واکسنی برای ویروس بی اعتمادی

گروه اجتماعی الف،   3991010029 ۱۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
واکسنی برای ویروس بی اعتمادی

دیروز واکسن ایرانی کرونا با نام تجاری کووایران با سه تزریق وارد فاز انسانی شد، از این سه تزریق یکی برای دختر رییس ستاد اجرایی فرمان امام طیبه مخبر بود، ستاد اجرایی فرمان امام در واقع سرمایه گذار و تولید کننده این واکسن است که از نخستین روزهای ورود و همه گیری بیماری کرونا وارد مطالعات علمی برای ساخت این واکست شد. گروه دارویی برکت یک شرکت سهامی عام و از زیر مجموعه های بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان است. 

در فاز مطالعات بالینی یکی دیگر از کسانی که واکسن برای نخستین بار به او تزریق شد، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان بود؛ دکتر علی عسگری که خود پزشک است، ستاد اجرایی فرمان امام بعد از یک دوره فراخوان برای داوطلبان تزریق واکسن کرونا که چندین هزار نفر در آن شرکت کردند؛ نهایتا تصمیم گرفته است که از مسوولان خود شروع کند، رییس ستاد اجرایی خود مبتلا به کرونا شده بوده و امکان تزریق نداشت اما دختر او با پذیرفتن ریسک تزریق واکسن کرونا ساخت شرکت ایرانی تحسین های زیادی برانگیخت.

 یکی از چالش های سازندگان واکسن ایرانی کرونا قطعا اعتماد سازی بین مردم خواهد بود؛ اما به نظر می رسد رسانه ها و دستگاه های اطلاع رسانی موفق نبوده اند که این مساله را به خوبی تبیین کنند اگر چه اتفاق دیروز یک گام به جلو بود. 

 باید دانست این عمل ستاد اجرایی فرمان امام به یکباره و در خلا نبوده است بلکه حدود یکصد سال صنعت و دانش بومی شده حوزه صنایع واکسن سازی پشتوانه ان است و دانشمندان جوانی که در این طرح شرکت کرده اند به استظهار یک قرن تلاش علمی ارزشمند دست به این کار زده اند.
 
در واقع پیشینه تحقیقات در حوزه واکسن و دارو سازی را باید به تاریخچه انستیتو پاستور ایران مرتبط دانست؛ این موسسه که کمتر از دو هفته دیگر یک صد ساله خواهد شد؛ پس از جنگ جهانی اول، با توجه به اینکه ایران درگیر قحطی و گسترش بیماری‌های عفونی شده بود، در ۲۹ دی‌ماه ۱۲۹۸ طی موافقت‌نامه‌ای بین انستیتو پاستور پاریس و وزارت امور خارجه ایران به امضاء رسید و بدین ترتیب دهمین انستیتو پاستور در شبکه بین‌المللی انستیتو پاستور تأسیس شد.

 اولین انستیتو پاستور، ۳۲ سال قبل از آن، در سال ۱۸۸۷، در پاریس تأسیس شده بود. هدف لویی پاستور از تأسیس شعب انستیتو پاستور مبارزه با بیماری‌های عفونی بود.

 گذشته از آن شرکت ها و موسسات دیگری هم در ایران اقدام به تولید واکسن ها برای داخل  و خارج ایران می کنند مانند  موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی که در سال 1395 رئیس این موسسه در گفتگویی با خبرگزاری صدا و سیما گفته است: «ایران نه تنها درمنطقه خاورمیانه حرف های مهمی برای‌گفتن دارد، بلکه در دنیا نیز در رده 10کشور قدرتمند درحوزه تولید انواع واکسن قرارگرفته است.»

 پیش تر اکبری معاون وزیر بهداشت در نقد کسانی که توانایی های داخلی را نمی بینند و صرفا مبلغ شرکت های داروسازی خارجی هستند گفت: در ایران، ما 100 سال است که واکسن می سازیم. ان شاالله شما هم فرزند دارید، ان شاالله فرزند خود را واکسن زده اید، با چه واکسنی به فرزندتان سرخک، سرخچه و دیفتری و کزاز زده اید؟ واکسن ساخت ایران. مردم ما با همان ایمن هستند. سازمان بهداشت جهانی به ما یک ورقه نداد! با این که می دانند ما ایمنی کامل داریم. ما الان برگه ای از دنیا و سازمان بهداشت جهانی داریم که ما سرخک را کنترل کردیم در حالی که آمریکا و اروپا کنترل نکردند. به ما ورقه تولید نداده‌اند!

وی تاکید کرده است: بیشترین پشتوانه ساخت این واکسن تجارب صد ساله خود ماست که مبتنی بر روش ویروس ضعیف شده است. به سلامت و ایمنی آن را شک نداشته باشید. الان هم وارد فاز انسانی شده است.

با تمام این احوال از روز گذشته خوشحالی و احساس خوبی در بین علاقه مندان به پیشرفت کشور و خود کفایی در امور حیاتی ایجاد شده است، اما نمی توان بی اعتمادی های که از حوزه های دیگر وارد اذهان شده را نادیده گرفت و باید برای جلب این اعتماد تلاش و کوشش علمی و همه جانبه ای صورت بگیرد تا شاید موفقیت واکسن ایرانی بتواند شکاف بی اعتمادی درحوزه های دیگر را هم واکسینه کند و التیام ببخشد.

اکنون باید منتظر بود تا نتایج این تحقیقات بالینی در مرحله اول که یک ماه است خود را نشان دهد، اگر چه از ساعت تزریق واکسن به این سه نفر وضعیت آنها خوب گزارش شده است و علایم بالینی نداشته اند اما تا تزریق دوم باید تا 28 روز صبر کنند. 

از طرف دیگر مسوولان ایرانی از روز اول درباره خرید واکسن هم موافقت صریح خود را اعلام و حتی به گفته آنها اقدام هم شده است اما به دلیل وجود تحریم ها و مشکلات جابجایی و نقل و انتقال پول هنوز موفق به خرید نشده اند.

باید امیدوار بود با پشتوانه علمی یکصد ساله در تحقیقات و تولید در حوزه واکسن با تکنولوژی ایرانی افتخاری دیگر رقم بخورد و اتفاق خوبی که حدود 20 سال پیش در بسیج ریشه کنی فلج اطفال شکل گرفت درباره کرونا هم اتفاق بیفتد.
 

دیدگاه کاربران

صمصام۱۷۵۶۱۰۳۰۹:۳۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
واقعیت این است که نمیتوان این موفقیت بزرگ را در پشت عینک بدبینی مخفی و کتمان کرد اما انچه مسلم است بدخواهان و جماعت بنی اسراییلی به دلیل ذات خرابی که دارند در هر شرایط به دنبال منفی بافی و بد نشان دادن و تحقیر کشور هستند
ناشناس۱۷۵۶۱۵۳۱۰:۰۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
چرا به محصولی که هنوز خصوصیات آن بر انسان اثبات نشده است پیش آ پیش « واکسن» اطلاق می کنید؟ چرا افرادی که دارای مدارک دکترا هستند و از آنها انتظار می رود که علمی بیاندیشند و علمی عمل کنند، اینگونه رفتار می کنند؟
ناشناس۱۷۵۶۲۴۱۱۱:۰۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
اگر خدای نکرده این واکس در ارزیابی های انسانی نمره قبولی نگیرد، چه کسی پاسخگوی این همه تبلیغات و شلوغ کاری خواهد بود؟ جالب است، تمام مسئولانی که در این تبلیغات حضور دارند، اعم از معاون علمی رییس جمهور، وزیر بهداشت و..... تا 5-6 ماه دیگر با پایان رسیدن عمر دولت کنونی دیگر بر مسند قدرت نخواهند بود!
دیدگاه۱۷۵۶۶۵۹۱۵:۳۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
این واکسنو قبلا روانسان امتحان کردن این مرحله هاطی شده الان فقط دارن فیلم بازی میکنن
ناشناس۱۷۵۶۲۴۷۱۱:۰۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
محتملا ایران واکسن چینی را خریداری کرده و در این مراسم جهت ارزیابی، آن را تست کرده است که مسئولان اینجور با قاطعیت از عملکرد آن تعریف و تمجید می کنند.
ناشناس۱۷۵۶۳۷۷۱۲:۰۷:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
در فرهنگ ایرانی ها پز دادن حتی با جیب خالی هم رواج دارد!
پزشک متخصص اطفال۱۷۵۶۲۵۵۱۱:۰۹:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
احسنت که سخن از دل ما گفتی.
ناشناس۱۷۵۶۳۱۳۱۱:۳۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
تبلیغات یک تیغ دو لبه است. همانطور که مشهور می کند، در صورت ناراست بودن، زمینه سقوط سریع را فراهم می کند.
یک پزشک۱۷۵۶۳۳۴۱۱:۴۲:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
عزیز دل خاصیت این ماده واکسناسیون است رویش نوشته واکسن تحقیقاتی اگر این ماده آزمایشی تایید نهایی گرفت میشود واکسن عمومی لذا باید تا اینجا خرسند باشیم
ناشناس۱۷۵۶۳۶۵۱۲:۰۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
رویش نوشته واکسن تحقیقاتی. اما همه مسئولان حتی همین مقاله به آن واکسن اطلاق می کنند.
ناشناس۱۷۵۶۳۷۵۱۲:۰۶:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
به نظر شما واکسنی که داره مراحل علمی تست رو طی میکنیه چی باید گفت؟
ناشناس۱۷۵۶۳۹۷۱۲:۲۳:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
محصول آزمایشی
ناشناس۱۷۵۶۳۹۱۱۲:۱۹:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
عزیز جان همه دنیا همین بود، در تمام مراحل به چیزی که هنوز در مرحله آزمایش بود واکسن می گفتند. شما سعی کن شبها کمتر بی بی سی ببینی ذهنت بیمار شده. درست مثل برخی تندروهای داخلی.
ناشناس۱۷۵۶۱۶۰۱۰:۰۸:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
آیا دانشمندان هنوز نتوانسته اند متوجه شوند این ویروس ساختگی بوده یا طبیعی
ناشناس۱۷۵۶۱۷۲۱۰:۱۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
مسئله جان میلیونها انسان شوخی بردار نیست. نباید با سرسری گرفتن امور علمی و با شتاب و تنها شاید برای تبلیغات به ماده ای که هنوز نتایج ارزیابی های آن بر روی انسان آشکار نشده، عنوان واکسن اطلاق گردد و از آن تعریف و به به و چه چه کرد.
ناشناس۱۷۵۶۲۴۸۱۱:۰۶:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
اونوقت واکسن ارباب امریکاییتو چرا میگی واکسن؟؟
ناشناس۱۷۵۶۲۹۹۱۱:۲۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
دوست عزیز واکسنهای آمریکایی حدود 6 ماه و در فازهای 1و 2 و 3 تست شدند تا بلاخره FDA آنها را پذیرفت. اما در مورد ما، دیروز اولین آزمایش انسانی صورت گرفت.
مرتضی۱۷۵۶۶۲۸۱۴:۵۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
خود آمریکا میگه اولین تست انسانی اش بعد از پیروزی بایدن شروع کرد بعد شما میگید 6 ماه قبل
ناشناس۱۷۵۶۳۱۷۱۱:۳۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
اولا هیچ کس ارباب ما نیست. دوما چون کار علمی اونها با کار سیاسی جداست. واکسنی تهیه شده بعد از اینکه تست‌های فراوانی انجام شد در حد چندیدن هزار نفر با مدارک علمی و با تایید سازمان جهانی بهداشت عنوان واکسن را اطلاق کردند. کسانی که اون کار را انجام دادند مربوط به موسسه علمی هستند نه یک سازمان سیاسی مثلا پنتاگون و بعد هم اینکه اگر سرم سازی رازی واکسن را ارئه داده بود یه چیزی اما ستاد اجرایی فرمان امام چه ربطی به پزشکی و تولید واکسن داره؟
ناشناس۱۷۵۶۴۰۲۱۲:۲۷:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
شما که این قدر از ارباب آمریکایی بدت می آید همین کامپیوتری که با آن تایپ کردی کلا" اختراع آمریکاست.
ناشناس۱۷۵۶۴۷۶۱۳:۰۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
الان شما با یه کامنت فهمیدی ایشون نوکر آمریکاست؟ چرا اینقدر فکرتون ..؟ برای همینه هیچ اعتمادی نیست. اجازه کوچکترین مخالفتی نمی دید. ما منتظر تایید سازمان بهداشت جهانی می مونیم. ببخشید که اعتماد نداریم. نه به اینها نه به آمریکا
ناشناس۱۷۵۶۱۷۹۱۰:۱۹:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
به گفته سازمان بهداشت جهانی، علاوه بر واکسنهایی که تا کنون به بازار ارائه شده اند، بیش از 90 واکسن در سراسر جهان در دست مطالعه و ساخت هستند. متاسفانه تنها و تنها ایران است که قبل از مطمئن شدن از کارایی، به این شکل گسترده در این امر تبلیغات کرده و هیچگونه اقدامی برای خرید واکسن نکرده است.
ناشناس۱۷۵۶۳۷۹۱۲:۰۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
توی بورس یه عده هستن که به سمپاش معروفن! کارشون اینه که درمورد سهمهایی که درحال رشد هستن اخبار منفی تولید کنن! #سمپاشی_نکنید
ناشناس۱۷۵۶۳۹۵۱۲:۲۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
آیا سهام جان انسان است؟ متاسفم که فرق این دو را متوجه نمی شوید.
ناشناس۱۷۵۶۱۸۹۱۰:۲۸:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
صمصام که معنای اسمت تیغ بران است چرا حاضر نیستی به تردید عاقلانه دیگران احترام بگذاری ، در طی این چند دهه بارها خبرهای خوشی مانند خودکفایی در تولید گندم ، تولید خودرو ملی ، اتمام پروژه اتوبان تهران شمال ، پزشک خانواده ، تولید داخلی کارت ملی ، و ... و و ... و ....و هزاران مورد دیگر را گفتند و بعداً اثبات شد که تمام این اخبار برای سرپوش گذاشتن بر روی ...... بوده و کاملاً خلاف واقع است
ناشناس۱۷۵۶۶۴۷۱۵:۲۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
دقیقا مشکل همین اخبار و تجربه 2-3 سال پس از تبلیغ اخبار است! پس از خودکفایی گندم، تقریبا همه ساله مجبور به واردات شدیم! پروژه اتوبان تهران شمال با تحمیل هزینه بسیار هنگفت نسبت به نمونه های بین المللی، در زمان بسیار طویل و غیر قابل دفاع نسبت به نمونه های بین المللی و طبیعتا خورد و خوراک جماعت معلوم الحالی طی این مدت از قبل مثلا پروژه به پایان رسید و این جشن ندارد! خودرو ملی بعد ها مشخص شد طراحیش با مالزی بوده و اصلا این مهم نیست، طی 18 سال چه پیشرفتی داشته و حق چه سواری های از مردم با این تبلیغات دروغین گرفته شد؟! کارت ملی بنده الان 8 ماه است معلوم نیست کجاست و یک کاغذ چسبانده ام پشت کارتی که تقریبا 10 سال پیش تاریخ انقضا ثبتی روی خودش است و تمامی دستگاه ها این تکه کاغذ A4 را برای تائید هویت من می پذیرند! پزشک خانواده را چون در عمل ندیدم و بین خانواده و همکار و دوست هم نشنیدم نمی توانم نظر دهم. حالا با این سرگذشت ها که بر خبر های به قول شما خوش رفته، چرا من باید بپذیرم ستاد اجرایی همتراز با بزرگترین کمپانی های دارویی جهان و 10 دانشگاه برتر پزشکی جهان واکسن تولید کرد! اگر آقایان در 35 سال گذشته مشغول پژوهش های بیولوژیک بوده اند و تجربه و تشکیلات و دانشش را دارند خوب اعلام کنند ما بفهمیم!
گورخواب۱۷۵۶۲۵۸۱۱:۱۲:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
رفع بی اعتمادی در هر جامعه‌ای با آزادی و استقلال رسانه ها و شفافیت میسر می شود که متاسفانه ما به همراه چین و روسیه! همواره در قعر جدول جهانی هستیم. به قول روحانی با شعر خوانی و شعار نمیشه.
ناشناس۱۷۵۶۳۷۰۱۲:۰۴:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
این به قول روحانی رو خوب اومدی! مخصوصا اونجا که میگفت هم چرخ سانتریفیوژ باید بچرخه هم چرخ زندگی مردم!!! فقط نمیدونم چرا بعد از 7.5 سال چرخش بالمره همه چرخها توی خرید واکسن به مشکل خورده!؟!؟
ناشناس۱۷۵۶۸۶۲۱۹:۱۱:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
اینها ..ها را دوست دارند رییس جمهور ،بی بی سی، من وتوو...خلایق هرچه لایق انشاالله اون دنیا هم با همین..ها محشور بشوند
ناشناس۱۷۵۶۴۱۰۱۲:۳۲:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
هرچی به دهنشون میاد به مقدسات فحش میدن به همه چی توهین می کنن راست راست تو خیابون راه میرن تا میخوای چیزی بهشون بگی آقایون سلبریتی آماده کانادا و... میشن رسانه های لیبرال
ناشناس۱۷۵۷۵۷۴۱۰:۴۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
قول می دم اصلا نمی دانی لیبرال چی هست اگر واژه غربزده را از شماها بگیرند اصلا نمی دونید چی بگید چون خودتون فکر نمی کنید فقط مثل طوطی تکرار می کنید
ناشناس۱۷۵۶۳۶۷۱۲:۰۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
در دوره احمدی نژاد و حتی روحانی بارها داروی سرطان رونمایی شده ولی اتفاقی در مورد درمان بیماران سرطانی نیافتاده. . چرا باید مردم با اینهمه ابهام و رونمایی ها اعتماد کنند
ناشناس۱۷۵۶۵۳۹۱۳:۴۹:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
دوست ناعزیز! شما واکسن را اثبات شده تحویل بدهید ، بعد این همه فحش نثار این و آن ؟؟؟ ..
عبدالرضا۱۷۵۶۱۰۷۰۹:۳۹:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
چه تیتر خوبی ما هم امیدواریم
ناشناس۱۷۵۶۱۸۱۱۰:۲۲:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
سالها قبل ایران که داروی سرطان را ساخته است. چند سال قبل ادعا شد که داروی علاج فلج را ساخته. چند ماه قبل هم ادعا شد که دستگاهی برای ردیابی ویروس کرونا ساخته.
ناصر۱۷۵۶۱۰۹۰۹:۳۹:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
ریشه بی اعتمادی مردم از زمانی ریشه کرد که ،گفتند ما هم صبح جمعه متوجه افزایش قیمت شدیم!!
ناشناس۱۷۵۶۲۶۹۱۱:۱۷:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
ریشه بی اعتمادی مردم از اونجاست که کشوری که نمی تونه بعد ده ها سال از تولید واکسن آنفولانزا هنوز نمی تونه اون رو تولید کنه چطور توانسته با این سرعت واکسن کرونا تولید کند؟!!!
ناشناس۱۷۵۶۱۲۴۰۹:۵۱:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
دم خودمان گرم ولی مجازات کم کردن حجاب و نشان دادن بازو خانم در منظر عمومی چی هست؟
ناشناس۱۷۵۶۱۳۴۰۹:۵۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
یک نگاه به اوضاع مملکت و اوضاع زندگی مردم بکنید ! دره عمیق و گسل مهیب اختلاف طبقاتی بین خودی های نورچشمی و اکثریت مردم عادی را نظاره کنید ! ارزش پول ملی و اعتبار پاسپورت ایرانی را با کشورهای زیر پونزی منطقه مقایسه کنید ! چرا این مردم باید با این عملکرد شماها به شما اعتماد کنند ؟؟
ناشناس۱۷۵۶۱۳۸۰۹:۵۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
مردانی که از خوردن اشکنه می گویند و خودشان در مبل طلایی می نشینند.مردانی که از سبک زندگی یمنی می گویند و آقازاده هایش بساز و بفروش های نیاوران با 1400 کارمند هستند.مردانی که عروس و داماد و نوه هایشان همه مفسد هستند.مردانی که بردارانشان مفسد هستند...کدام اعتماد..
ناشناس۱۷۵۶۱۴۲۰۹:۵۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
ریشه بی اعتمادی در دروغ گفتن های پیاپی مسئولین است. ببینم! شماها که ادعای اسلام دارید، مگر دروغ در اسلام گناه بسیار زشتی نیست؟!
ناشناس۱۷۵۶۴۱۴۱۲:۳۴:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
بله دروغ گفتن در مورد یک تعهد نامه بین المللی خیلی زشته پنهان کردن متنش از مردم خودت خیلی زشته اینکه تعهد بین المللی بدی و 40 میلیارد دلار به مردمت خسارت بزنی خیلی زشته وقاحت هم خیلی زشته
ناشناس۱۷۵۷۳۲۰۰۲:۳۱:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
دروغ برای عوام الناس بسیار زشته و عوام دروغگو حتما دشمن خدا و جاش تو جهنمه.
ناشناس۱۷۵۶۱۴۶۱۰:۰۳:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
بي اعتمادي ازچهار چيز است 1- دروغگويي 2- پوشاندن حقيقت 3- وفا نكردن به عهد 4- وفا نكردن به امانت
ناشناس۱۷۵۶۴۱۶۱۲:۳۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
تمام کارهایی که روحانی در 4 سال اول در مورد برجام انجام داد تحریم های اصلی باقی ماند و بعد هم با دیوار کشی رای آورد # حافظه تاریخی
ناشناس۱۷۵۶۱۵۰۱۰:۰۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
یا مرگ ، یا مُدرنا . درود بر فایزر درود بر جانسون اند جانسون
ناشناس۱۷۵۶۷۳۷۱۶:۵۵:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
مرگ بر چین پنهانکار مرگ بر ویروس چینی کرونا
ناشناس۱۷۵۶۱۵۵۱۰:۰۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
چرا مردم دنیا به واکسنهای غیر امریکایی و غربی اعتماد ندارند؟ جواب ساده است. روسیه چند ماه پیش اعلام کرد که اولین واکسن ضد کرونا در دنیا را به ثبت رسانده و تزریق گسترده آن بین مردم روسیه را که از شهرهای الوده مانند مسکو بوده شروع کرده. بروید ببینید که در این چند ماه که از اعلام تزریق گسترده واکسن روسی در مسکو می گذرد چه اندازه امار بیماری و مرگ و میر و انهم تازه رسمی از منابع خود دولتی روسیه افزایش شدید یافته. البته واکسن امریکا و اروپا هم هنوز امتحان خود را پس ندادند. فقط امیدوار باشیم که چه واکسن روسی و چه چینی و چه امریکایی و اروپایی موفق باشد. این مسئله بشریت است. نه محل زور آزمایی قدرتمندان شرق و غرب و جهان سوم که همه چیز را سیاست می بینند.
ناشناس۱۷۵۶۱۵۸۱۰:۰۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
چرا وزیر بهداشت واکسن ایرانی رو تزریق نکرد ؟
ناشناس۱۷۵۶۳۰۹۱۱:۳۲:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
چرا وزیر بهداشت باید تزریق کنه!؟!؟
ناشناس۱۷۵۷۰۸۵۲۱:۵۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
چون تایید می کنه .
ناشناس۱۷۵۶۳۲۳۱۱:۳۷:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
اگر وزیر بهداشت هم تزریق میکرد میگفتی چرا رئیس جمهور تزریق نکرد!؟ اگر رئیس جمهور هم تزریق میکرد میگفتی چرا رهبر تزریق نکرد!؟!؟ اگر هم رهبر تزریق میکرد میگفتی این چیزی که تزریق شده اون واکسن نبوده!! اگر .... اینقدر خودت و به رو اذیت نکن!! شما که اینقدر شک داری سعی کن خبرهای خرید واکسن رو دنبال کنی! این خبرها رو بیشتر برای امثال من که دنبال واکسن ایرانی هستیم میگن!!
ناشناس۱۷۵۶۵۹۳۱۴:۲۴:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
تمام کسایی که تعریف و تمجید و به به و چه چه میکن برای این واکسن ، باید اولین نفرایی باشن که تزریق میکنن
ناشناس۱۷۵۶۸۸۵۱۹:۲۶:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
من در ایران زندگی نمی کنم ولی اگه راهی باشه انشالله حتما واکسن ایرانی تزریق می کنم و حتی علاقمندم در تست ها هم شرکت کنم.
ناشناس۱۷۵۶۱۶۱۱۰:۰۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
بنده بهشت زهرا را به واکسن کرونای ایرانی ترجیح میدم . مرگ ۱ بار شیون هم ۱ بار
ناشناس۱۷۵۶۲۱۶۱۰:۴۶:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
خدا زودتر نصیبت کنه
مهران۱۷۵۶۲۲۱۱۰:۵۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
انشاالله قسمتتون
ناشناس۱۷۵۶۴۶۳۱۲:۵۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
قسمت همه است دست خداست
ناشناس۱۷۵۶۲۳۲۱۰:۵۸:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
واکسنهایی که از بچه گی تا حالا زدی همه اسراییلی بودند؟!!!
ناشناس۱۷۵۶۳۳۲۱۱:۴۲:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
شماها از اون آدمهایی هستین که از صبح تا شب از کیفیت پایین پراید حرف میزنین و اولین نفرهایی هستین که برای پیش خرید اون برای 4 سال دیگه ثبت نام میکنین!!!!
ناشناس۱۷۵۶۳۵۷۱۱:۵۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
فقط خداییش اگر این واکسن تایید شد نخرش که چند برابر به بقیه بفروشی!! بزار حداقل این یکی به قیمت واقعی به دست مردم برسه! مثل بقیه داروها نشه! جون مردم در میونه!
ناشناس۱۷۵۶۶۴۲۱۵:۱۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
کی می خواد تاییدش کنه؟ سازمان جهانی بهداشت یا خودمون؟
ناشناس۱۷۵۶۱۶۳۱۰:۱۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
توی همه کشورها ، بالاترین مقام ها واکسن رو تزریق کردن . پس چرا اینجا اینجوریه ؟!
ناشناس۱۷۵۶۳۲۵۱۱:۳۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
واکسنی که در مرحله تست بوده یا واکسنی که تایید شده!؟!؟!,
ناشناس۱۷۵۶۳۵۶۱۱:۵۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
خوب‌معلوم‌است‌مسیولین‌آنها‌از‌جنس‌مردم‌هستند‌ولی‌مسیولین‌ما ازفرشتگان‌فرشته‌راچه‌به‌واکسن‌زمینی
ناشناس۱۷۵۶۱۶۷۱۰:۱۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
واکسن کرونای فایزر ، حق مسلم ماست
ناشناس۱۷۵۶۵۹۶۱۴:۲۷:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
امروز خبرش اومد که شکست خورده
ناشناس۱۷۵۶۷۳۹۱۶:۵۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
ما به شکست خورده اش هم ایمان راسخ داریم . شکست خورده اش هم حق مسلم ماست . ..
ناشناس۱۷۵۶۱۶۹۱۰:۱۱:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
واکسن کرونای فایزر و مدرنا از حقوق عامه مردم محسوب میشود . حقوق عامه در سند تحول قضایی اومده
ناشناس۱۷۵۶۵۹۷۱۴:۲۸:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
مدیران ارشد دستگاه قضا پیگیر این اجرایی شدن حقوق عامه در این زمینه شوند
ناشناس۱۷۵۶۱۹۰۱۰:۲۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
علت بی اعتمادی مردم اولا اطلاع رسانی متناقض از سوی منابع مختلف و دوما اجرایی نشدن بسیاری از وعده های داده شده است از عملیات عمرانی تا کنترل تورم تا واکسن انفولونزا و .. است
سعید۱۷۵۶۱۹۲۱۰:۳۰:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
چگونه است که تا دیروز واکسن آنفولانزا هم وارد میشده ولی امروز واکسن کرونا تولید کردند!؟ ملت ایران ساده هستند ولی این داستان همه جایش بودار است.
ناشناس۱۷۵۶۲۷۷۱۱:۱۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
واکسن کرونا که دیروز تست شد در اصل همون واکسن چینی و روسی است.
ناشناس۱۷۵۶۳۵۲۱۱:۵۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
الان مشکل شما چیه!؟ یه شرکت ایرانی ادعا کرده واکسن ساخته و الان داره تست انسانی انجام میده, اگر این مرحله هم تایید شد ما قبول داریم و ازش استفاده میکنیم, استفاده از اون هم اجباری نیست شما دوست نداری از نوع خارجیش استفاده کن!!!! به همین راحتی!!!!!
ناشناس۱۷۵۶۱۹۶۱۰:۳۴:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
میشه بگی چطوری واکسن انفلانزا که بیست سال پیش ساخته شده رو نتونستید تو بیست سال بسازید و وارد میکنید که به مراتب ساختش از کرونا که ویروس جدیدی هست اسونتر بود نتوسنتید بسازید اینو ساختید فقط به همین سوال جواب بدید
ناشناس۱۷۵۶۲۸۳۱۱:۲۲:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
از چین و روسیه باید پرسید
ناشناس۱۷۵۶۳۳۹۱۱:۴۶:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
سوال اینه که نتونستیم یا نخواستیم!؟ واردات به نفع بعضیها بوده یا تولید!؟
ناشناس۱۷۵۶۲۰۷۱۰:۴۲:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
علی حاتمی نزدیک به نیم قرن پیش این جمله ماندگار را در سریال هزار دستان گفت (( تردید عاقلانه بهتر از اطمینان جاهلانه است )) و اگر امروز زنده بود و بسیاری از اتفاقات چند دهه اخیر را دیده بود می گفت ..... .
ناشناس۱۷۵۶۲۱۹۱۰:۵۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
از کجا معلوم محتویات آن آمپولی که تزریق می شود چیست؟ آب مقطر استریله؟ واکسن فایزر است؟ واکسن روسی است؟ واکسن چینی است؟ یا واقعا واکسن ایرانی است؟ آیا در دولت بعد همین عوامل ساخت واکسن با لباس زندانی در دادگاه حاضر نمی شوند بخاطر فریب افکار عمومی گرفتن مبالغ هنگفت برای ساخت واکسنی که .. بهرحال اعتماد نه یک شبه میاد نه یک شبه از دست میرود.
ناشناس۱۷۵۶۲۲۵۱۰:۵۲:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
" باید دانست این عمل ستاد اجرایی فرمان امام به یکباره و در خلا نبوده است بلکه حدود یکصد سال صنعت و دانش بومی شده حوزه صنایع واکسن سازی پشتوانه آن است و دانشمندان جوانی که در این طرح شرکت کرده اند به استظهار یک قرن تلاش علمی ارزشمند دست به این کار زده اند." چرا بی ربط می گی صدسال چی؟؟؟ شما واکسن انفولانزا نمی تونین تولید کنین بعد رفتین چیزی که کمپانیهای بزرگ داروسازی و تحقیقاتی هم سراغش نرفتن رو تولید کنین؟؟؟
هیچکس۱۷۵۶۲۳۴۱۰:۵۹:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
چرا بی اعتماد نباشیم ؟ دولت آقای احمدی نژاد اعلام کرد داروی ایدز را کشف کردند ! واقعیت داشت؟ اوایل بیماری کرونا دستگاه کرونایاب مستعان معرفی شد! واقعیت داشت؟ حالا هم واکسن کرونا ! اخباری از این دسته که اعتمادو نابود میکنه
ناشناس۱۷۵۸۱۸۰۱۹:۴۱:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
آقای احمدی نژاد گفته بود که ما انرژی از طریق جوش هسته ای را هم تولید میکنیم! که سالهاست ابر قدرتهای جهان در حد آزمایش هستن.
ناشناس۱۷۵۶۲۴۹۱۱:۰۷:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
از کجا معلوم واکسن بهشون تزریق شده،در این آزمایشات به عده ای دارونما(آب مقطر) تزریق می کنند تا اگر بر اثر عوامل دیگر بلایی سرشون اومد بدونن از عوارض واکسن نبوده.با توجه به شلوغی اون محیط عاقلانه این هست که بهشون واکسن اصلی رو تزریق نکنند چون ممکنه همونجا کرونا گرفته باشند و نتایج آزمایش اشتباه دربیاد
ناشناس۱۷۵۶۲۶۰۱۱:۱۴:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
نامه 167 دارو ساز ايراني كه هشدار دادند چي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۷۵۶۲۷۵۱۱:۱۸:۲۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
واکسنش رو بگید پسر خ ابتکار از آمریکا بفرسته برای ملت بدبخت. مرگ بر آمریکا
حسن بک۱۷۵۶۲۸۱۱۱:۲۱:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
همانطور که مقاله تاکید کرده است سابقه صد ساله وتلاش های پیشکسوتان علم کشور می تواند زمینه ساز اعتماد بیشتر به واکسن ایرانی باشد و در عین حال تلاش برای مصادره آن در اطلاع رسانی و تبلیغات .. کردن موفقیت های علمی کشور بزرگترین افت اعتماد عمومی است! بهتر بود دانشمندان و دست اندرکاران فنی این موفقیت بیشتر از ستاد اجرایی (سرمایه گذار پروژه) و مدیران نشان داده می شدند. برای من به شخصه واکسن زدن خانم دکتر محرز یا استاتید انستیتو رازی اعتمادسازتر از دختر آقای مخبر است!
ناشناس۱۷۵۶۳۰۴۱۱:۳۰:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
واکسن وارد کنید هرکس خواست تزریق کند هرکسی هم نخواست منتظر واکسن احتمالی ایرانی بماند مسئله حفظ جان مردم است حداقل در این مورد اختیار تصمیم گیری را به مردم بدهید ممنون
ناشناس۱۷۵۶۳۱۱۱۱:۳۳:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
این بی اعتمادی حاصل دست رنج خودتان است. از اول کرونا شما پیرو سازمان بهداشت جهانی بودید حتی در مسایل ساده ای چون ماسک زدن یا نزدن و یا قرنطینه و یا طب سنتی تا مسایل پیچیده تری چون تجویز دارو و.. تماما مطیع سازمان بهداشت جهانی به طوری که مقام بالاسری وزیر بهداشت را رییس سازمان بهداشت جهانی میدانستید و برای او اعتبار درون سازمانی قایل بودید. به یکباره چه شد که الان نیاز به تاییدیه سازمان بهداشت جهانی ندارید؟ هر چند اتفاق مبارکی است ولی قابل باور نیست.
ناشناس۱۷۵۶۳۴۶۱۱:۵۳:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
شما چند مرحله رو باید بگذرونی تا بتونی به این مرحله وارد بشی. اولا واکسن آنفولانزا بتونی وارد کنی بعد واکسن آنفولانزا بتونی بسازی بعد واکسن کرونا بتونی وارد کنی تا بعدش واکسن کرونا بتونی بسازی.
ناشناس۱۷۵۶۳۵۳۱۱:۵۶:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
من فکر کنم چیزی که به آن خانم تزریق شده واکسن ایرانی نبوده بلکه ویتامین یا تزریق بی خطر دیگری بوده
ناشناس۱۷۵۶۳۵۹۱۲:۰۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
اگر می خواهید بی اعتمادی را علاج کنید به داروی بی اعتمادی نیاز دارید اگر می خواهید مردم به شما در آینده بی اعتماد نشوند به واکسن بی اعتمادی احتیاج دارید
ناشناس۱۷۵۶۳۷۱۱۲:۰۵:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
اعتماد عمومی عنصر گرانبهایی است که متاسفانه مسئولان مملکت در طول این سالها با دورغ ها و وعده های دورغین بسیاری، این اعتماد را خدشه دار کردند. اعتمادی که از دست رفت به این راحتی بر نمیگردد. بنابراین طبیعی است که این همه واکنش منفی نسبت به این واکسن وجود داشته باشد. شما به رفتارها و عملکرد وزرات بهداشت در همین سال جاری در زمینه واکسن آنفولانزا و یا انسولین نگاه کنید. ببینید چقدر وعده و حرف دورغ زدند که هیچکدام عملی نشد. پس نباید انتظار داشت در خصوص واکسن کرونا مردم خوشبین باشند.
ناشناس۱۷۵۶۳۸۰۱۲:۱۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
خوبه که واکسن ایرانی داره ساخته میشه. فقط ربطش به ستاد اجرایی فرمان امام چیه؟ موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی چکار میکنند؟ بهتر نبود این تحقیقات و توان علمی کشور در انستیتو پاستور تجمیع میشد؟
ناشناس۱۷۵۶۷۰۹۱۶:۲۷:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
مشکل همین است که تمامیت خواهی بیمار گونه هیچ چیز را در این مملکت سالم و سرجایش باقی نگذاشت!
ناشناس۱۷۵۶۴۰۰۱۲:۲۶:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
باید یک اپلیکیشن طراحی کنیم که ای پی کامنت های موجود تو سایت های کامنت خور رو ردیابی کنه خداوکیلی تو یوتیوب مجاهدین خلق هم کامنت هایی که تو این سایت خوندم پیدا نکردم موفق باشید
ناشناس۱۷۵۶۴۵۵۱۲:۵۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
شما خیلی بیجا کردی بدون اجازه ردیابی کنی. مگه شما وزارت اطلاعاتی؟!
ناشناس۱۷۵۶۷۲۰۱۶:۳۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
الان وزارت اطلاعات بگه تو اوكى هستى ديگه؟
ناشناس۱۷۵۷۶۲۴۱۱:۱۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
اگه وزارت اطلاعات اینقدر بیکاره که به جای اون تروریست ها که میزنن تو روز روشن دانشمند هسته ای رو ترور میکنند من رو شناسایی کند اکیه. حله.
ناشناس۱۷۵۶۴۷۱۱۳:۰۲:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
اینایی که کامنت مخالف آرمانهای انقلاب اسلامی مینویسن همه ایادی استکبار و اجیر شده اند، اینارو باید به جرم توهین به مقدسات،محاربه و اقدام علیه امنیت ملی دستگیر و به اعدام در ملا عام محکوم کنیم !!!!!!!
ناشناس۱۷۵۶۸۳۱۱۸:۳۰:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
خوارج هم دقیقا با همین خط کش جنابعالی حکم به محاربه با حضرت علی (ع) دادند، کمی تفکر خودت رو عوض کن برادر. روش شما با سیره اهل بیت (علیهم السلام) در تضاد هست.هر کس که با طرز فکر ما مخالف بود که حکمش اعدام نیست، نعوذبالله خداوند هم چنین چیزی نفرموده، با تفکر شما امام حسین(ع) نباید حر رو تا درخیمه راه می داد و باید قبل از ورود به حریم گردن زده می شد!
ناشناس۱۷۵۶۸۴۷۱۸:۴۶:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
جالبیش اینه که بعد حرف از اعتماد میزنید. کسی یا کسانی که مردم را به خاطر نظراتشون تهدید به مرگ میکنند لایق هیچ اعتمادی نیستند
ناشناس۱۷۵۶۵۴۱۱۳:۵۰:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
من موافقم ولی فکر کنم از نتیجه این ردیابی خوشت نیاد
پرویز۱۷۵۶۶۱۹۱۴:۵۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
شک نکنید این حجم از حمله به غرور مردم کار دشمنان مردم است.نوشته ها پر از عصبانیت از موفقیت است. توانایی جوانان کشور خوار چشم دشمنان مردم است چه از بیرون باشند چه از داخل.
ناشناس۱۷۵۶۷۸۹۱۷:۵۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
آی پی ها همش در حال تغییرند چی رو میخوای ردیابی کنی عمو.
محمد۱۷۵۶۸۹۴۱۹:۳۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
شما آقای محترم ناشناس یکبار توی زندگیت اسم برای خودت انتخاب کن، و سوال بدیهی مردم را با شیطنت تفرقه افکنانه به خارج از ایران وصل نکن. ‌بقول سیدالشهدا(ع) اگر دین ندارید لااقل در دنیای خود آزاده باشید
علیرضا۱۷۵۶۴۴۸۱۲:۵۰:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
بزرگترین پشتوانه و سرمایه هر حکومتی اعتماد مردمی است.آبرو و اعتبار اتدک اندک جمع می شود,اما با یک دروغ از بین می رود,مثل چوپان دروغگو.
مهدی۱۷۵۶۵۴۲۱۳:۵۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
از کجا معلوم چیزی را که تزریق کردند آب مقطر نبوده
امیر۱۷۵۶۵۵۹۱۴:۰۰:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
واقعا جای سوال داره که ستاد اجرایی فرمان امام چه ربطی به پزشکی و تولید واکسن داره؟ بخاطر اینه که مملکت ما وضع شده این بدون هیچ پاسخگویی از مجلس و ..
ناشناس۱۷۵۶۵۷۰۱۴:۰۷:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
.. مشکل کشور ما اینه که هیچ کسی هنوز مشکل جامعه را نفهمیده ، اما نسخه می پیچند !! برخلاف نظر بزرگان ما ،رفتار انسانها بر اصول علمی و درک شرایط زمانی و مکانی استوار است ! اما اینکه شما فقط خودتان را برتر و مطلق خطاب کنید و افراد جامعه را از فکر واندیشه منع کنید ، در هیچ دین الهی توصیه نشده ..
ناشناس۱۷۵۶۷۹۴۱۸:۰۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
راه حل اعتماد سازی ملت فوری نیست ولی آسان است. کمتر حرف بزنید بیشتر کار کنید و صبر پیشه کنید.
احسان۱۷۵۶۷۹۶۱۸:۰۶:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
انشاالله که بسیار خوب باشد و نتیجه لازم را هم بدهد، اما از آنجا که هر کار علمی بایستی مراحل طبیعی خود را بگذراند بنابراین نبایست تبلیغات و سیاسی کاری کرد، چراکه در صورت شکست که آن هم بخشی از فرآیند پژوهش علمی است ممکن است بدخواهان سوءاستفاده کرده یا حس نا امیدی در جامعه شکل گیرد. درست مثل دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که یکبار با تبلیغات وسیع اعلام کردند واکسن ایدز را ساخته ایم و بار دیگر در مقابل دوربینها خبر از ساخت داروی ترمیم و بهبود معلولین قطع نخاعی را دادند و هر دو هم متاسفانه نتیجه ای در بر نداشت .
ناشناس۱۷۵۶۸۳۵۱۸:۳۴:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
واکسنی برای ویروس بی اعتمادی ! بی اعتمادی معمولا یکباره ایجاد نمی شه . هر چقدر میزان روراست نبودن بیشتر باشه ، عمق بی اعتمادی هم به همان نسبت بیشتر میشه
ناشناس۱۷۵۷۳۲۳۰۲:۳۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
شرکت های آمریکایی, آلمانی و انگلیسی رفتند دنبال ساخت و اکسن و شلوغش هم نکردند و از هیچ شخصیت سیاسی هم دعوت نکردن تا فازهای مختلف این واکسن ها را جشن بگیرند! متاسفانه تو ایران همه چیز را سیاسی کرده اند حتی سلامت ملت. صرف نظر از اینکه واکسن ایرانی موفقیت آمیز باشد و نباشد و کی به بازار بیایید, مسئله اصلی اینجاست که حتی اگر این واکسن هم موفقیت آمیز باشد و تاییده جهانی هم بگیرد چندین ماه طول می کشد. اینجاست که ملت می بیند که مسئولان هیچ ارزشی برای سلامتشان قائل نیستند. در این فاصله تا تولید واکسن ملی کلی آدم در روز جانشان را از دست می دهند و متاسفانه اصلا بدنبال خرید واکسن نیستند حالا چه چینی و یا .. ! این عمل کرد باعث بی اعتمادی هر چه بیشتر مردم می شود. این عمق فاجعه را نشان می دهد!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین