افزایش ۱۰ تا ۲۰ میلیونی قیمت خودرو

اقتصادی،   3991013094 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رونمایی فرمول جدید شورای رقابت برای تعیین قیمت ۱۸خودروی کم‌تیراژ داخلی موجب واکنش سازمان بازرسی کل کشور، وزیر صنعت و بازار خودرو به احتمال گرانی رسمی این خودروها شد.

افزایش ۱۰ تا ۲۰ میلیونی قیمت خودرو

همشهری در ادامه نوشت: رئیس شورای رقابت در نشست خبری هفته گذشته خود با تأکید بر مخالفت این شورا با آزادسازی قیمت خودروهای کم‌تیراژ داخلی از فرمول جدیدی برای تعیین قیمت این خودروها رونمایی کرد که بر مبنای آن رشد 50درصدی تیراژ تولید جایگزین نرخ تورم‌بخشی اعلام‌شده توسط بانک مرکزی برای تعیین میزان افزایش قیمت 18خودروی کم‌تیراژ داخلی خواهد شد.

ارائه این دستورالعمل در حالی با واکنش مسئولان سازمان بازرسی کل کشور مواجه شد که پیش از آن با ارائه طرح جهش تولید خودرو به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، علی ربیعی سخنگوی دولت از آماده‌سازی‌ طرح جامع خودروی ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، مبتنی بر نظارت بر قیمت و افزایش تولید در دولت خبر داده بود اما رئیس شورای رقابت در مورد موازی‌کاری در روش‌های دوگانه دولت و شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو، اعلام کرد که به‌نظر نمی‌رسد موضوع آزادسازی قیمت 45درصد محصولات خودروسازان در شورای اقتصادی هماهنگی سران قوا جدی باشد و از نظر قانونی نیز شورای رقابت متولی تعیین ضوابط قیمت‌گذاری در بازارهای انحصاری ازجمله خودرو است.

همچنین بررسی‌های مرکز ملی رقابت نشان می‌دهد که بازار این خودروها نیمه‌رقابتی است و هنوز از انحصار خارج نشده است. از سوی دیگر بالاگرفتن مناقشه تعیین قیمت خودروهای کم‌تیراژ داخلی و امکان افزایش قیمت این خودروها مطابق با فرمول جدید شورای رقابت موجب واکنش بازار و افزایش حدود 20میلیون تومانی قیمت خودروهایی شد که طی چند هفته گذشته با تثبیت نرخ ارز، سیر نزولی قیمت را تجربه می‌کرد.

انتقاد سازمان بازرسی از شورای رقابت 

سازمان بازرسی کل کشور نخستین منتقد دستورالعمل جدید تعیین قیمت خودروهای کم‌تیراژ داخلی بود که بلافاصله بعد از رونمایی از این فرمول، رئیس این سازمان از تأثیر این تصمیم بر افزایش قیمت خودروهای موجود در بازار ابراز نگرانی کرد. حجت‌الاسلام حسن درویشیان با اشاره به اینکه نمی‌توانیم برای حل مشکلات شرکت‌های خودروساز، فشار قیمتی را به مردم تحمیل کنیم، افزود: باید نیروها پالایش شده و تولید، صرفه بیشتری پیدا کند نه اینکه با افزایش قیمت انتظار کنترل بازار را داشته باشیم.

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور نیز با اشاره به تصمیم شورای رقابت برای قیمت‌گذاری برخی خودروها گفت: تصمیم جدید با فشار بیش از حد وزارت صمت انجام شده و دلیل این تصمیم را ترغیب خودروسازها به تولید بیشتر عنوان کرده‌اند. نادر شکربیگی، با بیان اینکه خودروی داخلی با قیمت موجود در توان خرید مردم نیست، افزود: چرا باید برای ترغیب خودروساز فشار بیشتری به مردم اعمال کنیم. خودروهای تولیدی در شرایط فعلی هم در شأن مردم ما نیست، پس چرا باید افزایش ۵۰درصدی را در برخی خودروها شاهد باشیم. او با اشاره به اینکه ارزیابی مناسبی برای بررسی کیفی خودروها و لوازم خانگی در کشور انجام نمی‌شود، افزود: تا زمانی که به سطح مطلوبی از کیفیت تولید دست پیدا نکرده باشیم نباید به دنبال افزایش ممنوعیت‌های صادراتی باشیم. اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور نیز گفت: مشکلات صنعت خودرو را درک کرده اما به صراحت اعلام می‌کنیم که بنا بر هشدار سازمان بازرسی کل کشور، پیامدهای این موضوع بر گردن شورای رقابت خواهد بود.

بازگشت وزارت صمت به قیمت‌گذاری خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در نشست روز پنجشنبه هفته گذشته خود با مسئولان سازمان بازرسی کل کشور، از بازگشت مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو به این وزارتخانه خبر داد و این موضوع را از وظایف اصلی وزارتخانه متبوع خود قلمداد کرد. علیرضا رزم‌حسینی، افزود: یکی از آسیب‌های وزارت‌ صمت، انتقال وظایف به خارج از این مجموعه بود، تجارت خارجی، فولاد، قیمت‌گذاری در کالاهایی مثل خودرو با وزارت صمت است اما افراد زیادی در آن دخیل هستند که با تلاش‌ها و رایزنی‌های انجام‌شده وظایف دوباره به این مجموعه در حال بازگشت است.

او افزود: ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای از شورای‌عالی سران قوا داشت که به تأیید مقام معظم رهبری نیز رسیده بود تا وزارت صمت با این ابزار اجازه کنترل بازار را داشته باشد. اما از ابتدای سال این اعتبار به ‌پایان رسید و ستاد دیگر توان مداخله در کنترل کالاهای صادراتی و اقدام برای کنترل بازار در برخی اقلام را نداشت و با تأخیر حداقل ۳ماهه در تصمیم‌گیری، تأیید و اجرا مواجه خواهیم بود. رزم‌حسینی با بیان اینکه پذیرفتنی نیست ملت ایران خودرویی با ضریب اطمینان و قیمت مناسب نداشته باشند، افزود: همه فعالیت‌های صنعت خودرو در سازمان ایدرو متمرکز شده تا هم انحصار شکسته و هم زیان خودروسازها رفع شود.

گرانی 20میلیونی خودروها؛ دستاورد مناقشه قیمت‌گذاری

در شرایطی که رئیس شورای رقابت هرگونه تأثیر احتمالی فرمول جدید قیمت‌گذاری خودروهای کم‌تیراژ بر افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو که سیر نزولی دارد را رد کرد، قیمت خودرو در بازار طی 3روز پایانی هفته گذشته سیر صعودی به‌ خود گرفت. رضا شیوا، با بیان اینکه بازار خودرو وضع خوبی دارد و قیمت‌ها رو به کاهش است و اطمینان داریم با افزایش تولید، قیمت خودرو درب کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود، گفت: «به‌نظر نمی‌رسد، فرمول جدید موجب افزایش قیمت در بازار شود، اما در هر صورت منتظریم دلال‌ها کم‌کم از این بازار خارج شوند، چون دیگر قیمت‌ها و سود موجود برای آنها به‌صرفه نیست.»

این در حالی است که بازار خودرو نسبت به این مصوبه واکنش نشان داد و قیمت پراید131 از 101 به 110میلیون و تیبا2 از 122 به 127میلیون تومان رسید. همچنین قیمت خودروهایی مانند پژو206 تیپ5 و پژو پارس با موتور تی‌یو5 تا حدود 20میلیون تومان افزایش یافت؛ به‌نحوی که قیمت پژو206تیپ5 از 175 تا 180میلیون به 200میلیون و پژو پارس از 200 به 220میلیون رسید و قیمت پژو206 تیپ2 از 187 به 194میلیون تومان رسید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۶۰۲۸۷۱۹:۰۲:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
تاثیر نداره
ناشناس۱۷۶۰۲۹۴۱۹:۰۵:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
خسته نباشید . این لگنها به زودی با رکود فروش روبرو خواهند شد
علی۱۷۶۰۳۰۴۱۹:۱۳:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
جالب است که مدیران بی تدبیر فرمایش می کنند که این خودروها در شان ملت ایران نیست و همچنین هزینه ریخت و پاش خوروسازها باید از جیب مردم برود. ورود قوه قضاییه به تخلفات خودروسازها آرزوی قلبی مردم است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین