شعبده بازی بودجه‌ای دولت روحانی + ویدئو

  3990930012 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده به کالاهای اساسی در دو سال اخیر به مراتب بیشتر از منابع ارزی نفتی دولت بوده و در نتیجه، به نظر می رسد دولت بخش زیادی از ارز مذکور را از محل استقراض از بانک مرکزی تامین می‌کند.

شعبده بازی بودجه‌ای دولت روحانی + ویدئو

فارس نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در 20 فروردین ماه 97، مصوبه دولت برای تک نرخی کردن ارز و تعیین قیمت 4200 تومانی ارز برای کلیه مصارف را اعلام کرد. بعد از آشکار شدن تبعات سنگین این سیاست غلط بخصوص حراج منابع ارزی کشور در شرایط تحریم، دولت در مردادماه 97 تصمیم گرفت ارز 4200 تومانی را صرفا بابت واردات کالاهای اساسی تخصیص دهد.

حدود دو سال و نیم از مردادماه 97 می گذرد و علی‌رغم مشخص شدن ناکارآمدی این سیاست در کنترل قیمت کالاهای اساسی و همچنین سایر تبعات اجرای سیاست مذکور مانند ایجاد رانت و همچنین تضعیف تولید داخل، دولت همچنان بر تخصیص ارز 4200 تومانی به این کالاها اصرار دارد. با این وجود، سوالات مهمی درباره شیوه تامین منابع ارزی برای تخصیص ارز 4200 تومانی مطرح است.

همانطور که مقامات ارشد دولتی از جمله مقامات ارشد سازمان برنامه و بودجه بارها بیان کرده اند، دولت ارز 4200 تومانی را با استفاده از منابع ارزی نفتی به واردکنندگان کالاهای اساسی تخصیص می‌دهد. با این وجود، میزان ارز 4200 تومانی تخصیص داده شده به کالاهای اساسی در سال 98 و هشت ماهه 99 به مراتب بیشتر از منابع ارزی نفتی دولت بوده است.

براساس گزارش خزانه داری کل کشور، منابع نفتی دولت در سال گذشته، حدود 34 هزار میلیارد تومان یعنی معادل 8.1 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی بوده است. با این وجود، براساس اظهارات حسن روحانی رئیس جمهور و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، حدود 15 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی در سال 98 به واردکنندگان کالاهای اساسی پرداخت شده است.

همچنین براساس گزارش خزانه داری کل کشور، منابع نفتی دولت در هشت ماهه امسال 6700 میلیارد تومان بوده که معادل 1.6 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی است. این در حالی است که اظهارات عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد هشت ماهه ابتدایی امسال حدود 6.7 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی به واردکنندگان کالاهای اساسی پرداخت شده است.

با توجه به همین اختلاف قابل توجه بین منابع ارزی نفتی دولت و میزان ارز 4200 تومانی تخصیص داده شده بابت واردات کالاهای اساسی و همانطور که در یک سال اخیر بارها مراکز پژوهشی مثل مرکز پژوهش‌های مجلس و رسانه‌ها اعلام کرده اند، به نظر می‌رسد بخش زیادی از ارز 4200 تومانی اختصاص داده شده به واردات کالاهای اساسی با استقراض دولت از بانک مرکزی تامین می‌شود. در واقع، یا بانک مرکزی ارز نیمایی از بازار می‌خرد و با قیمت 4200 تومانی به واردکنندگان کالاهای اساسی می فروشد یا بانک مرکزی با استفاده از ذخایر ارزی خود، بخشی از ارز 4200 تومانی مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی را تامین می‌کند.

با اینکه حدود یک سال از رسانه ای شدن این موضوع می‌گذرد، بانک مرکزی تاکنون درباره گزارش‌های متعدد مراکز پژوهشی و رسانه‌ها درباره شیوه عجیب تامین منابع ارز 4200 تومانی، روزه سکوت اختیار کرده و هیچ توضیحی نداده است. وضعیت سازمان برنامه و بودجه هم که رئیس آن تاکید خاصی بر عدم جبران کسری بودجه از محل استقراض دولت از بانک مرکزی دارد، تقریبا مشابه است. به عنوان مثال، حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره این موضوع در نشست خبری مدیران این سازمان درباره لایحه بودجه 1400، تلاش کرد با ارائه توضیحاتی مبهم، از دادن پاسخ صریح و دقیق به این سوال فرار کند.

عملا دولت با شعبده بازی بودجه ای که برای تامین ارز 4200 تومانی انجام می‌دهد، در پارادوکس عجیبی قرار دارد. از طرفی، به بهانه کنترل قیمت کالاهای اساسی و کنترل تورم، ارز 4200 تومانی بابت واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد و از طرف دیگر بخاطر کمبود منابع ارزی نفتی برای اجرای این سیاست، از بانک مرکزی استقراض می‌کند و تورم را تشدید می‌کند.

ویدئویی درباره این موضوع در ادامه ببینید:

البته سیاست رسانه ای بانک مرکزی و بخصوص سازمان برنامه و بودجه درباره این شعبده بازی بودجه ای کاملا قابل درک است. این نهادهای دولتی بخوبی می‌دانند واکنش دادن به اخبار و گزارش‌های منتشر شده درباره تامین بخشی از ارز 4200 تومانی با استقراض دولت از بانک مرکزی، نهایتا منجر به شفاف شدن ابعاد بیشتری از این سیاست غلط و پرهزینه دولت شده و نهایتا برای دولت گران تمام خواهد شد. به همین دلیل و مشابه سیاستی که در واکنش به گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره جبران کسری بودجه سال 98 با استقراض 80 هزار میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی در پیش گرفتند، احتمالا در اینجا هم به سکوت معنابخش خود ادامه خواهند داد.

دیدگاه کاربران

حسین۱۷۴۲۴۴۳۱۱:۲۹:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۳۰
علی برکت. دستاورد روحانی ممنونم الف که سود سرشار دولت تدبیرو به نمایش میذاری.
علی۱۷۴۲۴۴۷۱۱:۳۰:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۳۰
هزاران کارشناس اقتصادی میگن ارز۴۲۰۰ پدر مردم و درمیاره. نه تو فقط تو درست میگی جهانگیری
حسن۱۷۴۲۴۵۱۱۱:۳۱:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۳۰
دولت بااین ارز۴۲۰۰ تورم و عین طوفان میبره بالا بعد میگه تحریمیمممممممممممممم
محسن۱۷۴۲۴۵۴۱۱:۳۲:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۳۰
خداروشکر آقای رئیسی نیومد تا تورم سربه فلک بکشه!!!!
سینا۱۷۴۲۴۸۳۱۱:۴۲:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۳۰
باز اصلاح طلبا دارن مردم و گول میزنن
فاطمه۱۷۴۲۵۰۳۱۱:۴۶:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۳۰
بیا نفتم بده و مملکت و کلا نابود کن
ناصر۱۷۴۲۵۲۷۱۱:۵۶:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۳۰
راستی بخشی از پول نفتم اختلاس کنید تا جیبتون ۱۴۰۰ پر شه
یحیی۱۷۴۲۵۳۴۱۲:۰۰:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۳۰
شعبده بازی جدید برای فریب مردم بیچاره این غربگرایان دست از فریب مردم بر نمیدارن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین