وعده وزیر جهاد کشاورزی به کشاورزان

اقتصادی،   3991010135

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قانون جدید خرید تضمینی اقلام کشاورزی گفت: قیمت‌گذاری اقلام کشاورزی از سوی وزارت جهاد محقق می‌شود و اتفاقات خوبی در این عرصه طی سالیان آتی خواهد افتاد.

به گزارش مهر، کاظم خاوازی عصر چهار شنبه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی که در دفتر امام جمعه بجنورد برگزار شد، کشاورزی را ازجمله بخش‌های قدرتمند نظام دانست و اظهار کرد: این بخش از نظام ازجمله مصادیق تحقق شعار استقلال و اقتصاد بدون نفت است.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه در بخش باغی کشور مشکلی گفت: کالایی همچون سیب‌زمینی، گوجه، پیاز، پرتقال و سیب در کشور به میزان نیاز و بیش از آن تولید می‌کنیم و این نشان از شرایط اقلیمی و مزیت نسبی بالای کشور است و همچنین در بخش صادرات این کالا وضعیت خوبی داریم.

وی با تاکید بر اینکه کشور به خودکفایی در حوزه گندم رسیده است، افزود: میزان تولید گندم کشور ۱۰ و نیم تا ۱۱ میلیون تن است که نیاز مردم را تأمین می‌کند و واردات گندم به کشور در راستای تأمین ذخایر استراتژیک گندم کشور می‌باشد.

خاوازی تولید شکر، چغندر، نیشکر و برنج را در آستانه خودکفایی دانست و ادامه داد: ۱.۵ میلیون تن شکر و ۲.۶ میلیون تن برنج در سال جاری نشان می‌دهد تا رسیدن به خودکفایی در این عرصه‌ها قدم کوچکی نیاز است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قانون جدید خرید تضمینی اقلام کشاورزی تصریح کرد: قیمت‌گذاری اقلام کشاورزی از سوی وزارت جهاد محقق می‌شود و اتفاقات خوبی در این عرصه طی سالیان آتی در کشور خواهد افتاد.

وی با اشاره به مشکلات کشور در حوزه تولید روغن، افزود: حداکثر ضریب خوداتکایی روغن کشور ۱۶ درصد است و اکنون در حال کار هستیم تا وضعیت دانه‌های روغنی در کشور بهبود پیدا کند.

خاوازی تولید محصولات پروتئینی و محصولی همچون شیر را بیش از نیاز کشور اعلام و تصریح کرد: در این عرصه تا ۱۱.۵ میلیون تن تولید شیر و ۹۰۰ هزار تن تولید گوشت ثبت‌شده که تا رسیدن به خودکفایی ۵۰ هزار تن فاصله وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی تولید ماکیان در کشور را ۲.۶ میلیون تن دانست و ادامه داد: عقب‌افتادگی‌هایی در حوزه تولید و تأمین نهاده‌های دامی وجود دارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تلاش می‌کنیم تا در سال ۱۴۰۰ به‌طور قابل‌ملاحظه و محسوسی این مشکلات کاهش پیدا کند.

وی در انتها نوغانداری را ازجمله برنامه‌های کشور در کمک به اقتصاد مقاومتی کشور بیان کرد و گفت: با این صنعت می‌توان سیمای اقتصادی کشور و چهره فقر در روستاها به‌خصوص خراسان شمالی را تغییر داد و این نشان از ظرفیت این بخش از کشاورزی است.