کاغذهای خط خطی غرب و سهم تقریبا هیچ ما از برجام

گروه سیاسی الف،   3990929150 ۸۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
کاغذهای خط خطی غرب و سهم تقریبا هیچ ما از برجام

با شکست دونالد ترامپ و پیروزی جو بایدن، انتظار و توقعی برای برخی مسئولان، جریانات سیاسی و رسانه‌ها در ایران به وجود آمد که برجام به‌زودی احیاء خواهد شد اما به نظر می‌رسد ماجرا پیچیده‌تر از آن است که تصور می‌شد.

درحالی‌که تجربه چهار سال گذشته ثابت کرد راهبرد فشار حداکثری ترامپ برای اجبار ایران به نشستن پای میز مذاکره جهت رسیدن به توافقی دیگر با شکست مواجه شده اما به نظر می‌رسد فعلاً نمی‌توان به کنار گذاشتن کامل این سیاست خوش‌بین بود؛ چراکه جو بایدن و دموکرات‌ها نیز تاکنون به‌صورت رسمی از سیاست خود در قبال برجام رونمایی نکرده‌اند.

به همین دلیل است که طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته دموکرات‌ها از سناریوهای مختلفی سخن گفته‌اند که از آن جمله می‌توان به بازگشت بدون قید و شرط، بازگشت مشروط به عقب‌نشینی ایران از گام‌های برداشته‌شده برای کاهش تعهدات هسته‌ای تا توافقی جدید برای گسترده‌تر شدن برجام اشاره داشت.

اما به نظر می‌رسد حتی به فرض عملیاتی شدن یکی از دو سناریوی اول (بازگشت مشروط یا بی‌قیدوشرط) دموکرات‌ها در نظر دارند تضمین‌هایی در راستای آغاز مذاکرات برجامی و فرابرجامی در آینده‌ای بسیار نزدیک به دست آورند.

البته رصد موضع‌گیری کشورهایی اروپایی، رسانه‌ها و نهادهای بین‌المللی بیانگر تأکید بر سناریوی سوم یعنی گسترده‌تر شدن برجام است. ازاین‌رو در چند روز گذشته پارلمان اروپا و کمیته روابط خارجی انگلیس ادعاهای جدیدی در زمینه حقوق بشر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسائل منطقه‌ای و موشکی علیه ایران مطرح کرده‌اند. اعضای پارلمان انگلیس همچنین خواهان این شده‌اند که یک استراتژی مشترک با آمریکا در خلیج‌فارس برای کنترل ایران تدوین گردد.

 به این موارد می‌باید موضع‌گیری اخیر کشورهای فرانسه و آلمان را نیز اضافه کرد. در حال که پاریس از مسائل حقوق بشری برای ایجاد فشار به ایران بهره گرفته و هم‌زمان خواستار این شد که ایران فوراً به تعهدات کامل برجامی خود بازگردد و از انجام هر اقدامی که توافق را به خطر می‌اندازد خودداری کند، برلین نیز از ضرورت توافق جدید و برجام پلاس سخن گفته است.

 به این مسائل می‌باید به جنگ روانی و عملیاتی جدید رسانه‌های غربی برای برجسته‌سازی آنچه در این سال‌ها «تهدید ایران» نام‌برده‌اند اشاره داشت. مثلاً خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس اخیراً مدعی شده که ایران در میانه درگیری‌های داخلی در آمریکا، مشغول ساخت تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی در فردو است. رویترز نیز در اقدامی تأمل‌برانگیز خبر کشف یک مین دریایی متعلق به ایران که توسط نیروهای ائتلاف به رهبری سعودی‌ها کشف شده  را به سر تیتر خبرها تبدیل می‌کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در اقدامی عجیب و خلاف بی‌طرفی وارد میدان شده و در راستای اهداف غربی‌ها (شبیه موضع‌گیری هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان) از لزوم توافق جدید سخن می‌گوید. گروسی اذعان داشته تخلفات و نقض تعهدات از سوی ایران به حدی رسیده که امکان بازگشت به نقطه اول دیگر وجود ندارد و باید شرایط و توافق جدیدی برای انجام تعهدات پیش‌بینی شود!

موضوع این است باوجود تمام صحبت های طلبکارانه، زمانی که دولت امریکا از برجام خارج شد ایران تا مدت‌ها به تعهدات خود پایبند بود که عملاً اتفاقی برای جبران خسارت صورت نگرفت. اما در حال حاضر انسجامی به لحاظ دیدگاهی بین کشورهای اروپایی، آمریکا و حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شکل‌گرفته تا شرایط جدید را به ایران تحمیل کنند.

این اتفاق در حالی رخ‌داده که به نظر می‌رسد در ایران نوعی خوش‌بینی نسبت به برجام و بازگشت جو بایدن به آن شکل‌گرفته است. احتمالاً به همین دلیل بوده که حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز چهارشنبه 19/9/1399 در جلسه هیئت دولت عنوان داشته بود:

«آن فرد کم‌سواد تاجر مسلک کاغذی را خط‌خطی کرد و گفت از برجام خارج شویم. نفر بعد کاغذ را بردارد و آن را امضا کند. برگشتن به برجام و انجام به تعهدات نیاز به زمان و مذاکره ندارد. هر دو برگردیم. هر دو یعنی 1+4 به تعهداتش عمل کند. نیاز به آمریکا نیست. آمریکا هم برگردد ما هم برمی‌گردیم».

در نهایت باید گفت با توجه به اجماع غربی‌ها علیه برجام که از دیدگاه آن‌ها توافقی ناقص بوده، ضرورت دارد تا ایران نیز سناریوهای مختلفی را برای ماه‌های آینده در نظر بگیرد و خوش‌بینی نسبت به دموکرات‌ها کنار گذاشته شود. فراموش نشود در دوره اول دولت اعتدال نیز باوجود توافق هسته‌ای و روی کار بودن باراک اوباما و معاون اولی جو بایدن سهم ایران از آن «تقریباً هیچ» بود.

دیدگاه کاربران

آزاده۱۷۴۲۰۴۳۰۶:۴۷:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۳۰
آنچه که روشن است نه شرایط مثل 2015 هست چه از نظر افراد در مسند تصمیم گیری چه بلحاظ سایر فاکتورها تنها چیزی که تغییر نکرده حسن روحانی و دولت اوست. پس با تغییر جزیی تحریمها و تغییر دارو دسته روحانی نباید منتظر رویداد مهمی بود.
ناشناس۱۷۴۲۱۵۲۰۹:۰۹:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۳۰
اگر برجام نبود، با وجود ترامپ در کاخ سفید، معلوم نبود اکنون در چه وضعیتی بودیم. متاسفم برایتان که تصوری از «بدتر» ندارید.
ناشناس۱۷۴۲۱۶۶۰۹:۱۶:۴۵ ۱۳۹۹/۹/۳۰
منافع ایران در حفظ برجام نهفته است. باید برجام مبنایی برای تعامل با دنیا قرار گیرد.
حسین۱۷۴۲۴۳۸۱۱:۲۶:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۳۰
چه منفعتی تو دقیقا از برجام بردی به ما بگو ماهم ببریم
ناشناس۱۷۴۲۴۸۵۱۱:۴۳:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۳۰
هیچ کشوری حاضر نیست چنین مبنایی برای تعامل داشته باشه
ناشناس۱۷۴۲۹۳۴۱۴:۴۶:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۳۰
روحانی باید پاسخگو باشد که ترامپ چطور بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد؟!
ناشناس۱۷۴۳۳۲۲۲۰:۳۳:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۳۰
مجلس رئیس جمهور را استیضاح کند و از رئیس جمهور پاسخگویی را مطالبه کند چرا فقط شعار می دهید؟
ناشناس۱۷۴۲۱۶۹۰۹:۱۸:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۳۰
از دشمنی و دشمن تراشی با دنیا چیزی جز خسران و فلاکت نصیب ایران نمی شود.
ناشناس۱۷۴۲۲۸۸۱۰:۲۶:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۳۰
خخه دشمن تراشی!! رفتید به خاطر دیگران تعلیق می کنید تازه خود ایران را هم بدهکار تلقی می کنید؟ شماها دیگر کی هستید
ناشناس۱۷۴۲۹۳۷۱۴:۴۷:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۳۰
هزینه و فایده برجام چی بود؟!
ناشناس۱۷۴۲۹۷۸۱۵:۱۲:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۳۰
یعنی میخوای بگی آمریکا دشمن نیست؟! و اگر دشمن نیست، پس اسمش چیه که از ترور و تحریم و... ایران دست بردار نیست!!
ناشناس۱۷۴۲۲۸۶۱۰:۲۴:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۳۰
اگر برجام نبود اقتصاد شرطی نمی شد و تورم شما ثابت بود
ناشناس۱۷۴۲۳۸۴۱۱:۱۰:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۳۰
روحانی اردیبهشت ۹۲ خطاب به احمدی نژاد گفت آیا کاهش ارزش پول ملی هم کار تحریم است؟
ناشناس۱۷۴۲۴۰۲۱۱:۱۶:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۳۰
مثلا اگر برجام نبود چه اتفاقی می افتاد؟ قرار بود سایه جنگ کم بشه در حالی که برجام تهدید بیشتر کرد تاجایی که اردوغان گستاخی میکنه قرار بود تحریمها رفع بشه خود عراقچی گفت با برجام تحریمها بیشتر شد
ناشناس۱۷۴۲۶۴۵۱۲:۴۹:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۳۰
غرب زده ها فکر کردن نیروهای نظامی مانند خودشان هستند و بگویند جنگ همه بگویند بله جنگ می شود ولی کی جرات حمله داشته و دارد
آریابان۱۷۴۲۹۴۹۱۴:۵۴:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۳۰
1 - بداقبالی سربازان برجامی ایران این بود که "کدخدا" و یا سکاندار جدید نظام حکومتی در ایالات متحده آنچنان دیوانه-گونه به بیراهه زد که در همه ی زمینه ها از قوانین داخلی امریکا گرفته (مقابله با سامانه بیمه درمانی دوران اوباما، هم-پیمانی منطقه ای در "نفتا" با کانادا و مکزیک و ....) تا نقض موافقتنامه های بین المللی (آب و هوا در پاریس، حتی یونسکو و ...) آنچنان همه چیز را دگرگون و ویران کرد که علاوه بر دولتمردان پیشین همچون اوباما و کری، شمار بسیاری از خود شهروندان و رای-دهندگان و نیز نامداران (سلبریتی) های امریکائی و حتی هم-پیمانان اروپائی وی نیز با این خیل عظیم منتقدین جهانی همداستان شده و به نکوهش و انتقاد شدید از موضع-گیری های غیر منطقی ترامپ پرداخت و کماکان مشغولند 2 - آیا در چنان شرایطی وخامت آمیزی که فراروی کشور ایران ترسیم شده بود (و نیازی به برشماری تکراری تک تک آنها در گستره داخلی و بین المللی نیست) راه چاره ای بهتر از برجام وجود داشت ؟!؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس۱۷۴۲۴۱۳۱۱:۱۸:۲۲ ۱۳۹۹/۹/۳۰
آقایان جوری برجام تصویب کردند و تعهد از طرف خارجی گرفتند که حتی ترامپ جرات نداشت از برجام خارج بشه و اروپا هم از ترس کل مفاد برجام اجرا میکنه
ناشناس۱۷۴۳۳۳۳۲۰:۴۱:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۳۰
وقتی گلوی اقتصاد را گرفته بودند ایران مجبور بود برجام را قبول کند. بنزین وارد می کردیم در صورتی که برجام تنفسی داد که توانستیم پالایشگاه بنزین را تمام کنیم و خودکفا شویم و ...
ناشناس۱۷۴۲۴۴۱۱۱:۲۸:۲۱ ۱۳۹۹/۹/۳۰
واقعا برجام خیلی برکات داشت اگر نبود بورس سقوط میکرد و مردم در خوزستان گرفتار سیل بودند و حتی قیمت مرغ بالا میرفت
ناشناس۱۷۴۲۱۶۰۰۹:۱۳:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۳۰
انتقاد از برجام و خارج شدن از آن فقط و فقط به خاطر حفظ منافع سیاسی- اقتصادی عده ای است که جز به خود به سختیهایی که مردم با آن دست به گریبان هستند، اعتنایی ندارند.
ناشناس۱۷۴۲۲۹۳۱۰:۲۷:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۳۰
آن وقت توافق سعادت آباد برای چی بود و چرا دوستان غربی خارج شدن تازه آن وقت همه را نابود کردین؟
ناشناس۱۷۴۲۳۹۲۱۱:۱۳:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۳۰
برجام كانتينر كانتينر براي كشور هاي دوست و ..زاده ها دلار آزادكرد.حالاكه دلارها رو خوردن رفت!ميگن برجام بده
ناشناس۱۷۴۲۶۵۰۱۲:۵۲:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۳۰
ساعت خواب برو در همان تاریخ و منتقدان از برجام به بدی یاد می کردن
ناشناس۱۷۴۲۶۹۳۱۳:۰۵:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۳۰
برجام نفت را آورد در بودجه تا دلار را سرکوب کنید و خروج سرمایه رقم بزنید و بعد آمریکا جان هم وارد می شود تا این سرکوب دلار را خالی کند و فشار بر ملت و باز با بایدن همان راه..!
ناشناس۱۷۴۲۴۰۰۱۱:۱۶:۱۴ ۱۳۹۹/۹/۳۰
نیروگاه هسته ای امارات خیلی راحت سریع بدون هزینه تحریم ساخته شده مال با میلیاردها دلار هزینه و هزینه تحریم بر اقتصاد بعد بیست سال درست شد !
ناشناس۱۷۴۲۶۵۴۱۲:۵۴:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۳۰
پول بده برات می سازن منتهی باید نوکر با‌شی ولی ما دانشمون بومی است و افسارش دست خودمان
ناشناس۱۷۴۳۰۳۸۱۵:۴۹:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۳۰
نیروگاه رو که روسها ساختن مهندس!
ناشناس۱۷۴۳۱۱۳۱۶:۵۴:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۳۰
روس ها اوایل بودن ولی بعدها بیشتر برای نظرت بودن تا کار با مشکل بر نخورد الان که دیگر نیازی به آنها نیست
ناشناس۱۷۴۲۴۰۶۱۱:۱۷:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۳۰
مردم آسایش اقتصادی میخواهند نه موشک نویسی و شعر دادن بر ضد این اون و انرژی هسته ای شما رو !!!
ناشناس۱۷۴۲۶۴۸۱۲:۵۱:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۳۰
شما سازش کاران دست از ملت بردارید صلح و آرامش معیشت بازیچه قرار نمی گیرد
ناشناس۱۷۴۲۶۷۷۱۳:۰۰:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۳۰
برو ببین عراق سوریه و افغانستان لیبی که موشک ندارن چه خبره مردم اگر اسایش میخان درست رای بدن اگر امنیت نباشه رفاه هم نیست
ناشناس۱۷۴۲۶۸۷۱۳:۰۲:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۳۰
خوب مدینه فاضله بگو دست از دشمنی با ما بردارد تا علیه آنها نباشیم
ناشناس۱۷۴۲۰۵۴۰۷:۲۱:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۳۰
جهان امروز، جهان دانش و قدرت است. یا باید قدرتمند باشی و حقت رو بگیری یا باید زیر بلیط یکی از ابرقدرتها باشی!
ناشناس۱۷۴۲۱۷۶۰۹:۲۳:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۳۰
قوی شدن کار یک شب و چند ماه و چند سال نیست. کشوری در همه عرصه ها قدرتمند می شود که با همه کشورهای دنیا رابطه داشته و از فرصت ها به نحو احسن استفاده کند. یک بچه گوشه گیر، خشن و لجوج هیچوقت به هیچ جایی نمی رسد.
ناشناس۱۷۴۲۲۹۶۱۰:۲۸:۵۰ ۱۳۹۹/۹/۳۰
البته نه مانند شما که غرب زده ها در راس می آیند و.....!!!
ناشناس۱۷۴۲۳۵۲۱۰:۵۲:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۳۰
قرار بود ایران در سال 1400 قوی و سرآمد کشورهای منطقه باشد!!!
ناشناس۱۷۴۲۶۷۸۱۳:۰۰:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۳۰
به لطف دولت اصلاح طلب
ناشناس۱۷۴۲۶۹۸۱۳:۰۶:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۳۰
به جز اقتصاد داخلی در خیلی از زمینه ها سرآمد هستیم
ناشناس۱۷۴۲۶۰۸۱۲:۳۰:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۳۰
چرا ما زمانی که گوشه گیر و لجوج نبودیم هم تورم 50 درصد داشتیم؟
ناشناس۱۷۴۲۱۷۸۰۹:۲۳:۲۸ ۱۳۹۹/۹/۳۰
قدرتمند بودن در مقابل آمریکا و اروپا رو لطفا تعریف بفرمایید. اگر منظورتون داشتن بمب اتم و موشک است که کره شمالی بمب های اتمی داره اما مردمش دارن علف می خورن
ناشناس۱۷۴۲۲۸۰۱۰:۲۲:۴۹ ۱۳۹۹/۹/۳۰
افسانه علف خوردن مردم کره شمالی ساخته رسانه‌هاست، اوضاع در کره شمالی از خیلی کشورها رو به راه‌تر است چون اساسا مردم شبیه جزیره کره خیلی سختکوش هستند.
ناشناس۱۷۴۲۳۵۹۱۰:۵۴:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۳۰
متاسفانه باید باور کنیم که علاوه بر چهار پایان، انسانها نیز در صورت قحطی علف می خورند.
ناشناس۱۷۴۲۳۸۱۱۱:۰۹:۳۳ ۱۳۹۹/۹/۳۰
خجالت هم خوب چيزيه...اگه كره شمالي مثل جنوبيه كدام تكنولوژي رو داره كه مردم دنيا دارن استفاده ميكنن كدام برند رو داره كه مردم دنيا استفاده ميكنن كدام محصولات غذايي رو داره صادر ميكنه عراق سوريه جنگ در جريان ولي بازم خيلي محصولات رو صادر ميكنن
ناشناس۱۷۴۲۳۰۳۱۰:۳۰:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۳۰
کشورهای زیر دست آمریکا مانند مصر و آرژانتین چرا مردمشان گشنه هستند؟ هروقت فهمیدی بیا!
ناشناس۱۷۴۲۷۶۰۱۳:۲۶:۱۵ ۱۳۹۹/۹/۳۰
ترکیه و مالزی و سنگاپور و امارات و ....را هم بگو.
ناشناس۱۷۴۳۱۱۸۱۶:۵۷:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۳۰
ترکیه؟!!! از سقوط لیر و تورم دو رقمی معلوم است!!!
ناشناس۱۷۴۲۴۲۷۱۱:۲۱:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۳۰
اگر به فرض مردم کره شمالی برگ درخت میخورند عوضش در ژاپن سربازای آمریکایی به زنان تجاوز میکنند و مقاماتش فقط لبخند میزنند
ناشناس۱۷۴۲۰۵۷۰۷:۲۸:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۳۰
جناب روحانی، رییس ستاد ملی کرونا زمان آزمون استخدامی 99 را به تعویق بیندازید!
حسین۱۷۴۲۰۵۸۰۷:۲۹:۵۰ ۱۳۹۹/۹/۳۰
به نظر بنده اگر منصفانه نگاه شود، سهم ما از برجام هیچوقت "هیچ" نبوده است. در واقع برجام، حالت سقوط آزادی را که کشور در زمان آقای احمدی نژاد داشت به حالت معلق بین زمین و هوا تبدیل کرد. برجام اجماع جهانی که علیه ایران شکل گرفته بود را شکست و آمریکا را به عنوان کشوری قانون شکن و غیر قابل اعتماد، در سطح جهان مطرح کرد.
ناشناس۱۷۴۲۱۸۳۰۹:۲۶:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۳۰
دوست عزیز: متاسفانه سوزن گرامافون عده ای ......در ایران بر روی صفحه برجام گیر کرده است!
ناشناس۱۷۴۲۳۲۰۱۰:۳۶:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۳۰
ما برویم در دانش کشورمون بتن بریزیم که آمریکا را قانون شکن معرفی کنیم چقدر باحال هستید
ناشناس۱۷۴۲۰۶۳۰۷:۴۴:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۳۰
کاغذهای خط خطی؟ تعطیلی تاسیسات هسته‌ای و‌ تعهدات محرمانه دادیم چی گرفتیم تا الان؟
ناشناس۱۷۴۲۱۹۱۰۹:۳۲:۰۶ ۱۳۹۹/۹/۳۰
تصور کن هزاران تن اورانیوم غنی کنیم، با آن می خواهیم چه کار کنیم؟ هسته ای جز ضرر و هدر دادن منافع اقتصادی و سیاسی ایران هیچ دست آوردی نداشته است. اگر این سرمایه گذاری صرف آبادانی زیر ساخت های کشور شده بود، مردم و نسلهای آینده از رفاه و آسایش بهره مند می شدند.
ناشناس۱۷۴۲۶۶۱۱۲:۵۵:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۳۰
اول برو کارایی آن را ببین در چی هست و از فروش نفت خام که رفتید به خاطر ان بتن ریختید در صنعت هسته ای ارزش افزوده اش بیشتر است
ناشناس۱۷۴۲۶۸۳۱۳:۰۱:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۳۰
آن وقت دانشمند همه چیز دان! در دوران برجامتون و یا قبل انقلاب که پول مفت نفت به کشور می آمد چرا مشکلات ساختاری را از بین نبرد؟!!!!!!!!
ناشناس۱۷۴۲۳۲۶۱۰:۳۸:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۳۰
برجام همان ترکمنچای است چون بخشی از خاک کشور را بی دلیل دادیم تازه ترکمنچای یکبار بود و تمام شد ولی برجام همچنان ادامه دارد
ناشناس۱۷۴۲۰۷۲۰۷:۵۳:۵۰ ۱۳۹۹/۹/۳۰
عده ای وقتی کار به اینجا میکشد مخالفین برجام را کاسبان تحریم مینامند و جوابی برای منطق اینکه غرب در برجام هیچکاری نکرده و حتی تحریم ها را بیشتر کرده ندارند
ناشناس۱۷۴۲۱۹۴۰۹:۳۵:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۳۰
چرا اصلا باید کارمان به تحریم بکشد؟ آیا فکر نمی کنی که راه را اشتباه رفتیم؟
ناشناس۱۷۴۲۳۱۶۱۰:۳۴:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۳۰
راه اشتباه 20 سال پیش بود که فراتر از قانون ان پی تی رفتید با 3 کشور اروپایی تفاهم ننگین امضا کردین
ناشناس۱۷۴۲۶۶۷۱۲:۵۷:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۳۰
مخلص کلام این است که نباید این اشتباهات را تکرار کرد
امیر حسین سلطان/تهران۱۷۴۲۱۰۴۰۸:۲۱:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۳۰
"فراموش نشود در دوره اول دولت اعتدال نیز باوجود توافق هسته‌ای و روی کار بودن باراک اوباما و معاون اولی جو بایدن سهم ایران از آن «تقریباً هیچ» بود." - شما که استدلال تان به اینگونه است باید گفت: ای هیچ، برای هیچ، بر هیچ مپیچ!
ناشناس۱۷۴۲۱۸۷۰۹:۲۹:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۳۰
خب دلار 3200 بود شد 4 تومن همه چیز هم که راکد شده بود
ناشناس۱۷۴۲۳۱۲۱۰:۳۲:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۳۰
دلار در دولت قبل ثابت شد و تحویل این دولت داده شد و تا دو سال قبل برجام همچنان همان عدد بود البته این عدد ها تا سال 96 مشقی بود چون تورم بالا داشتید و با سرکوب پایین بود
ناشناس۱۷۴۲۸۶۸۱۴:۱۱:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۳۰
عوضش الان دلار هزارتومنه
ناشناس۱۷۴۲۱۴۰۰۸:۵۶:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۳۰
بهترین کار در این موقعیت شلیک چند موشک که در بدنه ان به عبری نوشته شده اسراییل نابود میگردد است!!
ناشناس۱۷۴۲۴۳۹۱۱:۲۶:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۳۰
خود اقایان گفتند برجام ربطی به مسایل نظامی نداره و اسراییل رسما تهدید به حمله هسته ای کرده بود نباید جواب میگرفت نتیجه سکوت شده ترور شعر خوانی اردوغان افغانستان هم ادعای خراسان کرده یکم به دور و اطرافت نگاه کن
ناشناس۱۷۴۲۴۸۱۱۱:۴۱:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۳۰
موقع مذاکره طرف مقابل هم درمورد مفاد سیاسی و هم درمورد مفاد فنی که چجوری بتن به تاسیسات هسته ای بریزند بحث میکردند درحالی که اقایان بجای بحث درمورد یوترند و چرخه دلار درحال شواف در بالکن محل مذاکره بودند
ناشناس۱۷۴۲۴۹۲۱۱:۴۴:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۳۰
قذافی و صدام وقتی موشکها و تاسیسات اتمی دادند بهشون حمله شد کسی بخاطر غفلت تمجید نمیکنند
ناشناس۱۷۴۲۵۸۱۱۲:۱۸:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۳۰
دوتا دیکتاتور از دنیا کم شد شما ناراحت صدامی یا قذافی ؟
ناشناس۱۷۴۲۶۶۶۱۲:۵۷:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۳۰
عوض آن تروریست های کت و شلواری جای آنها را گرفتند
ناشناس۱۷۴۲۶۸۶۱۳:۰۲:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۳۰
دانه معنی گیرد مرد عقل
الهی۱۷۴۲۲۴۸۱۰:۰۶:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۳۰
به نظر می رسد آمریکا گرفتار اعتراض مردم برای بی عدالتی و درگیری شدید انتخاباتی و بحران کرونا و حمله گسترده سایبری است دیگر رمق ستم وزورگویی را ازدست داده شاید هم افول باشد سه کشور اروپایی هم تقریبا مشکلات عدیده دارند پس ما با قوی شدن و هوشیاری نسبتا پیروزیم
ناشناس۱۷۴۲۴۰۳۱۱:۱۶:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۳۰
مشکل کشور شرق زده های دشمن تراش هستند
ناشناس۱۷۴۲۶۷۶۱۲:۵۹:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۳۰
خخخه دشمن تراش!! هنوز در این دوران می گویند کار انگلیس ها است آمریکای جایگزین آن که بماند خیلی دوست داری به خودت هم دروغ بگویی؟
ناشناس۱۷۴۲۶۸۸۱۳:۰۳:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۳۰
حزب توده خیلی وقت از بین رفته الان غرب گداها باید برند
ناشناس۱۷۴۲۴۰۷۱۱:۱۷:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۳۰
اگر کره شمالی و کوبا و ونزوئلا موفق بر غلبه بر تحریم شدند شما هم میشوید
ناشناس۱۷۴۲۷۰۷۱۳:۰۸:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۳۰
کوبا راه مقاومت برگزید و راه ام یکا را بست و نتیجه اش تورم 5 درصدی است ولی غرب زده راه سازش و بعد اقتصاد را هم داریم می بینیم
ناشناس۱۷۴۳۲۹۴۱۹:۵۲:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۳۰
چی می گی برای خودت! یک مشت چرت و پرت و جای واقعیت قبول کردی بله تورم نداره چون اصلا هیچی ندارن، من به شخصه کوبارو 2 سال پیش رفتم و دیدم، اولا مواد غذایی تازه وجود نداره، نزدیک ترین چیز به گوشت چیزی شبیه به ناگت بود! توی یک ساعات خاصی فروشگاها سرویس می دن بنزین صفهای چند روزه داره ماشینها همون توی ده 50 مونده دولت از پس هزینه ای مردم بر نمیاد تازه کوبا اصلا جمعیتی نداره، تو وقتی می تونی نظر بدی که بدونی از چی حرف می زنی من با چشمهای خودم اونجا رو دیدم و واقعا از شرایط وحشت کردم مردم فوق العاده مهربونی داره کشوره قشنگیه ولی واقعا جای زندگی نیست
ناشناس۱۷۴۳۲۹۶۱۹:۵۵:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۳۰
کره جنوبی چی؟ ژاپن چی؟ امارات چی؟ چرا همش چچرت می گی کوبا اگر وضعش درست بود الان از داخلش خبر داشتی نمی دون سرچ کن عکس رو ببین توضیح نخون خودت قضاوت کن!
ناشناس۱۷۴۲۴۳۴۱۱:۲۵:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۳۰
من در تعجبم با این همه مخالفت برجام چرا هیچ کس جرااات نمیکنه از برجام بگه بیاییم بیرون؟؟؟ پس قطعا اینا همش بازیه.....خود دولت میدونه از همین برجام هیچ و صفر و پوچ و ......بیاد بیرون وضعش خرابتر میشه.................وگرنه تا الان 200 بار خروج داده بود
ناشناس۱۷۴۲۵۰۲۱۱:۴۶:۳۴ ۱۳۹۹/۹/۳۰
تنها راه تعامل با دنیاست
ناشناس۱۷۴۲۶۶۹۱۲:۵۸:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۳۰
تعامل شما باج دادن است آن هم دنیای چند کشور!
ناشناس۱۷۴۲۶۸۰۱۳:۰۰:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۳۰
معنی تعامل با دنیا از دید برخی ها = هرچی گفتند بگوییم چشم تا نواله مان به راه باشد عزت و شرف را هم بگذاریم کنار مبادا دلار گران شود
ناشناس۱۷۴۲۸۱۲۱۳:۵۱:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۳۰
اگه دار و دسته شما غیرت داشت اوضاع مملکت این نبود که مردم شرمنده زن و بچه خود باشن
ناشناس۱۷۴۳۶۸۴۰۸:۰۵:۳۱ ۱۳۹۹/۱۰/۱
جلوتر ازدماغت را نمی بینی حالا هی شرمنده زن و بچه ات باش و امیدوار به این که امریکا برایت کاری خواهد کرد باش تا علف زیر پایت سبز بشه
ناشناس۱۷۴۲۸۵۹۱۴:۰۷:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۳۰
تازه گران شدن دلار هم ربطی به این چیزها ندارد
ناشناس۱۷۴۲۸۱۸۱۳:۵۳:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۳۰
ای کاش مسئولان یک کلام به جهان میگفتن؛ ما اصلا مذاکره بلد نیستیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین