بیم و امیدها در آغاز راهی بزرگ...

اجتماعی،   3991010155 ۱۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بالاخره بعد از ماه ها انتظار، اولین آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا انجام شد. به اعتقاد بسیاری این اتفاق نوعی پیشرفت و موفقیت بزرگ ملی است و باید با اتکا به آن کرونا را ریشه کن کرد اما از نظر برخی دیگر ضمن تاکید بر تولید واکسن بومی مطمئن در دراز مدت، همکاری جهانی و واردات آن در کوتاه ضروری است.

بیم و امیدها در آغاز راهی بزرگ...

به گزارش الف، علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی هم که به‌عنوان داوطلب دوم، پس از دختر رییس این ستاد، واکسن کرونای تولید این ستاد را تزریق کرد، تاکید می کند: «خودم پزشک هستم و نگرانی نداشتم. این واکسن کاملا ایمن است و در مراحل بعدی این موضوع ثابت خواهد شد. البته از ابتدا در جریان تولید این واکسن ایرانی بودم و یکی از ایمن‌ترین واکسن‌های موجود را ساخته ایم. ما در ساخت واکسن سابقه طولانی در کشور داریم. این واکسن تولید داخل، تکنولوژی ایمنی است و جای نگرانی ندارد.»

همچنین سعید نمکی، وزیر بهداشت هم یادآور می شود: «بعد از مدت‌ها تلاش و پیگیری دانشمندان برجسته کشور و پس از طی مراحل مختلف مطالعات علمی، واکسن کرونا در کشور تولید شد و خوشبختانه توانستیم تزریق بر روی انسان را هم انجام دهیم.»

او تصریح می کند: «ما ۱۰۰ سال است که در منطقه واکسن ساز هستیم. کسانی که فکر می‌کنند اولین بار است که واکسنی را تزریق می‌کنیم بسیار در اشتباه هستند. ما اولین واکسن‌ساز آسیا بودیم و این ما بودیم که به بسیاری از کشورهای دنیا و منطقه واکسن صادر می‌کردیم. امیدوارم در آینده بسیار نزدیک شاهد شروع فاز دوم بالینی این واکسن و سپس فاز سوم انسانی باشیم.»

از سوی دیگر، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری هم خبر می دهد: «امروز شش شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید واکسن کرونا در ایران فعالیت می‌کنند. امیدواریم در حوزه واکسن کرونا هم به‌خوبی اقدام کنیم و شاهد این باشیم که دیگر به واردات نیاز نباشد.»

خیز ایران برای تولید ماهانه 12 میلیون دوز واکسن کرونا 

آنطور که مسئولان ستاد اجرایی فرمان امام خبر داده اند، قرار است در آینده ای نزدیک ماهانه 12 میلیون دوز واکسن کرونا در داخل کشور تولید شود.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام هم خاطرنشان می کند: «تولید واکسن کرونا در ایران محصول یک کارگروهی و همکاری نزدیک وزارت بهداشت، معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشمندان ستاد اجرایی فرمان امام است که در تاریخ کشور ماندگار می‌شود. علاوه بر این واکسن که وارد فاز مطالعه بالینی انسانی شد، شش مسیر دیگر نیز برای تولید واکسن دنبال می‎کنیم. به‌جز واکسنی که تزریق انسانی‌ آن آغاز شد، سه مسیر دیگر هم در همین مراحل تست انسانی است»

او با اشاره به ظرفیت تولید این واکسن در کشور، خاطرنشان می کند: «در حال حاضر توانایی داریم که از دو یا سه هفته آینده، ماهانه یک و نیم میلیون دوز از واکسن کرونا را در ایران طراحی و تولید کنیم. خوشبختانه بخش زیادی از تجهیزات تولید واکسن ایرانی کرونا در داخل قابل‌تولید هستند. همین موضوع، این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم بعدها بیش از ۱۲ میلیون دوز واکسن در ماه تولید کنیم. اگر به این نقطه برسیم دیگر چیزی به اسم مشکل واکسن کرونا نخواهیم داشت.»

نیازی به تایید سازمان جهانی بهداشت نداریم

یکی از نکات پربحث در فضای مجازی، حرف های اخیر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو است. او می گوید برای تولید گسترده واکسن کرونای تولید داخل به تایید سازمان جهانی بهداشت، نیازی نداریم. منتقدان می گویند این حرف به این معنی است که واکسن ایرانی کرونا قرار است صرفا استانداردهای داخلی را پشت سر بگذارد. 

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید دارد: «برای استفاده واکسن ایرانی کرونا در کشور، نیازی به مجوز سازمان جهانی بهداشت نیست و همه‌چیز با مجوز سازمان غذا و داروی ایران انجام می‌شود. البته هر وقت قرار شد تولید برای صادرات داشته باشیم، تولیدکننده می‌تواند برای اخذ مجوزهای بین‌المللی از سازمان جهانی بهداشت هم اقدام کند. تا این لحظه نیز هیچ واکسن خارجی مجوز ورود از سازمان غذا و داروی ایران را دریافت نکرده است.»

او در تشریح جزئیات واکسن کرونای تولید داخل هم خاطرنشان می کند: «واکسن کرونای ایرانی هنوز تولید نهایی نشده است و مراحل کارآزمایی بالینی را طی می‌کند. البته این به معنای رونمایی از واکسن کرونا نیست، بلکه شروع فاز اول مطالعه انسانی است. این واکسن از نوع ویروس غیرفعال شده کرونا است که ترکیبات آلومینیوم هم همراه دارد. هر وقت این واکسن تایید نهایی شود، ظرفیت تولید انبوه آن هم آماده است. اگر تایید نهایی انجام شود در سال ۱۴۰۰ قابلیت تولید حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دوز واکسن را تا آخر سال خواهیم داشت، ولی تا قبل از آن باید همه مراحل کارآزمایی بالینی به تأیید سازمان غذا و دارو رسیده باشد.»

تولید داخل، منافاتی با واردات واکسن معتبر ندارد

تاکنون بیش از ۶۵ هزار نفر داوطلب آزمایش واکسن کرونای ساخت داخل شده اند. بسیاری از کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که باید علاوه بر تلاش برای ساخت واکسن به واردات واکسن کرونا از منابع معتبر هم ادامه دهیم.

دکتر محمدرضا دهقانی، داروساز که سال ها در حوزه تولید واکسن فعالیت داشته است، در گفتگو با الف به چالش های پیش روی تولید واکسن ایرانی کرونا می پردازد و می گوید: «با وجود محدودیت های زیاد و تحریم های جهانی، ایران در حال انجام کاری بزرگ است. نباید این تلاش ها نادیده گرفته شود. البته هنوز تا تولید نهایی واکسن کرونا، راه درازی در پیش داریم. هنوز فاز مطالعات انسانی این واکسن، تمام نشده است. بعد از این مرحله است که مراحل اخذ مجوز تولید و توزیع گسترده آغاز خواهد شد. بنابراین نباید توقع داشته باشیم که این واکسن بزودی در سراسر ایران توزیع شود.»

او تاکید می کند: «معتقدم باید برای تولید و توزیع واکسن کرونای تولید داخل، تایید سازمان جهانی بهداشت را هم دریافت کنیم و در این مسیر گام برداریم. این اتفاق موجب می شود که اعتماد به واکسن ایرانی کرونا، بسیار افزایش پیدا کند و افراد بیشتری برای تزریق این واکسن، داوطلب شوند. درست است که احتمال دارد این مرحله موجب قدری تاخیر در تولید گسترده این واکسن شود، اما در نهایت موجب افزایش اعتماد عمومی به واکسن ایرانی خواهد شد. تجربه نشان داده است که کیفیت تولیدات ایرانی در حوزه واکسن و دارو، همپای سایر رقبای خارجی است. در این مرحله نیز شک ندارم که تولیدات دانشمندان ایرانی، می تواند استانداردهای جهانی را هم اخذ کند.»

همچنین دهقانی یادآور می شود: «افکار عمومی انتظار دارد که علاوه بر تلاش برای تولید واکسن کرونا، واردات واکسن های معتبر هم جدی گرفته شود. باید در نظر داشت که ما به احتمال زیاد، نیاز خواهیم داشت که هرسال واکسن کرونا را تزریق کنیم. بنابراین تولید داخل حتی اگر دیرتر هم به نتیجه برسد، می تواند در سال های آینده به ما کمک کند و ما را از واردات بی نیاز سازد، اما در حال حاضر و به شکل فوریتی باید واردات واکسن کرونا هم در دستور کار قرار بگیرد.»

ضرورت ارتقای سطح همکاری با دانشمندان جهانی

در شرایطی که در برخی کشورهای توسعه یافته، واکسیناسیون سراسری کرونا آغاز شده، همچنان تولید و واردات واکسن کرونا در ایران به سرانجام نرسیده است.

دکتر مهران امامقلی، متخصص علوم آزمایشگاهی در گفتگو با الف به وضعیت فعلی تولید واکسن کرونا در داخل می پردازد و می گوید: «اگر از نگاه اقتصادی به موضوع نگاه کنیم، قطعا ساخت واکسن کرونا در ایران، بسیار کم هزینه تر از واردات آن خواهد بود. اگر تولید این واکسن پیشرفته در ایران به سرانجام برسد، صرفه جویی ارزی چشمگیری را شاهد خواهیم بود. البته باید همزمان این نکته را هم مدنظر داشت که تاخیر در واردات واکسن، آسیب های خود را به سلامت و اقتصاد کشور نیز وارد خواهد کرد. بنابراین به نظرم بهترین استراتژی می تواند واردات فوری و کوتاه مدت واکسن کرونا و نگاه بلندمدت به تولید داخلی باشد. این اتفاق می تواند هم تامین کننده سلامت ایرانیان باشد و هم به اقتصاد ما کمک کند.»

او یادآور می شود: «کشور ما در ساخت واکسن کرونا، حداقل وقفه ای شش ماهه خواهد داشت. اگر از همان روز اول، همکاری شرکت های دانش بنیان داخلی با شرکت های مطرح جهانی اتفاق می افتاد، این وقفه زمانی کاملا از بین می رفت. این روزها دنیای علم و فناوری به صورت اشتراکی پیش می رود. بسیاری از دستاوردهای فناوری هم محصول همکاری دانشمندان از کشورهای مختلف است. اگر می خواهیم واکسن ایرانی کرونا زودتر به نتیجه برسد، باید سطح ارتباط علمی با دانشمندان جهانی را ارتقا دهیم.»

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان نظام سلامت نسبت به احتمال وقوع پیک چهارم کرونا در زمستان هشدار می دهند، باید منتظر ماند و دید که واکسن تولید داخل، چه زمانی می تواند به شکل سراسری تزریق شود تا از وقوع موج های بعدی کرونا جلوگیری کند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۵۷۴۶۲۰۹:۳۶:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
بعنوان یک ایرانی از ته دل امیدوارم بهترین پیشرفته ترین و بی نقص ترین واکسن ساخت ایران اسلامی عزیزمان باشد بحق صاحب عزای این روزها ما میتوانیم فقط توکل بخدا و جهد و سعی دانشمندان و نیروی جوان داخلی خودمان اینومهم را به ثمر میرسانند بلطف الهی مرگ بر استکبار
ناشناس۱۷۵۷۶۰۳۱۱:۰۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
دوستانی که می گویند ایران چند دهه است که واکسن می سازد، درست می فرمایند. اما باید بیاد داشته باشند که خط تولید این واکسنها با کمک های فنی سازمان بهداشت جهانی و مشارکت شرکتهای خارجی در ایران در سالهای دور راه اندازی شده است. دوستان بفرمایند در 2 -3 دهه اخیر ایران از A تا Z کدام واکسن را خودش به تنهایی طراحی، فرموله و در اشل چند میلیون در ماه تولید کرده است.
ناشناس۱۷۵۷۶۳۰۱۱:۱۹:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
داملران در لرستان - واکسنهای دامی
ناشناس۱۷۵۷۷۳۹۱۲:۳۷:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
مبحث واکسنهای دامی و واکسنهای انسانی دو مقوله نزدیک اما جدا از هم هستند. پروتکل های ایمنی تولید واکسن و دارو های انسانی بسیار جدی و سفت و سخت تر هستند. واکسن ها و داروها دارای Patent هستند که بعد از چند سال این پتنتها منقضی شده و اطلاعات ساخت آنها افشا شده و در دسترس همه گان قرار می گیرند. سازمانهایی نظیر بهداشت جهانی و فائو کشور های در حال رشد را برای ساخت واکسن یاری می دهند.
ناشناس۱۷۵۸۲۰۱۲۰:۰۸:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
واکسن هایی که هم اکنون از خارج وارد می شوند: واکسن آنفولانزا واکسن مننژیت: خبرگزاری صدا و سیما - 22 مرداد 99 واکسن فلج اطفال: روزنامه کیهان - 24 فروردین 95 واکسن پنوموکوک: مشرق نیوز - 17 بهمن 97 واکسن روتاویروس: مشرق نیوز - 17 بهمن 97
ناشناس۱۷۵۷۸۰۷۱۳:۲۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
از مسئولانی که تویت هایشان نشان می دهد گوشی آیفون آمریکایی دارند و گوشی های چینی، کره ای و ایرانی شاهین، آریا و GLX را نمی پسندند، چطور می توان انتظار داشت که واکسن ایرانی تزریق کنند؟
ناشناس۱۷۵۸۳۵۹۲۲:۴۷:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
واکسن های ساخت امریکا و اروپا قابل اعتماد نیستن زیرا احتمال دارد قضیه واردات خون های آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت تکرار بشود.
ناشناس۱۷۵۷۶۵۴۱۱:۳۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
وقتی ایران A تا Z انرژی هسته ای را خودش انجام می دهد، واکسن دیگر جای خودش را دارد. امروز به برکت متخصصان جوان، ما موشکهای کروز با برد 2000 کیلومتر طراحی و می سازیم.
ناشناس۱۷۵۷۷۰۵۱۲:۰۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
پس روسیه چی میخواد در بوشهر ؟!!!
ناشناس۱۷۵۷۹۲۴۱۵:۲۱:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
تا حالا یک کیلو وات برق هم نتونستیم از انرژی هسته ای تولید کنیم. حتی نیروگاه بوشهر معطل کمک روسیه برای راه اندازی بود. چطور از اول تا آخر را خودمان درست کردیم؟
ناشناس۱۷۵۸۲۱۵۲۰:۱۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
ساعت خواب ! نیروگاه اتمی بوشهر در سال 90 راه اندازی شد و هزار مگاوات تولید برق دارد.
مرتضی۱۷۵۸۷۰۶۱۱:۵۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
برو شیرت را بنوش، تا وقتی بزرگ شدی بیا روستای هلیله در بوشهر و از نزدیک تولید برق و فعالیت نیروگاه را ببین
ناشناس۱۷۵۷۶۷۲۱۱:۴۱:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
تولید واکسن ایرانی کرونا اثبات کرد که با استفاده از توانمندی های داخلی می توانیم تحریم ها را خنثی کنیم .
ناشناس۱۷۵۸۵۳۶۰۶:۵۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
کدام تولید.هنوز قالپاق پراید نمی توانیم تولید کنیم
ناشناس۱۷۵۸۰۱۲۱۷:۱۲:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
وقتی بخواهید ایراد بگیرید ،شده آسمون ریسمون کنید،اینکار را میکنید.شما در جهل خود بمانید
ناشناس۱۷۵۷۶۰۷۱۱:۰۵:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
ضرب المثلی می گوید: عاقبت جوینده یابنده بود
ناشناس۱۷۵۷۶۶۱۱۱:۳۴:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
ضرب المثلی دیگر می گوید: هر گردویی گرد است اما هر گردی گردو نیست!
ناشناس۱۷۵۷۷۶۵۱۲:۵۰:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
ضرب المثلی می گوید : خواستن توانستن است.
ناشناس۱۷۵۷۶۷۶۱۱:۴۸:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
ضرب المثلی هم هست که میگوید : بجوئید حتی اگر در چین باشد
ناشناس۱۷۵۷۷۰۸۱۲:۰۸:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
لایک
ناشناس۱۷۵۷۹۵۶۱۵:۵۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
این ضرب‌المثل نیست و اونی که میگی در مورد علم است نه در مورد ساخت واکسن !! و یک روایته
ناشناس۱۷۵۷۸۵۲۱۴:۱۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
ضرب المثل دیگری هم هست که می‌گوید: نمیتوان یک شبه ره صد ساله را رفت. باید برای هر چیزی تلاش و هزینه شود اما ایران در چند دهه اخیر، هیچگاه برای تولید علم هزینه نکرده است. هر چقدر پول بدی، همانقدر آش میخوری.
ناشناس۱۷۵۸۲۱۹۲۰:۱۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
ایران در 15 سال گذشته در صنایع نانو و بیو تکنولوژی و سلول های بنیادی و پزشکی نوین پیشرفت های شگفت انگیزی داشته است.
ناشناس۱۷۵۷۶۲۵۱۱:۱۷:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
نمونه آزمایشگاهی واکسن کرونایی که ایران در کدام مرکز علمی تولید شده است؟ مستندات علمی آن چیست؟ درجه خلوص آن چند درصد است؟ آیا مستندات کارکتریزیشن این محصول در دسترس می باشند؟ این ها سوالاتی است که در DMF هر محصول دارویی باید موجود باشند.
ناشناس۱۷۵۷۶۸۴۱۱:۵۳:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
..شما متخصص ها هم هستید توی این سایت ها . کار سخت شد
ناشناس۱۷۵۷۷۷۴۱۲:۵۵:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
اینها متخصص منفی بافی و ایراد بنی اسرائیلی گرفتن هستند اما چند ماه آینده متوجه موفقیت آمیز بودن واکسن ایرانی خواهند شد و رسوا می شوند.
ناشناس۱۷۵۷۸۱۰۱۳:۳۱:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
عجله نکن اونم میاد
پرویز۱۷۵۸۰۳۲۱۷:۲۶:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
شما آقای متخصص بفرمائید چند درصد واکسنهای استفاده شده در ایران از خارج از کشور وارد میشود. هیچ میدانید نیروهای نظامی خارجی مستقر در کشوهای همسایه هنگام گزش مار و عقرب از فراورده های کجا استفاده میکنند؟
ناشناس۱۷۵۸۲۱۲۲۰:۱۳:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
فلج اطفال، مننژیت، پنوموکوک، روتا ویروس، آنفولانزا .. از خارج وارد می شوند.
تبریزی (ویروس شناس و واکسن ساز فرمایشی)۱۷۵۷۷۹۴۱۳:۱۲:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
هوالشافی از آنجا که بیماری سرماخوردگی ساده را ویروس های متعلق به خانواده کرونا ویروس ها ایجاد می کند، واکسن سرماخوردگی ایرانی جدید علیه بیماری کرونا نیز موثر است. بدین وسیله کشف واکسن کرونا را به ملت فهیم ایران تبریک عرض می نمایم..
ناشناس۱۷۵۸۲۲۳۲۰:۲۲:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
مراقب خودت باش یک وقت سرما نخوری !
ناشناس۱۷۵۷۴۶۳۰۹:۳۶:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
اگه واکسن ما انشاالله از همه بهتر باشه بقیه کشورها برای خرید باید صف بکشن تا بخرند آمین
ناشناس۱۷۵۷۶۱۱۱۱:۰۶:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
آمریکا سفارش خرید میده ؟
ناشناس۱۷۵۷۷۷۷۱۲:۵۷:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
امریکایی ها توی نوبت خرید واکسن های چینی هستند.
ناشناس۱۷۵۷۴۶۸۰۹:۳۹:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
توی سالهای گذشته ، تمام واکسن های ایرانی یا توی انستیتوپاستور ساخته شده یا توی سرم سازی رازی ، حالا چرا یه دفعه واکسن کرونا رو ستاد اجرایی.. میسازه ؟!!!!
جوابت۱۷۵۷۵۸۶۱۰:۵۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
مگه همه ی تحصیلکردگان این رشته که تو مملکت هستن استخدام این دو مرکزی که فرمودید هستن یا تو قانون اساسی اومده فقط اینا واکسن بسازند یعنی جای دیگه نمیتونه سرمایه گذاری کنه و دیگر دانشمندان و تحصیلکردگان را بخدمت بگیره تا این واکسن را بسازند این همه شرکتهای دانش بنیان هویج اند .
ناشناس۱۷۵۷۶۴۹۱۱:۳۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
عزیز من ! بحث تحصیلکرده ها و متخصص ها نیست بحث مکان و دستگاهها و ماشین آلات تولیده . یه ذره متوجه باش خواهشا"
ناشناس۱۷۵۷۷۴۷۱۲:۴۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
قطعا"تولید انبوه در سرم سازی رازی انجام خواهد شد.
ناشناس۱۷۵۸۸۵۷۱۵:۱۵:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
فقط سرمایه گذار است وشرکت تحت پوشش ستاد واکسن ساز نبوده است.
ناشناس۱۷۵۷۴۷۰۰۹:۳۹:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
واکسن فایزر حق مسلم ماست .
ناشناس۱۷۵۷۶۴۵۱۱:۲۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
یک پرستار در امریکا با تزریق واکسن فایزر کرونا مثبت شد و در بسیاری از افراد علائم آلرژی مشاهده شده و اکنون خود امریکایی ها از تزریق آن امتناع می کنند.
ناشناس۱۷۵۷۷۱۱۱۲:۰۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
داداش من هم پنی سیلین تزریق کرد تشنج کرد و حالش بد شد. دلیل نمیشه پنی سیلین داروی بدی باشه اگه فقط به صورت استثنایی و با عوارض خیلی کم برای یه نفر در چند میلیون نفر ضرر زده باشه آقای متفکر
ناشناس۱۷۵۷۷۱۴۱۲:۱۰:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
آمریکاییها هم امتناع بورزن ، چینی ها از فایزر امتناع نمی ورزن
ناشناس۱۷۵۷۷۵۹۱۲:۴۷:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
به نظرم این قدر جو گیر نباش. اطلاعاتت هم زمان لازم برای تولید پاد تن رو بالا ببر.
ناشناس۱۷۵۷۴۷۸۰۹:۴۱:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
اینجانب بعد از تزریق واکسن کرونای ایرانی توسط مسئولین جلوی دوربین ها ، تزریق میکنم این واکسن را
سمیه۱۷۵۷۵۹۰۱۰:۵۳:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
لازم نکرده شما اصلا تزریق کنی
ناشناس۱۷۵۷۶۵۲۱۱:۳۱:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
خیلی ممنون از راهنمایی و مساعدت شما
ناشناس۱۷۵۷۸۱۷۱۳:۳۴:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
جااااا ن ؟؟؟؟ اغلب مسئولین ما ؟ نه تنها جلوی دوربین بهشون اطمینانی نیست بلکه حضورا هم ممکنه با تزریق آب مقطر سر یه لشکر آدم کلاه بگزارن
ناشناس۱۷۵۸۵۰۴۰۳:۴۸:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
آفرین درسته ما اعتماد نداریم همش الکیه بعدشم به چه درد میخوره واکسن کرونا وقتی یه کرونای انگلیسی تو راهه دیر یا زود وارد ایرانم میشه واکسنو ول کنید .. واسه همه مردم
ناشناس۱۷۵۷۴۷۹۰۹:۴۲:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
تزریق واکسن ایرانی حق مسلم مسئولان است
حتی۱۷۵۷۵۸۸۱۰:۵۳:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
تو یکی حق نداری ایرانی بزنی فایزر بزن مثل اون پرستار آمریکاییه کرونا بگیر
ناشناس۱۷۵۷۶۳۱۱۱:۲۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
کرونا با فایزر مداواست
ناشناس۱۷۵۷۷۶۴۱۲:۴۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
واکسن فایزر کُشنده است 7 نفر در اثر تزریق این واکسن فوت کرده اند.
ناشناس۱۷۵۷۶۱۴۱۱:۰۸:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
تو از کجا میفهمی اونا جلوی دوربین چی تزریق میکنن؟!
ناشناس۱۷۵۷۶۵۵۱۱:۳۲:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
شاید فایزر شاید آب مقطر
ناشناس۱۷۵۹۷۹۵۱۱:۴۹:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
ازخون‌دادنشون‌جلوی‌دوربین
ناشناس۱۷۵۷۴۸۹۰۹:۴۶:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
من موندم چرا هنوز کانادا و استرالیا..و هلند و فلاند و فرانسه و ..هنوز واکسن کرونا نساختن ، اونوقت ما ساختیم !!!! فکر نمیکنید سرعت ما در ساخت واکسن کرونا خیلی بیش از حد بالا و غیر قابل تصور باشه در حالی که هنوز ما وارد کننده واکسن آنفولانزا هستیم !
ناشناس۱۷۵۷۵۹۳۱۰:۵۶:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
کشورهای مذکور ، شهروندان غرب پرست چون شما ندارن
ناشناس۱۷۵۷۶۳۸۱۱:۲۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
اونجایی که جواب ندارید طرف رو به غرب پرستی و وطن فروشی متهم میکنید متاسفانه
ناشناس۱۷۵۷۷۵۰۱۲:۴۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
فقط غربگدایان و وطن فروشان از پیشرفت های علمی و پزشکی ایران خوشحال نمی شوند و توانمندی ها داخلی را باور نمی کنند.
ناشناس۱۷۵۷۶۴۸۱۱:۳۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
کرونا نشان داد کشورهای مذکور مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
ناشناس۱۷۵۷۵۹۴۱۰:۵۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
یه عده می گن همه جا دارن واکسن می زنند یه عده می گن چرا بقیه کشورها نساختند ما داریم می سازیم! عجب!
ناشناس۱۷۵۷۶۰۴۱۱:۰۴:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
خوشبختانه قطار پیشرفت ما با سرعت نور در حال حرکته
ناشناس۱۷۵۷۶۵۸۱۱:۳۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
قطار پیشرفت ما ترمز بریده
ناشناس۱۷۵۷۹۱۳۱۵:۰۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
سرعت نور در محیطهای مختلف متفاوت است. مثلا در سیاه چاله ها سرعت نور صفر است.
ناشناس۱۷۵۷۶۶۷۱۱:۳۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
تعداد فوتی ها کرونا در اروپا نزدیک به 600 هزار نفر و در امریکا نزدیک 400 هزار نفر شده امریکا و اروپا بیشترین تعداد فوتی ها و مبتلایان کرونا در جهان را دارند و این بدلیل عقب ماندگی این کشورهاست.
ناشناس۱۷۵۷۴۹۴۰۹:۴۸:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
ونزوئلا حاضره واکسنای ما رو چقدر بخره ؟
ناشناس۱۷۵۷۶۰۰۱۱:۰۲:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
ونزوئلا زنبیل اش رو گذاشته توی نوبت فعلا .
ناشناس۱۷۵۷۶۱۵۱۱:۰۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
اون راننده تراکتور ، مجانی هم نمیخره
۳ سال پیش ثبت نام کردم برای کارت ملی۱۷۵۷۴۹۹۰۹:۵۰:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
ما واکسن کرونا ساختیم در حالی که در ساختن کارت خام کارت هوشمند ملی مشکل اساسی داریم !
مرس۱۷۵۷۶۱۶۱۱:۱۰:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
مشکل شما اینه که حوزه های کاری و تخصصی در هر صنعت یا علمی را باهم قاطی کردی یعنی نمیشه تو یک صنعت جلوتر از یک صنعت دیگه بود؟؟؟
ناشناس۱۷۵۷۶۶۳۱۱:۳۵:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
نه نمیشه .
ناشناس۱۷۵۸۲۲۵۲۰:۲۵:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
حالا که شده است.
ناشناس۱۷۵۷۵۰۰۰۹:۵۱:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
این همه هیاهو برای کاری که هنوز در مرحله آزمایش است تا با این قضییه واکسیناسیون جهانی که شروع شده در سایه بماند
ناشناس۱۷۵۷۵۰۳۰۹:۵۱:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
کل واکسن رو میسازیم یا فقط شاسی اش رو ؟
ناشناس۱۷۵۷۵۹۹۱۱:۰۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
+ برچسب روش
ناشناس۱۷۵۷۵۰۴۰۹:۵۲:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
الان ما فایزر و یا مدرنا بخواهیم کیو باید ببینیم
ناشناس۱۷۵۷۵۰۶۰۹:۵۴:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
چرا مینو محرز که اینقدر داره به به و چه چه میکنه برای این واکسن ، خودش تزریق نمیکنه ؟
ناشناس۱۷۵۸۵۴۳۰۷:۳۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
خیلی .. اقلا وقتی میخوای ایراد بنی اسراییلی بگیری یه کم فکر کن خانم محرز کرونا گرفته در مرحله آزمایش باید کسانی واکسن بزنند که کرونا نگرفته اند
یک ایرانی فهیم۱۷۵۷۵۱۹۰۹:۵۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
من واکسن چینی نمیخوام .
ناشناس۱۷۵۷۵۲۳۱۰:۰۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
خط تولید واکسن رو نشون بدید علی برکت ..
ناشناس۱۷۵۷۵۳۱۱۰:۰۵:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
مرگ بر فایزر مرگ بر مدرنا مرگ بر جانسون اند جانسون آخیش دلم خنک شد
ناشناس۱۷۵۷۶۹۹۱۲:۰۰:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
زنده باد واکسن خودمون ..
ناشناس۱۷۵۷۵۳۵۱۰:۰۸:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
کیانوش جهانپور گفته : نیازی به تائید سازمان بهداشت جهانی نداریم برای واکسن کرونای ایرانی ! عجب ! واجب شد که کیانوش خودش حتما تزریق کنه این واکسن مفید رو
ناشناس۱۷۵۷۵۵۵۱۰:۳۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
شما ۱۰۰ ساله که واکسن سازید ولی هنوز واکسن آنفولانزا رو وارد میکنید ؟!
ناشناس۱۷۵۷۶۵۶۱۱:۳۲:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
نان مافیای پزشکی توی واردات هست وگرنه در ساخت واکسن آنفلونزا هم خودکفا شده بودیم.
ناشناس۱۷۵۷۵۶۰۱۰:۳۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
نمکی بیش از حد داره سیاست زدگی رو قاطی سلامت مردم میکنه . دلسوزان نظام سلامت به ایشون تذکر جدی بدهند .
ناشناس۱۷۵۷۵۹۶۱۰:۵۹:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
نمکی خودش دکتر داروسازه سرش انداخته پایین با اونایی بلد این کار هستند ، تو این تحریم و بیماری وانفسا دارن کمکش میکنن کارشو میکنه به غر زدنها و سنگ اندازی بی انصافا ، معاندا و وطن فروشای خائن من و تویی هم گوشش بدهکار نیست. افتتتتتتتتتاد
ناشناس۱۷۵۷۶۲۰۱۱:۱۴:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
آره اتفاقا بیش از ۱۰۰ دکتر داروساز بهش نامه انتقادی زدن . افتاد؟
ناشناس۱۷۵۷۶۵۹۱۱:۳۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
اتفاقا"دکتر نمکی اصلا"آدم سیاسی نیست .
ناشناس۱۷۵۷۸۰۵۱۳:۲۷:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
سیاسی نیست ولی سیاست زده هست
ناشناس۱۷۵۸۳۵۳۲۲:۴۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
دکتر نمکی کارش درسته .
ناشناس۱۷۵۷۵۷۰۱۰:۴۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
حالا این واکسنای چینی ، تائید سازمان بهداشت جهانی رو گرفته ؟
ناشناس۱۷۵۷۶۹۰۱۱:۵۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
کیانوش جهانپور میگه تائید بهداشت جهانی نمیخواد
ناشناس۱۷۵۷۵۸۹۱۰:۵۳:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
+ یه آمریکایی بعد از زدن واکسن مرد! - مشکل از آدمه بوده. + یه نفر هم تو سوئیس مرد! - یه درصد خطا که طبیعیه. + دو نفر هم توی اسراییل مردن! - احتمالا مشکل از سرنگ بوده. + ایران واکسنشو با موفقیت تست کرد. - اینا دروغه، اعتمادی به واکسن ایران نیست! درد غربزدگی درمان ندارد..
ناشناس۱۷۵۷۶۲۲۱۱:۱۶:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
..چین خودش خوابیده توی نوبت فایزر و مدرنا . متاسفانه چین زده گی درمان نداره
ناشناس۱۷۵۷۷۵۶۱۲:۴۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
امریکا و اروپا توی صف خرید واکسن های چینی و روسی هستن.
ناشناس۱۷۵۷۷۶۸۱۲:۵۳:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
برای امثال شما فقط دو حالت وجود دارد یا وابسته به غرب یا وابسته به شرق. بد و بیراه به شرق شما هم برای این است که تمایل به غرب را تقویت کنید.
ناشناس۱۷۵۷۸۲۴۱۳:۳۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
چین این وسط چکاره است غرب پرست؟
کاظم۱۷۵۷۶۲۶۱۱:۱۷:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
در خصوص واکسن آنفولانزا که نمی توانید بسازید خیلی تو جامعه بحث هستش لطفا در اینخصوص برای تنویر افکار عمومی اطلاع رسانی کنید .
ناشناس۱۷۵۷۷۶۱۱۲:۴۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
واکسن آنفلونزا قبلا"اختراع شده انتظار دارید چرخ رو دوباره اختراع کنیم ؟!
ناشناس۱۷۵۹۰۷۸۲۰:۱۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
دکتر خب واکسن کرونا هم اختراع شده
ناشناس۱۷۵۷۶۹۲۱۱:۵۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
يادش بخير ، زماني كه كودك ٩ ساله بوديم ودر پايه سوم ابتدايي تحصيل مي كرديم ، در كتاب فارسي درسي داشتيم با عنوان : « ابو علي سينا دانشمند بزرگ ايران » در اين كتاب اين جمله بود كه : «هنوز هم در دانشگاه هاي بزرگ جهان كتاب هاي اين دانشمند بزرگ ايراني( ابو علي سينا ) تدريس مي شود » !! ... در همان موقع كه ديار فرنگ با سحر و جادو و جنبل مي خواست با امراض مبارزه كند ، ابن سينا نابغه شرق بود ، در پزشكي ، در فلسفه !! و در علوم ديگر !! حالا منظور اين است كه مگر ما چه چيزمان از ديگران كمتر است ؟ ... خدا از سر كساني نگذرد كه ما را دچار عقده خود كم بيني كردند !! ..زماني كه رازي الكل را كشف كرد اروپا در توحش به سر مي برد و قاره امريكا گم و گور بود و از چشم عالم و آدم نا پيدا ... و هكذا دانشمندان بزرگ ديگر ي چون ابوريحان بيروني و ديگران كه داشته ايم !! ... مگه نه كه قرن ها پيش حمامي در اصفهان ساخته بوديم كه با يك شمع ناقابل گرم مي شد كه اسباب بهت و حيرت بود ؟ حالا هم قادر به ساختن واكسن هستيم ... استعداد ها و نوابغ بسياري داريم -- البته اگر قدرشان را بدانيم --- اما خب از آنجا كه شيخ اجل فرموده است : رهرو آن است كه آهسته و پيوسته رود ، نبايد در ساخت اين واكسن عجله نشان داد ، بايد با كمال آرامش ،سر صبر همه جوانب را سنجيد ... شتاب نكنيم كه قدما گفته اند : عجله كار شيطان رجيم است !! ... برادر جلو دوست و دشمن نشسته ايم ، و البته و صد البته ساخت واكسن را درگير مسائل جناحي نكنيم !! هر روزي يك چيزي نگوييم ... كه بازهم شاعر فرموده : دو صد گفته چون نيم كردار نيست !! ..كار را به متخصصان و اساتيد فن پزشكي بسپاريم موفقيت در ساخت آن را همچون موفقيت تيم ملي را به حساب آوريم كه افتخار آن براي همه است ، فارغ از رنگ قرمز و آبي !!! ... بله برادر ، ما مي توانيم !! ... البته كه مي توانيم !! ... اما به آهستگي ...كه شاعر هم فرموده است : « ستون بزرگي است آهستگي » !!
علی کریمی۱۷۵۹۶۷۳۱۰:۰۶:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
گیرم که پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل؟
ناشناس۱۷۵۷۷۰۲۱۲:۰۴:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
در اين شب جمعه خدا رحمت كنه همه اموات شما ... همه اموات ما من جمله مرحوم ابوي ، وقتي در انجام كاري ، زياد حرف مي زديم مي گفت : حرف نزن ، سرت را بينداز پايين و كار را انجام بده ، به جاي زبونت ، دستت را به كار بينداز اين جوري بهتره !!! ... رحمت الله عليهم اجمعين ... همه اسيران خاك !!
ناشناس۱۷۵۷۸۱۱۱۳:۳۲:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
کل پیام ها رو خوندم. موافق و مخالف همه غلط بودند. در تولید واکسن مسیله شانس و آزمون و خطا خیلی خیلی خیلی دخیل هست. کل پروسه علمی هم مبتنی بر شانس و قانون احتمالات هست. یعنی بر اساس روش های علمی مختلف مثلا ویروس ضعیف شده چندین نوع واکسن می سازند. تا اینجاش علم و تکنیک است. ولی از اینجا به بعد کاملا آزمون و خطا است. بعد واکسن ها رو از نظر بی خطر بودن و موثر بودن تست میکنند که کاملا شانسی هست. یهو یه واکسنی که بهش کلی امید هست جواب نمیده و یکی دیگه جواب میده. همچنین کاملا به نوع ویروس و فیزیولوژی انسان وابسته است. یعنی ممکنه برای یک ویروس مثلا ایدز هر چی واکسن می سازند می بینند جواب نمیده. و برای یک ویروس مثلا کرونا هر چی ساختند جواب میده. تا الان فقط یک واکسن کرونا ناموفق بوده و حدود ۱۵ واکسن تا حالا جواب داده. احتمال داره که ویروس کرونا از ویروس هایی باشه که واکسن ساختنش آسونه و تحریک بدن به تولید پاد تنش آسون باشه. اگر این باشه اون وقت موثر بودن واکسن ایران خیلی عجیب نخواهد بود.
مهسا۱۷۵۷۹۴۹۱۵:۵۲:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
هرچی تو ایران تولید بشه بزنیم بهتره از واکسنی که قرار باشه از آمریکا بیاد. آمریکا دلش به حال ما نسوخته. بعد نتیجه ش میشه مثل خون های آلوده به ویروس ایدز فرانسه که به ایران فرستاد. وطن فروش خیانتکار هم تو ایران کم نداریم که دنبال ضربه زدن به کشورمون هستن
ناشناس۱۷۵۸۴۲۰۲۳:۵۶:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
اگه این‌جوریه خودت تو خونه یه چیزی سر هم کن بزن به خودت
ناشناس۱۷۵۷۹۶۰۱۶:۰۳:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
اگر انشاالله این واکسن موفقیت آمیز باشه باید بنام ایران به ثبت برسه و تمام کشورها صف بشن و از ایران این واکسن رو بخرند و بعد با این ثروت بدست اومده تمام مردم ایران میلیونر و ثروتمند خواهند شد به امید آن روز واقعیتی که دور از انتظار نیست
dayani۱۷۵۷۹۹۸۱۶:۵۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
نه به دار است و نه به بار، انشاالله میشود، اما خیلی به زمان نیاز دارد و در این مدت بسیاری خواهند مرد و این یعنی نادیده گرفتن اولین وظیفه دولتها که حفظ جان انسان است. از حرفهای بسیاری که در این مورد زده می شود، مشخص است که پولی برای تهیه واکسن اینجا و آنجا نیست و همه این حرفها برای رد گم کردن است. آیا کسی قدرت دارد لقمه ای از اینجا یا آنجا بکند و این واکسن را وارد کند. انشاالله وقتی واکسن داخلی را ساختیم، هستند میلیونها میلیونها کشورها که به آن نیاز دارند و آنرا میخرند و جایگزینی می شود برای پولهایی که اکنون میدهیم.
پرویز۱۷۵۸۰۴۲۱۷:۳۰:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
خیلی جالبه چقدر عده ای از توان جوانان ایرانی عصبانی هستند. تست جواب بدهد یا ایراد هم داشته باشد باید به این جوانان دست مریزاد گفت و پشتیبانی کرد .
ناشناس۱۷۵۸۴۲۲۲۳:۵۸:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
حالا شاید یه پیرمرد تولیدش کرده باشه تو از کجا می‌دونی سازنده‌اش جوان بوده
ناشناس۱۷۵۸۱۰۲۱۸:۲۰:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
چطور چند وقت پیش برای واکسنی که تو فاز سه انسانی بودو ترکیه متقاضی اون شد ادعای آقایان این بود که ملت ما موش آزمایشگاهی نیستند اما حالا..... همه دوستان علاقه مند لطفا بروندو این واکسنی که هنوز در مرحله یک هست و امیدوارم بدون مشکل تا فاز سه جلو برود را بزنند اما لطفاً اجازه بدن که حق انتخاب توی این یه مورد داشته باشیم و شرکت های مختلف وارد کنند هر کی هر چی دوست داره انتخاب کنه بابا پولش هم خودمون حاضریم بدیم از شما خبری نبوده و نیست
ناشناس۱۷۵۸۱۸۴۱۹:۴۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
مساله ساختن واكسن بخودي خود مهم نيست مهم سرعت دسترسي هست. اگر الان واكسن خارجي ميشود تهيه كرد صبر كردن براي واكسن ايراني خيانت هست. ٧-٨ ماه بعد از واكسن ايراني استفاده كنيد ولي تا آن زمان از هر واكسن مطمئني كه امكان تهيه اش بايد استفاده كرد.
ناشناس۱۷۵۸۴۳۴۰۰:۱۳:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
ساخت واكسن ايراني افتخار بزرگ و دستاوردي ستودني است ولي در حال حاضر و با توجه به شرايط دشوار كنوني و تلفات انساني و اقتصادي خريد واكسن جزو واجبات براي خروج از شرايط سخت حال حاضر ميباشد به اميد روزهاي شاد وسلامتي براي تمامي مردم ميهن عزيزم
ناشناس۱۷۵۸۵۳۷۰۶:۵۳:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
تا اونجایی که متوجه شدم ایران واکسنی ساخته در مرحله آزمایش ومسئولین ما اراده و توان و تصمیم خرید واکسن خارجی تایید شده را هم ندارند . این که واکسن ایرانی هم کی به سرانجام قابل اعتماد برسد در هاله ای از ابهام است. پس حکایت ما مصداق این ضرب المثل است که. می گوید : بزک نمیر بهار میاد.. .. !!
مهدی۱۷۵۸۸۴۰۱۴:۴۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
سلام به همه.یه نگاهی به کامنتها بندازید.ما با هم درگیریم.هیچ کدوم همدیگه رو قبول نداریم.میاییم اینجا و بدون هیچ مطالعه و اطلاعات دقیقی فقط همدیگه رو مسخره میکنیم ،میکوبیم،تحقیر میکنیم. یه عده غربگرایی افراطی میکنیم وداخلی ها را تحقیر میکنیم ویه عده غرب ستیزی افراطی میکنیم و طرف مقابل را میکوبیم.واین وسط دریغ از ذره ای حرف حساب. این رفتار را دقیقا مسئولین ما هم دارند. داریم به کجا میریم. مرگ اخلاق در جامعه را به خوبی میشه حس کرد. به خودمان بیاییم قبل از آنکه دیر شود. با هم کمی مهربانتر باشیم وبه حرفهای هم با حوصله گوش بدیم.حتی اگر به مزاجمان سازگار نیوفتد. من سردار سلیمانی را نمیشناسم ولی از مطالبی که در مورد ایشان خواندم میتونم بگم کمی مثل سردار سلیمانی ها باشیم. یاحق
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین