دردهای واقعی، بودجه های کاغذی!...

گروه اجتماعی الف،   3991008003 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در لایحه بودجه سال آینده، در ظاهر با افزایش بودجه های نظام سلامت مواجه هستیم، اما بسیاری از صاحبنظران حوزه سلامت انتقاد دارند که محل تامین این بودجه ها غیرواقعی است و در مقام عمل، نظام سلامت در سال آینده نیز با کمبود منابع پایدار، دست و پنجه نرم خواهد کرد

دردهای واقعی، بودجه های کاغذی!...

به گزارش الف، بودجه نظام سلامت در سال 99 حدود 70 هزار میلیارد تومان تعیین شد، اما این رقم در لایحه بودجه سال 1400 به حدود 111 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. درحقیقت، بودجه های وزارت بهداشت در سال آینده حدود 57 درصد افزایش یافته است. 

به سبک سال های قبل، همچنان بودجه حوزه درمان بیشتر از بهداشت و پیشگیری است؛ طوری که برای امور درمانی در سال 1400، حدود 70 درصد بودجه نظام سلامت تخصیص داده شده است. در این بین، بخش بهداشت و پیشگیری فقط حدود 18 درصد و سهم حوزه های آموزش و پژوهش هم حدود 12 درصد در نظر گرفته شده است. 

نکته بسیار مهم این است که جبران هزینه های درمان کرونا در بخش درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت دیده شده است، اما این بخش فقط رشدی حدود هفت درصد داشته است. درآمدی که مراکز درمانی از طریق فروش خدمات به مردم و بیمه ها به دست می آورند، در زمره درآمدهای اختصاصی مراکز درمانی قرار می گیرد.

فاطمه محمدبیگی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با انتقاد از بودجه های سال آینده نظام سلامت، تاکید می کند: «آن چیزی که در بودجه سال آتی نظام سلامت دیده می‌شود، درمان محوری به جای بهداشت محوری است. تقریبا بیش از ۷۰ درصد بودجه به سمت درمان سوق داده شده است. این اتفاق موجب می‌شود در گرداب هزینه های بستری و درمان دارویی که هرروز عمیق تر می‌شود بیشتر فرو برویم. همچنین متاسفانه تنها یک درصد اعتبارات هم برای حوزه پژوهش پیش بینی شده است. با وجود بیماری کرونا و نیاز به تولید واکسن و داروهای جدید در این حوزه به نظر می‌رسید بودجه پژوهشی و تحقیقاتی افزایش چشمگیری داشته باشد که در این لایحه مشاهده نمی‌شود.»

او تاکید می کند: «بودجه برخی از سازمان‌ها مانند سازمان انتقال خون نیز 62 درصد کاهش داشته است. به طور کلی، لایحه بودجه ۱۴۰۰ در حوزه سلامت به شکل استراتژیک بسته نشده است. اگرچه گفته می شود که بودجه وزارت بهداشت در سال آتی 57 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، اما با توجه به افزایش هزینه‌ها، تورم و بار مالی ناشی از بیماری کرونا رشد قابل توجهی نبوده است. درواقع،  بودجه وزارت بهداشت در سال آینده، بار مالی ناشی از بیماری کرونا را پوشش نمی‌دهد.»

همچنین محمدعلی محسنی بندپی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم تاکید می کند: «منابع پیش بینی شده دولت برای تامین بودجه های نظام سلامت در سال آینده، ناپایدار و غیرقطعی است. با وجود افزایش بودجه وزارت بهداشت در سال آینده، سوال اینجاست که آیا اساسا درآمدهای پیش بینی شده دولت در سال آینده محقق می‌شود که انتظار داشته باشیم این بودجه ها به وزارت بهداشت برسد. مثلا دولت پیش بینی کرده است که دو و نیم میلیون بشکه نفت با قیمت ۴۰ دلار را می‌فروشد. سوال این است که مگر چه اتفاق جدیدی در عرصه‌ بین‌المللی رخ داده است که در سال ۱۴۰۰ دولت انتظار این حجم از فروش نفت را دارد؟»

او تصریح می کند: «هیچ کسی نمی تواند تضمین ‌کند که بودجه وزارت بهداشت در سال آینده طبق پیش بینی دولت، 56 تا 57 درصد افزایش داشته باشد، چون منابع پایداری برای تخصیص این بودجه ها در نظر گرفته نشده است. عملا تحقق بودجه وزارت بهداشت در سال آینده با ابهامات زیادی روبروست.»

انتظار فشار مالی شدید در مراکز درمانی

بسیاری از کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که تحقق بودجه های سال آینده وزارت بهداشت، اتفاقی بسیار بعید است، زیرا منابع پایداری برای افزایش این بودجه ها در نظر گرفته نشده است.

دکتر کیومرث چگینی، متخصص اقتصاد سلامت در گفتگو با الف به بررسی بودجه وزارت بهداشت در سال 1400 می پردازد و می گوید: «انتظار می رود که بیماری کرونا، حداقل تا یک سال دیگر در کشور ما جولان بدهد. سال آینده قطعا با فشار شدید مالی در مراکز درمانی روبرو خواهیم بود، زیرا بسیاری از تجهیزات پزشکی در دوران کرونا، فرسوده شده اند و اعتبارات زیادی برای تامین نیروهای انسانی جدید، بروزرسانی تجهیزات پزشکی و خرید داروها نیاز خواهیم داشت. باید منبع مشخصی برای تامین این هزینه ها دیده شود. اینکه تامین بودجه عمومی نظام سلامت کاملا مشروط و همراه با کلی اما و اگر باشد، اتفاقی است که در نهایت به ضرر سلامت مردم تمام خواهد شد.»

او تاکید می کند: «امسال حدود شش درصد به بودجه های طب سنتی اضافه شده است که این افزایش ناچیز هم با سیاست های کلی نظام سلامت، همخوانی ندارد. همچنین اعلام شده است  سال آینده با رشد 57 درصدی بودجه های نظام سلامت مواجه خواهیم بود، اما حتی اگر این فرض بعید را در نظر بگیریم که این میزان افزایش بودجه محقق شود، باز هم نمی تواند پاسخگوی افزایش روزافزون هزینه های نظام سلامت در دوران کرونا باشد. بنابراین باید تخصیص اعتبارات یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی به بخش های مقابله با کرونا با جدیت پیگیری شود، اما آمارها حاکی از آن است که با وجود گذشت حدود 10 ماه از شیوع کرونا، بخش زیادی از این اعتبارات نیز تخصیص داده نشده است.»

اعتبارات نظام سلامت فقط روی کاغذ است

هرساله بسیاری از اعتبارات پیش بینی شده برای نظام سلامت، محقق نمی شود و در فهرست منابع تخصیص داده نشده جای می گیرد. 

دکتر ایمان مسکینی، متخصص مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی هم در گفتگو با الف به بحث بودجه های تخصیص داده نشده به نظام سلامت می پردازد و می گوید: «طبق آمارهای اعلام شده، نظام سلامت تقریباً 17 درصد از کل بودجه عمومی دولت را شامل می شود. مساله اینجاست که بخشی از این اعتبارات، فقط روی کاغذ است و خیلی اوقات به نظام سلامت تخصیص پیدا نمی کند. مثلا بخش زیادی از منابع حاصل از یک درصد هدفمندی یارانه ها، مالیات سیگار و کالاهای آسیب رسان به وزارت بهداشت تخصیص پیدا نمی کند. یعنی با وجود آنکه در قانون به تخیصیص یافتن این منابع به نظام سلامت تاکید شده است، اما در مقام عمل می بینیم که بخش زیادی از این منابع پایدار نظام سلامت، تامین نمی شود.»

او همچنین به ضرورت نظارت بر بودجه های نظام سلامت نیز تاکید دارد و می گوید: «جدای از اینکه منابع فعلی نظام سلامت نمی تواند کفاف هزینه ها را بدهد، مساله دیگر این است که باید نظارت جدی هم بر نحوه توزیع این منابع اندک، اعمال شود. مثلا باید در نظر داشت که حدود 70 درصد از بودجه های نظام سلامت به دانشگاه های علوم پزشکی تخصیص پیدا می کند، اما این دانشگاه ها طبق قانون احکام دائمی برنامه‌‌های توسعه کشور، معاف از حسابرسی مالی هستند. این اتفاق، می تواند زمینه تخلف‌های احتمالی را هموار کند. از آنجا که دانشگاه های علوم پزشکی، درآمد اختصاصی هم دارند، باید مکانیسم نظارتی قوی تری وجود داشته باشد که از هدررفتن همین منابع اندک نظام سلامت، جلوگیری شود.»

باوجود انتقاد اغلب کارشناسان نظام سلامت نسبت به وضع بودجه های حوزه بهداشت و درمان در سال آینده، باید دید آیا در نهایت بودجه های نظام سلامت اصلاح می شود و یا اینکه نظام سلامت با همین منابع ناپایدار و نامطمئن، وارد سال 1400 خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۵۳۱۸۸۱۳:۵۵:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۸
قیمت یک قالب صابون معمولی 6 هزار تومان شده است. آن وقت شما از نظام سلامت صحبت می کنید؟
ناشناس۱۷۵۳۶۴۱۲۰:۳۸:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۸
نظام سلامت نه. نظام پزشکان ناراحت نباشید بودجه از جیب مردم تامین می شود ایران فقط بهشت پزشکان
ناشناس۱۷۵۳۶۴۴۲۰:۴۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۸
مستقیم واریزبه جیب پزشکان
ناشناس۱۷۵۳۹۵۹۰۷:۵۶:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۹
بر خلاف نظر نویسنده، بنده معتقدم به دلیل وجود منافع در بخش سیاستگزاری و تصدیگری وزارت بهداشت ، اگر کل پول مملکت را به حساب این وزارتخانه واریز کنید، بازهم کسر خواهند داشت. در هیج جای دنیا دست اندرکاران وزارتخانه، منافع در بیمارستان، آزمایشگاه، کلینیک، شرکت دارویی (همگی خصوصی) ندارند. اما در ایران این مهم وجود دارد.
ناشناس۱۷۵۴۰۱۲۰۹:۱۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۹
متاسفانه برخی مسئولین به دروغ گفتن عادت کرده اند و جتی بودجه را هم طوماری از دروغ تنظیم کردن بودجه دروغین همینه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین