نماینده مجلس: ترکیب «لاریجانی-ظریف»، ترکیبی طلایی برای ۱۴۰۰ است

سیاسی،   3991017017 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک نماینده مجلس یازدهم گفت: اگر فرض کنیم که آقای لاریجانی مورد اجماع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان‌ میانه‌رو قرار گیرد و در انتخابات حضور پیدا کند و پیروز هم شود، به عقیده من ترکیب ریاست جمهوری آقای لاریجانی و وزارت امور خارجه آقای ظریف یک ترکیب طلایی خواهد بود.

نماینده مجلس: ترکیب «لاریجانی-ظریف»، ترکیبی طلایی برای ۱۴۰۰ است

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در کشور ما کار انتخابات، کاری حزبی، دقیق و حساب‌شده نیست، اظهار کرد: در کشور ما انتخابات کاری عمدتا فردی و مبتنی بر حلقه پیرامون شخصیت‌های سیاسی داوطلب حضور در انتخابات است. من حدسم این است که از مجلس شورای اسلامی افراد شاخصی در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت خواهند کرد. افرادی مانند آقایان محمدباقر قالیباف، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، مسعود پزشکیان، علی نیکزاد و حتی تعدادی دیگر از سایر نمایندگان. همچنین چهره‌های شاخص دیگری هم از جناح اصولگرا در این عرصه حضور خواهند داشت. 

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو احتمالا بر روی «لاریجانی» اجماع می‌کنند

وی ادامه داد: اما به نظر من در بین چهره‌های اصلاح‌طلب میل و رغبت کمتری برای حضور در انتخابات دیده می‌شود. البته ممکن است تعدادی از این افراد در انتخابات شرکت کنند ولی فکر نمی‌کنم حضورشان خیلی جدی باشد و من احتمال می‌دهم گزینه‌ای که در نهایت مورد اجماع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو قرار می‌گیرد، آقای علی لاریجانی خواهد بود. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه لاریجانی بر خلاف برخی دیگر از چهره‌های سیاسی، دارای نوعی محافظه‌کاری به خصوصی است، خاطرنشان کرد: لذا من بعید می‌دانم او تا زمانی که مورد اجماع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو قرار گیرد، به راحتی پا در عرصه انتخابات بگذارد. اما افراد دیگری از طیف اصولگرا هستند که اقدام به ثبت‌ نام در انتخابات ۱۴۰۰ خواهند کرد و من فکر می‌کنم این انتخابات یک انتخابات درون خانوادگی بین اصولگرایان باشد؛ چراکه از بین اصلاح‌طلبان چهره‌های شاخصی که شانس رای‌ آوردن دارند، شاید به دلیل شرایط جامعه و دیده نشدن اقبالی از طرف مردم نسبت به اصلاح‌طلبان و انتخابات، هرگز در این عرصه حضور پیدا نکنند. 

انتخابات ۱۴۰۰ برای اصولگرایان انتخاباتی درون خانوادگی است

رحیمی اضافه کرد: همچنین با توجه به شرایط جدیدی که در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری دیده شده است، چنانچه این طرح به تصویب نهایی مجلس و شورای نگهبان برسد و در دستور کار قرار گیرد، عملا بسیاری از رقبا حذف خواهند شد. مثلا افرادی که خود یا خانواده‌شان سابقه اقامت در خارج از کشور را دارند یا افرادی که بر اساس شرایط سخت در نظر گرفته شده در این طرح، حائز شرط رجل سیاسی یا مذهبی بودن نمی‌شوند، از گردونه رقابت خارج خواهند شد. لذا انتخابات ۱۴۰۰ یک انتخابات درون خانوادگی بین اصولگرایان خواهد بود و اصولگرایان مجبورند خود را به طیف‌های تندرو و میانه‌رو و سایر طیف‌ها تقسیم‌بندی کنند تا حالت رقابتی انتخابات حفظ شود. کما اینکه الآن هم بعضی از اصولگرایان شروع به انجام این طبقه‌بندی‌ها کرده‌اند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: اگر ما فرض کنیم که آقای لاریجانی مورد اجماع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان‌ میانه‌رو قرار گیرد و در انتخابات حضور پیدا کند و پیروز هم شود، به عقیده من ترکیب ریاست جمهوری آقای لاریجانی و وزارت امور خارجه آقای ظریف یک ترکیب طلایی خواهد بود. اما اینکه آیا همه این فرضیات محقق شود یا خیر، هنوز مشخص نیست؛ چراکه هنوز تا زمان انتخابات ممکن است اتفاقات زیادی بیفتد که همه معادلات را به کلی به هم بریزد. اما اگر همه این فرضیات به همین شکل اتفاق بیفتد، ترکیب لاریجانی و ظریف می‌تواند ترکیبی طلایی و موثر باشد. 

وی همچنین آقای قالیباف را محتمل‌ترین فرد از جناح اصولگرایان برای حضور در انتخابات دانست و افزود: آقای قالیباف هم تجربه انتخاباتی بیشتری نسبت به سایر گزینه‌های مطرح در بین اصولگرایان دارد و هم دارای تیم انتخاباتی متحدتر و منسجم‌تری می‌باشد. ضمن اینکه او یک بار هم در انتخابات سال ۹۶ به نفع آقای رئیسی کنار رفت و این بار اگر در انتخابات شرکت کند، بعید می‌دانم دوباره بخواهد از ادامه رقابت کنارگیری کند.  

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان به طور مستقل اقدام به معرفی کاندیدا کنند، شانس آقای پزشکیان در این خصوص بسیار بالاست؛ چراکه او هم در بین آذریان از عقبه رای بالایی برخوردار است و هم در بین اصلاح‌طلبان محبوبیت خاصی دارد و اگر داوطلب شود و به تایید صلاحیت برسد، به نظر من رقیبی جدی برای اصولگرایان خواهد بود. 

رحیمی همچنین به محمدجواد ظریف به عنوان دیگر گزینه محتمل برای حضور در انتخابات سال آینده اشاره کرد و گفت: علی‌رغم‌ اینکه خود آقای ظریف می‌گوید برای قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری برنامه، تخصص و علاقه‌ای ندارد، اما به نظر من اصلاح‌طلبان یک نیم‌نگاهی هم به او و ظرفیت‌ها و محبوبیتش دارند. اما من بعید می‌دانم که آقای ظریف در این عرصه حضور پیدا کند، چون او هم مانند آقای لاریجانی یک محافظه‌کار خاصی دارد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص احتمال به اجماع رسیدن اصولگرایان بر روی یک کاندیدای مشخص، تصریح کرد: اگر اصلاح‌طلبان بر روی یک فرد اجماع کنند و او شانس رای‌آوری بالایی داشته باشد و اصولگرایان احساس خطر کنند، شاید مانند انتخابات‌های ریاست جمهوری پیشین بر روی یک گزینه مشخص به اجماع برسند. اما در غیر این صورت من احتمال اجماع اصولگرایان بر روی یک نامزد خاص را بعید می‌دانم و این جریان حداقل ۵-۴ نامزد در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد داشت. چون وقتی اصولگرایان رقیبی جدی از جناح اصلاح‌طلبان نداشته باشند، دلیلی ندارد که بخواهند فقط با یک کاندیدا وارد انتخابات شوند. 

کدام نظامی‌ها به انتخابات ۱۴۰۰ پا می‌گذارند؟

وی با اشاره به اینکه در کشور ما حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری امری سابقه‌دار است، عنوان کرد: بسیاری از چهره‌های سیاسی که الآن در کشور در حال فعالیت اند، سابقه عضویت در نیروهای نظامی را دارند و در قانون هم‌ هیچ منعی برای حضور نظامیان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری کشور وجود ندارد. در قانون به دست گرفته شدن قدرت سیاسی توسط قوای نظامی منع شده است. یعنی طبق قانون اینکه قوای نظامی بخواهند رئیس جمهور یا وزیر عوض کنند و بر سرنوشت سیاسی کشور حاکم شوند، ایراد دارد. در حالیکه در کشور ما این گونه نیست و نظامیان هیچ وقت در اریکه قدرت سیاسی قرار نداشته‌اند. لذا اگر فردی در گذشته نظامی بوده است و حالا ضمن جدا شدن از قوای نظامی تصمیم به حضور در انتخابات گرفته است، این هیچ منع قانونی ندارد. 

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بین گزینه‌های نظامی فعلی نیز، من احتمال حضور آقای قالیباف در انتخابات سال آینده را از سایرین پررنگ‌تر می‌بینم. اما سردار سعید محمد هم به عنوان یک چهره جدید و جوان شاید جاذبه‌هایی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو داشته باشد. همچنین سردار حسین دهقان نیز شخصیت نظامی معتبر و محبوبی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۶۵۶۲۶۱۲:۰۷:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
موافقم
میلاد۱۷۶۵۷۸۶۱۳:۴۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
ما فعلا درگیر ترکیب فوق طلایی" روحانی-ظریف "هستیم
ناشناس۱۷۶۵۸۷۵۱۴:۴۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
متاسفم بنده نیستم
حسین۱۷۶۵۹۰۶۱۴:۵۸:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
باسلام خدایا بخیرکن ترکیب طلائی نخواستیم .ترکیب نیکلی .مسی .اهنی غیراز این دوطلاکار.
ناشناس۱۷۶۶۵۰۹۲۰:۳۴:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
.مردم از اینها خیری ندیدن
علیرضا نیکرو۱۷۶۶۵۶۷۲۱:۱۴:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
عارف با رضایی جناح چپ با جناح راست
ناشناس۱۷۶۶۶۶۷۲۲:۲۱:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
ما خیلی این رنگ را طلایی نمیبینیم
ناشناس۱۷۶۶۶۸۴۲۲:۳۰:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
چرا ملت باید به این دو نفر رای بدن به همین خیال باشید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین