خواص شیر گوسفند برای سلامتی

گروه سلامت الف،   3990927078

کارشناسان تغذیه باور دارند که شیر گوسفند نسبت به شیر گاو، بوفالو و بز، در چندین زمینه مختلف بهتر است. در این مقاله به بررسی خواص شیر گوسفندی می‌پردازیم.

خواص شیر گوسفند برای سلامتی

به گزارش طبنا،از شیر گوسفند برای ساخت محصولات غذایی با کیفیت زیادی استفاده می‌شود که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به پنیر فتا و پنیر روکفور اشاره کرد. معمولاً قیمت این محصولات نسبت به نمونه‌های مشابهی که از شیر گاو به دست می‌آیند، گران‌تر است چرا که شیر گوسفند (Sheep’s milk) کیفیت بالاتری دارد. کارشناسان فرانسوی در سال ۲۰۱۱ در طی مقاله ادعا کردند که میزان پروتئین، کربوهیدرات‌ها، چربی‌های مفید، مواد معدنی ضروری و ویتامین‌های موجود در این شیر، نسبت به شیر گاو و بز به شدت بیشتر است. از دیگر دلایلی که باعث می‌شوند قیمت این شیر بیشتر باشد این است که گوسفند تنها در مواقع خاصی از سال شیر می‌دهد.

ارزش غذایی شیر گوسفندی
فواید فوق العاده شیر گوسفند به دلیل ترکیبات خاص این شیر در مقایسه با شیر بز و شیر گاو است . شیر گوسفند حاوی پروتیین، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6 و B12، ویتامین D، اسیدهای آمینه با طول متوسط، لینولئیک اسید و همچنین حاوی ۱۰ آمینواسید ضروری است. خوردن روزانه دو فنجان شیر گوسفند نیاز انسان به کلسیم، ریبوفلاوین و ۵ تا از ۱۰ آمینواسید ضروری را برطرف می کند.

موارد مصرف شیر گوسفندی
شیر گوسفندی برای تولید محصولات گوناگونی از جمله پنیرهای مشهوری مانند فتا و ماست های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و حتی برای تولید نوشیدنی های استاندارد نیز در برخی نقاط مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی که شما از شیر گوسفند یا سایر محصولات تولید شده از آن استفاده می کنید مقدار قابل توجهی پروتئین , کربوهیدرات , چربی های مفید , مینرالهای ضروری و ویتامین های مهم را دریافت خواهید کرد. به دلیل اینکه شیر گوسفند فقط در یک زمان محدود در دسترس است جا انداختن فرهنگ فراگیر مصرف آن دشوار است و به دلیل همین محدودیت محصولات آن گرانتر و کمیاب تر هستند .

کمک به رشد
وقتی از پروتئین صحبت می‌کنیم، شیرهای غیر انسانی بهترین انتخاب هستند. در میان این شیرها نیز گوسفند حرف اول را می زند. شما با مصرف ۱۰۰ گرم از شیر گوسفند، ۵.۴ گرم پروتئین به دست می‌آورید. این در حالی است که همین میزان شیر گاو ۳.۲ گرم، شیر بز ۳.۱ گرم و شیر بوفالو ۴.۵ گرم پروتئین برای شما فراهم می‌کند. همان طور که می دانید مصرف پروتئین‌ها برای تولید بافت‌ها، سلول‌ها و مواد استخوانی در بدن ضروری هستند. علاوه بر این، پروتئین یک فرم عالی از انرژی قابل استفاده و قابل دسترس است که شما را فعال نگه می‌دارد.

مبارزه با سرطان با مصرف شیر گوسفندی
یکی دیگر از خواص مهمی که به این شیر نسبت می‌دهند، مبارزه با سرطان است. در سال ۲۰۰۵ تحقیقات گسترده‌ای بر روی این شیر انجام شد که نتایج نشان می‌داد در شیر گوسفند مقدار قابل توجه ای از نوکلئوزیدها و نوکلئوتیدها (۵۰ برابر بیشتر از شیر گاو) وجود دارد. این مواد، توانایی دارند تا با مرگ سلولی در بافت‌های سرطانی، به مهار بیماری کمک کنند. این موضوع یکی از مؤثرترین راه‌های جلوگیری و درمان سرطان می‌باشد که دانشمندان به صورت فعالی بر روی آن به تحقیق پرداخته‌اند. اگر دوست ندارید با سرطان یا دیگر بیماری‌های مزمن مواجه شوید، بهتر است هر چه سریع‌تر استفاده از این شیر را شروع کنید.

 
جلوگیری از نقایص زایمان
شیر گوسفندی حاوی تعدادی از ویتامین‌های مختلف B، از جمله میزان بالای فولات است، که برای سلامت باروری زنان و همچنین متابولیسم کلی ما بسیار مهم است. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است باعث نقص در زایمان شود، کمبود فولات می‌باشد. در سال ۲۰۰۸ دانشمندان سوئدی ثابت کردند که کمبود فولات با نقص لوله عصبی در ارتباط است. این موضوع به صورت مستقیم بر روی سلامت تولد تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که در بسیاری از کشورها، مصرف شیر گوسفند را در برنامه غذایی خانم‌های باردار قرار می‌دهند.

تنظیم فشار خون
فشار خون بالا یکی از آن بیماری‌هایی است که باید از آن جلوگیری کرد چرا که این بیماری هیچ گونه نشانه‌ای از خود ندارد. در شیر گوسفند طیف گسترده‌ای از آمینو اسیدها وجود دارد که در کمتر غذایی یافت می‌شود. این آمینو اسیدها عملکردی شبیه به داروهای کاهش فشار خون دارند. مصرف منظم این شیر می‌تواند با تنظیم فشار خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی رایجی مانند تصلب شراین و سکته مغری را به صورت موثری کاهش بدهد.

سلامتی و ایمنی بدن
شیر گوسفندی حاوی ویتامین های A و E است که هر دو به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.
وجود این ویتامین ها در شیر گوسفند باعث جلوگیری از بروز بیماری های مزمن و استرس اکسیداتیو می شود.
وجود ویتامین E در شیر گوسفند باعث بهبود سلامت و ظاهر پوست شما می شود.
تقویت استخوانها
شیر گوسفندی حاوی مینرالهای ضروری از جمله روی , منیزیم و کلسیم است.
به نوعی برای پیشگیری از پوکی استخوان شیر گوسفند بهترین گزینه است.
کاهش سطوح کلسترول
با اینکه شیر گوسفند حاوی درصد چربی بالایی نسبت به شیر دیگر حیوانات است اما حاوی چربیهای بدن نیست. چربیهای غیراشباعی که در شیر گوسفند یافت می شوند می توانند به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می کند . این امر می تواند به پیشگیری از بیماریهای قلبی – عروقی خاص مانند آترواسکلروزیس , حملات قلبی و سکته ها و همچنین بیماری عروق کرونر کمک کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین