چطور محافظ برق مناسب هر وسیله برقی را انتخاب نماییم ؟

اقتصادی،   3991018073

محافظ برق می تواند از وسایلی که با استفاده از برق کار می کنند در برابر نوسان جریان الکتریکی حفاظت نماید.

خاموش و روشن شدن های دستگاه های برقی بر اثر قطع و وصل شدن برق به این دستگاه ها آسیب های جدی وارد می کند، به همین خاطر وسایلی مانند یخچال فریزر، کامپیوتر، کولر گازی و تلوزیون، با توجه به اینکه در طول شبانه روز تقریبا به صورت دائمی روشن می باشند، لازم است از دستگاه های محافظ برق خانگی برای این وسایل استفاده شود تا از وارد آمدن خسارت ناشی از نوسان برق پیشگیری گردد. 

عملکرد محافظ برق یا محافظ ولتاژ به این صورت می باشد که، محافظ برق در میان مسیر پریز برق و دستگاه قرار گرفته و برق پس از عبور از محافظ وارد دستگاه می شود. در این مسیر اگر به هر علتی ولتاژ برق ورودی به محافظ دچار نوسان شود، محافظ به صورت اتوماتیک جریان برق را قطع کرده و بعد از ثابت شدن ولتاژ، مجددا جریان برق را وصل می کند. 

برای درک بهتر عملکرد محافظ برق لازم است تا مفهوم ولتاژ را به درستی بدانیم. ولتاژ یا فشار برق، وظیفه جابجا کردن بار الکتریکی یا همان برق را در درون سیم بر عهده دارد. در واقع برق سوار بر ولتاژ از یک نقطه به نقطه ای دیگر حرکت می کند. بنابراین زمانی که از نوسان ولتاژ صحبت میکنیم در واقع می خواهیم کاهش یا افزایش سرعت حرکت برق در درون سیم را توضیح دهیم، در نتیجه تغییر سرعت حرکت برق در درون سیم باعث ایجاد نوسان می شود.

 

 

محافظ برق یخچال

یخچال فریزر یکی از وسایل خانه می باشد که از اولین روزی که خریداری می شود تا آخرین روزی که مورد استفاده قرار میگیرد به طور دائم روشن بوده و از جریان برق استفاده می کند. به دلیل استفاده همیشگی یخچال از برق، باید از این وسیله ضروری در خانه به درستی محافظت گردد. استفاده از محافظ برق یخچال فریزر بهترین وسیله برای مراقبت از یخچال های معمولی و یخچالی های ساید بای ساید در برابر نوسانات جریان برق می باشد. باید بدانید که هزینه تعویض کومپرسور (موتور) یخچالی معمولی در زمستان 1399 بالغ بر پنج میلیون تومان می باشد. به همین خاطر خرید بهترین محافظ برق یخچال در برابر هزینه های تعمیر و تعویض قطعات یخچال بسیار به صرفه است. 

ولتاژ برق خانگی در ایران برابر با 220 ولت می باشد، به همین خاطر تمام دستگاه های محافظ برای کنترل ولتاژ برق از یک استاندارد ثابت برخوردار هستند. ولی وات یا میزان برق مصرفی یخچال ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال یخچال 12 فوت 280 وات برق مصرف میکند و یخچال 16 فوت 350 وات و یخچال 20 فوت 420 وات برق لازم دارد تا روشن شود. با توجه به اینکه یخچال دائما روشن می باشد و برق زیادی را مصرف می نماید، فشار زیادی هم به محافظ برق خواهد آورد و اگر محافظ بی کیفیت استفاده نمایید خواهید دید که فشار برق مصرفی باعث داغ شدن سیم های محافظ شده و در بسیاری از موارد خود محافظ سوخته و از کار می افتد و در صورتی که برق مصرفی یخچال زیاد باشد گاها محافظ آنقدر داغ می شود که باعث آب شدن قسمت های پلاستیکی محافظ می گردد. 

به همین خاطر با انتخاب محافظ برق یخچال با کیفیت با خیالی آسوده از دستگاه استفاده نمایید. 

 

محافظ برق تلوزیون

یکی از دلایل اصلی آسیب دیدن انواع تلوزیون، نوسان برق است که اگر برای آن چاره ای در نظر گرفته نشود، در طولانی مدت باعث خرابی و از کار افتادن تلوزیون می شود. استفاده از محافظ برق تلوزیون با کیفیت که توان کنترل جریان برق و ولتاژ ورودی را داشته باشد، می تواند به درستی از تلوزیون محافظ کرده و عمر مفید آن را افزایش دهد.  

عدم استفاده از محافظ برق تلوزیون می تواند باعث آسیب دیدن برد های دستگاه شده و حتی در برخی مواقع سوراخ هایی بر روی برد ایجاد می گردد. در صورتی که این صدمات برای تلوزیون های ال سی دی اتفاق بیوفتد هزینه های تعمیر آن بسیار زیاد خواهد شد. در نظر داشته باشید که با توجه به قیمت های موجود در بازار استفاده از محافظ برق بسیار بهینه خواهد بود. برای مثال محافظ برق تلوزیون میکرومکس که به عنوان یکی از بهترین برند های موجود در بازار شناخته می شود را می توانید از طریق پخش لوازم الکتریکی لاله زار با قیمت 137.000 تومان به صورت آنلاین خریداری نمایید، در حالی که قیمت تلوزیون ال ای دی هوشمند سامسونگ 55 اینچ مبلغ 24.900.000 تومان است. مقایسه همین دو قیمت ضرورت استفاده از محافظ برق تلوزیون را نشان می دهد. 

محافظ برق کامپیوتر

کامپیوترهای خانگی از آن دستگاه هایی می باشند که در طول روز به صورت مکرر خاموش و روشن میگردند. همچنین کامپیوتر ها دارای قطعات مختلفی هستند که هر کدام ولتاژ و وات متفاوتی مصرف می کنند. البته قطعه پاور در داخل کیس وظیفه توزیع و کنترل جریان برق را بر عهده دارد، ولی با توجه به فشار زیادی که بر روی این قطعه می باشد استفاده از محافظ برق کامپیوتر مانع آسیب دیدن پاور می شود. باید بدانید که خراب شدن پاور باعث صدمه خوردن مادربرد اصلی شده و موجب سوختن برخی از قطعات موجود بر روی مادربرد می گردد، که گاها قابل تعمیر هم نیستند و باید تعویض شوند. با در نظر گرفتن هزینه ها و دردسر های تعمیر کامپیوتر بهترین گزینه محافظت از آن از طریق محافظ ولتاژ کامپیوتر می باشد.

 

محافظ برق کولرگازی

کولر های گازی برق بسیار زیادی مصرف میکنند و این موضوع فشار زیادی به دستگاه می آورد. معمولا کولر های گازی 12 ساعت در روز روشن هستند که باعث می شود آسیب پذیری دستگاه در برار نوسان ولتاژ افزایش پیدا کند. وجود دستگاه های برقی مختلف در خانه یا محل کار که برق مصرفی خود را از کنتوری واحد دریافت میکنند، گاها باعث ایجاد نوسان در برق می شود. البته این جدای از نوساناتی است که به دلایل مختلف در برق شهری ایجاد میگردد. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده منطقی است که با هزینه ای کم مانع یک زیان بزرگ از نظر مالی بشویم. به این دلیل استفاده از محافظ برق کولر گازی که دارای نشان استاندارد بوده و از کیفیت مطلوب برخوردار است، آسیب پذیر کولر گازی را کمتر کرده و مانع صدمه خوردن بر اثر نوسان برق می شود. قطعا بهترین محافظ کولر گازی، محافظی می باشد که متناسب با برق مصرفی (وات) و سرعت جریان برق (ولتاژ) دستگاه باشد. در هنگام استفاده از محافظ برق برای کولر گازی زمان زیادی طول می کشد که برق به کولر گازی برسد، این موضوع بدان خاطر است که زمان تاخیر محافظ های کولر گازی بین 210 تا 240 ثانیه است.