قیمت خودرو درب کارخانه مجدد تغییر می‌کند؟

اقتصادی،   3991009040 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی از اصلی‌ترین مسائل در حوزه صنعت خودرو، افزایش قیمت محصولات بود که حواشی زیادی در بازار به همراه داشته است.

قیمت خودرو درب کارخانه مجدد تغییر می‌کند؟
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: صنعت خودروسازی ایران، پس از صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت در کشور به شمار می‌رود. خوشبختانه پس از اقداماتی که خودروسازان ایرانی انجام داده اند، موفق به تولید بیش از هزار و سیصد دستگاه خودرو در سال شده ایم.

در سال ۸۹ ایران از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو مقام پنجم دنیا را پس از چین، تایوان، رومانی و هند کسب کرد، اما در چند سال گذشته انتقادات فراوانی به کیفیت و قیمت خودرو‌های ایرانی وارد شده که ناشی از افزایش تصادفات جاده ای است و باعث شد مقداری در ساخت خودرو کند پیش رویم.

در ۱۰ سال گذشته اتفاقات مختلفی در صنعت خودرو رخ داده است، از تولید اولین خودرو پسابرجامی در کشور گرفته تا لغو مصوبه ممنوعیت شماره‌گذاری خودرو‌های پرمصرف و ابلاغ ضوابط جدید واردات خودرو و حواشی بسیار آن، همه و همه، باعث شد تا حاشیه‌ها برای صنعت و بازار خودرو در کشور زیاد باشد.

یکی از اصلی‌ترین مسائل در حوزه این صنعت، افزایش قیمت خودرو بود که باعث ایجاد حواشی زیادی در بازار شد. قیمت خودرویی که زمانی ۳۷ میلیون تومان به بازار ارائه می‌شد به ۱۰۰ میلیون تومان رسید که در این بین برخی از افراد، خودروسازان را مقصر گرانی خودرو می‌دانستند در حالی که علت‌های زیادی برای این افزایش قیمت وجود دارد.

 

ساخت و طراحی یک خودرو، یک فرایند سخت و دقیق بوده که شرکت‌های خودرو سازی با تکیه بر تجربه خود و با انتخاب مواد اولیه و مصرفی مناسب در ساخت، نمونه‌هایی مناسب و کاربردی را به بازار‌های جهانی ارائه می‌کنند. خودروسازان طی مراحل طراحی و تولید خودرو‌های خود می‌بایست فاکتور‌ها و موارد زیادی را در نظر بگیرند از جمله این موارد می‌توان به وزن نهایی خودرو، قدرت و استحکام بدنه، کیفیت ساخت و سهولت انجام تعمیرات و نگهداری اشاره کرد.

گزارش -قیمت خودرو در خودروسازی ها تغییر می کند؟/ نقش پررنگ مواد اولیه بر صنعت خودرو

خودرو‌هایی که از مواد اولیه و باکیفیت در ساخت ابزار و ادوات خود استفاده می‌کنند، در کنار وزن پایین، از استحکام مناسب و بدنه پر قدرتی نیز برخوردار هستند. خودروسازان در مواردی از ترکیب چندین ماده اولیه مختلف استفاده کرده که این امر هم موجب زیبایی و کارایی بهتر خودرو شده و هم قیمت خودرو را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورد.

باید به این نکته اشاره کرد که قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، آلومینیوم، پلاستیک، فایبرگلاس، کربن، چرم، منیزیم و ... در قیمت نهایی یک خودرو تاثیرات به سزایی دارد. موادی که در سال‌های مختلف تغییر قیمت زیادی داشته و به نوعی این افزایش قیمت ها چراغ خاموش حرکت کرده اند.

ظهور فناوری‌های جدید در صنعت خودرو

ظهور فناوری‌های جدید در این صنعت، باعث شد این مواد نیز به شیوه‌های جدیدی به کار گرفته شود، اما علاوه بر در نظر گرفتن ایمنی، مدل و شرکت خودروساز، قیمت آن نیز مورد قابل توجهی است که خریداران بسته به سقف در نظر گرفته شده نسبت به خرید اقدام می‌کنند.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان گفت: زمانی که از قیمت نهایی یک خودرو صحبت می‌شود افراد دم از قیمت سرسام آور آن می‌زنند در حالی که باید گفت هزینه مواد اولیه باعث این افزایش قیمت شده است.

گزارش -قیمت خودرو در خودروسازی ها تغییر می کند؟/ نقش پررنگ مواد اولیه بر صنعت خودرو

او با بیان اینکه طبق بررسی‌های به عمل آمده طی ۱۰ سال اخیر قیمت محصولاتی نظیر سرب، پلیمر‌های پلاستیکی و کائوچوی طبیعی گران شده که به معنای افزایش هزینه‌های تولید خودروسازان است،گفت: تمامی مواد اولیه استفاده شده در ساخت یک خودرو نقش بسیار زیادی را در تعیین قیمت ایفا می‌کنند. 

حال به بررسی قیمت مواد اولیه استفاده شده در خودرو طی سال های ۹۵ تا ۹۹ می‌پردازیم. در سال ۹۵ خودرویی، چون ۲۰۶، ۲۸ میلیون تومان به فروش می‌رفت که این قیمت کم ناشی از عرضه مواد اولیه با قیمت پایین‌تر بود و اکنون این خودرو حدود قیمت ۱۷۰ میلیون تومانی دارد که باز هم ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه است. 

فولاد، بیشترین کاربرد را در تولید یک خودرو دارد

دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه فولاد، یکی از موادی است که بیشترین کاربرد را در تولید یک خودرو دارد، ادامه داد:  این فلز، از قدرت بالایی برخوردار بوده و در کنار قیمت پایین و قابلیت فرم دهی نسبتا ساده، تقریبا به نوعی در تمامی خودرو‌های موجود در بازار استفاده می‌شود.

بیگلو با اشاره به کاربردهای فولاد در صنعت خودرو، گفت: فولاد در ساخت قطعاتی مانند سقف خودرو، شاسی، چرخ ها، ترمزها، سیستم اگزوز و موتور استفاده زیادی می شود و می توان گفت پر کاربردترین قطعه برای ساخت خودرو است و به همین دلیل با افزایش قیمت این کالا، قیمت خودرو نیز افزایش یافت.

او با تاکید بر اینکه قیمت فولاد طی سال‌های متوالی افزایش داشته است به طوری که این محصول در سال ۹۷، ۱۷۰۰ تومان بوده که در سال گذشته به ۶ هزار تومان رسیده است، گفت: این امر نشان از افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ فولاد دارد. همچنین قیمت آلومینیوم از ۸ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان رسیده است که تمام این موارد در قیمت نهایی یک محصول تاثیر دارد.

گزارش -قیمت خودرو در خودروسازی ها تغییر می کند؟/ نقش پررنگ مواد اولیه بر صنعت خودرو

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد گفت: فولاد نقش زیادی در ساخت و بومی سازی یک خودرو دارد. در خودروسازی از فولاد در ساخت قطعاتی مانند شاسی، ترمز، موتور، سیستم اگزوز، سقف خودرو، صفحات بدنه، ستون، در و سقف ها استفاده می‌شود.

او در خصوص جزئیات استفاده از فولاد در ساخت و طراحی خودرو، بیان کرد: به طور حدودی می توان گفت که ۳۴ درصد از فولاد در ساختار بدنه، پانل‌ها، در‌ها و در‌های صندوق عقب برای مقاومت بالا و جذب انرژی در صورت تصادف استفاده می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: ۲۳ درصد از فولاد، متشکل از چدن بلوک موتور و فولاد کربن قابل استفاده برای چرخ دنده‌های مقاوم در برابر سایش است، همچنین ۱۲ درصد فولاد برای استفاده از نوار فولادی با استحکام بالا در حالت تعلیق قرار دارد در نتیجه می توان گفت قیمت فولاد و نوع آن به شدت در طراحی یک خودرو موثر است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد افزود: مقداری هم فولاد در چرخ‌ها، لاستیک‌ها، مخزن سوخت، سیستم فرمان  یافت می‌شود.

رستگار با بیان اینکه فولاد‌های پیشرفته با استحکام بالا اکنون تقریبا برای هر طراحی وسیله نقلیه جدید استفاده می‌شوند، گفت: فولادهای پیشرفته به اندازه ۶۰ درصد ساختار بدنه وسایل نقلیه امروزی را طراحی می‌کند که سبک‌تر و طراحی بهینه شده برای وسیله نقلیه است که باعث افزایش ایمنی و بهبود راندمان سوخت می‌شود.

بر این اساس می توان گفت از خودروهای فرسوده نیز می توان در تهیه فولاد استفاده کرد و این رویه باعث کاهش قیمت خودرو می شود.

داوود کریمی نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده کشور در خصوص تاثیر صنعت اسقاط بر تامین مواد اولیه موردنیاز خودروسازان  تصریح کرد: آلیاژ‌های فلزی و خروجی اسقاط به صورت غیرمستقیم به کارخانه ذوب فولاد راه یافته و مواد اولیه این کارخانجات محسوب می‌شود و از سوی دیگر خودروساز مصرف‌کننده ورق‌های فولادی است.

او افزود: آلیاژ‌های فلزی پس از ذوب به عنوان مواد اولیه به خطوط تولید صنعتگران و تولیدکنندگان رفته و چدن، آلومینیوم، روی، سرب و پلاستیک حاصله به صورت غیرمستقیم در خدمت تامین مواد اولیه صنعت خودرو قرار می‌گیرد.

گزارش -قیمت خودرو در خودروسازی ها تغییر می کند؟/ نقش پررنگ مواد اولیه بر صنعت خودرو

نایب رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده کشور در خصوص تاثیر افت فعالیت اسقاط بر تامین مواد اولیه صنایع از جمله صنعت خودرو گفت: در حال حاضر بر اساس آمار وزارت صمت، سالیانه ۳۲ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود و برای اینکه گندله و سنگ معدن قابلیت تبدیل و ذوب شمش فولاد را داشته باشد، باید ۱۲ تا ۲۰ درصد از ۳۲ میلیون تن فولاد که قریب به ۷ میلیون تن می‌شود، متشکل از ضایعات آهنی و ۸۰ درصد گندله و سنگ آهن باشد که همان سرریز کوره است.

کریمی با بیان اینکه استفاده از ضایعات آهن برای خطوط تولید اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: صنعت فولاد کشور نیازمند سالیانه ۷ میلیون تن ضایعات آهن است در حالی که ضایعات آهنی که در سطح کشور از محل تخریب ساختمان‌ها، ضایعات فلزات خانگی و ضایعات فلزات خودرو به دست می‌آید در مجموع به ۳.۵ میلیون تن هم نمی‌رسد.

صنعت فولاد صنعتی مستقل است. هم اکنون نرخ رشد مصرف آلومینیوم، لاستیک و پلاستیک در خودروسازی رو به افزایش است همچنین خودرو‌ها از حالت مکانیکی به الکترونیکی گرایش پیدا کرده‌اند، در واقع استفاده از مواد قدیمی به‌کار برده شده در خودروسازی به سمت مواد جدید در حال تغییر است که این تغییر و تحولات باید در صنعت خودروسازی کشور مد نظر قرار گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۵۴۱۲۹۱۰:۴۱:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۹
پژو تولید ایران درجه کیفیت e دارد آنوقت مدیر بازرگانی ایران خودرو می گوید فناوری تولیدات این شرکت از تویوتا بالاتره. رو که ..
ناشناس۱۷۵۴۱۹۹۱۱:۱۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۹
ظهور به معنای ظاهر شدن است نه کپی کردن تکنولوژی‌های چند دهه قبل بنام نو ظهور
ناشناس۱۷۵۴۳۸۴۱۳:۰۵:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۹
عذرهای بدتر از گناه این خودروسازان بی مسئولیت
ناشناس۱۷۵۴۳۸۹۱۳:۰۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۹
بی توجهی دولتمردان به حقوق مصرف کننده وتعهد حمایت بی چون وچرا از تولید کننده خودروسازان وتولید کنندگان داخلی را از مرز بی انصافی هم عبور داده وبه بی رحمی رسیده وبه بهانه های مختلف گرانی را به مردم تحمیل میکنند مگر حقوق کارگران چقدر افزایش داشته یا در کاخانجات لبنیات چقدر شیر از دامدار بیچاره گرانتر خریداری میشود وکارخانه چکار میکند که دوبرابر دامدار سود می برد ولی حق ما مردم است بیایید نخریم تا به حقمان برسیم همچنانکه قیمتها بالا رفت وقدرت خرید پایین آمد وبعد چند وقت شاهد کاهش قیمت خودرو بودیم وهستیم ولی قطعا یک نقشه جدید پیاده میکنند که باز مردم ساده هجوم ببرند برای خرید ولی واقعا خودتان را برای سودهای سر سام آور تولید کنندگان مدیون مردمی که نان شب ندارند نکنید
ناشناس۱۷۵۵۷۴۲۲۳:۵۵:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۹
نمیخرم با اینکه به شدت نیازمند یک خودروی فکسنی هستم
ناشناس۱۷۵۴۵۷۱۱۴:۲۹:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۹
حرف مفت. صنعتی که توان رقابت جوانمردانه نداره باید نابود بشه‌. همین امروز اگر گمرکات وحشتناکی که روی خودروهای وارداتی هست برداشته بشه یک نفر ارابه‌های مرگ وطنی رو سوار نمیشه. با این قوانین .. خودروسازها رو کردیم بچه های لوس دولت. صنعتی پرهزینه و کم بازده. صنعتی بی رمق که از هر رقابت واقعی میترسه. در جهان خودروسازهای زیادی اومدن و رفتن چون توان تطبیق نداشتن. صنعت خودروی ایران هم یا باید توان تطبیق و رقابت در سطح جهانی پیدا کنه یا دیر یا زود نابود بشه. از مدیران رانتی و بخوربخورای ده‌ها ساله و باجهای همیشگی این صنعت هم چیزی نگیم دیگه.
آریایی۱۷۵۶۰۶۹۰۹:۱۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
دیر یا زود اینها هم به تاریخ می پیوندند صنعتی که نتونه مطابق با علم روز حرکت کنه از حرکت باز خواهد ایستاد وچون توان رقابت نداره نابود شدنی هست
ناشناس۱۷۵۴۶۱۳۱۴:۴۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۹
خودرو سازان بدون ایجاد بازار کاذب با کمک دلالان توان فروش همین مقدار تولید محدود را ندارد
حسن۱۷۵۴۷۲۱۱۵:۱۳:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۹
پدر مردم رو در آوردین با خودروسازی تون دستتون هم توجیب مردمه ..
ناشناس۱۷۵۴۹۷۱۱۶:۴۳:۱۲ ۱۳۹۹/۱۰/۹
اجازه ورود خودروهای دست دو نفیس و سالم و حذف انحصار خانواده های قدرتمند ایران را تبدیل به یک ابرقدرت اقتصادی می کند
ناشناس۱۷۵۵۰۸۸۱۷:۳۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۹
بدترین صنعت کشور است در عرض کمتر از سه سال نزدیک‌ به ده برابر افزایش قیمت دارد کدوم کشور در عرض یکسال حتی یک‌دهم این افزایش قیمت دارد
ناشناس۱۷۵۵۸۰۷۰۰:۴۲:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
چون کار دردست کاردان نیست وافراد بیکفایت ..راس کارند چنین افزایش قیمت در میان کشور به اوج رسیده ومانند اسب چموش هی میتازد. نفرین ..خدا وخلق بر ..و مسئولین بیکفایت ..
ناشناس۱۷۵۵۲۷۸۱۹:۰۹:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۹
نخرید نخرید که ارزان شود
ناشناس۱۷۵۵۲۹۷۱۹:۱۸:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۹
تا روزی که خودرو سازی کشور به جای اینکه تولید را افزایش دهد بخواهد قیمت ها را افزایش دهند هر روز وهر سال دچار زیان وضرر خواهند شد چنانکه توی دو سال گذشته این روند را پیش گرفته اند وحاصلی جز زیان نداشته است با یک حساب سرانگشتی میشه فهمیدکه اگر کارخانه ای هزار نفر نیرو داشته باشد اگر تولید خود را کاهش به ۱۰ درصد توان تولید خود بدهند هر چقدر هم قیمت کالاهای خود را بالا ببرند جوابگوی هزینه های آنها نخواهد شد وتنها ترین راه افزایش تولید به مانند سال ۹۵ است
ناشناس۱۷۵۵۵۶۴۲۱:۵۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۹
تنها راه ارزان شدن نخریدن است لطفا در این پویش شرکت کنید
ن۱۷۵۵۵۶۵۲۲:۰۱:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۹
راهش شرکت در پویش نخریدن
ناشناس۱۷۵۵۶۲۸۲۲:۴۶:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۹
توی خودروسازی دولت سهام داره و درصدهایی .. برخی مسوولین ..داده میشه ک بارها و بارها راجبش ادعا شده و از طرف همین افراد انکار شده. حالا ی سوال چطور یه شرکت میتونه دو طرفه باشه؟؟؟هم ب فکر سود و منفعت خودش باشه هم به فکرسود و رفاه مردم باشه ؟؟؟ دولت عزیز لطفا از این دورویی دست بردار و بگذار ب طور واقعی خصوصی ساز بشه این دو شرکت خودروساز. و شما شرکت عزیز اگر از محصولتون مینازید چرا جرات رقابت ندارید گمرک رو آزاد کنید و تعرفه و مالیات ها رو بردارید تا مردم آزادانه انتخاب کنن.
زارع۱۷۵۵۶۲۹۲۲:۴۶:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۹
واقعا خیلی پررویید که خودتون رو با خودرو سازهای دنیا مقایسه میکنید
ناشناس۱۷۵۵۹۴۶۰۵:۲۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
واقعاً خیلی پرو هستند اگه یه خجالت بکشید این خودرو هایی که اصلاً امنیت ندارند و سرعت از دویست پنجاه بیشتر نمیره و اصلاً تیپ خوبی ندارند اصلاً به هیچ وجه به جز چیز های دیگر این سه ویژگی ندارند امنیت سرعت تیپ و ظاهر و ابهت
محمد۱۷۵۵۶۶۶۲۳:۰۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۹
اقای مسووول یه لطفی کن کیلوووی . بفروش دوبرابرم بگیری اینقدر نمیشه دست بردارید
ناشناس۱۷۵۵۶۹۷۲۳:۲۶:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۹
وقتی مردمی که برای ثبت نام این همه هجوم می آورن همین کار خودرو سازن هست. روز به روز گرونتر میشه. حق مردم همینه
ناشناس۱۷۵۵۷۰۱۲۳:۳۰:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۹
برچه اساسی اینا هر ماه نمی‌کشه خودرو رو گرونتر می‌کن.کجای دنیا اینطور هست
ناشناس۱۷۵۵۷۴۴۲۳:۵۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۹
بازار خرید و فروش کساد شد و باز اینها نقشه جدید کشیدن.مردم تو رو به خدا به نخریدن هاتون ادامه بدید
س۱۷۵۵۷۹۸۰۰:۳۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
خدا عقلی به ما بده با چه امیدی پولمان را برای خودرو یکساله حروم کردیم خدا حکمتون کنه
سید۱۷۵۵۸۶۸۰۱:۳۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
مردم از فردا کمپین نه به خرید خودرو و نه به آزادسازی قیمت خودرو تشکیل بدیم و واقعا این لگن و ارابه های مرگ رو نخریم .باید به صورت گسترده در شبکه اجتماعی با این تصمیم شورای رقابت و دولت مخالفت بشه پس لطفا همگی پایبندباشیم فقط نخریم فقط نخریم
ابوذر۱۷۵۵۹۰۲۰۲:۳۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
برید جمع کنید این خودرو های آشغالی که میدید حیف نباشد مردم ایران با این همه ثروت سوار بی کیفیت ترین خودرو بسه .انوقت این اعراب بهترین ماشین ها را داشته باشن با اون قیافه ...وای بر دولتمردانی که از این شرکت هاخودرو سازی ایران حمایت میکنند.البته دولتمردان سوار بهترین ماشین های وارداتی میشن
فاطمه۱۷۵۵۹۲۶۰۴:۰۶:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
یک‌مشت .. تو سال پیش مردم به خاطر کرونا بدترین اقتصاد رو تجربه کردن و روز به روز سفره هاشون کوچیکتر و چقدر شغل از بین رفته و مردم بیچاره شدن اما اینا بدتر از هر سال قیمت تمامی محصولات اعم از مصرفی روزانه و خوراکی و ماشین و غیره رو چندین برابر افزایش دادن واقعا داریم‌به کجا‌میریم؟ جهنم ما همینجایی که اینا برامون ساختن ..
ناشناس۱۷۵۶۰۴۳۰۸:۴۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
تنها راه نخریدن
ناشناس۱۷۵۶۴۲۵۱۲:۴۰:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
سلام بر همگی ایرانیان من قیمت ماشین رو اینطوری حساب می کنم مثلا پراید وزن خودرو ۷۰۰ کیلو هستش. آهن کیلویی ۲۰ هزار تومان آلومنیوم کیلویی ۳۵ هزار تومان پلاستیک کیلویی ۱۵ هزار تومان مس کیلویی ۷۰ هزار تومان تکنولوژی مال ۵۰ سال پیش کیلویی ۵۰ هزار تومان جمع همه ی اینها میشه ۲۶۰ هزار تومان ۲۶۰ ÷۵×۷۰۰ =حدود ۳۶ میلیون تومان پر پر پر پس یه پراید با تموم هزینه ها و رانت خوادب و پول این واون میشه ۳۶ میلیون تومان
جعفر۱۷۵۶۵۷۵۱۴:۱۰:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
سوال من اینجا این هست تاکی مردم باید تحمل کند که این شورای که همش به نفع تولید کننده رای می دهد وهیچ نگاهی به مردم نمی کند نگاه کرد ؟؟؟؟
رج۱۷۵۶۹۴۸۲۰:۱۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
آقایان خجالت
یکتانت

پربحث‌های هفته

  1. کجا دارید می‌روید؟!

  2. آقای رئیس‌جمهور! واقعیت با سخنان زیبا تغییر نمی‌کند!

  3. روایت برجامی «منبع مطلع» یا «جوجه های نفوذی»؟ ؛ در گرند هتل وین چه خبر است؟!

  4. پاس گل آمریکا به چین و ایران؟

  5. مذاکرات وین و برگ برنده ایران در پاسخ به خرابکاری نطنز

  6. انتخابات؛ نماد وحدت ملی

  7. گیاه «شِنگ» چیست و چه خواصی دارد؟

  8. مشكلي بزرگتر از تحريم براي ايران 

  9. جهش ژنتیکی یک ویروس خطرناک قدیمی در جامعه !

  10. روحانی: نمی‌توانم هضم کنم یکی ایرانی باشد و از رفع تحریم ناراحت باشد

  11. آمریکا ضعیف شده، یا چین قوی تر شده است؟!

  12.  یک رتبه و چند نکته

  13. واکسن کرونا پولی شد، نشد؟

  14. تدارکاتچی ؛ و این همه خواستگار ؟!

  15. دام تکراری آمریکایی‌ها برای مذاکره‌کنندگان

  16. باقی ماندن ۸۷.۵ درصد تحریم ها در برجام پذیرفته شد

  17. محسن رضایی: برخی مسئولین دولت روحانی باید محاکمه شوند/ نفوذی‌ها با مافیاهای اقتصادی ارتباط برقرار کرده‌اند

  18. روزهای پایانی دولت روحانی؛ آیا باید منتظر گشایش بود؟

  19. بلایی که هنگام دزدی بر سر یک سارق آمد

  20. آخرین وضعیت میرحسین موسوی، رهنورد و کروبی/ رفت‌وآمدها بیشتر شده است + تصاویر

  21. رای‌آور ترین کاندید انتخابات ۱۴۰۰ چه کسی است؟/ رئیسی در صدر نامزدهای احتمالی + جدول

  22. عوامل تهیه و انتشار کلیپ ساختگی تعرض به یک روحانی بازداشت شدند

  23. وعده‌های اقتصادی عجیب محسن رضایی/ پزشکیان: مخالف وضع موجود هستم/ انتقاد روحانی از مخالفان واکسن روسی و چینی

  24. چرا جهانگیری بهترین گزینه اصلاح‌طلبان است؟/ امیدواری اصولگرایان به نامزدی رئیسی/ قالیباف؛ آماده کاندیداتوری/ انتقادات پزشکیان از روحانی

  25. آذری‌جهرمی؛ گزینه اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران؟/ رستم قاسمی و شائبه سوءاستفاده تبلیغاتی از نام حاج قاسم/ روحانی: نگذاشتیم قحطی شود!/ اختلاف مجلس انقلابی و مجمع تشخیص مصلحت

آخرین عناوین