ثبت ۷۴ محکومیت علیه شرکت فایزر در سیستم قضایی آمریکا

سلامت،   3991020073

بر اساس اطلاعات وبسایت رسمی وزارت دادگستری آمریکا، شرکت داروسازی «فایزر» در سابقه خود بزرگترین تخلف دارویی تاریخ را ثبت کرده است؛ تخلفی که به‌جای برخورد قضایی جدی، با پرداخت ۲.۳ میلیارد دلار جریمه رفع و رجوع شد. در سیستم قضایی آمریکا برای این شرکت تاکنون ۷۴ مورد محکومیت قطعی بابت «به خطر انداختن سلامت جامعه» تا «پنهان‌کاری در اثرکرد محصولات» یا «فریب کاری» ثبت شده است.

ثبت ۷۴ محکومیت علیه شرکت فایزر در سیستم قضایی آمریکا

به گزارش فارس به نقل از «ای‌بی‌سی نیوز» و «وبسایت رسمی وزارت دادگستری آمریکا»، شرکت داروسازی «فایزر» به شکلی غیرقانونی و با محتوایی دروغین استفاده از چهار داروی خود را تبلیغ کرده بود که از جمله آنها می‌توان به داروی ضددرد «بکسترا» اشاره کرد.

این دارو توسط شرکت فایزر برای درمان بیماری آرتروز تولید شد، اما این شرکت مدعی بود که یک مسکن است و بر روی برچسب و تبلیغات بازرگانی آن نیز به همین نکته اشاره شده بود. تولید این دارو از سال ۲۰۰۵ توسط دولت آمریکا غیرمجاز دانسته شد و فایزر مجبور شد تولید آن را متوقف کرده و تمامی داروهای تولیدی قبلی را نیز از بازار خارج کند.

تخلفات شرکت داروسازی فایزر محدود به دروغ پردازی در مورد مزایای داروهای خود نبود و این شرکت از طریق زد و بند و پرداخت رشوه به برخی شرکت‌های بزرگ بیمه آنها را برای حمایت از کاربردهای غیرمجاز داروهای تولیدی خود تحت فشار قرار داده و آنها را تطمیع کرده بود.

شدت تخلفات  فایزر در سال ۲۰۰۹ تا بدان حد زیاد بود که وزارت دادگستری آمریکا تصمیم گرفت پرونده‌های کیفری متعددی را بر علیه این شرکت و مدیران آن به جریان بیندازد و رسیدگی به این پرونده‌ها ممکن بود به حبس‌های طولانی مدت مدیران فایزر منجر شود. اما در نهایت فایزر در شهریور سال ۲۰۰۹ پذیرفت که به ازای مختومه شدن پرونده‌های مذکور جریمه ای ۲.۳ میلیارد دلاری به دولت آمریکا بپردازد.

اطلاعیه وبسایت رسمی وزارت دادگستری آمریکا در مورد ارتکاب فایزر به بزرگترین کلاهبرداری دارویی تاریخ

 

داروهای جنجالی دیگری که فایزر در مورد کاربرد آنها تبلیغات دروغین به راه انداخته بود، عبارت بودند از «جیئودون» یک داروی ضدروان پریشی، «زایوکس» یک آنتی بیوتیک و «لیریکا» یک داروی ضدصرع.

شرکت فایزر از سال ۲۰۰۰ تا الان ۷۴ محکومیت قطعی داشته و مجموعا در این بازه زمانی ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به خاطر اتهامات مختلف از قبیل «به خطر انداختن سلامت جامعه» تا «پنهان‌کاری در اثرکرد محصولات» یا «فریب کاری»، جریمه قطعی دارد.

فایزر مدعی بود که می‌توان از داروی بکسترا بعد از عمل‌های جراحی زانو و پیوند اعضا برای کاهش درد استفاده کرد. اما این تبلیغات دروغ بودند. علاوه بر این داروی یادشده عوارض جانبی خطرناکی داشت که از جمله آنها می‌توان به ایجاد واکنش‌ها و حساسیت‌های شدید پوستی اشاره کرد. در واقع این دارو تنها برای درمان آرتروز و دردهای قاعدگی مناسب بود.

یک میلیارد دلار از جریمه یادشده به جبران خسارات واردشده از طریق داروهای فایزر به برنامه‌های درمانی فدرال آمریکا اختصاص یافت. زیرا به عنوان مثال فایزر تجویز بیش از حد دوزهایی از داروهای مذکور را نیز به پزشکان توصیه کرده بود.

تخلفات فایزر چگونه افشا شد؟

«جان کاپچینسکی» یکی از نمایندگان فروش داروهای فایزر در مصاحبه‌ای با یو اس ای تودی در شهریور سال ۲۰۰۹ تصریح کرد به او گفته شده بود که تزریق دوزهای ۲۰ میلی گرمی از داروی بکسترا را به متخصصان روماتولوژی و ارتوپدی توصیه کند. این در حالی بود که اداره غذا و داروی آمریکا تزریق حداکثر دوزهای ۱۰ میلی گرمی از این دارو را برای درمان آرتروز توصیه کرده بود. اما فایزر سعی می‌کرد این موضوع را مخفی نگهداشته و به مصرف هر چه بیشتر داروهای تولیدی خود دامن بزند.

اما وی سرانجام بر ترس خود از کارفرمایانش در فایزر غلبه کرد و با افشاگری در مورد تخلفات فایزر اولین شکایت از این شرکت را در سال ۲۰۰۳ تقدیم دادگاه کرد و همین امر موحب تحقیقات دامنه داری از فایزر شد. پیش از آن یکی دیگر از کارکنان فایزر به نام دیوید فرانکلین از فایزر به علت تبلیغات دروغین در مورد داروی نورونتین شکایت کرده بود. داروی مذکور تنها برای کنترل تشنج کاربرد داشت، اما فایزر مدعی بود می‌توان از آن برای درمان اختلال روانی دوقطبی نیز استفاده کرد.

مسئول فروش فایزر فاش کرد در حالیکه سازمان غذا و داروی آمریکا تزریق حداکثر ۱۰ میلی‌گرم داروی آرتروز را توصیه کرده، این شرکت برای فروش بیشتر، تزریق ۲۰ میلی‌گرم از دارو را تجویز می‌کرد. 

فایزر در واکنش کاپچینسکی را به جرم ادعاهای دروغین بر علیه شرکت محل کارش اخراج کرد. وی در آن زمان یک پسر دوساله داشت و همسرش نیز دوقلو باردار بود و همین مساله فشارهای زیادی را به زندگی وی تحمیل کرد. او از سال ۱۹۹۲ به استخدام فایزر در آمده بود. بعد از رسیدگی به پرونده فایزر توسط وزارت دادگستری آمریکا، ۱۰۲ میلیون دلار غرامت به شش افشاگر تخلفات آن اختصاص یافت که از این رقم ۵۱.۵ میلیون دلار به کاپچینسکی رسید.

از رشوه به بیمه تا ثبت 74 «محکومیت قطعی» علیه فایزر در سیستم قضایی آمریکا

گفتنی است تخلفات شرکت داروسازی فایزر محدود به دروغ پردازی در مورد مزایای داروهای خود نبود و این شرکت از طریق زد و بند و پرداخت رشوه به برخی شرکت‌های بزرگ بیمه آنها را برای حمایت از کاربردهای غیرمجاز داروهای تولیدی خود تحت فشار قرار داده و آنها را تطمیع کرده بود.

شرکت فایزر از سال ۲۰۰۰ تا الان ۷۴ محکومیت قطعی داشته و مجموعا در این بازه زمانی ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به خاطر اتهامات مختلف از قبیل «به خطر انداختن سلامت جامعه» تا «پنهان‌کاری در اثرکرد محصولات» یا «فریب کاری»، جریمه قطعی دارد.

در بخش «پیگیری تخلفات» در وبسایت «goodjobsfirst» همه این ۷۴  حکم صادر شده علیه این کمپانی ثبت شده و می‌توان با کلیک روی هر کدام خلاصه و علت محکومیت را مشاهده کرد.

۷۴ محکومیت ثبت‌شده علیه شرکت فایزر در سیستم قضایی آمریکا

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین