پیشنهاد عباس عبدی درباره قانون انتخابات ریاست جمهوری/ خاتمی در کار اصلاح‌طلبان مداخله می‌کند؟/ تفاهم روحانی و قالیباف درباره کمک معیشتی/ اسم رمز محسن رضایی برای انتخابات ۱۴۰۰

گروه سیاسی الف،   3990929099 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

پیشنهاد عباس عبدی درباره قانون انتخابات ریاست جمهوری/ خاتمی در کار اصلاح‌طلبان مداخله می‌کند؟/ تفاهم روحانی و قالیباف درباره کمک معیشتی/ اسم رمز محسن رضایی برای انتخابات ۱۴۰۰

آخرین آمار کرونا در ایران

 دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت امروز ‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۲۹ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۲۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۲ نفر رسید.

لاری اظهار داشت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۳ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: شمارش معکوس برای انجام نخستین آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا

***

پیشنهاد عباس عبدی درباره قانون انتخابات ریاست جمهوری

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در اعتماد نوشت: « تعيين ضوابط انتخاب براي پست‌ها تا حد ممكن بايد به گونه‌اي باشد كه نقش سليقه‌ را در انتخاب كم‌ كند. اين منطق انتخاب مديريت‌ پست‌هاي كارشناسي براساس صلاحيت نامزدها است.  معيارهاي صلاحيت بايد مستقل از افراد تعيين و تطبيق داده شود...  اين قاعده براي تمام پست‌هاي دولتي بايد جاري و ساري باشد. به جز پست‌هايي كه مستقيما با راي مردم انتخاب مي‌شوند زيرا انتخابات مجلس و رياست‌جمهوري يا شوراي شهر و امثال آنها اساسا انتخاب كارشناسي نيستند، چون مردم اصولا در مقام انتخاب كارشناس نيستند و شرايط لازم براي انتخاب كارشناسان برتر را ندارند...

معيار انتخاب براي مجلس و رياست‌جمهوري يا شوراي شهر، بازتاب دادن گرايش و خواست مردم است. بهترين انتخاب همان است كه سليقه و خواست مردم در آن تجلي پيدا كند. اينكه ما از او خوش‌مان بيايد يا نه؛ كارشناس باشد يا نباشد و... بحث ديگري است. تا هنگامي كه سليقه و خواست مردم بر مداري قرار دارد، هر گونه محدوديتي كه در مسير تحقق اين خواست ايجاد شود به زيان جامعه است. اصولا چه كسي حق دارد كه اين محدوديت‌ها را ايجاد كند؟ مجلس؟ آن‌كه خود بايد محصول راي همان مردم باشد. اين محصول چگونه مي‌تواند براي عامل ايجاد كننده خود كه مردم باشند، محدوديت انتخاب ايجاد كند. مردم راي مي‌دهند كه نمايندگان به نمايندگي از آنان و براساس سليقه آنان قانون بنويسند، نه اينكه امكان انتخاب كردن آنان را محدود كنند. 

بنابراين هر گونه محدوديتي منطقا مخالف با اراده مردم است. نتيجه محدوديت نيز همين مي‌شود كه مي‌بينيم. شايد بپرسيد پس چرا برخي از محدوديت‌ها مثل سن يا نداشتن محكوميت‌هاي كيفري مثل سرقت و مواد مخدر و قتل و... در قانون گذاشته مي‌شود؟ اينها هم نباشد اتفاقي نمي‌افتد ولي فرض اين است كه مردم به دزد و قاچاقچي راي نمي‌دهند. لذا به صورت پيش‌فرض جلوي حضور آنان گرفته مي‌شود...

هرگونه مقيد و مشروط كردن براي حضور نامزدهاي انتخاباتي به همان نسبت خالي كردن آن انتخابات از محتوا و كاركرد اصيل آن است. تنها يك نكته مي‌ماند و آن اينكه اگر اين طور باشد، هزاران نفر نامزد مي‌شوند. راه‌حل اين مساله ساده است. دريافت تضميني بخشي از هزينه انتخابات در صورت كمتر بودن آراي نامزدها از حد معيني، مثلا ۳ درصد. اگر اين كار مي‌شد، حتي تعداد نامزدها از تعداد نامزدهاي تاييد صلاحيت شده در اين سال‌ها نيز كمتر مي‌شد. اقدام مجلس براي افزايش محدوديت‌ها نتيجه‌اي جز بي خاصيت‌تر كردن انتخابات در ايران ندارد. البته به‌طور معمول شوراي نگهبان آن را رد مي‌كند چون اين طرح را به منزله حصر اختيارات خود مي‌داند مگر اينكه شوراي نگهبان هم بخواهد مسووليت ردصلاحيت‌ها را پيشاپيش از دوش خود بردارد.»

***

هشدار درباره حضور نظامیان در انتخابات، گمره کننده است

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان درباره بحث حضور نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری در این روزنامه نوشت: «اگر در محفلی خصوصی از هشدار‌دهندگان بپرسید آیا نظامیان می‌توانند وارد انتخابات شوند؟ حتماً خواهند گفت بله، اگر لباس از تن درآورند و خود را در معرض انتخاب ملت قرار دهند، مانعی ندارد. حال سؤال این است که مگر راه دیگری برای ورود یک نظامی به انتخابات وجود دارد؟...

می‌گویند مردم به نظامیان رأی نمی‌دهند و از سوی دیگر احساس خطر می‌کنند و سازوکار حقوقی ورود نظامیان به انتخابات را نیز مخفی می‌کنند. بدون تردید منظور آنان از نظامیان سپاهیان است، چه سپاهیانی که قبلاً در سپاه بوده‌اند و چه آنان که بخواهند اکنون استعفا دهند و وارد انتخابات شوند. خوشبختانه هردو طیف از نسل اول سپاه هستند. درست است که به جهت حقوقی نظامی‌اند، اما از جهت رفتار و منش کمتر کسی سپاهیان را نظامی به معنی عرفی آن می‌داند. 

اطلاق نظامیان و احساس خطر از حضور آنان دو منشأ دارد؛ اول کینه از سپاه به خاطر ناکام‌سازی بسیاری از فتنه‌های براندازانه و دوم عدم اعتماد به سازوکار حقوقی انتخابات که در سال ۸۸ به واضح‌ترین وجه آن را ثابت کرده‌اند. ... اگر سال‌ها تبلیغ کرده‌اید که نظامیان رأی نمی‌آورند، خب بگذارید بازهم رأی نیاورند و ساز و کار حقوقی انتخابات را کنکاش کنید که آیا طبق قانون حضورشان در انتخابات امکانپذیر است یا خیر؟ اصولاً چرا به قانون انتخابات درباره کسانی که با هویت نظامی می‌خواهند وارد انتخابات شوند توجه نمی‌شود؟

چون حرفی برای گفتن نمی‌ماند. منتقدان و مغرضان مبتنی بر کلیشه‌های کلاسیک غربی، دموکراسی و نظامی‌گری را متعارض می‌دانند و دموکراسی را رادیکال‌تر از سرزمین مادری آن مطالبه می‌کنند. جان مک‌کین، رقیب اوباما و پدرش نظامی بودند، وزیرخارجه کلینتون هم نظامی بود، اما کسی در مهد دموکراسی مدنظر شما احساس خطر نکرد. سخت معتقدم هشداردهندگان به حضور نظامیان با نظامی به ماهو نظامی مشکل ندارند، با سپاهیان مشکل دارند که با وارونه‌سازی نیت نفاق‌آلود خود آن را پنهان می‌کنند.»

بیشتر بخوانید: کلاهبرداری سیاسی با مغلطه نظامیان و انتخابات

***

اعتدال و توسعه به دنبال نامزد اختصاصی

امیر افسردیر عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه درباره برنامه این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به ایرنا گفت: در آخرین جلسه‌ حزب مهمترین بحث اعضا بررسی کیفیت حضور در انتخابات ۱۴۰۰ بود و تاکید دبیرکل حزب هم این بود که این موضوع اولویت اصلی شورای مرکزی حزب باشد.

وی گفت: حزب اعتدال و توسعه تاکنون برای معرفی شخص خاصی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به جمع بندی نرسیده است.

افسردیر درباره احتمال حمایت حزب اعتدال و توسعه از نامزدی علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: البته ما روی گزینه‌های موجود و افرادی که به تفکر ما نزدیک‌ هستند و توان و ظرفیت لازم را دارند، کار می‌کنیم و در حال بررسی و همچنین برگزاری جلسات با دیگر گروه‌های سیاسی هستیم.

وی در مورد احتمال معرفی نامزد اختصاصی حزب اظهار کرد: تمام سعی ما به عنوان حزبی که سال ۱۳۹۲ گزینه خود را داشته، این است که این بار هم نامزد اختصاصی خود را داشته باشد. بنابراین اولویت نخست ما معرفی گزینه حزب اعتدال و توسعه است، البته با گروههای دیگر هم همچنان رایزنیهای خود را خواهیم داشت.

افسردیر درباره گروه‌هایی که حزب اعتدال و توسعه با آنها رایزنی خواهد کرد، گفت: طبق معمول با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل و هر طیف و فردی که نگرش و نگاه اعتدالی داشته باشد گفت‌وگو خواهیم کرد تا به یک جمع‌بندی مفید برسیم.

***

خاتمی در کار اصلاح‌طلبان مداخله می کند؟

محمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پیرامون محور قرار گرفتن سید محمد خاتمی در تصمیم‌های جریان اصلاحاتبه تسنیم گفت: خاتمی همیشه کمترین مداخله را در جریان اصلاحات داشته است. شاید دوستان در خارج جریان اصلاحات این مسئله را به خوبی درک نکنند، اما خاتمی با کاریزمایی که دارد، با کمترین مداخله کار را پیش می‌برد.

میرلوحی ادامه داد: همان کسانی که نقدها را به خاتمی وارد می‌کنند، خودشان مرتب از او مشورت می‌گیرند و با خاتمی در ارتباط هستند.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویند خاتمی پاسخگوی آنچه در اصلاحات اتفاق می‌افتد نیست، حرف‌های رقبای اوست. فقط آقای کرباسچی، منتجب‌نیا و فائزه هاشمی اظهار نظر کرده‌اند که منظورشان چیز دیگری بوده.

وی با اشاره به انتقادها مبنی بر اثرگذاری برخی چهره‌های خارج اصلاحات بر خاتمی تصریح کرد: اگر مقامی در کشور بگوید من با کسی مشورت نمی‌کنم، او مستبد است و قابل تحسین نیست. اگر خاتمی با کسانی مشورت می‌کند، ایراد او نیست. خاتمی شخصیتی است که در زمان ریاست جمهوری با سلامت خدمت کرد و وقتی کنار گذاشته شد مزاحمتی برای کسی نداشت. شما رفتار خاتمی بعد از ریاست جمهوری را با احمدی‌نژاد مقایسه کنید.

وی اظهار کرد: شورای عالی سیاستگذاری برای شورای شهر و مجلس دهم برنامه ارائه کرد و خاتمی هم کانون آن بود. حالا اینکه برخی می‌گویند این ظرفیت را نادیده بگیرید، باید به حرفشان اعتنا کرد؟ اینکه برخی دوستان داخل اصلاحات گلایه دارند که چرا ما به خاتمی نزدیک نیستیم، برای این است که خاتمی هم فرصت محدودی دارد.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با تأکید براینکه خاتمی محور و مورد قبول افکار و جریان اصلاحات است، خاطرنشان کرد: کلمه «تکرار» خاتمی می‌تواند آنقدر تأثیرگذار باشد که اگرچه در انتخابات شوراها 50 لیست با نام اصلاحات ارائه شد، اما فقط لیستی مورد اقبال مردم قرار گرفت که امضای خاتمی را داشت.

***

سروری: منظور ضرغامی از پدرخوانده، شورای ائتلاف نیست

پرویز سروری فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که «به‌نظر می‌رسد شورای ائتلاف، محوریت جامعه روحانیت را نپذیرفته است و دو گروه «شورای وحدت» و «شورای ائتلاف» راه خود را جدا کرده‌اند، با این حساب چه میزان احتمال می‌دهید که با جبهه پایداری به نتیجه برسید؟»، اظهار داشت: ما در زمان انتخابات مجلس هم در شورای ائتلاف همین روند را داشتیم و با جامعه روحانیت بحث‌های زیادی مطرح و جلسات مختلفی برگزار شد تا در نهایت به یک جمع‌بندی در اواخر کار رسیدیم. اکنون هم روند کار به همان صورت است، دوستان یک نظراتی دارند که البته این اختلاف نظرها هم طبیعی است چون ائتلاف از مجموعه‌های مختلف تشکیل می‌شود و گروه‌ها و احزاب و شخصیت‌های مختلف به طور طبیعی دیدگاه‌های متفاوت دارند اما هنر شورای ائتلاف در گذشته این بود که توانست همه این جریانات را حول محور پیروزی نیروهای انقلاب تجمیع کند.

وی ادامه داد: این مساله درخصوص جبهه پایداری هم همین‌طور است، ما برای وحدت تلاش می‌کنیم اما هنوز با پایداری وارد بحث نشده‌ایم اما با توجه به اینکه که دوستان ما در جبهه پایداری هم دیدگاه‌های مخصوص به خود را دارند، طبیعی است که باید گفت‌وگوهای زیادی صورت گیرد تا بتوانیم به یک نتیجه مشترک نزدیک شویم.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پاسخ سوالی درخصوص اظهارنظر عزت‌الله ضرغامی در مراسم روز دانشجو مبنی بر اینکه «۱۴۰۰ پایان عمر پدرخوانده‌هاست» و این اظهارات او ناظر بر گروه‌های مرجعی که در انتخابات‌ها به معرفی کاندیدا اقدام می‌کنند است، بیان داشت: من فکر می‌کنم اگر از آقای ضرغامی سوال بفرمایید حتماً منظور ایشان جریان‌هایی است که خارج از اسلوب‌های مشارکتی مردم اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند، اما در شورای ائتلاف اساس شورا این است که فرایند شکل گیری آن از پایین به بالا است. ما در شورای ائتلاف انتخابات مجلس هم همین فرایند را پشت سر گذاشتیم و حدود ۸۰۰ مجمع در سراسر کشور برگزار کردیم و در تمام شهرستان‌ها نظر‌سنجی صورت گرفت.

***

انتقاد دو رسانه از مجلس درباره طرح انتخابات ریاست جمهوری

این روزها بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس در جریان است. طرحی که با انتقادات فراوانی در رسانه ها و محافل علمی و سیاسی رو به رو شده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در این زمینه نوشت: «این روزها که طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد، انتقادهای زیادی به تصمیمات اعلام شده نمایندگان در مورد مواردی از این طرح در رسانه‌ها دیده می‌شود. نمی‌توان گفت تمام این انتقادها واردند ولی نمایندگان مجلس نباید طرح مورد نظر خود را بگونه‌ای به پیش ببرند که تصور عمومی این باشد که آنها با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری درصدد هموار کردن راه برای رئیس‌جمهور شدن فرد خاصی هستند. این روش می‌تواند به کاهش مشارکت مردم در انتخابات منجر شود، واقعه‌ای که بشدت برای نظام جمهوری اسلامی زیانبار است. این، همان خسرانی است که با مشارکت 42 درصدی مردم در انتخابات مجلس یازدهم متوجه قوه مقننه شد و این مجلس را با عنوان نامطلوب و ناخوشایند «مجلس حداقلی» همراه کرد. برای نظام جمهوری اسلامی چنین عناوینی زیبنده نیست..

مجلس یازدهم با اصلاحاتی که در قانون انتخابات ریاست جمهوری اعمال می‌کند، نه‌تنها تحولی در این قانون به وجود نمی‌آورد بلکه آن را در چارچوب تنگ منافع فردی و جناحی محصور خواهد کرد. در این طرح اصلاحی نه سرنوشت دو واژه مهم و کلیدی «رجال مذهبی» و «رجال سیاسی» مشخص می‌شود و نه زمینه‌ای برای گردش نخبگان در سطوح مدیریتی کشور فراهم می‌گردد. تاسف‌بارتر اینکه در این طرح قرار است «رجال نظامی» نیز از مصادیق «رجال مذهبی و سیاسی» دانسته شوند! نمایندگان مجلس یازدهم باید این واقعیت تلخ را درک کنند که تدوین قانون با تاریخ مصرف خاص و موقت، مشارکت مردمی را کاهش خواهد داد و بشدت نظام جمهوری اسلامی را متضرر خواهد کرد. مردم اگر رئیس مجلس حداقلی را تحمل کنند، قطعاً زیر بار رئیس‌جمهور حداقلی نخواهند رفت.»

عصر ایران هم با انتقاد از ممنوعیت نامزدی افرادی که به هر علتی در خارج از کشور اقامت داشته اند نوشت: «چه بخواهیم و چه نخواهیم برخی از رجال سیاسی که شناخته شده هم هستند در قبل یا بعد از انقلاب، مدارک تحصیلی خود را از خارج از کشور گرفته‌اند. قاعدتا شما وقتی می‌خواهید از دانشگاهی مدرک بگیرد باید در آن کشور اقامت داشته باشید، مگر اینکه دانشگاه پولکی باشد و از راه دور به شما مدرک دکتری بدهد!

این که عزیزی مطرح می‌کند نامزد انتخابات نباید سابقه اقامت در کشور دیگری را داشته باشد، دلیل مشخصی دارد؛  اتاق فکری که این داستان را مدیریت می‌کند، به خود نگاهی انداخته و دیده است که فارغ التحصیل خارج از کشور ندارد و به خاطر همین با یک بند ساده، به راحتی رقبای قدر خود در انتخابات را حذف می‌کند...

ملانصرالدین اول تیر را پرتاب می کرد. بعد دور آن دایره می کشید تا بگوید دقیقا به هدف اصابت کرده است. دوستان پارلمان هم اول کاندیدای خود را مشخص کرده‌اند و بعد بر اساس آن قانون می نویسند!»

***

تفاهم روحانی و قالیباف درباره کمک معیشتی

حدود یک ماه پیش بود که مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرد که مطابق آن دولت در نیمه دوم امسال می بایست به حدود شصت میلیون نفر از مردم کشور یارانه معیشتی ماهانه پرداخت کند. پرداخت این یارانه بدین صورت بود که به سه دهک اول ماهانه نفری 120 هزار تومان و به بقیه ماهانه 60 هزار تومان تعلق می گرفت. 

دولت به دلیل کمبود منابع با این طرح مخالف بود اما همزمان روحانی از یک پرداخت بسته کمک معیشتی 100 هزار تومانی به یک سوم جامعه خبر داد. در نهایت طرح مجلس پس از یک بار رفت و برگشت در شورای نگهبان تصویب شد و دولت در تنگنا قرار گرفت چرا که هم مجبور بود طرح مجلس را اجرا کند و هم خودش به مردم قول داده بود.

اما امروز محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور از تفاهم روحانی و قالیباف در این باره خبر داد. نهاوندیان با اشاره به مذاکره اخیر روحانی با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت:‌ در این مذاکره گفت‌و‌گوهایی در زمینه طرح اخیر مجلس درباره کمک به خانوارهای نیازمند صورت گرفت.

وی افزود:‌ بر این اساس تفاهم عملیاتی حاصل شد تا اصلاحی در مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا کنیم. تعداد جمعیتی که این پرداخت کمکی را دریافت میکنند تا 40 میلیون نفر افزایش پیدا کرد. پرداخت 100 هزار تومان در هر ماه برای 4 ماه خواهد بود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: گروه خاصی که تحت پوشش کمیته امداد هستند براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی 120 هزار تومان را در ماه دریافت خواهند کرد که نخستین پرداخت هم روز گذشته صورت گرفت.

***

اسم رمز محسن رضایی برای انتخابات 1400

اعتماد نوشت: «با بحث اصولگرایی-اصلاح‌طلبی، مشکلات کشور به ‌صورت ریشه‌ای قابل‌ حل نیست. این بازی پایان یافته است.» این اظهارات بخشی از سخنان محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک گفت‌وگوی تلویزیونی است که نشان می‌دهد زمزمه‌هایی مبنی بر حضور محسن رضایی در انتخابات پیش‌رو چندان هم دور از واقعیت نبوده است.

او گفته‌: «اگر بازیگران عرصه سیاست هنوز متوجه نشده‌اند که این بازی نمی‌تواند کشور را اداره کند؛ یا علتش این است که توجه ندارند، یا متوجه هستند و از بس درگیر مسائل ذهنی خود هستند که احساس مسوولیت خود را از دست داده‌اند.

ما نیاز به تیم قوی و کارآمد اقتصادی از قوی‌ترین مردان کشور داریم. این تیم از هر گروهی که می‌خواهد باشد؛ مشروط بر اینکه در چارچوب سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری سکان اقتصاد کشور را در دست بگیرند. مثل تیمی که آقای ماهاتیر محمد تشکیل داد یا تیمی که در کره جنوبی حدود ۳۷ سال پیش شکل گرفت.»

تاکید او بر برنامه اقتصادی برای تغییر در شرایط موجود کشور نشان می‌دهد که احتمالا او هنوز سودای «پاستور» در سر دارد و برای رسیدن به آن همچنان بر «برنامه اقتصادی» فارغ از «اصولگرایی و اصلاح‌طلبی» توسل می‌جوید، راهی که یک بار در سال ۹۲ و پیش از آن در سال ۸۸ و ۸۴ طی کرده اما بی‌نتیجه مانده و با اقبالی از سوی مردم مواجه نشده است.

محسن رضایی البته چند روز پیش در واکنش به شائبه‌های حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفته ‌بود: «تا ۱۴۰۰ زمان زیادی باقی مانده و وقت برای اظهارنظر در این رابطه زیاد است.»

اظهارنظری که راه را برای آمدن او به کارزار انتخابات سال آینده باز می‌گذارد. با این حال، این‌بار هم از خلال اظهارنظر کنشگران سیاسی اصولگرا که خاستگاه محسن رضایی محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد که بعید باشد یک طیف قدرتمند اصولگرا برای انتخابات ریاست‌جمهوری، پشت سر «برادر محسن» بایستد.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۴۱۷۰۲۲۰:۴۵:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۲۹
ممنوع کردن ورود افراد دو تابعیتی برای ریاست جمهوری اقدام درستی بود که صورت گرفت.
ناشناس۱۷۴۱۷۰۷۲۰:۴۸:۵۰ ۱۳۹۹/۹/۲۹
عباس عبدی و حمید ابوطالبی و معصومه ابتکار و اصغرزاده و ... باید در مورد بالا رفتن از دیوار سفارت امریکا که باعث تصویب تحریمهای اولیه ضد ایرانی شد پاسخگو باشند.
بازنشسته۱۷۴۲۹۵۲۱۴:۵۶:۰۸ ۱۳۹۹/۹/۳۰
جوان بودند و احساساتی.فکر میکردند بهترین کار است.در کمال حسن نیت انجام دادند و به عواقبش فکر نکرده بودند.
ناشناس۱۷۴۱۷۱۰۲۰:۵۰:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۲۹
اصلاح طلبان ابتدا باید خودشان را اصلاح نمایند.
ناشناس۱۷۴۱۷۱۴۲۰:۵۴:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۲۹
تحصیل در خارج از کشور نیاز به گرفتن اقامت و گرین کارد ندارد خیلی از افراد مدرک دکترای در خارج گرفتند اما اقامت هیچ کشوری بجز ایران را ندارند.
ناشناس۱۷۴۱۷۱۵۲۰:۵۶:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۲۹
اگر جریان تحریف شکست بخورد جریان تحریم هم شکست خواهد خورد.
ناشناس۱۷۴۱۹۱۷۲۳:۴۸:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۲۹
کمک نقدی دولت تورم زاست باید کارت الکترونیک خرید بدهید
ناشناس۱۷۴۲۰۳۲۰۴:۵۵:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۳۰
تخصص و پاکدستی و سلامت به سلیقه اولویت دارد.
ناشناس۱۷۴۲۰۸۵۰۸:۰۱:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۳۰
رای نخواهیم داد
ناشناس۱۷۴۲۲۲۹۰۹:۵۶:۵۸ ۱۳۹۹/۹/۳۰
این مجلس برای معیشت مردم بود یا برای کارهای دیگر....
ناشناس۱۷۴۲۲۸۹۱۰:۲۶:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۳۰
آقای عبدی اگر عقلی بود که نبود از دیوار سفارت بالا نمی رفت که 50 سال زن و مرد کودک و جوانان دارند تاوان آنرا می دهند و تمامی هم ندارد البته به جز مرگ
ناشناس۱۷۴۲۷۲۳۱۳:۱۵:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۳۰
نتیجه قانون انتخابات مجلس : نامزد ریاست جمهوری باید قالیباف باشد !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین