چرا نباید به سگ‌های بلاصاحب غذا داد؟

اجتماعی،   3991018021 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

موضوع غذارسانی به سگ‌ها و گربه‌های بلاصاحب این روزها به محل اختلاف نظر برخی دوستداران حیوانات و کارشناسان حیات وحش تبدیل شده است. طی سال‌های اخیر جمعیت گربه‌ها و سگ‌های بلاصاحب در حاشیه و داخل شهرها همچنین مناطق چهارگانه که هدف از تعیین آن‌ها حفاظت از گونه‌های شاخص حیات وحش است، افزایش قابل توجهی داشته است.

به گزارش ایسنا، غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب ارتباط مستقیمی با افزایش جمعیت آن‌ها دارد. در این گزارش به  ۱۰ نکته درباره پیامدهای غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب که عبدالله سالاری - متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش - به آن ها اشاره کرده است، می‌پردازیم:

* غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب باعث افزایش مدیریت نشده جمعیت آن‌ها و ایجاد معضلات متعددی برای حیات وحش و جامعه می‌شود.

* سگ موجودی است که توسط بشر اصلاح نژاد و اهلی شده است. از این رو کارشناسان معتقدند که سگ جزو چرخه طبیعی اکوسیستم نیست و جایی در طبیعت ندارد و باید در کنار انسان زندگی کنند. از این رو نمی‌توان جایگاهی برای این موجود در طبیعت متصور شد.

* سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های طبیعی دشمن زنده‌ای برای گونه‌های جانوری بومی یک منطقه هستند. از یک سو با گوشتخواران منطقه مانند گرگ، روباه، شغال و.... تعارض دارند. از سویی دیگر علاوه‌ بر اینکه دشمن زنده‌ای برای سایر حیوانات مانند پرندگان و علفخواران به‌حساب می‌آیند و از آن‌ها تغذیه می‌کنند، با سایر گوشتخواران بر سر این منابع غذایی رقابت می‌کنند.

* وجود سگ‌های بلاصاحب در مناطق حفاظت شده یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که باعث کاهش غیرطبیعی جمعیت حیات وحش می‌شود چراکه سگ‌های بلاصاحب در فصل زادآوری به بره‌های تازه متولد شده علفخواران بزرگ‌جثه از جمله قوچ و میش و کل و بز حمله و از آن‌ها تغذیه می‌کنند و باعث کاهش منابع غذایی سایر گوشتخواران می‌شوند.

* یکی از موضوعات مهم و خطرناک در رابطه با حضور سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های انسانی، انتقال بیماری از طریق این حیوان به دام، انسان و سایر گونه‌های جانوری است علاوه‌ بر این به‌علت تراکم جمعیتی بالایی که سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های شهری پیدا کرده‌اند می‌توانند در صورت ابتلا به بیماری هاری خطر زیادی برای انسان‌ها به‌ویژه کودکان و گروه‌های ضعیف‌تر داشته باشند.

* سگ‌های بلاصاحب می‌توانند تهدیدی برای برخی گونه‌های حیات وحش موجود در شهرها از جمله انواع پرندگان و روباه به حساب آیند.

* غذارسانی سازمان‌یافته به سگ‌های بلاصاحب یکی از دلایل اصلی افزایش مدیریت نشده جمعیت آن‌ها است چراکه باعث تامین منابع غذایی آن‌ها و در نتیجه افزایش مدیریت نشده جمعیت آن‌ها می‌شود.

* در حالی که وضعیت حیات وحش در برخی مناطق کشور بسیار شکننده است، نباید تنش مضاعفی با غذارسانی و در نتیجه افزایش سگ‌های بلاصاحب برای حیات وحش ایجاد کنیم. از این رو لازم است هرچه زودتر برای کنترل و مدیریت جمعیت سگ‌های بلاصاحب چاره‌اندیشی شود.

* راهکارها و دستورالعمل‌های مدیریت جمعیت و پراکنش سگ‌های بلاصاحب وجود دارد که در سطح بین‌المللی پذیرفته و در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا شده است و نتیجه داده‌اند. سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) دستورالعملی را در زمینه مدیریت سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های شهری دارد و در این دستورالعمل به روش‌های جمع‌آوری، عقیم‌سازی و نگهداری این سگ‌ها اشاره شده که در ایران نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

* کارشناسان معتقدند که تصور اینکه با غذارسانی به سگ‌ها کمکی به آن‌ها یا حیات وحش کرده‌ایم نه تنها نادرست است بلکه با این کار خسارت‌های جبران‌ناپذیری به حیات وحش و محیط زیست جانوری کشور وارد می‌کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۶۸۷۸۴۰۸:۴۵:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
یعنی چی حیوان خدا از گشنگی بمیره
ناشناس۱۷۶۹۱۴۰۱۳:۰۷:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
حیوانات برخلاف ماانسانها زادولدشون کاملا غریزیه یعنی اگر غذاوشرایط زندگیشون مساعد باشه زادوولد بیشتری میکنن و اگر نباشه زادولد نمیکنن با غذا دادن به حیوانات باعث افزایش تعداد بی رویه اونها میشیم که این زندگی مابقی حیواناتو تهدید میکنه.
ناشناس۱۷۶۹۱۷۵۱۳:۲۹:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
چون بر چسب نجس بر او خورده است
ناشناس۱۷۶۹۲۵۰۱۴:۲۱:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
من راستش نمیدونم منظور نهایی نویسنده از این متن چی بوده، اما این رو تایید میکنم که سگها حیوانهای باهوشی هستند و در رقابت با سایر حیوانات وحشی همیشه برنده میشن (به خاطر هوش بالا و کار گروهی و گله ای) به همین دلیل اگه جمعیت اونها در یک نقطه از طبیعت زیاد بشه موجب صدمه به حیات وحش میشه. به همین دلیل سایر کشورها این مساله رو مدیریت میکنند، البته نه مثل ایران که شهرداری ها نهایتا به فکر قتل عام سگها می‌افتند، بلکه مراکز نگهداری سگ درست میکنند.
مهدی۱۷۶۹۳۱۶۱۵:۰۸:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
بقیه حیوانات هم حیوان خدا هستند، نمیشه بخاطر این که مثلا دلمون می سوزه نظم عالم رو به هم بزنیم. دنیا روی حساب و کتاب می چرخه، نه نظرات شخصی و احساسی. در ضمن این رو در حالی عرض می کنم، که دو تا سگ نگهبان دارم، و خیلی هم دوسشون دارم
ناشناس۱۷۶۸۸۲۳۰۹:۲۴:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
خوب آقای دانشمند پس به سگ های بی صاحب غذا ندیم تا بمیرن. به توام میگن انسان. عوض اینا حرفا با عقیم کردن سگها از ازدیاد جمعیت آن ها جلوگیری کنیم. پیشنهاد شما چه فرقی با کسی داره که با اسلحه میره سگ ها رو میکشه؟!!!
ناشناس۱۷۶۸۸۵۵۰۹:۵۰:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
اگر اهلی شده که باید غذاش داده بشه
ناشناس۱۷۶۸۸۹۵۱۰:۲۱:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
شما درست میگی اگر نهادی مسئول جمع اوری و عقیم سازی و نگهداری به نحوه درست این سگها بشه ،، ولی در واقعیت هیچوقت در ایران این اتفاق نمیوفته و شما هم وقتتون رو بجای مقاله نویسی صرف تحقیق بیشتر و فهم شرایط ..ایران بفرمایید
ناشناس۱۷۶۸۸۹۷۱۰:۲۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
کاملا درسته. باید با روشی مانند عقیم سازی تعداد آنها را کم کرد.
ناشناس۱۷۶۸۹۲۸۱۰:۵۱:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
پارک کوهسار شهران که با زحمت و هزینه فراوان برای انسانها درست شده، عملا به لانه سگها تبدیل شده است و کمتر جایی در آن است که بتوان با خانواده تفریح کرد. بارها دیده ام افرادی که به سگها غذا میدهند اصرار دارند که حتما با ژست خاصی از این کارشان فیلمبرداری کنند که دلیلش هم مشخص است!
طلبه۱۷۶۹۰۱۷۱۲:۰۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
من در یکی از استان های شمالی زندگی می کنم. اطراف خانه ام سگ های ولگرد زیاد هستند، وظیفه ام هست در حد امکان برای آنها غذا می ریزم و این سفارش اسلام و انسانیت و اخلاق است، نمی دونم این متن بی احساس و ..را چگونه نوشتید که حالم از شما به هم ریخت. !!!!!!!!!!!
ناشناس۱۷۶۹۰۳۶۱۲:۰۸:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
در پارکها هم شاهد غذا دادن به گربه ها هستیم. در مقابل سئوال از غذا دهندگان که اگر گربه را دوست دارند چرا تعدادی را در منزل خود نگه داری نمیکنند میگویند گربه مو میریزد، کثیف است و.. اما گناه دارد از گرسنگی تلف شود!!!. غافل از اینکه تغذیه گربه های سرگردان موجب افزایش جمعیت آنان و انتقال بیماری و فشار زیست محیطی به سایر جانداران نظیر پرندگان میشود. در حالیکه این گربه ها به دلیل دریافت غذای دستی حال دیگر ناتوان از گرفتن و شکار موش شده اند.
ناشناس۱۷۶۹۰۵۲۱۲:۱۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
غذا دادن به حیوانات ثواب زیادی دارد این.. پرت ها را منتشر نکنید.
محمد۱۷۶۹۰۸۹۱۲:۴۲:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
وقتی میشه به سگ بدون صاحب کمک نکرد که راه حلی رو که گفتید اجرا کنید
ناشناس۱۷۶۹۱۰۶۱۲:۵۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
چه نگاه زشتی و چه تفسیر غلطی این نگاه خیلی آزار دهنده هست میشه این نگاه را تعمیم داد به انسانها که مثلا این گروه حق زندگی ندارند و یک نگاه هیتلری هست
ناشناس۱۷۶۹۱۳۱۱۳:۰۴:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
هم باید بهشون غذا داد و هم عقیم سازی کرد. دولت از پیاده سازی یک برنامه جامع در این خصوص عاجز است و نگارنده مقاله در نهایت بی .. بر ای موضوعی که هیچ اطلاعی از آن ندارد نسخه می پیچد
ناشناس۱۷۶۹۱۳۴۱۳:۰۵:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
راهکار جلوگیری از ازدیاد سگهای بلاصاحب غذا ندادن به آنها نیست. راهش عقیم سازی آنهاست.
عجب۱۷۶۹۱۵۳۱۳:۱۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
اين كارشناستون احتمالا يه دوره پيش .. نگذرونده?
ناشناس۱۷۶۹۱۵۵۱۳:۱۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
راهکار فقط عقیم سازی گسترده و ارتقای کیفیت جمعیت باقیمانده، از طریق واکسیناسیون و غذارسانی سیستماتیکه، تا عمرشون بصورت طبیعی تمام بشه. مخالفت با غذارسانی به یک جاندار گرسنه با این امید که از گرسنگی کشته بشه فقط از یک ذهن بیمار ناشی میشه
ناشناس۱۷۶۹۲۰۸۱۳:۵۰:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
اسلام دستور اکید به مهربانی با حیوانات داده و خدا هم راضی نیست حیوانات رو گرسنگی بدیم. آن هم سگ که به قول خودتان بدون کمک و محبت انسان در طبیعت دوام نمی آورد. بهترین راه غذا دادن به آنها و عقیم کردنشان هست. عقیم شوند ولی شکمشان سیر باشد و با نهایت محبت با آنها رفتار شود. اینطوری هم عذاب نمیکشن و هم مشکلاتی که شما فرمودید ایجاد نمی شود.
ناشناس۱۷۶۹۲۴۵۱۴:۱۷:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
یه عادت بسیار بدی که مردم دارند اینه که مسافرین عبوری به سگهای کنار جاده ها غذا میدن و موجب تجمع سگ ها در کنار جاده های پر رفت و آمد میشن، که این موضوع خطر زیر گرفتن سگ توسط خودروهای عبوری را افزایش میده، امری که متاسفانه بنده هر روز هنگام عبور از جاده فیروزکوه میبینم، روزی حداقل دو، سه بار با این صحنه ناراحت کننده روبرو میشم! جالبه اگه به مردم تذکر بدیم که غذا دادن به سگ کنار جاده چه مشکلی ایجاد میکنه برخورد زننده ای میکنند و فکر میکنند که منظور دیگه ای از تذکر داریم.
ناشناس۱۷۶۹۲۶۹۱۴:۳۳:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
غذا ندین که مجبوره رفتار وحشی تری نسبت به بقیه حیوانها و علف خوارها بروز بده
متولد35۱۷۶۹۲۸۰۱۴:۴۳:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
عقیم کنید رها کنید تعدادشان کم میشود.
ناشناس۱۷۶۹۳۱۵۱۵:۰۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
بیاییدببینید در شهرک اکباتان شده شهرک گربه ها از روی دلسوزی خاله خرسه ای عده ای که فکر میکنند با غذا داد ن به این حیوانات به بهشت میروند. فردی غذا میدهد ده دقیقه بعد نفر بعدی بعد از دقایقی نفر بعدی تا شب شاید ۲۰ بار غذا میخورند این گربه ها حالیشان هم نیست و باعث بیماری آنها میشوندچون بعد از روی طبیعت که سیر باشند زاد و ولد میکنند و دایم وحشیانه به چشم و چال هم میزنند اغلب زخم های مهلک و خطر بیماری برای مردم و چربی ها ی مرغ و آشغالهای بجا مانده متعفن. این ترحم نیست عین حماقت است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  15. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  16. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین