«آبروریزی دموکراسی آمریکایی» به روایت تحلیلگر نشریه آتلانتیک

جهان،   3991018050 ۱۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه آتلانتیک در واکنش به ورود معترضان خشمگین ترامپیست به ساختمان کنگره آمریکا این اتفاق را مایه آبروریزی برای دموکراسی آمریکایی خوانده و نوشته است آن‌هایی که به ترامپ کمک کردند تا قدرت را در آمریکا به دست گیرد، به هیچ عنوان فکر نمی کردند که وی روزی، حامیان خود را تحریک به اقدام علیه دموکراسیِ آمریکایی کند.

«آبروریزی دموکراسی آمریکایی» به روایت تحلیلگر نشریه آتلانتیک

به گزارش الف، "ایلین گودفری"  نویسنده و تحلیلگر ارشد "نشریه آتلانتیک" در مقاله ای، از جمهوریخواهانی که به دونالد ترامپ کمک کردند تا به قدرت برسد، انتقاد می کند و بر این باور است که آن ها اکنون و همزمان با حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، با چهره واقعی هیولایی که او را به قدرت رسانده اند، رو به رو شده اند. گودفری در این رابطه می نویسد: 

«شورش اخیر حامیان دوآتشه دونالد ترامپ در حمله به ساختمان کنگره آمریکا، نمودی از توهم عمیقِ "ترامپیسم" و حامیان آن، در ایالات متحده آمریکا بود. پیش از وقوع این حادثه، هزاران نفر از حامیان ترامپ، از اقصی نقاط آمریکا وارد واشنگتن شدند تا تحت تاثیر تحریکات ترامپ، آخرین اقداماتی که برای ماندن او در قدرت میتوانستند بکنند را انجام دهند. تمامی امید حامیان ترامپ در جریان آشوب های اخیر در ساختمان کنگره این کشور این بود که نمایندگان کنگره آمریکا، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا را تایید نکنند و زمینه را برای ماندنِ ترامپ در قدرت فراهم کنند. یکی از حامیان افراطی ترامپ در جریان تنش های اخیر آمریکا به من(نویسنده مقاله) گفت که "ما تا زمانی که یک انتخابات عادلانه برگزار نشود، تسلیم نخواهیم شد. دونالد ترامپ باید همچنان رئیس جمهور آمریکا باشد". 

با این همه، تکرار مکرر شعارهایی نظیر "سرقت نتیجه انتخابات را متوقف کنید" و یا دیگر شعارهای مرتبط با آن، موجب شد تا زمینه برای وقوع خشونت فراهم شود و آن چیزی اتفاق بیفتد که در جلوی چشم جهانیان، به مهمترین جلوه از آبروریزی آمریکا تبدیل شد. سیل عظیمی از حامیان ترامپ به ناگه، وارد ساختمان کنگره شده و ضمن حمله به نیرهای‌امنیتی، موجب فرار بسیاری از نمایندگان کنگره شدند. این مساله، چالشی جدی و عمیق برای دموکراسی آمریکایی بود. شورش حامیان ترامپ و حمله آن ها به ساختمان کنگره آمریکا، جز مواردی در تاریخ آمریکا به حساب می آید که یک رهبر بی فکر نظیر ترامپ، با تنش‌آفرینی و تحریکات خود، عده ای از مردم را تهییج کرد و موجب شد تا آن ها خشمگین شوند و اقدامی شرم آور را انجام دهند. 

آن هایی که به ترامپ کمک کردند تا قدرت را در آمریکا به دست گیرد، به هیچ عنوان فکر نمی کردند که وی روزی، حامیان خود را تحریک به اقدام علیه "دموکراسی آمریکایی" کند. آن ها ابدا فکر نمی کردند که حامیان ترامپ، شیشه‌های کنگره آمریکا را بشکنند و در اقدامی کودتا گونه، ساختمان کنگره را به تسخیر خود درآورند. آن ها انتظار نداشتند که شماری از اوباش در قالب حامیان ترامپ وارد یکی از مهمترین نهادهای دموکراسی آمریکایی شوند، آن ها انتظار نداشتند که دست کم چهار نفر از جمله یک زن در جریان حادثه مذکور کشته شوند. از نظر این افراد، ترامپ فردی بود که با استفاده از وی می توانستند در قدرت بمانند، قضاتِ مطلوب خود را در قدرت نگه دارند، و تا حد زیادی از پرداخت مالیات طفره روند. امروز و با حمله گسترده ترامپ و حامیان وی، آن ها با غول و هیولای زشتی(ترامپ) که خود آن را ساختند رو به رو شده اند. 

حامیان ترامپ حتی قبل از اینکه وی تحریکات خود را همزمان با نزدیک شدن به تاریخ شش ژانویه و تایید نهایی انتخابات 2020 آمریکا در کنگره این کشورتشدید کند، حرکت به سمت واشنگتن و ساختمان کنگره را آغاز کرده بودند. نمایندگان کنگره آمریکا در حال انجام کار خود بودند که ناگهان از میان جمعیت آشوبگران(بیرون از ساختمان کنگره) یکی از حامیان ترامپ فریاد زد که "به داخل حمله کنید، بگذارید آن ها صدای شما را بشنوند". همزمان با افزایش جمعیت، عده ای اقدام به بالارفتن از نرده های حفاظتی کردند. در این زمان، برخی نیروهای پلیس اقدام به شلیک گاز اشک آور کردند. شماری از حامیان ترامپ که به دنبال اعتراضات مسالمت آمیز بودند، بلافاصله محل را ترک کردند. با این حال، شمار زیادی از هواداران ترامپ، ماسک های ضد گاز اشک آور خود را در آوردند و به اقدامات تنش آفرین خود ادامه دادند. امری که نشان می داد آن ها کاملا برای یک بحران آفرینی گسترده، آمادگی داشتند. 

من در بحبوحه تنش ها، با برخی حامیان ترامپ گفتگو کردم. یکی از آن ها به من گفت: "اگر بایدن رئیس جمهور آمریکا شود، باید بگویم که در این کشور، دیگر یک انتخابات عادلانه و  درست برگزار نخواهد شد". یکی دیگر از حامیان دو آتشه ترامپ تاکید کرد که "کاخ سفید متعلق به ترامپ است. حامیان وی هم که اکنون اینجا جمع شده اند، برای دفاع از این حق به میدان آمده اند". وی تاکید داشت که نمایندگان کنگره آمریکا خود را پشت درهای بسته قایم کرده اند و هیچ اهمیتی برای مردم و آنچه آن ها می خواهند قائل نیستند. ما باید به آن ها بفهمانیم که شیوه تفکر آن ها کاملا اشتباه است. 

شمار دیگری از حامیان ترامپ نیز که در حال شستشوی چشمان خود به دلیل پرتاب گاز اشک آور از سوی پلیس آمریکا بودند گفتند: "ما قصد داریم تا ساختمان کنگره را اشغال کنیم تا به نمایندگان این نهاد، نشان دهیم که ما آمریکایی های واقعی هستیم". یک مرد به اسم "تام" به من گفت: "ما ساختمان کنگره را با میلیون ها انسان به تصرف خود در خواهیم آورد و قدرت خودمان را به همگان نشان خواهیم داد". 

مجلس نمایندکگان آمریکا و سنا، در واکنش به تشدید تنش ها از سوی حامیان ترامپ، به صورت ناگهانی جلسه کاری خود را لغو کردند. "مایک پنس" معاون رئیس جمهور آمریکا، برای در امان ماندن از آشوب ها، به یک منطقه امن فرار کرد. بسیاری از آشوب طلبان با ورود به ساختمان کنگره، وارد دفتر رئیس این نهاد شده و اقدام به گرفتن عکس کردند. شماری از خبرنگاران مستقر در داخل ساختمان کنگره نیز از شلیک چندین گلوله در این ساختمان خبر دادند. در جریان این تیراندازی ها، یک زن و سه تن دیگر جان خود را از دست دادند. در ساعت شش بعداظهر، شهردار واشنگتن اعلام حکومت نظامی کرد و نیروهای گارد ملی نیز وارد میدان شدند. ترامپ نیز با توئیت زنی و ارسال یک ویدئو سعی کرد تا به نوعی، اقدامات فراقانونی حامیان خود را توجیه کرده و به آن ها مشورعیت بخشی کند. 

حامیان ترامپ در واکنش به اقدامات گارد ملی آمریکا و نیروهای امنیتی این کشور، با در دست داشتن پرچم های حمایت از دونالد ترامپ، آن ها را(نیروهای امنیتی آمریکا)، "سوسیالیست" و "تروریست" خطاب می کردند. یکی از حامیان ترامپ که در نزدیکی من بود، رو به نیروهای امنیتی آمریکا کرد و گفت: "من می روم و وقتی سلاحم را برداشتم بار دیگر به این مکان بازخواهم گشت". این دقیقا همان فضا و جو مسمومی است که فردی نظیر ترامپ، می توانست برای ایالات متحده آمریکا ایجاد کند. ترامپ عملا در حال کودتا در آمریکا است. وی باید بار دیگر استیضاح شود. حامیان ترامپ یعنی همانهایی که وی را به قدرت رساندند، هیچگاه فکر نمی کردند که وی دست به یکچنین اقداماتی بزند. آن ها باید خط فکری و دیدگاه کنونی خود را نسبت به او روشن کنند. آن ها باید شرمگین باشند که در به قدرت رسیدن یکچنین انسانی، همدستی کرده‌اند. آن ها آمریکا را به نوعی "توهم دسته جمعی" دچار کرده اند. عده ای از مردم آمریکا، اکنون ترامپ را در مقام فرازمینی می بینند. بله، آن ها اکنون با هیولایی که خود درست کرده اند رو به رو شده‌اند. مساله ای که خسارتی عظیم برای ایالات متحده آمریکا است». 

 

***نویسنده: ایلین گودفری، وی نویسنده و تحلیلگر ارشد نشریه آتلانتیک است. 

*لینک: https://www.theatlantic.com/politics/archive/2021/01/republicans-created-chaos-outside-us-capitol/617571/

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۶۷۳۹۰۱۱:۵۴:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
آمریکا دیروز نشان داد که قانون بالاتر از هر فردی است. در دموکراسی، قانون رییس همه است.
ناشناس۱۷۶۷۵۰۵۱۲:۳۸:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در کشور مدعی دموکراسی(امریکا) دیروز آبرو ریزی بزرگی صورت گرفت.
ناشناس۱۷۶۷۵۳۵۱۲:۵۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
اوج افتضاح انتخاباتی آمریکا! برقراری حکومت نظامی در واشنگتن! ۴نفر کشته شدند! بعد از ورود حامیان رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره در واشنگتن، نیروهای امنیتی به یک زن شلیک کرده و او را از پای درآوردند! وقتی اندیشمندان غربی حتی آمریکایی به تزلزل آمریکا خصوصا شخص بایدن در سالهای آتی در عرصه بین الملل اعتراف میکنند خطای استراتژیک است اگر برخی منافع و رفع مشکلات کشور را به این جریان مخدوش و کم اعتبار در آمریکا گره بزنند. #بحران_انتخاباتی #افول_جهانی_آمریکا #ایرانی_ایران_را_میسازد
ناشناس۱۷۶۷۶۰۰۱۳:۲۳:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
برقراری حکومت نظامی و کشته شدن 4 شهروند امریکایی اوج دیکتاتوری شیطان بزرگ است.
ناشناس۱۷۶۷۸۵۲۱۵:۱۴:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
روحانی باید پیروزی رسمی بایدن را به او تبریک بگوید.
ناشناس۱۷۶۷۸۵۳۱۵:۱۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
شیطان بزرگ نفس اماره و جهالت است.
ناشناس۱۷۶۷۹۰۳۱۵:۴۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
بایدن یک سیاستمدار متین و محترم است.
ناشناس۱۷۶۷۹۰۶۱۵:۴۸:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
تصاویر گویای این نکته هستند ساختمان مجلس آمریکا بسیار قدیمی با صندلی های چوبی هستند و نمایندگان هیچ گونه دنگ و فنگی اعم از کامپیوترر، میکروفون ..ندارند.
ناشناس۱۷۶۷۹۱۰۱۵:۴۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
با رسمیت یافتن ریاست جمهوری بایدن، ایران باید از حالا خودش را برای مذاکره با آمریکا آماده کند.
ناشناس۱۷۶۸۲۳۲۱۹:۴۴:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث دلخوش کنیم.
ناشناس۱۷۶۸۲۶۵۲۰:۰۳:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
بایدن هم هیچ امتیازی به ایران نخواهد داد همانطور که اوباما هیچ امتیازی نداد مذاکره با شیطان بزرگ بجز ضرر چیزی برای مردم و کشور ندارد.
ناشناس۱۷۶۸۲۷۲۲۰:۱۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
امریکا شیطان بزرگ است زیرا تهدید و تحریم و ترور می کند و در امور داخلی سایر کشورها مداخله می کند و معترضان داخلی خود را سرکوب و قتل عام می کند.
ناشناس۱۷۶۷۶۷۹۱۳:۵۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
تندروهای ما همه تندروهای جهان را درس می دهند.
ناشناس۱۷۶۸۲۶۱۲۰:۰۰:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
تندروهای اصلاح طلب فتنه گر سال 88 تندروهای طرفدار ترامپ را رو سفید کردند.
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۷۶۷۶۸۳۱۳:۵۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
بچسبید به کشور خودمان سخنگوی کمیسیون تلفیق گفته رانت دریافتی یکی از وارد کنندگان بزرگ از مبلغ یارانه واریزی مردم بیشتر بوده از رییس محترم قوه قضاییه انتظار میرود به مسئله تخصیص ارز 4200 تومانی به همه کسانی که این ارز به انها داده شده ورود کنند این تنها یک نفر بوده
ناشناس۱۷۶۸۲۳۵۱۹:۴۵:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
ارز 4200 تومانی یعنی غارت بیت المال توسط رانت خواران و دلالان.
ناشناس۱۷۶۷۶۸۴۱۳:۵۵:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
آشوب گران آمریکایی دیروز نشان دادند که خیلی بی بته و پپه هستند!
ناشناس۱۷۶۷۷۳۴۱۴:۲۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در آمریکا دیروز مجلس نشان داد که در راس امور است.
ناشناس۱۷۶۷۸۲۰۱۴:۵۲:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در اعتراضات آمریکا پلیس در خیابان به هیچ معترضی شلیک نکرد. شلیک در ساختمان مجلس با اون همه اسناد و مدارک محرمانه کاملا منطقی است
ناشناس۱۷۶۷۹۱۶۱۵:۵۳:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
قدرت آمریکا در وهله اول مبتنی بر قانون مندی و دمکراسی در این کشور است.
ناشناس۱۷۶۸۲۷۵۲۰:۱۲:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
حوادث امریکا نشان می دهد که این کشور رو به افول است و به زودی همانند شوروی سابق تجزیه خواهد شد.
ناشناس۱۷۶۸۲۷۳۲۰:۱۰:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
شمایی که منفی میدید اکثرا از خارج کشورید هفته پیش طوفان توییتری برپاکردیم شما نه عددید نه رقمید
ناشناس۱۷۶۸۳۷۳۲۱:۲۰:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
مگر توییتر فیلتر نیست؟ چطوری رفتی داخلش؟ تازه طوفان هم به پا کردی؟
ناشناس۱۷۶۸۳۵۷۲۱:۰۷:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
عراقچی: برجام قرارداد خوبی است.
ناشناس۱۷۶۷۵۶۴۱۳:۱۱:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
حوادث دیروز آمریکا، آموزش و درس دموکراسی بود برای همه کشورهای جهان.
ناشناس۱۷۶۸۳۳۱۲۰:۴۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
یعنی اگر رای نیاوردیم بگیم تقلب شده!!!
ناشناس۱۷۶۷۵۹۲۱۳:۲۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
عاقبت غرور و خود بزرگ بینی هر شخصی، تحقیر و شکست است. حتی اگر قوی ترین سیاستمدار جهان باشد.
ناشناس۱۷۶۷۵۰۷۱۲:۳۸:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
پس چرا برخی آمریکاپرستان در ۸۸ قانون گریز بودن
ناشناس۱۷۶۷۵۷۴۱۳:۱۴:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
چرا قانون از کجا آوردی اجرا نمی شود؟!!
ناشناس۱۷۶۷۷۲۹۱۴:۲۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
چون نمیخوان بفهمن که کدخدای ده اونها ، خودش مثل درازگوش توی گل گیر کرده
ناشناس۱۷۶۷۵۱۰۱۲:۴۰:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
آشوبگران ۸۸ هم قانون ستیزی و هم تحریمزایی کردن
ناشناس۱۷۶۷۶۴۰۱۳:۳۵:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۱۷۶۷۷۳۰۱۴:۲۰:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
نه دیگه ، خودشونو به نفهمیدن میزنن
ناشناس۱۷۶۷۹۱۲۱۵:۵۱:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
خوش به حال تو که خیلی فهیم هستی
ناشناس۱۷۶۸۱۱۲۱۸:۰۴:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
یک کم عقلت رو به کار بندازی تو هم ممکنه بفهمی
ناشناس۱۷۶۸۰۸۲۱۷:۳۹:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
سر ماجراى كشته سازى ندا آقاسلطان هم تحريم شديم هم زير ضرب پروپاگانداى رسانه اى رفتيم. اين نمونه برخورد مهد دموكراسى با معترضينه ، در ضمن خانم هم هست مثل نداآقاسلطان ولى رسانه هايى مثل BBC خفقان گرفتند.
ناشناس۱۷۶۷۵۶۲۱۳:۱۰:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
واکنش روحانی: آنچه دیدیم نشان داد دموکراسی غربی چقدر فشل و سست است.
ناشناس۱۷۶۷۵۸۹۱۳:۱۹:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در هر کشوری میرترامپ باشه آشوب هم هست
ناشناس۱۷۶۷۶۳۹۱۳:۳۴:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
سلطنت طلبا با منافقین هم در آشوب امریکا شرکت کردن
ناشناس۱۷۶۸۹۲۹۱۰:۵۱:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
اون خائنا هر جا باشن نمی گزارن اون مملکت روی آرامش ببینه
ناشناس۱۷۶۷۶۵۲۱۳:۳۹:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
واقعا آدم می‌فهمه که قدرت آمریکا به بمب و اتم و ناو جنگی نیست به دموکراسیه. ترامپ و دوست
علیرضا۱۷۶۷۶۷۴۱۳:۴۸:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
ترامپ هم میخواست مثل پوتین؛ اردوغان؛ مادورو؛ بن سلمان؛ کیم جونگ اون؛ بشار اسدو صدها دیکتاتوره دیگه از قدرت نره کنار ولی نتوانست و قدرت آمریکا در اینه نه بمب اتم یا ناو جنگی.
ناشناس۱۷۶۸۷۵۰۰۷:۳۱:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
نشریات آمریکایی تحلیل دیگری دارند. درواقع بزدلی ترامپ مانع موفقیت شورش شد نه قدرت آمریکا که در دست ترامپ بود.
ناشناس۱۷۶۷۷۴۵۱۴:۲۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
شما که پنجاه تا پست یک جور در تعریف از امریکا گذاشتی ، میشه بگی چجوریه که همین امریکاییها مردم کشورهای دیگه مثل ایران و عراق و سوریه و لبنان رو به هرج و مرج و آشوب تشویق میکنن ؟؟؟ این وحشیها که قانون رو فقط برای خودشون و اون هم در جهت منافع پشت پرده امریکا تعریف میکنن ، واقعا لایق اینهمه تعریف و تمجید هستن ؟؟؟
حسین۱۷۶۷۹۶۸۱۶:۳۲:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
چون شما معنی دموکراسی نمیدونی. دموکراسی یعنی یک گروه از ملتی بقیه ملت خودشون رو استثمار نکنن نه اینکه بقیه ملت ها رو استثمار نکنن یا در بقیه کشورها جنگ و آشوب راه نندازن. برای همین اسراییل دموکراسی داره در حالی که بیشترین ظلم دنیا رو داره به ملت فلسطین تحمیل می‌کنه.
ناشناس۱۷۶۸۲۴۴۱۹:۵۰:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
40 میلیون نفر از مردم امریکا زیر خط فقر هستن و با کوپن غذا دریافت می کنند دموکراسی یعنی حکومت مردم بر مردم اما در امریکا 1 درصد سرمایه دار بر 99 درصد مردم حکومت می کنند.
امین۱۷۶۸۴۲۷۲۲:۰۰:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
شما هم معنی حکومت مردم بر مردم نفهمیدی. اگه همون فقرا بتونن با رای دادن اون ثروتمند رو از قدرت بیارند پایین میشه حکومت مردم بر مردم ولی اگه نتونن یک حاکم فقیر رو از قدرت بیرون کنند دیگه فقیر بودنش به چه درد مردم میخوره.
ناشناس۱۷۶۷۷۶۳۱۴:۲۹:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
خخخ آیا حمله به کنگره امریکا نشانه دموکراسی است ؟!
ناشناس۱۷۶۷۸۴۷۱۵:۱۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
بله حق اعتراض حتی اگه موافق نظر معترضین نباشی یکی از ارکان دموکراسی هست
ناشناس۱۷۶۷۹۸۸۱۶:۴۰:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
این حق اعتراضی بود که 4 نفرو همون در صحنه کشتن؟
ناشناس۱۷۶۸۲۵۶۱۹:۵۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
سرکوب معترضان جزو ارکان دموکراسی نیست و دیکتاتوری است.
ناشناس۱۷۶۸۲۷۸۲۰:۱۴:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
لابد قانون نداره
ناشناس۱۷۶۸۰۲۴۱۷:۰۲:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
آره
ناشناس۱۷۶۸۲۴۶۱۹:۵۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
تخریب و آشوب نشانه وحشی گری است.
ناشناس۱۷۶۷۷۶۵۱۴:۳۰:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
بهتر بود میگفتی اگر یک صدم این اتفاقات در ایران افتاده بود الان غربیها هزار جور تحریم جدید اعمال میکردن و یک ریز ونگ ونگ میکردن ، اما چون امریکاست همه لال شدن و فقط نگاه میکنن
ناشناس۱۷۶۷۷۶۹۱۴:۳۲:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
خوبه به یک سوال جواب بدی . اگر دیشب در مجلس ایران یک دختری با شلیک مستقیم کشته میشد همه همونجور از کنارش رد میشدن که در امریکا ؟
ناشناس۱۷۶۷۹۸۵۱۶:۳۸:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
از رو که نمیرید! 4 نفرو تو یه صحنه کشتن بازم چرت بگید
ناشناس۱۷۶۸۶۱۹۰۰:۵۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
اعتراض جاش تو خیابونه نه تو ساختمون کنگره برو ببین کسیو تو خیابون کشتن؟ داعش هم که وارد مجلس شد با تیر زدنشون، هیچکس هم نگفت چرا زدین
ناشناس۱۷۶۸۰۰۵۱۶:۵۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
قانون تجاوز در اون سر دنیا گرفته تا این ور دنیا و قانون تحقیر جهان سوم و قانون کشف داعش و قانون ایجاد بلک برن و قانون استفاده از بمب اتم و سر نگونی مصدق و.. باش تا صبح صادقت بدمد
ناشناس۱۷۶۸۰۲۷۱۷:۰۷:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
اوباما در باره حمله به کنگره : ^ لحظه شرمساری و ننگ بزرگ برای ملت ما بود.. ^
ناشناس۱۷۶۸۰۷۷۱۷:۳۷:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
سال ۸۸ هم ایران ثابت کرد قانون بالا تر از هر کسی هست
ناشناس۱۷۶۸۶۶۴۰۲:۰۲:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
درست مثل ایران که قانون بالاتر از همه بود و با شعار یاحسین میرحسین به خیابان آمد
ناشناس۱۷۶۷۳۹۳۱۱:۵۶:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
آشوب طلب ها همه جا هستند. حوادث دیروز آمریکا نشان داد که تندروها مرز نمی شناسند.
ناشناس۱۷۶۷۴۹۹۱۲:۳۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
تندروهای طرفدار ترامپ ما را به یاد تندروهای فتنه گر اصلاح طلب سال 88 انداختند.
ناشناس۱۷۶۷۶۰۲۱۳:۲۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
ننگ فتنه 88 تا ابد از دامن استمرارطلبان پاک نخواهد شد.
ناشناس۱۷۶۷۶۷۸۱۳:۵۲:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
تندروهای آنها از دیوار مجلس بالا می روند. تندروهای ما از دیوار سفارت بالا می روند. کلا هر دو ..
ناشناس۱۷۶۷۳۹۷۱۱:۵۸:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
اگر آشوب های دیروز آمریکا در هر کشور دیگری اتفاق افتاده بود، ده ها نفر کشته و مجلس قانونگذاری برای مدت مدید تعطیل می شد. اما همه دنیا شاهد بودند که آرامش بعد از 4 ساعت بازگشته و مجلس به کار خود ادامه داد.
ناشناس۱۷۶۷۵۰۹۱۲:۴۰:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
ترامپ دروغگویی و تفرقه افکنی موسوی را در یادها زنده کرد.
ناشناس۱۷۶۷۷۵۰۱۴:۲۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
ترامپ خیلی بهتر از موسوی بود . به طرفدارهاش گفت برگردن خونه . ولی موسوی میگفت بیان تو خیابون
ناشناس۱۷۶۷۷۳۳۱۴:۲۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
خجالت نکشی ها . هر اتفاقی بیفته تو امریکا شماها یک مدح و ثنایی برای کدخدا ازش درمیارین .
ناشناس۱۷۶۷۷۴۲۱۴:۲۴:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
چرا اینقدر خودت رو اذیت میکنی! بگو آمریکا بهترین و قدرتمندترین کشور دنیاست که فقط قانون در آنجا حاکم است و عدالت بصورت کامل اجرا میشود و همه مردم در اوج رفاه و آرامش زندگی میکنند و همه مردم دنیا آرزوی زندگی در آمریکا را دارند
ناشناس۱۷۶۷۷۵۴۱۴:۲۷:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
خسته نشدی اینهمه کامنت یک شکل گذاشتی ؟ خود امریکاییا میگن آبرومون رفته بعد تو داری قصه میگی ؟
ناشناس۱۷۶۷۷۹۲۱۴:۴۱:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
اگر اون زنی که در کنگره کشته شد در هر کشور دیگه ای کشته شده بود کل اروپا و آمریکا داشتن پیش نویس تحریمهای حقوق بشری رو بر علیه اون کشور تنظیم میکردن و فیلمش تمام عالم رو پر کرده بود و نظام اون کشور جنایتکارترین حکومت جهان بود و هزار فیلم و کلیپ و برنامه ماهواره ای داشتن مردم اون کشور رو به شورش ترغیب میکردن. اما تو آمریکا حتما تقصیر خودش بوده, میخواست شورش نکنه!
ناشناس۱۷۶۷۸۴۳۱۵:۰۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
فعلا که آمریکا 4 کشته داشته!
ناشناس۱۷۶۷۹۹۰۱۶:۴۱:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
هیچ وقت در یک صحنه دهها نفر کشته نمیشن اما تو امریکا در یک صحنه 4 نفرو کشتن
ناشناس۱۷۶۷۴۰۶۱۲:۰۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در کشورهای قانون مدار، هیج شخص و مقامی بالاتر از قانون نیست. حتی معاون ترامپ هم نتوانست کاری برای او انجام دهد. چون قانون به او اجازه این کار را نمی داد.
ناشناس۱۷۶۷۷۵۸۱۴:۲۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
فقط چرا در این کشور قانونمدار هر کسی میخواد رئیس جمهور بشه باید بره توی جلسه صهیونیستها (آیپک) بهشون تعهد بده وگرنه عمرا رئیس جمهور بشه!؟!؟
ناشناس۱۷۶۷۴۱۲۱۲:۰۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در کشورهایی که نظام دموکراسی حکم فرماست، قانون رییس است. در کشورهایی که نظام استبدادی حکم فرماست، فرد رییس است.
ناشناس۱۷۶۷۵۰۲۱۲:۳۷:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
مردم دنیا به طور زنده شاهد بودند که حتی یک نماینده کنگره آمریکا، نه صدایش را بلند کرد و نه حرکت خشنی انجام داد. همه نمایندگان به قانون عمل کرده و در نهایت با احترام به قانون، ریاست جمهوری بایدن را تایید کردند.
ناشناس۱۷۶۷۶۰۸۱۳:۲۶:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
خشونت نظامیان و پلیس امریکا در مقابل معترضان دیکتاتور بودن دولت امریکا را اثبات می کند.
ناشناس۱۷۶۷۷۳۵۱۴:۲۲:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
همه دنیا داره امریکا رو مسخره میکنه ، بجز یک مشت ساده لوح در ایران که هنوز ازش تعریف میکنن
ناشناس۱۷۶۷۸۹۰۱۵:۳۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
تا کی باید شاهد وراجی سرمایه‌های رژیم صهیونیستی در داخل کشور باشیم؟
ناشناس۱۷۶۸۱۱۶۱۸:۱۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
تا تعریف تو از سرمایه اسراییل چی باشه . یک مشت وطن فروش و نوکر کدخدا .
ناشناس۱۷۶۸۰۷۰۱۷:۳۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
هر کس با متر خودش می سنجه. با متر ایران، وضعیت در آمریکا خیلی-خیلی خوب مدیریت شد.
حمید۱۷۶۸۷۲۴۰۶:۴۴:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
تمام دنیا به امریکا احترام و افتخار میکنه! درسته که ترامپ یک دیوانه بود ولی حکومت قانون نشان داد که در دموکراسی امریکایی قانون حرف اول را میزند. امریکا از این امتحان سخت سربلند بیرون آمد.
ناشناس۱۷۶۷۴۱۷۱۲:۰۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
اگر در هر کشور دیگری غیر از آمریکا این حوادث اتفاق می افتاد، همه از آن به عنوان کودتا یاد می کردند.
ناشناس۱۷۶۷۵۹۰۱۳:۱۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
4 کشته و 52 بازداشتی این است دموکراسی امریکایی !خخ
ناشناس۱۷۶۷۶۱۶۱۳:۲۸:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
اینکارها یعنی ترامپ عملا"در حال کودتا در امریکا است.
ناشناس۱۷۶۷۴۲۵۱۲:۰۸:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
دیروز قوانین آمریکا به رییس جمهور این کشور که قدرتمندترین فرد جهان است، اجازه نداد که خلاف قانون عمل کرده و آن را به نفع خود تغییر دهد.
ناشناس۱۷۶۷۵۶۹۱۳:۱۳:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در واشنگتن حکومت نظامی اعلام شد و این نشانه دیکتاتوری در امریکاست.
محمد۱۷۶۸۹۲۶۱۰:۴۳:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
اتفاقا برعکس نشانه اینه که دیکتاتوری در آمریکا وجود نداره وقتی قدرت اول کشور مجبور میشه در برابر قانون سکوت کنه در حالی که تو کشور ما هیچ رسانه ای حتی جرات نداره ..، سوال کنه!
ناشناس۱۷۶۷۶۲۱۱۳:۳۰:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
اصلاح طلبان ایرانی باید تبعیت از قانون را از امریکایی ها یاد بگیرند !
ناشناس۱۷۶۸۶۳۱۰۱:۱۰:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
بالاخره از نظر شما اتفاقاتِ آمریکا نمادِ آبروریزی دموکراسیه یا الگوی قانون گرایی؟ بهتر نیست اول با خودتون به یه اشتراک نظر برسین
ناشناس۱۷۶۷۴۵۴۱۲:۱۶:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
همین الان کنگره آمریکا رسما بایدن را رییس جمهور آمریکا نامید. عاقبت سیاستمداران خودشیفته مانند ترامپ، شکست و ناکامی است.
ناشناس۱۷۶۷۶۲۵۱۳:۳۲:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
عاقبت خود شیفته هایی همچون ترامپ و موسوی و کروبی شکست و ناکامی است.
ناشناس۱۷۶۸۶۳۴۰۱:۱۱:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
عاقبت بشار اسد که اصلاً هم خودشیفته نیست چی میشه دانشمند؟
ناشناس۱۷۶۷۷۷۰۱۴:۳۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
یادش بخیر تا پارسال ترامپ بهترین رئیس جمهور آمریکا بود و به تمام وعده هاش عمل کرده بود و بهترین شرایط اقتصادی رو برای آمریکا ایجاد کرده بود و حتی تا دوماه پیش میگفتی با ترامپ تا 2024. اما ناگهان در یک چرخش نرم همه چیز عوض شد.
ناشناس۱۷۶۸۱۴۶۱۸:۳۴:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
از 13 دی 98 که ترور سردار دلها رو انجام داد گور خودشو کند .اون خون مقدس شایددودمان امریکا رو برباد بده حتی
جواد۱۷۶۷۴۹۴۱۲:۳۲:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
حوادث آمریکا نشان داد قانون و سیستم بالاتر از هر شخص و مقامی است نه مانند جهان سوم که زمامدار بالاتر از قانون و سیستم حکومتی فشل است
سلیمی۱۷۶۷۴۹۶۱۲:۳۳:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
با این افتضاحی که ترامپ به بار آورد، احتمال ضعیف حمله به ایران در روزهای آخر حکومت ترامپ هم منتفی شد. چرا که او اکنون مشروعیتی ندارد و جو داخلی آمریکا هم پرتنش است.
ناشناس۱۷۶۷۵۰۴۱۲:۳۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
اگر ترامپ رییس جمهور یک کشور جهان سومی بود ..مادام العمر میشد. اما در آمریکا قانون جلوی او را گرفت.
ناشناس۱۷۶۷۶۳۵۱۳:۳۴:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در دهه 70 برخی بدنبال مادام العمر کردن ریاست جمهوری حجت الاسلام هاشمی بودند.
ناشناس۱۷۶۸۶۴۱۰۱:۱۹:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
آخه آدمِ عاقل دویست، سیصد نفر آدم تو سالهای گذشته تمام مناصب مهم رو بین خودشون دست بدست میکنن، به هیچکس هم جواب پس نمیدن تو دلت خوشه که..
ناشناس۱۷۶۷۵۲۸۱۲:۵۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در تاریخ آمریکا و غرب سابقه ندارد که شخص رییس جمهور مستقر ، سیستم سیاسی کشور را به فساد گسترده متهم کرده و تقلب در انتخابات را مطرح وطرفدارانش را به نافرمانی و شورش دعوت و خود را پیروز انتخابات معرفی کند. آن چه اتفاق افتاده را نباید دست کم گرفت. به تعبیر بسیاری ، این پایان لیبرال دموکراسی آمریکایی و آغاز دوران پسا آمریکا است . به امید آن که شاهد برچیده شدن دوران سلطه ی سرمایه داری بی رحم ،و نیزپایگاه های آمریکا از سراسر جهان باشیم.
ناشناس۱۷۶۷۵۹۸۱۳:۲۲:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
البته او حقه باز است!
ناشناس۱۷۶۷۶۲۰۱۳:۳۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
نباید حرف های یک قمار باز را باور کنی
ناشناس۱۷۶۷۵۴۱۱۳:۰۰:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
عزیزی که چند تا کامنت پشت سر هم گذاشتی بهتر یه سوزن به خودت بزنی بعد یه جوالدوز به بقیه خودتون چرا یازده سال پیش حاکمیت قانون رو نپذیرفتید آشوب بده به جزء ایران یا شاید مرغ آمریکا غاز ؟؟؟؟؟؟ یا اصلا شاید دموکراسی به خوب و بد تقسیم میشه ؟؟؟؟ # نه به نرخ روز خوردن نون # نه به دیکتاتوران دموکراسی خواه ایرانی
ناشناس۱۷۶۷۶۳۳۱۳:۳۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
این دو با هم قابل قیاس نیستند.
ناشناس۱۷۶۷۷۲۵۱۴:۱۸:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
درود بر شرفت به خاطر حرفی که زدی
ناشناس۱۷۶۷۵۵۸۱۳:۰۹:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
آمریکایی ها بدنبال پوشانیدن چهره واقعی نمایان شده دمکراسی غربی و آمریکا هستندومی خواهند با ترامپیسم خواندن وقایع آمریکا موضوع به این بزرگی را کوچک کنند همچنان بدنبال گول زدن مردم دنیا هستند چرا این واقعیتی است که ایران سالها این آمریکای عریان را دیده و با این نفاق مبارزه کرده است.
ناشناس۱۷۶۷۶۴۱۱۳:۳۵:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
خخخ اونجا موسوی باشی بده قانون گریز و شورشی است ولی موسوی اینجا دمکراسی طلب وقانون مدار است تمام کشورهای مثلا دمکرات از شورش و هرج و مرج وآتش زدن و..در ایران‌.دفاع کردند وتمام رسانه های پلیدشون را به میدان دفاع از قانون شکنان فرستادن تفو بر تو ای چرخ گردون تفو ،خدا فقط اینها را رسوا می کند
ناشناس۱۷۶۷۶۴۹۱۳:۳۸:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
دموکراسی یعنی هر عدد تخم مرغ 1500 تومن باشه همین و تامام
ناشناس۱۷۶۷۷۱۰۱۴:۱۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
اصلاحطلبان دست پیش رو گرفتن که پس نیفتند!از قانون مداری آمریکا میگن ولی در سال ۸۸ با خیانتی بی سابقه به کشور خیانت کردند و ۸ماه با شورش میخواستن کودتا کنند و دولت غیرقانونی موسوی رو سرکار بیارن.
ناشناس۱۷۶۷۷۳۲۱۴:۲۰:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
اتفاقا ، این اتفاقات عین دموکراسی است . انجا که مردم جرات نمیکنن حرف بزنن ابروریزی است نه انجام اعتراض و حتی تسخیر چندساعته کنگره
عابد۱۷۶۸۶۵۷۰۱:۳۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
مردمی هم که سفارت عربستان را گرفتند، حرفشان را زدند، اینکه دموکراسی تر بود. جوک هستند، دوستان در تمجید از یانکی‌ها
ناشناس۱۷۶۷۸۳۵۱۵:۰۲:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
کشوری که پارلمان و دستگاه قضایی در برابر رای و نظر شخص اول کشور می ایستد و رسانه ها و شبکه های اجتماعی بدون ترس سخنان او را حذف و محدود میکنند یعنی دموکراسی حاکم است
ناشناس۱۷۶۷۸۴۱۱۵:۰۶:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
من هیچ فیلم و تصویری از اینکه چجور پلیس معترضان رو از کنگره بیرون کرد پیدا نکردم. به نظر میاد تصویری نیست؟ چرا؟ شاید چون قبلش حکومت نظامی اعلام کردن و رسانه ها هم نتونستن فیلم بگیرن؟ شبکه های اجتماعی هم شاید دارن سانسور میکنن همانطور که ترامپ رو بلاک کردن
ناشناس۱۷۶۷۸۷۰۱۵:۲۸:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
دیروز دموکراسی چند ساعتی حال روز دنیای رهبران جهان سوم را تجربه کرد
ناشناس۱۷۶۸۰۱۱۱۶:۵۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
فرانسه و انگلیس و آمریکا شدیدترین و بی رحمانه ترین سرکوبگرانند
نامی۱۷۶۸۲۳۸۱۹:۴۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
دموکراسی به عنوان بزرگترین و بهترین دستاورد سیاسی جوامع مترقی توسط چند نفر پدیدار نشده که با چند نفر معترض دچار خدشه ای بشه
مرادی۱۷۶۸۳۸۹۲۱:۳۴:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
امروز شروع دوران فروپاشی لیبرال دمکراسی غرب میباشد.فروپاشی آمریکا شروع شد.
ناشناس۱۷۶۸۷۱۵۰۵:۴۶:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
الان ولادمیر پوتین چقدر خوشحاله دلش خنک شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

      2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

      3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

      4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

      5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

      6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

      7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

      8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

      10. نتايج عمليات وعده صادق

      11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

      12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

      13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

      15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

      آخرین عناوین