هاشمی: امام(ره) نظر پدرم درباره آمریکا را نپذیرفت

سیاسی،   3991016104

محسن هاشمی رفسنجانی طی مصاحبه‌ای نظر منفی امام نسبت به موضع آیت‌الله هاشمی درباره مسئله آمریکا و روایت اخیر سیدمرتضی نبوی را تلویحاً تأیید کرد.

هاشمی: امام(ره) نظر پدرم درباره آمریکا را نپذیرفت

تسنیم نوشت: اخیراً سیدمرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، جزئیاتی از یک گفتگوی مهم میان آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حاشیه یکی از دیدارهای مجمع تشخیص مصلحت نظام را بیان کرده بود.

دو نکته مهم تاریخی در مصاحبه آقای نبوی وجود داشت؛ نخست اشاره مجدد بر اینکه طبق گفته خود آقای هاشمی رفسنجانی، ایشان (آقای هاشمی) در زمان حیات امام خمینی(ره) چندین  موضوع را با امام مطرح و از ایشان درخواست می‌کند که در زمان حیاتشان مسئله را حل کنند. یکی از این موضوعات بحث دفاع مقدس، دیگری روابط با عربستان و برخی موضوعات دیگر به‌علاوه مسئله ارتباط با آمریکا بود.

در گفتگوی رهبر انقلاب با آقای هاشمی در حاشیه دیدار مجمع تشخیص مصلحت این مسئله بار دیگر مطرح می‌شود و مقام معظم رهبری به ایشان بار دیگر می‌گوید که "امام به درخواست شما درباره رابطه با آمریکا جوابی ندادند".

این موضوع کنار پاسخ مثبت امام(ره) به برخی دیگر از درخواست‌ها، نشانه روشنی مبنی بر نظر منفی امام درباره موضع آقای هاشمی درباره آمریکا بوده است.

آقای نبوی همچنین درباره این دیدار مطرح کرد: مقام معظم رهبری در ادامه {این گفتگو} نکته بسیار مهمی گفتند که به‌نظرم تعیین‌کننده است، ایشان اشاره کرد که "درباره مسئله نحوه مواجهه با آمریکا از همان دوران ریاست‌جمهوری آقای هاشمی مباحثاتی وجود دارد". آقا اشاره کردند که در زمان ریاست‌جمهوری آقای هاشمی این بحث در شورای‌عالی امنیت ملی ــ که خود آقای هاشمی ریاستش را به‌عهده داشت ــ مطرح شده بود. صورت مذاکرات برای آقا می‌آید که در آن منافعی در رابطه با آمریکا قید شده بود. آقا گفتند که "با آقای هاشمی در این باره جلسات متعددی صحبت شده و حتی صدای آقای هاشمی هم همان‌طور که خودش می‌داند ضبط است که در شورای‌عالی امنیت ملی گفته‌اند «آیت‌الله خامنه‌ای در رد مواضع ما در زمینه نحوه عمل در برابر آمریکا استدلالهایی دارد که ما جواب آن استدلالها را نداریم»".

آقای هاشمی در همین جلسه این نقل قول آقا را تأیید کردند، یعنی گفتند که «بله، من این حرف را زده‌ام". آقا بر همین اساس ادامه دادند "پس مشخص است که این حرفهای ما بر مبنای استدلال است نه بر مبنای عصبیت و عصبانیت و پای‌بندی به امور موهوم و این را خود آقای هاشمی هم می‌دانند".

طی روزهای بعد آیت‌الله درّی نجف‌آبادی و همچنین آقای صفارهرندی از دیگر اعضای حاضر در این جلسه روایت آقای مرتضوی نبوی را تأیید کردند و نکاتی به آن افزودند.

اما امروز سایت جماران گفتگویی با آقای محسن هاشمی رفسنجانی منتشر کرده که در آن بخشهای مهم این روایت تلویحاً تأیید شده است. این سایت از آقای محسن هاشمی درباره مصاحبه سیدمرتضی نبوی می‌پرسد: "یکی از مقولاتی که خیلی راجع به آن بحث بود و در خاطرات ایشان هم منعکس هست، موضوع ارتباط با آمریکا است. ایشان نظرشان بر ارتباط با آمریکا بود و رهبری نظر دیگری داشتند. اخیراً آقای مرتضی نبوی خاطره را از یک جلسه نقل کرد که دیدار اعضای مجمع تشخیص با رهبری بوده و دوباره این مبحث تکرار شده بوده است. شما روایت و دانسته‌ای از مباحثی که در آن جلسه مطرح شده و دیدگاه‌های آقای هاشمی دارید؟ همچنین جمله‌ای که گفته شده آقای هاشمی گفته‌اند «من در برابر استدلال رهبری استدلالی ندارم»".

آقای محسن هاشمی در این باره پاسخ داده است: اگر به سابقه مراجعه کنید می‌بینید که این موضوع را خود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌وضوح در مصاحبه‌ها گفته‌اند و در کتاب‌های مختلف هم آمده و در مجلات و روزنامه‌ها دیده می‌شود. ایشان اواخر جنگ با همرزمانشان و کسانی که کشور را مدیریت می‌کردند به دیدار امام می‌روند و سه مسئله را مطرح می‌کنند؛ یکی مسئله قانون اساسی است که باید بعضی موارد آن طوری تغییر کند که امکان حکمرانی خوب فراهم شود، یکی بحث اتمام جنگ و دیگری هم بحث رابطه با آمریکا است، مطرح می‌کنند که اگر ایشان حضور نداشته باشند شاید کشور نتواند این سه مسئله را حل کند و تا حضور دارند خودشان به این مسائل بپردازند.

محسن هاشمی می‌افزاید: امام هم در مورد جنگ و هم در مورد قانون اساسی در زمان حضورشان اقدام کردند ولی در مورد رابطه با آمریکا به نتیجه مدنظر آیت الله هاشمی رفسنجانی نرسیدند ولی وصیتنامه امام وجود دارد و مسائل مهمی در آن وصیتنامه هست؛ همان طور که حاج حسن آقا گفتند، می‌شود به آن رجوع کرد و آن چیزی که آنجا نوشته شده را عمل کرد. یکی از مسائل همین بود که برای اینکه بتوانیم توسعه کشور را داشته باشیم، رفاه برای مردم بیاوریم و کمترین هزینه را برای آنها داشته باشیم، باید مذاکراتی را با آمریکا پیگیری کنیم که بعضاً اتفاقاتی هم افتاد و این‌جوری نبود که ما به هیچ وجه مذاکراتی را با آمریکا نداشته باشیم و در بعضی از موارد خیلی هم پیش رفت، بعد دیدیم در قالب 1+5 هم این اتفاق افتاد.

فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه این گفتگو خاطرنشان می‌کند: ولی ورود به مسائل ما با آمریکا و حل آن بسیار سخت است. گه‌گاه ما بر اساس مسائل داخلی و مشکلات سیاسی دچار مشکل می‌شویم و نمی‌توانیم تا جایی که لازم است پیش برویم، این مدنظر بوده که ما بتوانیم مشکلاتمان را در منطقه و دنیا طوری حل کنیم که توسعه کشور دچار مشکل نشود. من فکر می‌کنم که اگر بحثی هم بین آیت الله هاشمی رفسنجانی و رهبری بوده، در همین زمینه بوده است. بعضاً لازم است که مسئولین کشور حرفهای خود را بدون پوشش و سانسور مطرح کنند، این رهبر انقلاب است که تصمیم می‌گیرد و مقام معظم رهبری هم در این خصوص تصمیم گرفته است.

محسن هاشمی در ادامه می‌گوید: وقتی که من به خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی رجوع کردم، آنجا مفصل چیزی ننوشته بودند، فقط نوشته بودند، «توصیه‌هایی در موارد مختلف از جمله مسائل مربوط به روابط خارجی داشته‌اند.» ولی به‌دقت چیزی که آقایان می‌گویند را آنجا ننوشته بودند و من هم در آن جلسه نبودم، در نتیجه می‌خواهم بگویم چیزی که مدنظر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده، در دولت‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی پیگیری شده ولی منتج به نتیجه نبوده و همین باعث شده که ما امروز دچار سختی‌هایی هم از نظر اداره کشور و بعد هم توسعه کشور هستیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    آخرین عناوین