس۱۷۷۶۱۳۷۰۹:۳۱:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
آلودگی های این روزها فقط کرونا و هوا نیست بسیاری از پزشکان و حتی مشاور وزیر بهداشت تاکید کردند که پارازیت باعث بیماری می شود تشدید بیماری های مغز و اعصاب و میگرن و حتی نازایی و ناباروری از بیماریهایی است که به پارازیت ها نسبت می دهند چرا هنوز پارازیت سنگین بر روی شهرها فرستاده می شود بعضی مسئولین برای شانه خالی کردن از مسئولیت گفته اند بیماری زا بودن پارازیت اثبات نشده !یعنی مضر بودنشان هم اثبات نشده چرا تحقیقات در این زمینه انجام نمی شود تا در صورت بیماری زا بودن پارازیت ها از مغز و روان مردم برداشته شود ؟؟ چه کسی متولی انتشار پازاریت است ؟؟
مادر شاغل۱۷۷۶۶۹۸۱۴:۰۵:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
ادارات هم هرروز دایراست
ناشناس۱۷۷۶۹۷۶۱۶:۴۷:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
مردم هیچ مسئولیتی ندارند؟ و یا بستگی دارد چه کسی دولت را در دست داشته باشد؟؟!!!
ناشناس۱۷۷۶۹۹۲۱۷:۰۱:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
رییس جمهور و وزرا و شهردار و شورای شهر و دادستان بی کفایتند..
ارش۱۷۷۷۱۶۸۱۹:۱۸:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
تعطیل کنند که همه میروند شمال اونوقت کرونا را چه کنند
ناشناس۱۷۷۷۲۴۳۲۰:۲۰:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
چرا جلوی صدور برق تا خروج از بحران آلودگی گرفته نمیشود . آقای الف اطلاع رسانی کنید شاید گوش شنوایی پیدا شود!
ناشناس۱۷۷۷۸۱۷۰۸:۱۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
عزیزان الودگی راهکار مشخص داره انتقال کارخانه‌های برق به کویر یا شرق تهران،حمایت و ایجاد زیر ساخت برای خودرو و موتور برقی،تامین برق به مقداری که مثل شمال اروپا مردم از برق برای گرمایش استفاده کنن خیلی پیچیده نیست ....
ناشناس۱۷۷۹۱۲۸۱۶:۳۹:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
شهر های بزرگ را تبدیل به اتاق گاز کردید و نگرانیتان از جان و سلامت مردم گوش فلک را کر کرده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین