دست و پای دیو در بند را باز نکنیم...

گروه اجتماعی الف،   3990929058 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگرچه موج سوم کرونا قدری فروکش کرده است، اما بسیاری از کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که این وضعیت کاملا شکننده است و کوچک‌ترین سهل انگاری مثل دورهمی های شب یلدا می تواند آغازگر موج زمستانی کرونا باشد.

دست و پای دیو در بند را باز نکنیم...

به گزارش الف، شب یلدا یا همان شب چله به عنوان طولانی ترین شب سال، جایگاه ویژه ای در ادبیات و فرهنگ ایرانی دارد. یلدا به معنی تولد و زایش است. ایرانیان باستان اعتقاد داشتند که پس از گذشت طولانی ترین شب سال، خورشید دوباره متولد می شود و این تولد دوباره را جشن می گرفتند. فال حافظ و مراسم شاهنامه خوانی، قرن های متوالی است که با شب یلدا درآمیخته است.

در دوران ما  شب یلدا به بهانه ای برای دور هم بودن، خوردن تنقلات و برگزاری جشن های کوچک خانوادگی تبدیل شده است. با این وجود، امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا با شرایط حاد و ویژه ای روبرو هستیم که شب یلدای امسال هم متاثر از آن خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که اگر دورهمی های شب یلدا به سبک سال های قبل ادامه داشته باشد، در آن صورت باید شاهد افزایش چشمگیر ابتلا و مرگ و میرهای کرونایی باشیم.

دورهمی‌های خانوادگی، عامل اول شیوع کرونا

مطابق آمارهای رسمی، دورهمی های خانوادگی به عامل اول شیوع کرونا در کشور تبدیل شده است. دورهمی‌های احتمالی در شب یلدا می تواند به وخیم تر شدن این اوضاع منجر شود. 

دکتر جمال بیدخام، متخصص بیماری های عفونی به الف می گوید: «طبق آمارهای منتشر شده، 65 درصد عوامل شیوع کرونا به دورهمی های خانوادگی برمی گردد. خیلی ها در اداره و محیط کار خودشان ماسک می زنند، اما به مهمانی که می روند، ماسک را برمی دارند، در حالی که برای ویروس کرونا، هیچ فرقی بین اداره و محیط خانه وجود ندارد. سهل انگاری در شب یلدا می تواند تاثیر 65 درصدی دورهمی ها در شیوع کرونا را افزایش دهد. در آن صورت باید شاهد وخیم تر شدن وضعیت بیماری در کشور باشیم.»

او تاکید می کند: «اینکه احساس کنیم که شرایط بیماری کرونا بهتر از قبل شده است، پس می توانیم در دورهمی های یلدایی شرکت کنیم، تصور بسیار غلط و مخربی است. بیماری کرونا مثل یک دیو در بند است که با هزار زور و زحمت توانسته ایم به طور موقت، دست و پایش را ببندیم. اگر دورهمی خانوادگی در شب یلدا برگزار کنیم، با دست خودمان دست و پای این غول را باز کرده ایم تا هر کاری که دلش می خواهد انجام دهد.»

بیدخام هشدار می دهد: «اگر دورهمی های یلدا به شکل گسترده انجام شود، تاثیر آن سه تا چهار هفته بعد به وضوح مشخص خواهد شد. این تاثیر خودش را به شکل افزایش بیماران بستری و افزایش مرگ و میرهای کرونایی نشان خواهد داد. بنابراین عقل سلیم حکم می کند که مردم برای حفظ سلامت خود و اطرافیانشان، یلدای امسال را بدون دورهمی های خانوادگی بگذرانند.»

دورهمی‌های شب یلدا، بی‌احترامی به کادر درمان است

در طی 10 ماه اخیر، کادر بهداشت و درمان در سخت ترین شرایط کاری فعالیت کرده است، طوری که بر اساس برخی آمارها، تاکنون حدود 400 نفر از اعضای کادر درمان به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده اند.

دکتر مریم آذرنوش، متخصص بیماری های داخلی در گفتگو با الف تاکید دارد که در این شرایط، هرگونه برگزاری دورهمی های خانوادگی در شب یلدا، نوعی قدرنشناسی و بی احترامی به کادر درمان است.

او تاکید می کند: «کادر درمان در فرسودگی شغلی شدیدی قرار دارد و به دلیل کمبود نیرو، گاهی مسئولیت 10 بیمار مبتلا به کرونا به یک نیروی درمانی سپرده می شود. البته در طی سه هفته اخیر، قدری فشار کاری کادر درمان کمتر شده و آمار بیماران بستری در مراکز درمان کرونا، اندکی کاهش یافته است. در طی این سه هفته، کادر درمان توانسته است نفسی بکشد و قدری انرژی از دست رفته اش را احیا کند. حال اگر قرار باشد دورهمی های بزرگ شب یلدا برگزار شود، دوباره به همان حالت قبل برمی گردیم و دوباره کادر درمان به فرسودگی و خستگی مفرط می رسند.»

آذرنوش یادآور می شود: «مهم ترین برگ برنده ایران برای مهار کرونا، وجود نیروهای انسانی فداکار و باتجربه در مراکز درمانی است، اما نباید خیال کنیم که این نیروها می توانند برای همیشه جانفشانی کنند. اگر قرار باشد در بلندمدت و به طور مداوم، کادر درمان تحت فشار شدید کاری باشد، در آن صورت  باید شاهد موج بیماری و ازکارافتادگی کادر درمان باشیم. در آن صورت، نظام سلامت هم دچار فروپاشی می شود، زیرا بدون نیروی انسانی حاذق، بیمارستان ها و مراکز درمانی فقط یک ساختمان فیزیکی بی اثر خواهند بود. بنابراین از مردم می خواهیم برای حفظ سلامت و توان کادر درمان، مهمانی های امسال شب یلدا را تعطیل کنند.»

این روزها شاید بهترین شکل از احترام به بزرگترهای فامیل، کمک به حفظ سلامت آنها و ممانعت از برگزاری دورهمی های خانوادگی باشد. البته با گسترش فضای مجازی و دسترسی گسترده به شبکه های اجتماعی، می توان دورهمی های شب یلدا را به شکل مجازی برگزار کرد تا یک شب مهمانی به یک حسرت بزرگ تبدیل نشود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۴۱۰۴۶۱۳:۴۲:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۲۹
یلدا یعنی امید به آینده. یلدا یعنی: پایان شب سیاه سپید است. ان شاالله روزهای خوش در پیش است.
ناشناس۱۷۴۱۴۴۵۱۸:۱۱:۰۹ ۱۳۹۹/۹/۲۹
با برگزاری آزمون 650 هزار نفری استخدامی حتما روزهای خوش در پیش است.
ناشناس۱۷۴۱۰۵۹۱۳:۴۹:۴۰ ۱۳۹۹/۹/۲۹
علاوه بر جریمه باید مجازات شلاق و فلک برای نقض کنندگان پروتکل های بهداشتی و قوانین کرونایی باید اعمال شود بخصوص برای کسانس که در شرایط کرونایی به شمال میروند جوج بزنن و در ساحل خود نمایی کنند در هر فصلی
ناشناس۱۷۴۱۲۵۳۱۵:۵۰:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۲۹
محرم و صفر و عاشورا و تاسوعا کجا بودی تو.
محمد۱۷۴۱۲۹۲۱۶:۲۹:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۲۹
شماها زمستون میرید شمال؟ تا حالا مترو رفتی؟
ناشناس۱۷۴۱۴۸۸۱۸:۴۳:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۲۹
.. چرا تجمع روحانیان درقم وکرمانشاه را نمیگی ؟ تشیع جنازه .. را نمیگی؟ فکر کردی هرکسی برود شمال برای خوش گذرونی میره بی عقل
ناشناس۱۷۴۱۰۶۲۱۳:۵۴:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۲۹
چرا مسئولان فقط از مردم انتظار دارند تا مراعات کنند؟ چرا واکسن فایزر را خریداری نمی کنند؟ ایرانیان چرا باید امروز باید نظاره گر واکسیناسیون مردم دیگر کشورها از جمله عربستان سعودی باشند؟ با توجه به اینکه انگلیس، فرانسه، کانادا، ژاپن، سوییس و.. در ساخت واکسن کرونا ناموفق بوده اند، چرا از حالا برای 6 ماه دیگر وعده ساخت و تزریق و اکسن کرونای ایرانی می دهند؟
محمد قاسمی۱۷۴۱۱۶۷۱۴:۳۹:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۲۹
کدام آمار رسمی؟ چطور چنین مطالبی رو منتشر میکنید؟ جواب تاریخ رو چه خواهید داد؟ در حالیکه وزارت بهداشت کیت تشخیص کرونا رو به قدر کافی در اختیار نداره و آمار واقعی مبتلایان رو نمیدونه کدام آمار نشون دهنده ی دور همی های خانوادگی عامل ۵۱ درصد انتشار کروناست؟؟ یه نمودار نشون بدن تونستن تشخیص بدن مبتلایات فعلی کرونا تا مقدار ذکر شده از مهمانی بوده؟؟؟؟ اگر سهم ۵۱ درصد رو درست در نظر بگیریم الان باید تمام ایران به کرونا مبتلا شده باشند
ناشناس۱۷۴۱۲۶۴۱۵:۵۶:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۲۹
تمام دنیا رعایت فاصله اجتماعی را باشدت و حدت وجریمه رعایت می کنند شما فازت چیه؟جون خودمه اختیارش را دارم ؟تا سرخودت وعزیزات نیاد باور نمی کنی؟اندکی از مخت کار بکشی گناه نداره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین