متهم اصلی آلودگی هوا کیست؟

اقتصادی،   3991001063 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با شروع فصل سرما بار دیگر هوای کلان شهرها تاریک شده است؛ موضوع تکراری هر سال که چاره ای برای آن نیز اندیشیده نمی شود. در این میان چند سالی است که کیفیت بنزین در حد مطلوبی ارتقا یافته و توانسته مهر تایید سازمان استاندارد را اخذ کند اما همچنان وجود خودروهای فرسوده بر سیاه شدن کلان شهرها دامن می زنند.

متهم اصلی آلودگی هوا کیست؟

ایسنا نوشت: با توجه به بهره‌برداری از طرح‌های پالایشگاهی و در راس آنها، ‌پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تولید بنزین با استانداردهای یورو ۴ و ۵، ‌اتهام آلودگی به بنزین دور از انتظار است.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز پیش از این گفته بود که در این دولت درباره کمیت و کیفیت بنزین تلاش فراوان شده و اکنون بنزین تولیدی ما یورو ۴ است و کاهش روزهای آلوده در سال گذشته نیز این ادعا را تایید می‌کند.

طبق آخرین آمار ارائه شده در این راستا اکنون ظرفیت تولید بنزین ایران روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر است که از این میزان ۹۱ میلیون لیتر با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید می‌شود که نشان‌دهنده سهمی ۸۱ درصدی در این بخش است. در واقع مسئولیت کنترل کیفیت بنزین با سازمان ملی استاندارد و کنترل خودرو به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است که بارها کیفیت بنزین تولیدی از سوی سازمان استاندارد مورد تایید قرار گرفته است.

خودروهای فرسوده، متهم ردیف اول

در این میان انگشت اتهام همچنان به سمت خودروهای فرسوده است آنطور که اعلام شده در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده و ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می‌کند که آلودگی زیادی دارند و آنطور که مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده، در حال حاضر در کلانشهرها بنزین یورو ۴ و ۵ استفاده می‌شود ولی زمانی‌که این سوخت وارد خودروهای معمولاً قدیمی می‌شود، حجم مصرف سوخت و آلایندگی را افزایش داده و نقش آن را در تولید آلایندگی بالا می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه ما در کشور به لحاظ استاندارد بودن سوخت نگرانی که حدود ۱۵ سال گذشته داشتیم را دیگر نداریم چون در آن زمان ما از محصولات پتروشیمی استفاده می‌کردیم، اظهار کرد: با وجود سوخت استاندارد ولی همچنان متوسط حجم مصرف سوخت بالا است، این مصرف بالای سوخت باعث می‌شود تا این حجم بالای مصرف در خودروهای فرسوده نقش سوخت را هم در آلایندگی بالا ببرد. اگر شما بهترین سوخت را هم داشته باشید ولی میانگین مصرف شما بین ۱۰ الی۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهرها باشد (در حالی‌که استاندارد آن در دنیا حداکثر ۶ لیتر است) این موضوع منجر به تولید آلاینده می‌شود و باعث می‌شود تأثیر سوخت در آلایندگی زیاد شود.

تکیف خودروهای فرسوده چه می شود؟

این در حالی است که در دولت یازدهم و طبق مصوبه هیات وزیران، خودروساز داخلی باید در ازای تولید هر خودرو با مصرف سوخت بالای هشت و نیم لیتر، یک خودرو فرسوده از رده خارج می‌کرد. این مصوبه اصلاحیه خورد و قرار شد خودروساز در ازای تولید خودرو با مصرف سوخت بین هشت تا ۱۰ لیتر، یک خودرو را اسقاط کند و در ازای تولید خودروی با مصرف سوخت ۱۰ لیتر به بالا، دو خودروی فرسوده را از رده خارج کند.

این مصوبه در ابتدای دولت دوازدهم، حذف و ماجرا کلاً به فراموشی سپرده شد اما مجلس شورای اسلامی در این حوزه ورود کرده و با شرایط جدید، برای خودروهای داخلی نیز طرح اسقاط احیا شد، چون این معقول نبود که در قبال واردات خودروهای خارجی که دارای استانداردهای روز دنیا هستند؛ اسقاط داشته باشیم، اما خودروهای داخلی از اسقاط مصون باشند.

 قانون جدید دولت نیز این بود که کارت سوخت به خودروهای فرسوده تعلق نگیرد، در همین راستا در ابتدا، یک کارگروه برای آن تشکیل و در نهایت تصمیم قطعی در این باره گرفته شد و براساس آیین‌نامه هیات دولت، کارت سوخت خودروهای دارای شرایط فرسودگی ابطال می‌شود.

به طور کلی براساس آیین‌نامه هیات دولت خودروهای سواری شخصی با عمر ۲۵ سال، سواری دولتی با عمر ۱۵ سال، تاکسی با عمر ۱۰ سال، مینی‌بوس با عمر ۱۵ سال، اتوبوس درون شهری با عمر ۱۰ سال، اتوبوس برون‌شهری با ۱۵ سال، کامیون و کشنده با ۱۵ سال عمر، وانت با ۱۵ سال، موتورسیکلت با ۱۰ سال و سایر وسائل نقلیه با گذشت ۲۵ سال از تاریخ ساخت به عنوان خودروی فرسوده و از رده خارج محسوب می‌شوند. براساس این تصمیم که از سال ۱۳۸۸ تاکنون در جریان است، تمام وسائل نقلیه‌ای که شامل این قانون می‌شوند، امکان برخورداری از کارت سوخت را ندارند و باید از سهمیه آزاد بنزین استفاده کنند.

کارشناسان چه می گویند؟

البته به‌جز این، دولت برنامه‌هایی را برای تاکسی‌های فرسوده و خودروهای دولتی در نظر گرفته تا شاید از این طریق بتوان میزان آلودگی‌ها را در پایتخت در حد قابل توجهی کاهش داد اما با این وجود بازهم شاهد آلودگی در کلان شهر ها هستیم. امینی کارشناس حوزه بنزیندر این باره گفت: باتوجه به شیوع کرونا و منع تردد انتظار می رفت که امسال شاهد آلودگی در تهران و کلان شهر ها نباشیم اما با این وجود دو فاکتور اصلی برای آلودگی هوا در نظر گرفته می شود که شامل کاتالیزور خودروهای داخلی و کیفیت سوخت می شود.

وی با بیان اینکه خودرورسازان ممکن است گاهی اوقات خودروها را با قطعات ناقص وارد بازار کنند، اظهار کرد: علاوه بر ابهاماتی که در مورد خودروهای داخلی وجود دارد باید کیفیت بنزین نیز مورد نظارت دقیق قرار بگیرد چراکه نمی توان علت این مساله را آلودگی کارخانه ها دانست چراکه فعالیت آن ها نیز اکنون کاهش یافته است.

این کارشناس حوزه سوخت  با اشاره به نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوای کلان شهر ها، گفت: قطعا عامل اصلی آلودگی هوا خودروهای نفرسوده هستند، بسیاری از قطعات خودروهای فرسوده از بین رفته است و ممکن است قطعات آن وجود نداشته باشد و نصب قطعات بی کیفیت نیز می تواند در آلودگی هوا نقش زیادی داشته باشد.

امینی با تاکید بر اینکه به دلیل افزایش قیمت خودرو نگاه به این وسیله سرمایه ای شده است، تصریح کرد: در مجموع باید نقش خودروهای فرسوده را در آلودگی هوا پر رنگ دانست البته در این میان رانندگی نامناسب مردم نیز می تواند عامل دیگری بر آلودگی هوا باشد.

به گفته وی در بسیاری از کشورها هنگامی که چراغ راهمنمایی و رانندگی قرمز می شود افراد خودروهای خود را خاموش می کننند که چنین چیزی در ایران عملا وجود ندارد و همین مساله نیز بر آلودگی تاثیر دارد، به همین دلیل باید بسیاری از این عوامل را در کنار هم گذاشت و به دنبال اصلاح آن رفت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۴۴۲۸۸۱۲:۵۲:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱
هزار بار گفتم دیگه هم نمیگم مشکل تهران فقط آلودگی هوا نیست بله تهران باید فقط یکی از قطبهای اقتصادی کشور باشه فقط یکی اینقدر پول مملکت رو خرج تهران نباید کرد انتقال پایتخت سیاسی یه جایی جز تهران باید تو برنامه باشه قطبهای های پزشکی و اقتصادی و دانشگاهی و صنعتی و ...در 4 پنج جای کشور باید پخش بشه این پیش شرط توسعه هر کشوری با وسعت ایران هست پول مملکت و انرژی مسیولان روتوچاهی که هیچگاه پر نخواهد شد نباید ریخت بعنوان کارشناس دارم میگم در دنیا تجربه آمایش سرزمینی با این رویکرد کم نیستند بهانه هزینه ها درست نیست با عدد و رقم میشه اثبات کرد هزینه اولیه بتدریج مستهلک میشه ساخت اتوبان و خط اهن هم هزینه داره ولی نهایتا یه عمل اقتصادی و توسعه ایی محسوب باید این کار 20 سال پیش شرو ع می شد الان به نتیجه رسیده بود حالا باید شروع بشه تا 20 سال بعد حسرت زمان از دست رفته رو نخوریم تا وقتی تهران یعنی همه چیز(قطب پزشکی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و دانشگاهی و صنعتی و نمایشگاهی و فیلم سازی و علمی و .. همینه که هست
ناشناس۱۷۴۴۴۰۱۱۳:۳۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱
اصلیترین دلیل آلودگی ،خودروهای دیزل بسیار فرسوده و گاهی متعلق به زمان جنگ جهانی و گازوییل بینهایت بی کیفیت هست که متاسفانه اصلا بهش نپرداختید در این بحث.خودروهای دیزل روز دنیا هم با گازوییل ایران مشکل دارن و متاسفانه دولت هم نه بودجه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل داره نه بودجه برای تولید سوخت با کیفیت. من هر روز در مسیر میبینم که کل جاده را همین ناوگان آلوده میکنند. خیلی خوب هست که مطلبی در این مورد بنویسید.
یه بنده خدا !۱۷۴۴۶۵۵۱۵:۵۸:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۱
این همه صغری کبری بافی واسه چیه ؟ بابا صاحب منسب ناظر بر آلودگی ، خودش داره داد میزنه که آلودگی بخاطر مصرف مازوتی است که نمیتونن بفروشنش . عیسی کلانتری اول بهمن 98 گفته : "تحریم‌ها از یک طرف باعث شد وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند، از طرف دیگر وقتی مانع مصرف مازوت در نیروگاه‌ها شدیم انبار پالایشگاه‌ها پر از مازوت شد به طوری که در آستانه تعطیلی بودند چون نه می‌توانستند مازوت را مصرف کنند و نه صادر به ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم، یعنی دچار دور بسته‌ای شده‌ایم که در شرایط تحریم نمی‌دانیم چطور از آن بیرون بیاییم. " حالا شما دنبال چی .. میگردید ؟
ناشناس۱۷۴۴۷۰۰۱۶:۲۱:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱
مردم
ناشناس۱۷۴۴۷۲۳۱۶:۳۳:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۱
وقتی تعهد به جای تخصص ملاک تعیین مدیران کشور می شود خروجیش بهتر از این نمی شود. وقتی فامیل فلانی بدون هیچ سابقه کاری و دانش رئیس معاونت ارزی می شود و .. فلانی بدون سابقه کاری و تخصص مدیر شبکه ..می شود و .. خروجی مدیریتی این کشور این می شود مدیران نالایق و ناتوان از حل مشکلات. یک آب خوردن خوزستان را نمی توانند حل کنند چه برسد به آلودگی هوا و یا ریزگردها. دیوار کژ تا ثریا کژ می رود!!
باهر۱۷۴۴۷۴۹۱۶:۵۲:۵۴ ۱۳۹۹/۱۰/۱
مصیبت عظمای کشور ما آلودگی هوا و تخریب محیط زیست و سیل و زلزله و ..نیست چون اینها همه معلول هستند.مصیبت عظمای مملکت ما مدیریت نالایق و ناشایست و ایل وتبار سالار و موروثی و غارتگر می باشد وتا این موردتغییر کند و قانون و شفافیت حاکم نشودونیز قانون از کجا آورده ای اجرا نشود هیچ چیز و هرگز تغییر نخواهد کرد چون راه حلها همه مبارزه با معلولها هستند نه مبارزه با علتها یا علت العلل اصلی که همان ..مدیریت نالایق باشد!!!! علی برکت ..
ناشناس۱۷۴۴۷۷۴۱۷:۱۹:۴۲ ۱۳۹۹/۱۰/۱
آلودگی مشکلی نیست بلکه از دستاوردهای توسعه بالا و خوب ..ما است
بهرنگی۱۷۴۴۸۸۱۱۸:۳۶:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۱
خودرو های جدید مجهز به سیستمی هستند که در موقع ایستادن در جایی یا پشت چراغ قرمز موتور خودرو به طور اتوماتیک خاموش میشود بدون اینکه کل سیستم خودرو از کار بیفتد به محض برداشتن پا از روی پدال ترمز موتور شروع بکار میکند البته این سیستم در خودرو های اتوماتیک اعمال شده و طبعا خودرو هایی با سیستم گیربکس دستی فاقد چنین فناوریی هستند.
ناشناس۱۷۴۴۸۸۴۱۸:۳۹:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۱
مقصر مردمند كه مجبورند نفس بكشند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین