شدیدترین حمله به دموکراسی آمریکایی

  3991019001 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک نشریه مهم آمریکایی حوادث چهارشنبه در کنگره آمریکا را شدیدترین حمله به دموکراسی آمریکایی خواند و نوشت ادعای دونالد ترامپ در خصوص پیروزی در انتخابات، نمایش رهبریِ شکست خورده وی در این کشور است.

شدیدترین حمله به دموکراسی آمریکایی

ریچ لوری سردبیر نشریه نشنال ریویو در بخش دیدگاه پولیتیکو با اشاره به حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره نوشت گرچه مردم آشوبگر، خود مسئول اقداماتشان هستند، ترامپ آنها را به این کار تشویق کرد. 

<< دلیلی وجود دارد که از روسای جمهور آمریکا انتظار داشته باشیم تا بگویند از انتقال مسالمت آمیز قدرت حمایت می کنند.

"دونالد ترامپ" هرگز به این مساله تعهدی نداشته است و میوه تلخ این رویکرد را عصر چهارشنبه دیدیم، یعنی زمانی که شورشیان طرفدار ترامپ در کمال ناباوری به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند و  روند شمارش آراء الکترال را مختل کردند. 

شدت قانون شکنی در آن ساختمان که هم زمان با یکی از طولانی ترین مراسم در سیستم دولت ما صورت گرفت، شدیدترین حمله عوامل داخلی آمریکا به دمکراسی ما است که به خاطر داریم  و این مساله به آن معنا است که ما در انتقال مسالمت آمیز قدرت در سال 2021  شکست خوردیم. شورشیان خود مسئول اقداماتشان هستند اما ترامپ آنها را تحریک کرد. 

او دروغ های مهلک انتخاباتی به خوردِ آنها داد، از جمله "کیو انان"* که همسنگ تئوری های توطئه روانی است و در صورت صحت، انقلاب خشونت بار را توجیه می کند. 

ترامپ آنها را تشویق کرد به واشنگتن بیایند و گفت آنها نمی توانند تحمل کنند که پیروزی "چشمگیر" او به سرقت برود. 

ترامپ روز چهارشنبه طرفدارانش را با یک نمونه بارز از سخنرانی های پرشور خود درباره به سرقت رفتن انتخابات تحریک کرد و از آنها خواست مقابل ساختمان کنگره تظاهرات کنند تا به جمهوری خواهانِ "ضعیف، غرور و توان لازم را برای بازپس گرفتن کشور بدهند."

جمعیت کثیر تظاهر کننده بر نیروهای امنیتی غلبه کردند و وارد سالن های سنا و مجلس نمایندگان شدند، معاون رئیس جمهور و قانون گذاران را مجبور به فرار کردند؛ و در این هنگام بود که ترامپ در توییتی اعلام کرد از سخنان کاملا درست مایک پنس درباره برنده انتخابات، چه احساس بدی دارد. پنس گفته بود به عنوان معاون رئیس جمهور قدرت آن را ندارد تا به صورت یک جانبه، ترامپ را پیروز انتخابات بنامد.

چند ساعت بعد بود که ترامپ ویدئویی منتشر کرد و از طرفدارانش خواست به خانه بروند، و البته تمام حملاتش را به تمامیت دمکراسیِ آمریکایی که بیش از هر چیز به شورشیان انگیزه داده بود، تکرار کرد. 

ترامپ از وقتی که در شب انتخابات خود را برنده بزرگ رقابت های ریاست جمهوری خوانده بود، در شیوه ای مضحک اما کاملا منحصر به فرد، در حال نمایش رهبریِ شکست خورده خود بوده است. 

وی از روی خودخواهی کامل قادر نبوده است تا بپذیرد در انتخابات شکست خورده است. وی فراتر از منافع شخصی اش را ندیده است...

ترامپ طرفدارانش را گمراه کرده، کسانی که به آنها در مدت های طولانی دروغ های مناسب سیاسی گفته است؛ از این دروغ که مکزیک هزینه ساخت دیوار مرزی با آمریکا را پرداخت خواهد کرد یا این که گفته بود اگر جمهوری خواهان به سختی مبارزه می کردند، نتایج انتخابات برمی گشت. 

وی سیستم قانون اساسی آمریکا را نادیده گرفته است، مساله ای که برای دانشجوی سال نخست حقوق قابل توجه است، چه رسد به رئیس جمهور آمریکا. 

ترامپ از مهارت های فوق العاده ارتباطاتی خود برای عوام فریبی استفاده کرده که هدف آن التهاب آفرینی و  نفرت پراکنی بوده است، نه بهبود اوضاع و  ایجاد آرامش. 

قصه ریاست جمهوری ترامپ کلا شبیه تکیه به گاردریل های جاده ها است که در ضرب المثل ها آمده. جالب است که به رغم تلاش های سرسخت ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات، و قلدری ها و فشارهای وی، هیچ شخصیت جمهوری خواه در منصب دولتی و یا هیچ قاضی که مستقیما قادر است نتایج انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد، در این خصوص اقدامی نکرده است. 

با این وجود، به تمام دلایل ذکر شده، نهادهای ما شکننده هستند.  به مردمی نیاز دارند که به آنها احترام می گذارند و به آن نهادها اجازه می دهند آنها را تشکیل داده، محدودشان کنند. 

سخنان چهارشنبه عصرِ سناتور "میچ مک کانل"، رهبر جمهوری خواه سنا که باید با این پست خداحافظی کند، تناقضی دردناک بود. وی که با تمام وجود یک نهادگرا است، سخنرانی بسیار دقیق و تاثیرگذاری ایراد کرد که گفته بود مخالفت با برگزیدگان جو بایدن اشتباه است در صورتی که جمعیتِ حاضر، آماده می شدند او و همکارانش را از کار برکنار کنند. 

سخنرانی مک کانل محصول دست کسی است که برای سیستم ما آنقدر اهمیت قائل است که در زمان مناسب شکست را بپذیرد. جمعیت حاضر این گونه نبودند. 

------------------------- 

* کیو اِنان QAnon‎ ، تئوری توطئه راست تندرو ست که بر اساس آن  ادعا می‌شود «دولت پنهان در ایالات متحدهٔ آمریکا» علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و هواداران او در جریان است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۶۸۸۲۰۰۹:۲۱:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
ماجرای ترامپ درسی بود برای جهانیان که چطور یک انسان خود شیفته، روانپریش و ثروتمند توانست مردم قوی ترین و پیشرفته ترین کشور جهان را فریب داده و رییس جمهور شود. البته همین مردم به اشتباه خود پی بردند و او را از اریکه قدرت پایین کشیدند. امروز مردم آمریکا از هر روز دیگری هوشیارتر هستند.
ناشناس۱۷۶۸۹۵۳۱۱:۱۶:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
محض اطلاع شما. اختلاف ترامپ و بایدن کمتر از دو درصد بود تو انتخابات. سایه ترامپیسم بر سر جهان خواهد بود
ناشناس۱۷۶۸۹۹۳۱۱:۴۰:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
در 48 ساعت گذشته اکثریت سیاستمداران دنیا دموکراسی امریکایی تمسخر کردند.
ناشناس۱۷۶۹۷۵۰۲۰:۵۲:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
البته همه آنها از کشورهای استبدادی هستند. باید هم بخندند. چون درک و فهمی از دمکراسی ندارند. دمکراسی دست آورد دوهزار ساله بشر هست و هنوز هیچ مدلی بهتر از آن وجود ندارد.
ناشناس۱۷۶۹۰۲۰۱۲:۰۲:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
با وجود چنین بحران سیاسی که در تاریخ امریکا بی سابقه است ولی باز وال استریت و بازار سهام امریکا دیروز و امروز رکورد تاریخی گذاشتند و به بالای 31 هزار واحد رسید! می دانید چرا؟ چون عملا جناح سرمایه داری و وال استریت پیروز تاریخی این نبرد بین سرمایه داران و مردم طبقه متوسط و کارگر امریکا و دنیا شد و حالا با گران کردن و افزایش دارایی خود دارند جشن می گیرند. پروژه انها به پیروزی رسید و حالا مراحل بعدی پروژه یعنی هضم کامل اقتصاد چین و هند در اقتصاد وال استریت و لندن در دستور قرار خواهد گرفت. این محافل خاص می دانند اگر هضم چین و هند را در اقتصاد و شبکه خود تکمیل کنند سیطره جهانی خود را برای دهها و شاید صدها سال تکمیل کرده اند. فقط برای نمونه به همین شرکت تسلا توجه کنید. در حالیکه تنها سیصد هزار ماشین برقی در سال تولید می کند ولی ارزش آن در سال 2020 سه برابر ارزشمند ترین تولیدکننده اتومبیل دنیا یعنی تویوتا با ده میلیون تولید شده است! تنها در سال 2020 ارزش سهام تسلا در وال استریت شش برابر شده است و بنیانگذار جوان آن مانند زاکربرگ دیروز به عنوان ثروتمند ترین انسان روی زمین شناخته شد در حالیکه در اصل چه ایلان ماسک و چه زاکربرگ فقط کارگزاران این شبکه هستند! و از همه جالبتر این است که بدانید یکی از برنامه های اصلی بایدن صرف 2 تریلیون دلار در چند سال اینده به عنوان سوبسید و یارانه و سرمایه گذاری به کارخانه هایی مانند تسلا تحت عنوان حمایت از سوختهای پاک در مقابل نفت و گاز که ثروت ملل خاورمیانه مانند ایران است خواهد بود و البته سهام اکثر قریب به اتفاق این شرکتها متعلق به همان سرمایه داران وال استریت است که رسانه ها را هم در کنترل و مالکیت مطلق خود دارند و تنها مانع انها همان ترامپ و سیاستهای ضد چین و ضد انحصار در وال استریت و حمایتی از کارگران و طبقه متوسط امریکا بود و اگر می بینید ترامپ طرفداران 75 میلیونی دارد بخاطر رنگ مو یا اخلاق ترامپ نبود. بلکه این 75 میلیون نفر متوجه شدند چه اتفاقی دارند می افتد و ترامپ برای انها اخرین سنگر بود.
ناشناس۱۷۶۹۰۲۱۱۲:۰۳:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
هفتاد میلیون امریکایی از این دیوانه طرفداری کردن ، تو بهشون میگی عاقل ؟!
ناشناس۱۷۶۹۰۳۲۱۲:۰۸:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
نه تنها مردم امریکا هوشیار نیستن بلکه خیلی از مردم ایران هم سرشون از برف ایالات متحده بیرون نیومده هنوز
نجیب۱۷۶۹۱۸۲۱۳:۳۴:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
ترامپ یک نمونه واقعی از کل مردم آمریکاست. مردمی خونریز و بی رحم که کشورشان را بر روی خون سرخ پوستان بنا کردند. تمامی اعضای کنگره و مجلس سنا تکه تکه کردن سردار عزیزمان را تایید کردند و همگی متفق القول بودند که کار درستی انجام شده است. چرا شما می خواهید آمریکا رو تطهیر کنید؟؟؟؟؟
ناشناس۱۷۶۹۵۴۰۱۸:۰۶:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
شعار دادن بسه!
ناشناس۱۷۶۹۷۳۸۲۰:۴۷:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
به نام خدا - من مخالف این عنوان نویسنده هستم عنوان باید تصحیح شود: شدیدترین حمله به هیپوکراسی آمریکا.
ناشناس۱۷۶۸۸۲۱۰۹:۲۳:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
تیتر این مطلب باید اصلاح شود: حمله به دموکراسی در آمریکا دموکراسی آمریکایی و غیر آمریکایی نمی شناسد. دموکراسی مطلق است. یا هست یا نیست.
ناشناس۱۷۶۸۹۶۰۱۱:۲۰:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
اتفاقا تسخیر ساختمان کنگره نمایش اوج دموکراسی در آمریکا بود. طبق قانون اساسی آمریکا مردم حق شورش بر علیه دولت رو دارن و مردم در روزهای گذشته از این حق خود استفاده کردن و نیروهای نظامی هم هیچ واکنش تندی نداشتن. اگر هم کسی کشته شد برای حفظ جان نماینده های حاضر در کنگره بود. ..اونها رو قتل عام میکنن
ناشناس۱۷۶۹۰۲۶۱۲:۰۵:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
دموکراسی یک لغته که هرکی هرجور بخواد تفسیر میکنه . مثلا در ایران اگر کسی بیاد تو خیابون و آشوب به پا کنه و اموال عمومی رو آتیش بزنه میشه مدافع دموکراسی و غربیها ازش حمایت میکنن . اما در امریکا و انگلیس و فرانسه اگر کسی همین کار رو بکنه میشه تروریست و آشوبگر ( طبق گفته دیروز هیلاری کلینتون ) . پس دموکراسی بیشتر یک جوکه تا واقعیت اخلاقی و منطقی و عقلانی و ..
ناشناس۱۷۶۹۰۳۵۱۲:۰۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
پس اگر کسی نظرش درمورد دموکراسی با شما اختلاف داشته باشه حتما داره اشتباه میکنه چون دموکراسی همونی هست که شما فکر میکنی و آمریکایی و غیر آمریکایی نداره!
ناشناس۱۷۶۸۸۳۰۰۹:۳۲:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
این شورش نمایشی پیش از آنکه برای احقاق حق باشد یک تجاوز به دموکراسی با تفکرات نژاد پرستانه و افراطی بود و اصولا قابل مقایسه با اعتراضات مردمی در کشورهای غیر دموکراتیک که برای آزادی و برابری است نیست
ناشناس۱۷۶۹۰۲۹۱۲:۰۶:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
جدی میفرمایید ؟
ناشناس۱۷۶۹۰۴۰۱۲:۱۰:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
جالبه که توی شورش نمایشی 4تا کشته دادن! یاد برره ای ها افتادم که توی مانور اسیر شده بودن
ناشناس۱۷۶۹۰۵۵۱۲:۱۵:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
اونوقت هدف از این شورش نمایشی چی بوده!؟ نکنه دوباره میخوان مثل نمایش 11 سپتامبر دنیا رو بدبخت کنن!؟!؟
ناشناس۱۷۶۸۸۳۱۰۹:۳۳:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
سرنوشت رییس جمهور پررو و تندرو آمریکا و هوادارانش، درسی است برای تندروها در سراسر جهان. تندروی جایی در جهان امروز ندارد. رعایت اخلاق سیاسی باید آویزه گوش همه سیاستمداران و مردم گردد.
ناشناس۱۷۶۹۰۴۹۱۲:۱۳:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
تا دیروز که میگفتی با ترامپ تا 2024!!!! چی شد پس!؟!؟
ناشناس۱۷۶۸۸۳۹۰۹:۳۹:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
عاقبت غرور و خود بزرگ بینی هر شخصی، تحقیر و شکست است. حتی اگر قوی ترین سیاستمدار جهان باشد.
ناشناس۱۷۶۹۰۴۴۱۲:۱۲:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
البته عاقبت ذلت و خود کم بینی بدتر از این میشود!
ناشناس۱۷۶۸۸۶۲۰۹:۵۴:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
قوی‌ترین و ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۱: ژاپن در صدر، ایران در رتبه ۱۰۱
ناشناس۱۷۶۸۹۸۹۱۱:۳۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
روحانی وعده داده بود که عزت و اعتبار را به پاسپورت ایرانی برگرداند اما در دولت او اعتبار پاسپورت ایرانی 8 پله سقوط کرد.
ناشناس۱۷۶۹۰۳۰۱۲:۰۶:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
اینو نگی چی بگی . تا دیروز امریکا رو میپرستیدی حالا نوکر دست به سینه ش یعنی ژاپن اومده رو بورس ؟
ناشناس۱۷۶۸۸۹۲۱۰:۱۶:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
دموکراسی یعنی اگر رای نیاوردیم بگیم تقلب شده ظاهرا ترامپ از یک سری هموطنای خودمون درس دموکراسی یاد گرفته
ناشناس۱۷۶۹۰۳۱۱۲:۰۷:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
البته میرحسین رو شخص اوباما آموزش داده بود . برای همین چند کلاس جلوتر از ترامپ حرکت میکرد
متولد 35۱۷۶۹۲۸۶۱۴:۴۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
غیرت دینی داشته باش یا لااقل آزاده باش مردم ایران را با ترامپ مقایسه نکن از خدا بترس .مردم ولی نعمت حکام هستند.
ناشناس۱۷۶۹۳۳۷۱۵:۲۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
تهاجم فرهنگی کردیم
ناشناس۱۷۶۸۹۳۴۱۰:۵۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
ما ابتدا باید از داخل قوی باشیم یک مثلی هست میگه خشت به حال سنگ گریه میکنه
ناشناس۱۷۶۸۹۷۶۱۱:۳۰:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
قوی شدن، خوردن قرص ویتامین نیست. قوی شدن تنها در تعامل با دنیا صورت می گیرد.
ناشناس۱۷۶۹۰۳۸۱۲:۰۹:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
اتفاقا ما خیلی قوی تر از آمریکا هستیم چون آمریکا فقط یک ترامپ داره و این فجایع ببار آورد ولی ما بیشمار میر ترامپ داریم که تونستیم کنترلشون کنیم
ناشناس۱۷۶۹۰۲۲۱۲:۰۳:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
باز هم اینا یه دموکراسی داشته که آسیب ببینه. ماها چی
ناشناس۱۷۶۹۰۳۹۱۲:۰۹:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
آمریکایی ها شانس آوردند که کرونا شروع شد وگرنه ترامپ ۴ سال دیگه رئیس جمهور بود
ناشناس۱۷۶۹۲۳۲۱۴:۰۳:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
مهمترین کاری که ترامپ کرد ضربه زدن به ایدئولوژی غرب در دنیا بود.
متولد 35۱۷۶۹۲۹۰۱۴:۴۹:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
ترامپ به دموکراسی آمریکا حمله کرد و شکست خورد .عاقبت دیگر مهاجمان به دموکراسی همین خواهد بود.
ناشناس۱۷۶۹۳۶۹۱۵:۵۶:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
ترامپ اندازه این حرفا نبود که دیکتاتوری راه بندازه اونم در قلب دمکراسی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    2. روسفیدی «هنیه»

    3. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

    4. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

    5. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    6. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

    7. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

    8. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

    9. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    10. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

    11. نتايج عمليات وعده صادق

    12. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

    13. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

    14. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

    16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

    آخرین عناوین