احمد توکلی: FATF به نفع مردم نیست و در مجمع رأی نمی‌آورد

سیاسی،   3991016110 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام رأی نمی‌آورد.

احمد توکلی: FATF به نفع مردم نیست و در مجمع رأی نمی‌آورد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، دومین جلسه از سلسه جلسات استدلالِ مصلحت،  به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی (ره) با حضور  احمد توکلی، برگزار شد.

در این جلسه برخی ابهامات FATF با حضور این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد.

وی در این نشست با بیان اینکه پذیرش مسائل خارجی منوط به این است که مصالح مسلمانان حفظ شود و باید در هر موردی این نکته رعایت شود، اظهار داشت: بنابراین رابطه با آمریکا، پذیرش FATF و امضای برجام، این موارد نه مثل شراب می‌ماند که حرام باشد و نه مثل نماز واجب، اگر مشخص شود که به  نفع مسلمانان است، می‌‌توانیم اقدام کنیم. مخالفت و موافقت در این زمینه‌ها کاملاً سیال است، ممکن است در یک موعدی پذیرش این مسئله کار خوبی باشد  و در موعد دیگر، خوب نباشد.

وی افزود: ما پرسیدیم اگر این لوایح را بپذیریم یا رد کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ پذیرش ما چه منفعتی می‌تواند داشته باشد؟ این استدلال چون ما جز FATF هستیم و می‌توانیم سفر خارجی برویم که معنا ندارد آقای ظریف گفتند هیچ تضمینی نمی‌دهیم اگر این لوایح را بپذیریم سهولتی اتفاق می‌افتد، ولی اگر نپذیریم شرایط سخت‌تر می‌شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما می‌گوییم همین را ثابت کنید. ما باید براساس شواهد و قرائن تصمیم بگیریم. اگر ثابت شود که تصویب این لوایح در حد یک نفس کشیدن وضع مردم را بهتر می‌کند، رأی می‌دهم اما چون این شرط محقق نیست، با تصویب این لوایح مخالف هستم. می‌گفتند اگر برجام را نپذیریم چه غوغایی می‌شود و اگر بپذیریم عالی می‌شود، عالی که نشد، غوغا هم نشد. این حرف‌ها بر اساس مصالح ملی زده نمی‌شود.

وی یادآور شد: وظیفه‌ شورای نگهبان این است که وقتی قانونی را بررسی می‌کند ببیند قانون اساسی را نقض می‌کند یا نه، می‌بیند که با احکام اسلامی سازگار است یا نه. شورای نگهبان نیز وقتی لایحه را از مجلس دریافت کرد، گفت این لایحه با قاعده نفی سبیل نمی‌سازد. طبق قاعده نفی سبیل، اسلام هر رابطه‌ای را که موجب سلطه بیگانگان بر مسلمانان شود را نفی می‌کند. یعنی راهی را باز نمی‌گذارد که بیگانگان بر ما مسلط شوند.

توکلی خاطرنشان کرد: این قاعده یکی از اصول محکم سیاست خارجی اسلامی است. حتی کشورهایی که مسلمان نیستند هم این قانون را دارند و با این کار از استقلال خودشان دفاع می‌کنند. نمی‌شود یک نهاد بین‌المللی به لحاظ اقتصادی، سیاسی بر ما مسلط شود، این برای عزت ملی هم خطرناک و مضر است.

وی تصریح کرد: وقتی شورای نگهبان لوایح را نپذیرد به مجلس بر می گردد و به کمیسیون ارجاع می‌شود. نماینده شورای نگهبان با نگاه کارشناسی در کمیسیون حضور پیدا می‌کند؛ در نهایت دوباره در صحن مجلس رأی گرفته می‌شود و به شورای نگهبان برمی‌گردد. در همه جای دنیا رویه این است، در کشور آمریکا نیز دیوان عالی قضات این کار را انجام می‌دهد.

توکلی با اشاره به روند بررسی لایحه fatf تصریح کرد: دفعه دوم که شورای نگهبان لایحه را رد کرد، مجلس گفت با اینکه می‌دانیم این لوایح خلاف قانون اساسی است اما به نفع کشور است. مجمع تشخیص مصلحت نظام اینجا ورود می‌کند. یک غلط مصطلحی وجود دارد که نمی‌گویند مجمع قرار است بین مجلس و شورای نگهبان قضاوت کند، نمی‌گویند اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس است.

وی افزود: در زمستان 98 آقای دژپسند برخلاف آن چیزی که در بیرون مجمع تبلیغ می‌شد، در جلسه‌ مجمع گفتند، نمی‌گویم این حرف آقای رئیس‎جمهور است ولی چقدر خوب است که مجمع بررسی این دو لایحه را به تعویق بیندازد تا از این عید بگذریم. آقای دژپسند گفتند من تقاضا می‌کنم شما این تصمیم را عقب بیاندازید. در نهایت با تعویق تصویب لوایح CFT و پالرمو هم هیچ اتفاقی نیافتاد.

وی  تاکید کرد: من می‌گویم FATF به نفع مردم نیست. این لوایح گشایشی برای ما ایجاد نمی‌کند و موارد جدیدی را مطرح می‌کنند در همین نشست اخیر می‌خواستند درباره‌ مسائل موشکی بحث کنند. به شما چه ربطی دارد؟ تو مأمور مبارزه با پولشویی در جهان هستی، موشکی به شما چه ربطی دارد به همین دلیل این لوایح به نفع مردم نیست.

توکلی افزود: قبلا هم اعلام کردم این لوایح  در مجمع رأی نمی‌آورد. دو سوم اعضا با تصویب این لوایح مخالف بودند. طبق آیین‌نامه وقتی موعد رسیدگی به این لوایح تمام شود از دستور مجمع خارج و نظر قانونی شورای نگهبان حاکم می‌شود، نه نظر مصلحتی. آقای روحانی از مقام معظم رهبری اجازه گرفتند این آیین‌نامه را ندیده بگیرند و دوباره لوایح CFT و پالرمو بررسی شود استدلال آوردند که شرایط عوض شده ولی باز هم می‌گویم با همین شرایط هم دو سوم اعضاء به آن رأی نمی‌دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۶۴۳۶۹۱۶:۴۵:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
از کدام قرارداد خاجی نفع بردیم که از این ببریم
ناشناس۱۷۶۵۶۴۳۱۲:۱۹:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
بهزاد خسروی آدینه‌وند تحلیل گر اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایطی که ما تحریم هستیم، به صلاح است که ما این دو کنوانسیون آخر را بپذیریم؟ اظهار کرد: با شرایطی که کشور دارد اگر حتی FATF را به طور کامل تضمین بدهیم و دو کنوانسیون CFT و پالرمو را هم امضا کنیم، تا وقتی کل اقتصاد ما تحریم است، اتفاق خاصی برای ما نخواهد افتاد. لذا اگر از یک طرف، بپذیریم تراکنش‌های مالی را با شفافیتی که آنها می‌خواهند ارائه کنیم و از طرفی دیگر تحریم باشیم، این امر صرفاً جز این که ما شرایط سخت‌تری را برای خودمان ایجاد کنیم، فایده‌ای ندارد.منبع :خبر آنلاین
ناشناس۱۷۶۴۳۷۰۱۶:۴۵:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
کارشناسان درباره عواقب منفی fatfبارها صحبت کردن عجیبه که دولت هنوز اصرار داره و دنبال آن هست
ناشناس۱۷۶۴۳۷۹۱۶:۵۸:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
مردم عادی که جریان جزییات و آثار این قراردادها نیستند . بهتر است در قالب مناظره موافق و مخالف درباره آن حرف بزنند .
محمد۱۷۶۴۳۸۳۱۷:۰۴:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
جناب توکلی این چیزی که شما میگید به نفع مردم نیست رو میشه از خود مردم بپرسید؟ اصلا همینو به رای مردم بذارید اونوقت خواهید دید که نظر مردم چقدر به نظر شماهایی که اون بالا نشستید و برای مردم تصمیم میگیرید نزدیکه
ناشناس۱۷۶۴۳۸۹۱۷:۰۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
سوال اینجاست نپیوستن به FATF حقوق مردم ایران را هم تامین میکند؟ قطعا خیر
ناشناس۱۷۶۴۴۱۷۱۷:۳۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
با چه منطق و استدلالی ما باید به یک سازمان بین دولتی مافیایی بپیوندیم که ساز و کار آن در اختیار اربابان شبکه اخلالگر ارزی است؟!
ناشناس۱۷۶۴۴۱۹۱۷:۳۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
تنها ۳۷ کشور به‌صورت مستقیم به گروه ویژه اقدام مالی پیوسته‌اند، البته دو سازمان منطقه‌ای هم عضو این گروه شده‌اند و قسمت جالب آن این است که اندونزی، رژیم صهیونیستی و عربستان ناظر «اف‌ای‌تی‌اف» هستند . پس چرا به ما زورکی تحمیل میکنند که بریم زیر نظر دشمنانمون و به اونها اطلاعات بدیم ؟
ناشناس۱۷۶۴۴۳۰۱۷:۳۵:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
حیدر مستخدمین‌حسینی معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی میگوید:: ایران معمولاً نسبت به معاهدات بین‌المللی حُسن نیت داشته است اما در بسیاری از موارد، طرف مقابل این معاهدات را زیر پا گذاشته است بنابراین برخورد سیاسی در داخل با این موضوع و موافقت و مخالفت با آن و این همه جنجال‌ها منطقی نیست. اکنون برخی از مزایای زیاد و برخی از معایب زیاد عضویت در FATF سخن می‌گویند اما بنده به عنوان یک کارشناس، این نقطه‌ نظرات یک طرفه و صرفاً سیاسی را نمی‌توانم بپذیرم بلکه معتقدم باید واقعیت را در نظر بگیریم. الان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی رابطه خود را با ما قطع کرده‌اند بنابراین در این شرایط پیوستن به FATF چه منفعتی برای کشور ما در پی دارد؟ البته بنده معتقد به عضویت در FATF هستم اما باید شرایطی هم لحاظ شود. الان شرایط عضویت ما در این نهاد فراهم نشده است. باید FATF کمک کند که تحریم‌های بانکی علیه ما برطرف شده و بانک‌های ما بتوانند با بانک‌های خارج ارتباط برقرار کنند و آنگاه ما عضو این کارگروه شویم اما وقتی بانک‌های ما ارتباطی با خارج ندارند و بانک‌های بین‌المللی با بانک‌های ما کار نمی‌کنند، چنین کاری فایده‌ای ندارد.
ناشناس۱۷۶۴۴۳۴۱۷:۳۶:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
اگر این کنوانسیون هدفش مبارزه با تروریسم است خوب است همانطور که رهبر انقلاب فرمودند «مجلس شورای اسلامی باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند»
ناشناس۱۷۶۴۴۳۹۱۷:۴۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
همه روی این حرف متفق اند که پپذیرشfatf در شرایط تحریم بانکی شدید هیچ فایده ای ندارد . که ضررهایی هم دارد . پس چرا باید بپذیریم
ناشناس۱۷۶۴۴۴۶۱۷:۴۹:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
طرفداران FATF مدعی هستند که با پذیرش دستورات این سازمان، از لیست سیاه خارج شده و زمینه مبادلات بانکی فراهم می‌شود. برخلاف این ادعا، با توجه به سازوکار اجماعی تصمیم‌گیری در FATF و عضویت آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی (به عنوان ناظر) برخورد با ایران سیاسی بوده و امکان خروج از لیست سیاه نیست.
ناشناس۱۷۶۴۴۵۰۱۷:۵۵:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
کسانی که دنبال تصویب fatfهستند کتبا بنویسند با پذیرش آن چه مسایلی حل میشود تا اعضای مجمع به آن رای دهند .
محمد۱۷۶۴۴۸۸۱۸:۱۸:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
تنها سوال من چرا 99% کشورهای دنیا آن را پذیرفته اند؟!؟!؟!؟ ما چرا نه؟
ناشناس۱۷۶۴۵۶۶۱۸:۵۵:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
با سلام لطفا دلایلی که به درد مردم نمی خورد را بیان بفرماید.
ناشناس۱۷۶۴۵۸۴۱۹:۰۳:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
کدام مردم آقای توکلی منظورتان رو روشن تر بیان کنید چرا همه دنیا موافق هستند فقط برای مردم ایران بده
ناشناس۱۷۶۴۶۰۶۱۹:۱۵:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
با آقای توکلی موافقم
ناشناس۱۷۶۴۶۵۷۱۹:۳۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
حتی همتی گفت تصویبش الان فایده نداره اول باید طرفهای برجام تحریمارو بردارن
ناشناس۱۷۶۴۷۱۲۲۰:۱۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
یک سوال این چه پیمانی است که غیراز 5 کشور بقیه کشورهای جهان به ان پیوسته اند و اجرا می کنند و فقط برای مردم ایران بد است مگر ما پول شویی می کنیم که از ان می ترسیم؟
ناشناس۱۷۶۵۶۶۶۱۲:۳۳:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
کی گفته ؟ فقط 39 کشور عضو fatf هستند . برید تو سایتش و ستون کشورهای عضو fatf رو ببینید .
ناشناس۱۷۶۴۷۷۸۲۰:۴۹:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
پس چطوریه که توی دنیا فقط ما و کره شمالی فقط عضوش نیستیم!
سیادتی۱۷۶۵۶۶۴۱۲:۳۲:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
حامیان FATF مدعی هستند که «۱۹۴ کشور جهان» و «همه کشورهای جهان به غیراز ایران و کره شمالی» عضو FATF هستند. این ادعا در حالی است که تنها ۳9 کشور جهان به این سازمان بین دولتی پیوسته اند. که نامشان در سایت اف ای تی اف ذکر شده است
ناشناس۱۷۶۵۰۲۷۲۳:۴۶:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
میشه یکی بیاد و مردم رو محرم بدونه و در مورد fatf با همه خوبی و بدی توضیح بده که روشن شیم. لطفا گرایشات سیاسی رو در توضیح کنار بگذارید.. تا مردم بفهمن حق با کدوم طرفه
یک معلم۱۷۶۵۲۹۸۰۹:۰۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
اتفاقاً به نفع مردم است.
ناشناس۱۷۶۵۳۲۹۰۹:۲۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
ابتدا باید مشخص کرد منظور از مردم چیست!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین