وقتی یادبود شهید سلیمانی در عراق تبدیل به تظاهرات ضدآمریکایی می شود

جهان،   3991015066 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

تبدیل مراسم سوگواری سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» و حاج «ابومهدی المهندس» در عراق به تظاهرات ضد آمریکایی، نشان داد که ملت عراق از اراده خود برای اخراج اشغالگران آمریکایی کوتاه نمی‌آیند. 

وقتی یادبود شهید سلیمانی در عراق تبدیل به تظاهرات ضدآمریکایی می شود

به گزارش الف، چند روز قبل از سالگرد شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» مراسم گرامی‌داشت یاد این دو شهید بزرگوار در سراسر کشورهای عربی و اسلامی و با وجود همه محدودیت‌های متعددی که در برخی از این کشورهای وجود دارد برگزار شد و نه تنها مسلمانان بلکه همه آزادگان به این شهدای بزرگوار ادای دین و احترام کردند.

در این میان عراق از جمله کشورهایی بود که مراسم سالگرد شهیدان سلیمانی و المهندس را به شکل پررنگ و ویژه‌ای برگزار کرد. 

طی روزهای گذشته در منطقه «الکریعات» بغداد مردم و مسئولان و نمادهای دینی و عشایر و مقامات حشد شعبی مراسمی در یادبود شهدای مقاومت برگزار و تاکید کردند که شهیدان سلیمانی و المهندس در قلب ملت عراق هستند.

در کربلا نیز مراسم گرامیداشتی به همین مناسبت برگزارشده و مردم با تشییع نمادین پیکر شهیدان سلیمانی و المهندس و نیز شهدای حشد شعبی که در دسامبر 2010 در حمله آمریکایی‌ها به شهادت رسیدند به آنها ادای احترام کردند.

در جنوب بصره نیز مردم عراق در تجمعی گسترده یاد شهدای مقاومت را گرامی داشتند.

در استان بغداد همچنین مردم منطقه «الشعاله» با برگزاری مراسم یادبودی در اولین سالگرد شهادت فرماندهان مقاومت، جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس را محکوم و تاکید کردند که قاتلان باید مجازات شوند.

در استان «دیالی عراق» نیز مردم با برگزاری مراسم مشابه سایر شهرها به شهادای مقاومت ادای دین و احترام کردند.

مراسم اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس علاوه بر مناطق مذکور در شهرهای «الدبولی» در استان «واسط» و «الرمیثه» در استان «المثنی» و شهرهای استان «الدیوانیه» نیز برگزار شد.

اما تظاهرات باشکوه ملت عراق در میدان «التحریر» بغداد که با حضور مردم سراسر این کشور برگزار شد اوج حماسه آفرینی عراقی‌ها در سالگرد شهدای مقاومت بود.

نقطه مشترک همه این مراسم‌ و تظاهرات تاریخی مردم عراق علاوه بر سوگواری و گرامی‌داشت یاد و خاطره فرماندهان شهید مقاومت و همر‌زمان آنها، تاکید بر پایان اشغالگری‌های آمریکا در خاک عراق بود.

عراق یک سال قبل در چنین روزهایی نیز شاهد برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌های مختلف ضد آمریکا بود و مردم یکصدا اخراج اشغالگران آمریکایی را فریاد می‌زدند. البته پیش از این نیز نفرت عمومی از ایالات متحده به دلیل جنایت‌ها و اشغالگری‌های این کشور در خاک عراق از سال 2003 در میان مردم این کشور به وضوح دیده می‌شد؛ اما اوج جنایت تروریست‌های آمریکایی در فرودگاه بغداد که منجر به شهادت سردار بزرگ ایرانی و فرمانده حشد شعبی به عنوان ناجیان ملت عراق از شر تروریسم، چند روز بعد از شهادت نیروهای حشد شعبی در پایگاه القائم به دست جنایتکاران آمریکایی شد بیش از پیش خشم عراقی‌ها را برافروخت که شعله‌های آن تا امروز خاموش نشده است.

این خشم و نفرت علیه واشنگتن در عراق علاوه بر سطح ملی، در سطح سیاسی نیز بازتاب فراوانی داشت و پارلمان این کشور در تاریخ 5 ژانویه 2020 یعنی به فاصله بسیار کوتاه از جنایت ایالات متحده در ترور سردار شهید سلیمانی و شهید المهندس در حالی که نمایندگان شعارهای ضد آمریکایی سرمی‌دادند مصوبه اخراج نیروهای این کشور از خاک عراق را تصویب کرد و دولت از آن تاریخ ملزم به اجرای این مصوبه شد.

درواقع علت این امر که سالگرد شهادت حاج قاسم و ابومهدی در عراق تبدیل به یک تظاهرات ضد آمریکایی شد همین بود که ملت عراق یک بار دیگر تاکید کردند تنها چیزی که می‌تواند آلام آنها در غم شهادت فرماندهان بزرگ را تسکین دهد خروج اشغالگران آمریکایی از عراق است.

پیش از این نیز «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح عراق با اشاره به نقش پررنگ آمریکا و حزب منحل شده بعث در خرابکاری‌های مربوط به تظاهرات اکتبر 2019 عراق که منجر به کشتار شماری از شهروندان این کشور شد و نیز با تاکید بر لزوم تعهد دولت به اجرای مصوبه پارلمان در اخراج نیروهای آمریکایی گفته بود که تظاهرات مردم در 3 ژانویه 2021 سرنوشت کشور را رقم خواهد زد.

به نظر می‌رسد این بار ملت عراق تحت هیچ شرایطی قصد عقب‌نشینی از تصمیم برای اخراج نیروهای واشنگتن را ندارند و حضور آمریکایی‌ها در خاک عراق را خیانت به خون شهدای مقاومت می‌دانند. بر این اساس ساز و کار اخراج نظامیان ایالات متحده از عراق در سال 2021  وارد فاز جدی‌تری خواهد شد. همانطور که پیش از این نمایندگان پارلمان این کشور تاکید کردند حتی اگر دولت هم قصد سکوت در برابر حضور اشغالگران آمریکایی در عراق را داشته باشد، ملت از اجرای مصوبه اخراج آمریکایی‌ها کوتاه نخواهند آمد. 

البته از آنجایی که مردم عراق در اعتراضات مسالمت آمیز خود در اکتبر 2019-هرچند که بعضا با مداخلات خارجی از مسیر اصلی منحرف شد- ثابت کردند اگر برای رسیدن به خواسته‌ای مصمم باشند، حتی جان خود را هم به خطر می‌اندازند، دولت عراق باوجود ملاحظاتی که تاکنون مانع از اجرای مصوبه اخراج آمریکایی‌ها شده، به نظر می‌رسد در این مرحله ناچار است به خواسته مردم عمل کند؛ چرا که عدم تعهد به این مورد می‌تواند موجب بروز شورش مردمی شود.

گذشته از آن همه نیروهای سیاسی و نظامی عراق در جنگ با تروریسم به عینه دیدند، این مقاومت بود که عراقی‌ها را از چنگال تکفیری‌های داعش نجات داد و جنگ آمریکا با تروریست‌ها در عراق تنها بهانه‌ای برای حضور واشنگتن در این کشور بود-چه بسا که در بسیاری از موارد به روش‌های مختلف از تروریست‌های داعشی حمایت نیز می‌کرد.

در هرصورت پایان دادن به حضور آمریکایی‌ها در خاک عراق تنها راه حفظ حاکمیت و استقلال این کشور محسوب می‌شود و همانطور که مردم و نیروهای سیاسی به این نتیجه رسیده‌اند، دولت عراق نیز باید بداند اخراج نیروهای ایالات متحده از خاک عراق اگر امروز انجام شود بهتر از فرداست.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۶۲۵۳۲۱۲:۵۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
چه فایده؟ وقتی که عراق پولهایمان را بلوکه کرده و در سازمان ملل به نفعمان رای نمی دهد.
ناشناس۱۷۶۲۵۳۵۱۲:۵۲:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
دولت عراق طرحی را در دست دارد که سلاح های شبه نظامیان را از آنها بگیرد.
ناشناس۱۷۶۲۵۳۶۱۲:۵۳:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
آمریکا کار خودش را کرده. تظاهرات چه دردی را دوا می کند؟
ناشناس۱۷۶۲۵۴۶۱۲:۵۷:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
شهادت سردار سپهبد سلیمانی باعث وحدت بیشتر بین ملت ایران و عراق شد و تفکرات ضد امریکایی مردم مسلمان شیعه منطقه را تشدید کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین