بیژن مقدم: پیش شرط مسئولین برای بازگشت به برجام باید لغو همه تحریم‌ها باشد

سیاسی،   3991007040

یک كارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: مسئولین ما باید مراقبت کنند و اگر قرار است به مذاکره برگردیم باید بر روی لغو همه تحریم ها بایستیم.

بیژن مقدم: پیش شرط مسئولین برای بازگشت به برجام باید لغو همه تحریم‌ها باشد

برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو در خصوص بررسی نقد الزامات و اقتضائات ایران پروتکل الحاقی معاهده NPT با بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و مدیر مسئول پایگاه خبری الف به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بیژن مقدم با بیان اینکه اصل پذیرش پروتکل الحاقی و معاهده هایی همانند آن را در شرایط عادی عجیب ندانست و در عین حال تصریح کرد: در نگاه نخست، همه کسانی که از پروتکل الحاقی دفاع می کنند همین مسئله را طرح می کنند و می گویند همه دنیا این موضوع را پذیرفته اند و ایران نیز نباید از اجرای آن سر باز بزند.

وی خطاب به مدافعان داخلی پروتکل الحاقی گفت: نظام سلطه با ایران مناسبات عادی ندارند و آنها در قامت دشمنانی ظاهر شدند که در دوران انقلاب و حتی پیش از آن، هر زمان توانسته اند به منافع ملت ایران ضربه زدند و طبیعی است که نسبت به غربی ها و قواعدی که آنها تعریف می کنند بدبین باشیم.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ایران به صورت شفاف اعلام کرد چون هیچ اقدامی در زمینه ساخت سلاح هسته ای ندارد، پروتکل الحاقی را می پذیرد، اما متاسفانه غربی ها از اطلاعاتی که ماموران آژانس به دست می آورند استفاده می کنند.

* ماموران نفوذی در قالب نیروهای آژانس

وی با یادآوری این موضوع که ایران هیچ الزامی به پذیرش پروتکل الحاقی نداشته است و داوطلبانه آن را پذیرفته است، عنوان کرد: طرف مقابل ایران، چه قبل از برجام و چه بعد از آن، این موقعیت را درک نکرد و از این پروتکل علیه منافع حتی غیر هسته ای ایران استفاده کرد و بارها این موضوع مطرح شده است ماموران نفوذی در قالب نیروهای آژانس از این شرایط برای جاسوسی استفاده کرده اند.

مقدم اظهار کرد: مسئله ای که اکنون مطرح است این است که ما اقدام داوطلبانه ای را برای نشان دادن حسن نیت مان پذیرفتیم حالا چون آنها به تعهداتشان عمل نکردند دیگر نمی خواهیم اجازه دهیم.

وی با اشاره به اینکه تعهداتی که در پروتکل الحاقی پذیرفته می شود، بخش کوچکی از خواسته های طرف غربی است، گفت: با این تعهد راه را برای ورود سرزده بازرسان آژانس بدون اطلاع قبلی باز کرده ایم و ممکن است به یک باره اطلاع دهند بازرس آژانس در سایت نطنز است و مسئولین انرژی اتمی تا لحظه ای که بازرس وارد نشده از ورودش به کشور خبر نداشته باشند. در این پروتکل مطرح شده همه اطلاعات فعالیت های هسته ای از جمله میزان تولید، ذخیره سازی، مشخصات معادن، محل نگهداری، میزان صادرات باید اعلام شود. همچنین همه اطلاعات مربوط به حوزه هسته ای و شخصیت ها باید داده شود. اگر نظارت از قبل به شکل آفلاین بوده اکنون باید اجازه نصب دوربین هایی با نظارت آنلاین و با تعداد زیاد داده شود. وقتی این اجازه داده می شود بنابراین دور از انتظار نیست که با توجه به نفوذ جریان صهیونیستی این اطلاعات به آن ها داده شود و دانشمندان ما را شناسایی و مورد حمله تروریستی قرار دهند.

*تنها برکت برجام رشد افکار عمومی است

این کارشناس مسائل سیاسی در عین اینکه برجام را از نظر رشد افکار عمومی برای مردم یک برکت برشمرد، گفت: جزئیات برجام چیزی جز فاجعه و خسارت محض نیست چون هیچ حاصل و دستاوردی نداشت و فقط به مردم ما نشان داد که مسئله اینها مذاکره و فعالیت هسته ای نیست و اینها بهانه است.

وی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس اظهار کرد: با پروتکلی که داوطلبانه پذیرفته ایم، تعهداتی سنگینی بر گردان ما قرار داده شده است و از آنجایی که این پروتکل در مصوبه مجلس نبوده بنابراین مجلس دستگاه ها را موظف می کند که از این پروتکل خارج شوند. این اقدام مجلس اقدام خوبی است و اگر بتوانیم در یک زمان کوتاهی کارهایی که در حوزه هسته ای لازم است با همان مکانیزم های سابق انجام دهیم، دستمان را پرتر از قبل می کند و همین دولت یا دولت بعدی اگر بخواهد مذاکره ای انجام دهد این مصوبه مجلس می تواند کمک کند البته اگر اجرایی شود وگرنه متاسفانه همچنان دستمان خالی خواهد بود.

مقدم با انتقاد از روند برخورد دولت در خصوص مصوبه مجلس بیان کرد: متاسفانه دولت علنا مخالفت خودش را به شکل غیر قانونی با این مصوبه اعلام کرده است و ما این را به عنوان یک پالس و پیام به طرف های خارجی تلقی می کنیم که کار خوبی نیست که ما صدای دوگانه ای را از داخل به دشمنانمان بخواهیم مخابره کنیم. در انتها فقط گفتند با این که قبول نداریم اما می رویم اجرا کنیم.

*در چارچوب مذاکرات برجام رو دست خوردیم

وی به روندی که جمهوری اسلامی باید برای حفظ منافع ملی اش در پیش بگیرد اشاره کرد و گفت: ما در چارچوب مذاکرات برجام رو دست خوردیم و دست ما را خالی کردند تا بتوانند امتیازات خودشان را بگیرند و کارهایشان را پیش ببرند و این محدود به مسایل هسته ای ما نیست. حتی با بازگشت آمریکا به برجام هم مسئله ای از مسایل کشور حل نخواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: با پذیرش برجام، نه تنها تحریم های هسته ای از بین نرفت بلکه با آمدن ترامپ تحریم های جدیدی بسیار هوشمند و گسترده اعمال کرد به نحوی که حتی اگر همین الان آمریکا به برجام برگردد و 1 + 5 فعال شود و تحریم های هسته ای هم حذف شود، به دلیل سازوکاری که آمریکا در تحریم وسیع تر در حوزه جهانی طراحی کرده چه بسا در مسایل اقتصادی هیچ گشایشی ایجاد نشود. مسئولین ما باید مراقبت کنند و اگر قرار است به مذاکره برگردیم ما باید بر روی لغو همه تحریم بایستیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین