کرونای انگلیسی، عامل موج آبان بود؟

اجتماعی،   3991017109

نوع جدید کروناویروس که چند هفته پیش مسئولان کشور انگلیس از وجود آن هشدار دادند، نوعی جهش یافته از کروناویروس است که به گفته دانشمندان قدرت شیوع بسیار بیشتری دارد و تاکنون ۳۳ کشور از ردیابی این نوع کروناویروس در کشورشان خبر داده‌اند.

کرونای انگلیسی، عامل موج آبان بود؟

خبرآنلاین نوشت: پس از هفته‌ها ادعاهای ضدونقیض درباره شیوع کرونای انگلیسی در ایران، دیروز بالاخره وزارت بهداشت تایید کرد که اولین مورد کرونای انگلیسی در کشور پیدا شده است، موضوعی که باعث نگرانی‌های زیادی و حتی درخواست برای افزایش محدودیت‌ها همراه شده است.

براساس آنچه سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد که اولین مورد کووید ۱۹ موتاسیون یافته  انگلیسی در یک هموطن که از انگلیس آمده بود در یکی از بیمارستان‌های خصوصی پیدا شده است. البته او از مردم خواست وحشت نکنند، چراکه اوضاع تحت کنترل است.

این نوع کروناویروس که چند هفته پیش مسئولان کشور انگلیس از وجود آن هشدار دادند، نوعی جهش یافته از کروناویروس است که به گفته دانشمندان قدرت شیوع بسیار بیشتری دارد و تاکنون ۳۳ کشور از ردیابی این نوع کروناویروس در کشورشان خبر داده‌اند.

حمید عمادی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در این رابطه می‌گوید: «این همان ویروس کروناست که فقط در انتقال آن یک جهش رخ داده است و سرعت انتشارش بیشتر و در واقع مسری‌تر شده است، میزان کشندگی این نوع جدید با نوع قبلی تفاوتی ندارد.»

چه چیزی دنیا را ترسانده است؟

به طور کلی کروناویروس تاکنون با جهش‌های مختلفی همراه بوده است، اما برخی از ویژگی‌هایی که این نوع جهش را به کروناویروس اضافه کرده است باعث شده تا کشورهای زیادی از آن بترستند چراکه بررسی‌هایی که از کرونای انگلیسی در آزمایشگاه‌ها انجام شده نشان داده‌اند که این ویروس خیلی راحت‌تر از قبل شیوع پیدا می‌کند، ویژگی‌های اصلی این نوع جدید ویروس از این قرار است:

به سرعت جایگزین انواع قبلی ویروس می‌شود.

جهش‌های آن در بخش‌هایی از ویروس شکل گرفته است که به نظر مهم‌تر است. برخی از این جهش‌ها قابلیت جهش ویروس را افزایش می‌دهند.

تجربه انگلیس از شیوع این ویروس اثباتی بر این موضوع است، نوع جهش یافته ابتدا در شهرویر در انگلیس کشف شد، در آبان ماه یک چهارم تعداد مبتلایان کروناویروس انگلیس به این نوع جدید مبتلا بودند و در آذر ماه نزدیک به دو سوم مبتلایان به این نوع جدید کروناویروس مبتلا شده بودنند.

به گفته بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، قابلیت شیوع این ویروس ۷۰درصد بیشتر از قبل است، اگرچه محققان می‌گویند هنوز برای چنین تخمینی زود است.

کرونای انگلیسی، به نوع قالب ویروس در ایران تبدیل می‌شود

در واقع دلیلی که باعث شد تا بسیاری از کشورها پروازها را به انگلیس ممنوع کنند این است که همانند انگلیس، این نوع جدید ویروس بخاطر سرعت پخشش به نوع قالب کروناویروس تبدیل شود. حالا کشف اولین مورد آن در این چنین نگرانی را برای کشور هم به وجود آورده است.

عمادی در این رابطه می‌گوید: «نه تنها برای ایران، بلکه برای کل دنیا این نوع جهش یافته ویروس به نوع قالب تبدیل می شود مگر این که واکسن خوبی جلوی انتقال آن را بگیرد.»

از سویی به نظر می‌رسد که این نوع جدید ویروس گروه جدیدی را در خطر ابتلا به کروناویروس قرار داده است، موضوعی که می‌تواند میزان ابتلا به کووید-۱۹ را در کشور افزایش بدهد.

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «این ویروس دوست دارد دور بزند، یعن کاری کند که افرادی که تاکنون مبتلا نشدند به بیماری مبتلا بشوند. به همین دلیل افرادی که بیماری نگرفتند و نزدیک بیماران باید  فاصله گذاری ها رعایت کنند، دست‌هایشان را بشورند، ماسک بپوشند، سفر نروند و به طور کلی پروتکل‌های قبلی را رعایت کنند.»

محدودیت‌ها بی‌فایده‌ می‌شوند؟

البته که این نوع جهش یافته کروناویروس با انواع قبلی تفاوت کلی ندارد و به نظر می‌رسد روش مقابله با شیوع آن، دقیقا به همان شیوه‌های قبلی است.

مردانی در این باره می‌گوید: «راه پیشگیری کرونا به راه‌های قبلی تفاوت ندارد، با کرونای قبلی فرقی ندارد با این تفاوت که باید حتما قرنطینه موارد بیماری نوع جدید به شکل جدی انجام بشود و تمام افرادی که نسبت به ابتلای‌ آن‌ها شک وجود دارد، جداسازی بشوند و افرادی که با آن‌ها در آن‌ها تماس بودند هم ردیابی بشوند. وزارت بهداشت گفته که ظرفیت و توانایی انجام این کار را دارد.»

خبر بد این که مطالعاتی که در چند ماه گذشته انجام شده است نشان می‌دهند که تاثیرگذاری برخی از محدودیت‌ها روی شیوع نوع جدید کروناویروس کمتر است.

برای بررسی میزان شیوع کروناویروس در یک کشور محققان از کمیتی به اسم R استفاده می‌کنند که کاهش آن به زیر ۱ به منزله کنترل پاندمی است، مطالعه‌ای در انگلیس نشان داده است که در دوره ۳۰ روزه قرنطینه این عدد برای نوع قبلی کروناویروس به ۰.۶ و برای نوع جدید به ۰.۹ کاهش پیدا کرده است. برخی مطالعات هم نشان داده‌اند که در نوع جهش یافته جدید این عدد حدود ۰.۷ افزایش پیدا می‌کند.

کروناویروس انگلیسی، عامل موج آبان بود؟

با این وجود برخی از متخصصان بر این باور هستند که کروناویروس انگلیسی چندین ماه است که وارد ایران شده است و حتی می‌توان آن را عامل اوج‌گیری کرونا در کشور در آبان ماه دانست، به همین دلیل لزومی هم به تغییر محدودیت‌ها نیست.

عمادی در این رابطه می‌گوید: «واقعیت این است که این ویروس  در دنیا از شهریور وجود داشته و همه جای دنیا هم بوده است، کشورها حرکات نمادی کردند و پروازها را لغو کردند، اما معلوم نیست نوع جدید کشورها رفته است. با توجه به وجود ویروس از شهرویر ماه، احتمال این که پیک سوم بیماری در آبان ماه در ایران بخاطر شیوع همین ویروس باشد وجود دارد.»

با این وجود این موضوع در ابتدای شیوع کروناویروس توسط مسئولان رد شد و حتی وزیر بهداشت اعلام کرد که کرونای انگلیسی در کشور وجود ندارد. 

عمادی می‌گوید: «این ویروس را همه کشورهای دنیا دارند و احتمالا ویروس انگلیسی پخش شده است. اما بخاطر بحث سیاسی هیچ یک از کشورها مطرح نکردند. واقعیت این است باید همه رعایت کنیم چه  ویروس انگلیسی باشد، چه روسی و چه چینی.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین