«شورش کودتاگونه»؛ تحلیلگر آمریکایی: ترامپ یک بزدل است

گروه جهان الف،   3991018093 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

حمله اخیر حامیان افراطی ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، ارزش ها و دموکراسی آمریکایی را زیر سوال برد. با این حال، به اعتقاد برخی تحلیلگران این تحرک، دستاوردی پیروزمندانه برای ترامپ نبود بلکه برعکس، بُزدلی او را به تصویر کشید و در عمل، ترامپ را به بازنده بزرگ معادلات سیاسی آمریکایی تبدیل کرد

«شورش کودتاگونه»؛ تحلیلگر آمریکایی: ترامپ یک بزدل است

به گزارش الف، مدت زمان زیادی از اقدام کودتاگونه حامیان ترامپ در حمله به ساختمان کنگره آمریکا و ایجاد آشوب در واشنگتن پایتخت آمریکا نمی گذرد و تحلیل های زیادی در مورد ماهیت این اقدام، ریشه های آن، و ابعاد و پیامدهای این مساله، ارائه شده است. بسیاری از ناظران وتحلیلگران آمریکایی و حتی افکار عمومی این کشور، عمیقا از حوادث اخیر شوکه شده اند و بر این باورند که ترامپ به هیچ عنوان صلاحیت تصدی پستی نظیر ریاست جموری آمریکا را نداشته و ندارد. با این حال، حامیان دو آتشه ترامپ از اتفاقات اخیر، قویا حمایت می کنند و با تکیه بر اعتقادات متوهمانه خود بر این باورند که نتیجه انتخابات 2020 آمریکا به سرقت رفته و فقط زمانی همه چیز درست خواهد شد که بار دیگر ترامپ به کرسی ریاست جمهوری آمریکا بنشیند. با این همه، اتفاقات اخیر آمریکا، حامل درس های مهمی است که توجه به آن ها در جای خود می تواند بسیار مفید باشد و تصویری مفید از واقعیات جاری این کشور ارائه کند. 

در این راستا، "جرمی وود" نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی آمریکا در گزارشی، به شماری از درس هایی که می‌توان از اقدام کودتاطورِ طرفداران ترامپ گرفت اشاره می کند. وی در این رابطه می نویسد: 

1: دونالد ترامپ هنوز هم یک بزدل است

«پیش از حمله طرفداران افراطی ترامپ به کنگره آمریکا، انتشار فایل صوتی مکالمه ترامپ با مسوول انتخاباتی ایالت جورجیا نشان داد که ترامپ تا چه اندازه به دموکراسی بی اعتناست و به تئوری های توطئه ایمان دارد. او واقعا باور دارد که نیروهایی نامرئی، انتخابات آمریکا را به سرقت برده اند و در حالیکه به شدت، انسانی ترسو و بزدل است، از هواداران خود می خواهد تا برای استیفای به اصطلاح حقوقش، با شجاعت رفتار کنند. 

شاید به همین دلیل باشد(بزدلی ترامپ) که وی همواره از به راه انداختن جنگ داخلی در آمریکا خودداری کرده است. ترامپ مردی است که بخش اعظم عمر خود را در موقعیت های گذرانده که به هیچگونه شجاعت فیزیکی نیاز نداشته اند. وی در عین حال، تمامی انسان های شجاع را بی رحمانه تحقیر کرده است. یکچنین انسانی، در لحظات خاصی نظیر آنچه اخیرا در آمریکا و در شهر واشنگتن اتفاق افتاد، بزدل ترین فرد است و نمی تواند وحشتش را بپوشاند. 

ترامپِ بزدل، عملا طرفداران دو آتشه اش را به میدان فرستاد تا منافعش را تامین کنند. او حتی پیشتر قول داده بود که در میان حامیانش حاضر خواهد شد. اما او چنین نکرد. اقدامات و تحریکات او موجب شد تا دست کم 4 نفر جان خود را از دست بدهند. همه این ها زمانی اتفاق افتادند که ترامپ در محلی نامعلوم پنهان شده بود. 

2: جامعه آمریکا در برابر دشمنان داخلی بی دفاع است

اگر شما پیشتر محوطه کنگره آمریکا را دیده باشید، این احساس به شما دست خواهد داد که این منطقه به شدت محافظت می شود و عمیقا تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد. اتفاقات دیروز آمریکا به خوبی نشان داد که برخی انسان های بی فکر در جامعه آمریکا به راحتی قادرند وارد یکی از حساسترین نهادهای دموکراسی آمریکایی شوند و بدون ترس از هرگونه تبعات و پیامدهایی، دست به اقدامات مجرمانه بزنند. 

بسیاری از حامیان افراطی ترامپ که وارد کنگره شدند و عکس های سلفی می گرفتند، انگار به دنبال مشهور شدن در فضای مجازی بودند. تک تک آن ها باید محاکمه شوند. به راستی آنهایی که مسوولیت پیش بینی وقایعی نظیر این را داشتند، چطور نتوانستند رویکردی مناسب اتخاذ کنند و عملا، موجب رخدادِ فاجعه ای در این حد شدند؟ این مساله نشان می دهد که تا چه حد مردم و جامعه آمریکا در برابر تهدیداتی از جانب دشمنان داخلی این کشور، تنها و بی دفاع هستند. 

3: کودتای حامیان ترامپ، با ورود غیرقانونی آن ها به ساختمان کنگره آغاز نشد

در دوره چهارساله حضو ترامپ و حامیان وی در قدرت، ما بارها و بارها مجبور شده ایم تا عبارت "آیا شرم نمی‌کنید؟" را در واکنش به اقدامات مختلف آن ها به کار ببریم. آنچه اخیرا در آمریکا اتفاق افتاد، در نتیجه سیاست‌های بیمار گونه ترامپ و سیاستمداران حامی وی روی داد که با طرح مسائل و سیاست های عجیب و غریب، عملا آمریکا را به نقطه ای غیرقابل باور رساندند. تک تک آن ها باید محاکمه شوند. 

اقدامات آن ها خسارتی جدی برای وجهه بین المللی آمریکا بوده است. اشتباه خواهد بود اگر نقطه شروع وقایع اخیر در آمریکا را مربوط به خودسری عده ای از حامیان ترامپ در شکستنِ شیشه های ساختمان کنگره و هجوم دیگران به داخل ساختمان بدانیم. ریشه این حادثه، در بحران سازی های عمیق ترامپ و تیم وی نهفته است که در چهار سال اخیر در قدرت بوده اند و چیز جز یک توهم دسته جمعی را در آمریکا ایجاد نکرده اند. 

4: تلاش برای کودتا به جایی نرسید

آنچه در حمله به ساختمان کنگره آمریکا اتفاق افتاد، بیانگر یک کودتای تمام عیار بود با این حال تا حدی ویژگی‌های یک شورش که در آن عاملان کودتا، هیچ مجازاتی را پیش روی خود نمی دیدند، دارا بود. مساله مهم در این میان این است که این رویداد، انتقال مسالمت آمیز قدرت در بالاترین سطح در آمریکا را با چالش و مشکل مواجه کرد. درست به همین دلیل است که شورشیان باید به سخت ترین شیوه ممکن مجازات شوند. 

حمله به ساختمان کنگره آمریکا، از بی نظمی عمیقی که بر جامعه و ساختار سیاسی آمریکا حاکم است حکایت دارد. بسیاری از مقام ها و نهادهای آمریکایی، در همان آغازین دقایق تلاش کودتاگونه ترامپ و حامیانش، آن را محکوم کردند. در واقع، این تلاش مخرب آن ها در همان نخستین دقایق، محکوم به نابودی بود. این مساله نقطه مقابل آن چیزی است که کودتاهای موفق با آن رو به رو می شوند. در جریان آن ها(کودتاهای موفق)، بلافاصله بسیاری از نهادها نظیر ارتش و سازمان های مختلف، با کودتا همراهی می کنند. اما آنچه در آمریکا به تازگی اتفاق افتاد، کاملا با این مساله فاصله داشت و تنها نمودی از آشوب طلبی های ترامپ و حامیان خطرناکش بود. 

5: بزرگترین بازنده، ترامپ بود

من(نویسنده مقاله: جرمی وود)، در ماه اکتبر سال قبل میلادی پیش بینی کرده بودم که ترامپ(با شکست از بایدن در انتخابات 2020)، پیروزی او را به وی تبریک نخواهد گفت. با این حال مجبور است تا اسباب و اثاثیه خود را در تاریخ مقرر از کاخ سفید جمع کند و قدرت را ترک کند. ترامپ اخیرا در جریان توئیتی دقیقا این مساله را تایید کرد و گفت گه در روز مقرر، قدرت را به بایدن تحویل خواهد داد. 

اینطور به نظر می رسد که وی کاملا ترسیده است(پس از حادثه حمله حامیانش به ساختمان کنگره). طرفداران ترامپ عملا کارهای قبیحی را در جریان حمله به ساختمان کنگره آمریکا انجام دادند که وی(ترامپ) هم نمی تواند از  آن ها اعلام برائت کند. همین مساله موجب شد تا بسیاری از طرفداران جمهوریخواه ترامپ، از وی فاصله بگیرند. هر انسانی که اندک شناختی از ترامپ داشت به خوبی می دانست که وی در نهایت به این نقطه فاجعه بار خواهد رسید. 

ترامپ هنوز هم ادعا می کند که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 به سرقت رفته با این حال، دوست ندارد تا عواقب ادعایش را بپذیرد و در این راه، به اصطلاح، شجاعت به خرج دهد. درست به همین دلیل است که باید او را یک بازنده تمام عیار دانست. فردی که هم دیگران را به نابودی می کشاند و هم بر افکار و ایده های غلطش پافشاری می کند و همه را از خود دور خواهد کرد». 

***نویسنده: جرمی وود، وی تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا است. 

*لینک: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/01/five-lessons-coup-attempt/617578/

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۶۸۱۶۳۱۸:۴۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
همه می دونیم که ترامپ با ما و ما با ترامپ خیلی مسئله داشتیم. ولی اگر می بینید میلیونها نفر از مردم امریکا که معمولا هرگز وارد اینجور درگیری های سیاسی نمی شوند اینچنین وارد میدان شدند به خاطر رنگ مو یا مدل صحبت کردن ترامپ نیست. این یک توطئه عظیم مافیای سرمایه داران محافل خاصی مانند سورس و بلومبرگ و مورداک و زوکربرگ و.. هست که هدفش در دست گرفتن امریکا و دنیا در دستان سرمایه داری خود است. این مردم که در خیابانها هستند این را متوجه هستند. اگر در امریکا زندگی کنید و با این مردم از نزدیک برخورد داشته باشید و انها به شما اعتماد کنند متوجه می شوید چه اندازه از افرادی مانند سورس و مورداک و بلومبرگ و سرمایه داران جهانخوار وال استریت متنفر هستند. انها می دانند این محفل می خواهد امریکا و کل دنیا را با تقلب و پول و قدرت رسانه های خود به عصر خفقان ببرند. برای انها اصلا کارگر امریکایی یا چینی یا ایرانی مهم نیست. انها فقط می خواهند سیطره خود را در دنیا برای چند ده سال یا حتی چند قرن اینده تکمیل کنند و ترامپ برای این مردم اخرین سنگر است. ترامپ در برابر ادلسون و این سرمایه داران که بدنبال سود بیشتر در چین و هند و اروپا و کره و ویتنام و افریقا و دنیا هستند برای حفظ منافع مردم و کارگران امریکایی و کشاورزان امریکایی و در واقع دنیا ایستاده است. می بینید که هزاران نفر شهادت تحت قسم دادند که این محافل ابر سرمایه داری که ریشه انها در وال استریت و دربار انگلیس و البته حیفا قرار دارند چه تقلب عریان و مشمئز کننده ای انجام دادند ولی حتی یک قاضی و یا یک رسانه و خبرنگار معروف از ترس قدرت و زر و زور این محافل حاضر به شنیدن این شهادتنامه ها نشده است. انها می دانند اگر اینها بدون مانع به مسیر خود ادامه دهند دنیا برای همیشه و حداقل تا صد سال اینده در درستان سرمایه دارانی از محفل لندن و حیفا و نیویورک خواهد بود. دنیابدی هست ولی در انصورت واقعا غیر قابل تحمل خواهد بود.
ناشناس۱۷۶۸۱۷۳۱۸:۵۱:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
ترامپ کلا محبوب مورخین امریکایی نبود و جزو چارک پایینی روسای جمهور امریکا محسوب میشد، ولی بعد از اتفاقات انتخابات و عدم تمکینش به آرا و الان هم دعوت به شورش،احتمالا در دسته بوچنن و گرانت به عنوان بدترین روسای جمهور تاریخ امریکا قرار بگیره
ناشناس۱۷۶۸۳۴۵۲۰:۵۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در دموکراسی، مردم با هیچ کسی عهد اخوت نمی بندند. افراد تنها با قانون سنجیده می شوند. افراد نمی توانند قانون را دور بزنند. آحاد مردم در مقابل قانون یکسان هستند. به هیچ فرد و دسته ای امتیازات ویژه داده نمی شود. نماینده های مردم فقط برای قانون کار کرده و قانون ملاک عمل آنها است.
نجیب۱۷۶۹۲۰۰۱۳:۴۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
اشکال دموکراسی همینه. هر شخصی می تواند رای دهد.
ناشناس۱۷۶۸۳۶۵۲۱:۱۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
قابل توجه نمایندگان مجلس مواظب باشید با رای فروشی خود به دولت بودجه ای تصوسب نکنید که حوادثی نظیر حوادث ابان را پدید آورد
ناشناس۱۷۶۸۳۶۸۲۱:۱۶:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
دموکراسی به عنوان بزرگترین و بهترین دستاورد سیاسی جوامع مترقی توسط چند نفر پدیدار نشده که با چند نفر معترض تند رو دچار خدشه ای شود.
ناشناس۱۷۶۸۹۹۶۱۱:۴۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
دموکراسی امریکایی با سرکوب و قتل عام معترضان خدشه دار شد.
ناشناس۱۷۶۸۴۱۱۲۱:۴۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
طرفداران ترامپ در امریکا قانون گریزی و فتنه انگیزی اصلاح طلبان در سال 88 را زنده کردند.
ناشناس۱۷۶۸۴۳۲۲۲:۰۳:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
با وجود چنین بحران سیاسی که در تاریخ امریکا بی سابقه است ولی باز وال استریت و بازار سهام امریکا دیروز و امروز رکورد تاریخی گذاشتند و به بالای 31 هزار واحد رسید! می دانید چرا؟ چون عملا جناح سرمایه داری و وال استریت پیروز تاریخی این نبرد بین سرمایه داران محافل خاص و مردم طبقه متوسط و کارگر امریکا شد و حالا با گران کردن و افزایش دارایی خود دارند جشن می گیرند. پروژه انها به پیروزی رسید و حالا مراحل بعدی پروژه یعنی هضم کامل اقتصاد چین و هند در اقتصاد وال استریت و لندن در دستور قرار خواهد گرفت. این محافل خاص می دانند اگر هضم چین و هند را در اقتصاد و شبکه خود تکمیل کنند سیطره جهانی خود را برای دهها و شاید صدها سال تکمیل کرده اند.
مصطفي۱۷۶۸۷۵۷۰۷:۴۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
همه لجبازي اخير ترامپ رو ديديم معقول تر اينست كه: انتقام بايد از ترامپ و داماد ترامپ و دخترش بعنوان شركاي جرم گرفته شود نه از دولت و ملت امريكا بايد ترامپ و شركتش ، ^بنياد ترامپ^ رو ورشكست كرد
م.ا.نیا۱۷۶۸۱۷۶۱۸:۵۶:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
همچنانکه میخائیل گورباچف عامل تجزیه اتحاد سیوسیالیستی جماهیرشوروی شد. انشاء ا...ترامپ هم عامل تجزیه و فروفاشی ایالات متحده آمریکا به 15 کشور مستقل خواهد شد.این جبر تاریخ است. دهها سال سازمانهای اطلاعاتی غرب در بدنه شوروی بمب های سیاسی- اقتصادی- نظامی -تبلیغات و..کار گذاشتند!!؟؟ سر انجام از درون فروپاشید.حالا نوبت نظام الیگارشی لگام گریخته سرمایه داری و نژاد پرست ایالات متحده آمریکاست. بدون شک انشقاق و تبعیض نژادی- طبقاتی داخلی در سرعت بخشیدن به این فروپاشی سرعتی دوچندان خواهد بخشید. کاخ ظلم و جور و تجاوز فرعونها و طاغوت های زمانه عاقبتی جزء سرنگونی ندارند .
ناشناس۱۷۶۸۳۵۱۲۱:۰۴:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
فکر می کنی که شوروی مضمحل شده است. ساختار روسیه همان ساختار شوروی است. چند سال است که پوتین، افسر KGB شوروی، رییس جمهور روسیه است؟ اخیرا با اصلاحاتی که در قانون انجام داد، چند سال دیگر رییس جمهور روسیه خواهد ماند؟
ناشناس۱۷۶۹۰۱۵۱۱:۵۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
الان ولادمیر پوتین چقدر خوشحاله. تو دلش قند آب شده!
ناشناس۱۷۶۸۳۵۸۲۱:۱۰:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
ترامپ می خواست مثل پوتین ؛ اردوغان؛ مادورو؛ بن سلمان؛ کیم جونگ اون؛ بشار اسد و صدها دیکتاتور دیگه از قدرت نره کنار ولی نتوانست. و قدرت آمریکا در اینه نه بمب اتمی یا ناو جنگی.
ناشناس۱۷۶۹۰۰۴۱۱:۵۰:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
دولت امریکا چرا از دیکتاتورهای همچون بن سلمان و بن زاید و پادشاه بحرین و غیره حمایت می کند ؟!
ناشناس۱۷۶۸۳۶۰۲۱:۱۲:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
شما معنی دموکراسی نمی دانی. دموکراسی یعنی یک گروه از ملت بقیه ملت خودشون رو استثمار نکنند.
ناشناس۱۷۶۸۳۶۴۲۱:۱۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در کشوری که پارلمان و دستگاه قضایی در برابر رای و نظر شخص اول کشور می ایستد و رسانه ها و شبکه های اجتماعی بدون ترس سخنان او را حذف و محدود میکنند یعنی دموکراسی حاکم است
ناشناس۱۷۶۸۳۹۴۲۱:۳۷:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
آره دیگه آمریکا دیگه داره نفس های آخرش و میکشه . آن قدر ضعیف شده که خودش را به زور سر پا نگه داشته. مردمش همه از گرانی و کمبود مواد غذایی لاغر شده اند و گنداب و بدبختی از سر و روی شهرهایش می بارد. فساد و رشوه و رانت ..
ناشناس۱۷۶۸۱۸۷۱۹:۰۸:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
حوادث دیروز آمریکا، آموزش و درس دموکراسی بود برای همه کشورهای جهان.
ناشناس۱۷۶۸۴۱۲۲۱:۴۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
سرکوب و قتل عام معترضان نشانه اوج دیکتاتوری امریکا بود.
ناشناس۱۷۶۸۴۸۷۲۲:۴۱:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
یعنی اگر رای نیاوردیم بگیم تقلب شده
ناشناس۱۷۶۸۴۹۵۲۲:۵۱:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
ماله کشی کافیه!
ناشناس۱۷۶۸۱۹۰۱۹:۱۰:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
دیروز دموکراسی در آمریکا نشان داد که قانون خودی و غیر خودی نمی شناسد!!!!
ناشناس۱۷۶۸۴۱۵۲۱:۵۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
قانون شکنی و قانون گریزی دولت امریکا مایه تاسف و شرمساری است.
ناشناس۱۷۶۸۱۹۶۱۹:۱۴:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
عاقبت همه سیاستمداران و حکم رانان خودشیفته مانند ترامپ، شکست و ناکامی است.
ناشناس۱۷۶۸۴۱۶۲۱:۵۲:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
عاقبت خود شیفته هایی همچون ترامپ و موسوی و کروبی شکست و ناکامی است.
ناشناس۱۷۶۸۱۹۸۱۹:۱۵:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
اگر ترامپ رییس جمهور یک کشور جهان سومی بود، مادام العمر حاکم می شد. اما در آمریکا قانون جلوی او را گرفت.
ناشناس۱۷۶۸۳۷۹۲۱:۲۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
تو ایران هم یه بنده خدای مرحومی این عقیده داشت
ناشناس۱۷۶۸۴۰۸۲۱:۴۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
برخی تندروهای اصلاح طلب در دهه 70 بدنبال مادام العمر کردن ریاست جمهوری حجت الاسلام هاشمی بودند.
ناشناس۱۷۶۸۲۱۱۱۹:۲۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
عراقچی: برجام بهترین توافق بود
ناشناس۱۷۶۸۳۷۵۲۱:۲۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
هیلاری کلینتون: برجام توافق برد برد بود.
ناشناس۱۷۶۹۰۰۰۱۱:۴۶:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
اعتراف ظریف: مذاکره با امریکا ارزش وقت گذاشتن ندارد.
ناشناس۱۷۶۸۴۰۰۲۱:۴۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۷۶۸۴۶۱۲۲:۲۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
خسارت محض برجام برای مردم و کشور هیچ آورده ای نداشت.
ناشناس۱۷۶۹۰۰۲۱۱:۴۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
جان کری: اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۱۷۶۹۰۰۳۱۱:۴۸:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
ظریف: حاج قاسم هیچگاه برجام را تایید نکرد.
ناشناس۱۷۶۸۲۲۳۱۹:۳۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در دموکراسی همه چیز عریان است. اگر کره شمالی، روسیه، چین،.. بود: آیا پلیس به همین صورت با تظاهر کنندگان برخورد می کرد؟ آیا پخش زنده تلویزیونی ادامه پیدا می کرد؟ آیا تظاهرات بعد از 4 ساعت خاتمه و مجلس به کار خودش ادامه می داد؟ آیا تنها یک نفر بر اثر شلیک گلوله و 3 نفر زیر دست و پا جان خودشان را از دست می دادند؟ آیا رییس جمهور آزادانه انتخاب می شد یا اینکه مادام العمر و با دستکاری قانون برای چند دوره انتخاب می شد؟ به این سوالات خوب فکر کنید.
ناشناس۱۷۶۸۴۰۵۲۱:۴۳:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
4 کشته و 52 بازداشتی و اعلام حکومت نظامی در واشنگتن این است دموکراسی امریکایی ! خخ
ناشناس۱۷۶۸۸۷۱۱۰:۰۲:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
واقعا خیلی خجالت آوره رفتن توی کنگره قانونگذاری را مختل کردند یک نفر کشته شده عجب بیرحم هستند !!!!
ناشناس۱۷۶۸۴۲۲۲۱:۵۷:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
روحانی: آنچه دیدیم نشان داد دموکراسی غربی چقدر فشل و سست است.
ناشناس۱۷۶۸۸۲۹۰۹:۳۲:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
نسبت جمعیت نیروهای امنیتی و نظامی به معترضان بسیار مهم است.اگر صحنه برخورد را ببنید همین ۱نفر فاجعه است. اما به دو دلیل هیچوقت چنین مقایسه ای صحیح نیست: ۱-رسانه : بدیهی است رسانه های غرب و امریکا تقریبا تنها صداست ۲-محکومیت اقدام خلاف دموکراسی: در اولین دقایق موج محکومیت ها شروع شد ..
ناشناس۱۷۶۸۲۶۸۲۰:۰۶:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
کودتاگران دیکتاتور امریکا به کودتاگران فتنه گر استمرار طلب سال 88 شباهت بسیار زیادی دارند.
ناشناس۱۷۶۸۳۲۱۲۰:۳۹:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
قوی و قدرتمند بودن یک کشور از وضعیت مردمانش مشخص می شود. کشوری با مردم گرسنه و دردمند و بیکار قوی نیست.
ناشناس۱۷۶۸۴۱۸۲۱:۵۵:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در امریکا 40 میلیون نفر زیر خط فقر قرار دارند و با کوپن غذا دریافت می کنند و تعداد افراد بیکار و گرسنه و بی خانمان در اثر کرونا به شدت افزایش یافته اند.
H۱۷۶۸۳۲۵۲۰:۴۲:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
چین شورش شد تانک به خیابانها امد امریکا شورش شد حکومت نظامی اعلام شد ولی ایران نه ماه قانون شکنان کشور به آشوب کشیدند نه تانکی آمد نه حکومت نظامی شد
ناشناس۱۷۶۸۴۵۸۲۲:۱۹:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در چین اعتراض شد و حکومت چین با تانک در میدان تیانمن و خیابان های اطراف به مردم حمله کرد و جمع کثیری کشتد و تا الان آمار و ارقام واقعی مشخص نشده که چند هزار نفر بودن ولی در امریکا بعد از کشته شدن یک نفر با شلیک تیر و سه نفر در هجوم و در زیر دست و پا کشته شدند و ظرف کمتر از چهار ساعت مشخص و اعلام شد. فرق یک کشور کمونیستی و تمامی خواه و غیر مردمی با یک کشور آزاد در همین احوال و مسیر حکومت داری است البته رفتار ترامپ بر اساس دستور و صلاحدید پوتین است ولی خوشبختانه ترامپ جانی و تروریست هم گور بگور میشود هرچقدر پوتین ازش حمایت کنه ولی اتفاق می افته
ناشناس۱۷۶۸۳۲۹۲۰:۴۳:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
ترامپ تا 13 روز دیگر از مسند قدرت پایین می آید. اما آثار یادگاری هایش که همانا تحریم ها هستند، سالهای سال با مردم ایران خواهند بود.
ناشناس۱۷۶۸۳۸۱۲۱:۲۳:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
درسته که ترامپ تحریم کرد ولی سنگین ترین تحریمها دموکراتها وضع کردن
دموکراسی زاده۱۷۶۸۳۴۱۲۰:۵۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
دموکراسی یعنی قیمت یک عدد تخم مرغ 1500 تومن
ناشناس۱۷۶۸۳۵۰۲۱:۰۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
همپیمانان آمریکا با همراهی نویسندگان وابسته و رسانه های جمعی در صددند که موضوع انتخابات آمریکا و دیگر معضلات و صدها موضوع که واقعیت های آمریکا و غرب است را با این ترفندکه مجری و مشکل اصلی ترامپ است خاتمه شده قلمداد کنند این در حالی است که ترامپ زاییده یک جریان است که چند دهه است شروع شده و اخیرا بنام ترامپیسم نامیده می شود و تمام ناشدنی تا جایی که ان شالله این جریان بساط لیبرال دمکراسی غرب را پیچیده و به زباله دان تاریخ می اندازد.
ناشناس۱۷۶۸۵۳۲۲۳:۱۹:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
بر خلاف بسیاری از کسانی که دلبسته به دمکراسی غربی و یا عناد با نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند ما از این شورش ها که دهها سال است آمریکایی ها علیه دیگر کشورها طراحی واعمال می کنند بسیار خوشحال هستیم.
ناشناس۱۷۶۸۶۷۸۰۲:۴۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
ترامپ هم میخواست مثل پوتین؛ اردوغان؛ مادورو؛ بن سلمان؛ کیم جونگ اون؛ بشار اسدو صدها دیکتاتوره دیگه از قدرت نره کنار ولی نتوانست و قدرت آمریکا در اینه نه بمب اتم یا ناو جنگی.
ناشناس۱۷۶۸۷۱۲۰۵:۴۲:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
فقط حواستون باشه که اگر روزی روزگاری آمریکا فروبپاشه ما مشکلات بزرگتری پیدا خواهیم کرد که فقط یکیش چشم طمع روسیه است....
ناشناس۱۷۶۸۷۸۶۰۸:۴۶:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
ترامپ علف هرز باغ دموکراسی بود که برای ابد خشکانده شد
سلام۱۷۶۸۸۸۱۱۰:۰۸:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
با از بین رفتن اورپا و آمریکا توسط چین همه حسرت ترامپ خواهد خورد ، بهترین رئیس جمهور که در چهار سال کمترین کشته سربازان داد و کمترین بیکاری در آمریکا نتیجه عملکردش
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین